Toon posts:

[photoshop] opslaan kleuren probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vaag probleempje, ik gebruik sinds kort photoshop cs, maar als ik nu afbeeldingen wil opslaan als oa jpg dan worden de kleuren vervormd?!

ik heb als standaard instellingen:
Afbeeldingslocatie: http://www.creative-it.nl/instellingen.jpg
en het resultaat na opslaan:
Afbeeldingslocatie: http://www.creative-it.nl/test.jpg
het paarsige moet eigenlijk diep/helder blauw zijn en het grijs is lichter....

wie weet hoe dit te verhelpen is?

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:02

UTM

Het is algemeen bekend dat je als je onder JPG opslaat de kleuren wat minder zijn. Probeer eens op te slaan als *.PNG. Probeer anders eens webkleuren uit te schakelen in Photoshop en dat je dus alleen ware kleuren kan kiezen. Deze ondersteunt JPG wel lief :)

[ Voor 38% gewijzigd door UTM op 28-04-2004 17:58 ]

Verwijderd

JPEG ondersteunt zowieso geen transparantie,.. duik eens in de manual, dan kom je al een heel eind.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:22
Wat zijn je export / save as / save for web settings als je opslaat?
Dat is veel interressanter dan het window van New Image ;)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Topicstarter
als ik hem als png opsla verbeterd dat niets.
ook als ik op het imageready icoontje klik is het blauwe paars in imageready??!! :?

echt heel bizar dit!
JPEG ondersteunt zowieso geen transparantie
wat een wijsheid! wie heeft het over transparantie?! 8)7

save for web:
Afbeeldingslocatie: http://www.creative-it.nl/websave.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 18:10 ]

Verwijderd

he he, wie laat een "new window" zien als settings voor het opslaan?

check eens je save for web settings zoals willem zegt,...

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 18:07:
ook als ik op het imageready icoontje klik is het blauwe paars in imageready??!! :?
Kijk eens op een andere computer, ik verdenk je monitorcalibratie hiervan.
Niet het voorbeeld eruit croppen :X

[ Voor 30% gewijzigd door sdomburg op 28-04-2004 18:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
wie laat een "new window" zien als settings voor het opslaan
heb ook helemaal niet bedoelt om mijn opslaan settings te tonen, omdat ik me niet kan voorstellen hoe ik die kan verprutsen? :P

maar goed zie screenie.

omdat image ready het ook niet snapt, lijkt het me dat ik in een afbeelding met 'vreemde kleuren' zit te werken, vandaar die new window instellingen.

in het voorbeeld bij save as, is het voorbeeld ook net zo paars btw ?!
wtf is monitor calibratie? mhh ff met mijn 22" slepen dan maar :( :Y)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 18:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
mhh op mijn 22" iiyama is het net zo blauw als op mijn 17" iiyama?!
ik snap er geen snars van :?

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 18:18:
mhh op mijn 22" iiyama is het net zo blauw als op mijn 17" iiyama?!
ik snap er geen snars van :?
Maak eens een groot vlak gevuld met RGB(0,0,255). Ziet die er wel bkauw uit?

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat is het kleurrecept van je donkerblauw?

Als de hoeveelheid R gelijk is aan G dan moet de kleur officieel iets 'paarsig' zijn, die kleur gaat een beetje richting ultramarijn. Een marineblauw (voor de drukker C 100 M 80 Y 0~20 K 0~30) is in RGB ongeveer R 10 G 60 B 130~150. Dat met de Colorsync profielen SRGB IEC61966-2.1 en Euroscale Coated v2, wat zo'n beetje standaard is in Europa.

Edit: beetje spuit 11, zie sdomburg, maar dan andere benadering.

Addit: Het maakt heel veel uit of je je plaatje met of zonder Colorsync (ICC) profiel bewaart.

[ Voor 22% gewijzigd door benoni op 28-04-2004 18:37 ]

Verwijderd

Heb je je color settings wel goed ingesteld? Een foutief kleurprofiel kan je kleuren redelijk verneuken :P Heb je alles wel op rgb ingesteld, niet dat je naar CMYK exporteert oid?

Verwijderd

Datzelfde probleem heb ik ook, dit probleem ligt bij de color management van adobe, als je hier de colormanagement optie uitzet dan oogt de foto in photoshop en in save for web (en daarmee ook buiten photoshop) hetzelfde.

Dat kleuren minder worden als je als JPEG opslaat is onzin. Als je als JPEG opslaat met kwaliteit 10 of hoger is er zelfs geen zichtbaar kwaliteitsverschil, ook niet na 1000 keer opslaan in vergelijk met een TIFF.

Dus het beste kan je color management uitzetten als je foto's voor internet aan het bewerken bent. Dan is namelijk what you see what you get. Als je bijvoorbeeld, zoals ik veel doe, drukwerk aan het opmaken bent wil je graag in een prepress color space werken om de kleuren overeen te laten komen met de drukpers.

Ik denk dat dit het probleem is, want echt.... neem van mij aan, door als JPEG op te slaan verlies je echt geen kleurinfo die makkelijk zichtbaar is. In elk geval word paars niet blauw e.d.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 18:33:
Heb je je color settings wel goed ingesteld? Een foutief kleurprofiel kan je kleuren redelijk verneuken :P Heb je alles wel op rgb ingesteld, niet dat je naar CMYK exporteert oid?
Hier zit waarheid in.... Feit: als je voor webcontent bezig bent: Color Management uitzetten

• benoni
  • Niet online
Amen O-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 18:37:
[...]

Hier zit waarheid in.... Feit: als je voor webcontent bezig bent: Color Management uitzetten
Mwa, als je in color management je RGB profiel op Monitor RGB blablablanogiets zet geeft ie je rgb docs automatisch as they are weer. Hoef je niet steeds te klooien, aangezien je waarsch voor webart toch geen CMYK gebruikt, en voor drukwerk geen RGB :)

• benoni
  • Niet online
Doen we hier ook, maar je moet niet vergeten om het ICC profiel uit te schakelen in de web export functie.

Verwijderd

Topicstarter
RGB(0,0,255).
is in de workspace helblauw en als ik het opsla blauw blauw (iets donkerder blauw dus :P)

ik zal eens kijken of ik het color management kan vinden en uitzetten
Mwa, als je in color management je RGB profiel op Monitor RGB blablablanogiets zet geeft ie je rgb docs automatisch as they are weer
hier staat hij op nu? maar de kleuren zijn raar, ik zet het wel even uit

GRRR daar lag het dus aan! 8)7
bah! nou eens kijken of ik die kleuren goed kan krijgen :)
heb hem nu van cusom ->off gezet en nu is het in mijn workspace ook paars :P

thnx guys!!

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 19:28 ]

Pagina: 1