Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] overcomplete baybus

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zoals zoveel tweakers, ben ik bezig met het plannen van een baybus. Nu wil ik het ding helemaal zelf maken, en komt er nogal wat electronica bij kijken, dus open ik hier een topic waarin ik mijn ideeen en vragen kwijtkan. Het is de bedoeling dat als ik klaar ben, dit topic een soort HOWTO is geworden voor dit type baybus.

Dan nu, het idee. Ik wil op deze plek:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/30206/full.jpg

in mijn kast een baybus maken. De bedoeling is het om alle 5 1/4 slots (dus ook de DVD) te vervangen door 1 plexi plaat. In die plaat komt alleen een opening voor de DVD (het laatje), meer niet. Alle knoppen zullen dus door het plexi heen moeten werken.

Ik heb deze LCD besteld:
Afbeeldingslocatie: http://www.htvision.com/product_images/900.jpg

Die komt er achter te zitten. Mijn idee is om de hele plaat plexi van achter te beplakken met zwarte folie, en dan alleen uitsparingen te maken op de plekker waar er iets te zien moet zijn (LCD, leds).

De LCD en de DVD-lade worden wel in een 'uitgezaagde en weer ingelegde' figuur gezet, zodat je dit effect krijgt:
Afbeeldingslocatie: http://www.bit-tech.net/images/article/114/ud11.jpg

Deze baybus moet de volgende dingen kunnen:

* 2 12 cm fans aansturen, waarbij het voltage in stappen instelbaar is middels een tiptoets, van het voltage moet een led-uitmeting gegeven worden

* 1 openen DVD (ter vervanging van dvd-open schakelaar)
* HDD-VU-meter

grofweg komt het er dan zo uit te zien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
+-------------------------------------------------------------+
|                        DVD-Tray                             |
+-------------------------------------------------------------+

O     [open]

+--------------------------------------+
          +                                      +
          +              PLED Display            +
          +                                      +
          +--------------------------------------+

Fan 1

[UP]  O O O O O O O O O O [DN]

Fan 2

[UP]  O O O O O O O O O O [DN]

HDD activity

O O O O O O O O O O

De 'O' s in dit plaatje zijn ledjes.. alles met [] zijn knoppen.

De knoppen komen aan de achterkant van het plexi te zitten, zijn dus touch sensors die werken door een isolerend materiaal. Hiervoor een hele handige chip gevonden, de QT160. Dit ding bevat 6 schakelaars (voldoende voor mij) welke door isolerend materiaal werken. Bij farnell kost deze chip ca. 4 euro. In feite werkt deze heel eenvoudig, je zet ergens een oppervlakte geleidend materiaal achter (in mijn geval een printvlak op een printje achter plexi), sluit dat op de chip aan, en kunt dan de uitgang van de chip als output gebruiken, je hebt dan een touch-schakelaar. Schema voor 1 schakelaar:
code:
1
2
3
4
5
PrintOppervlakte (toets) ---> r1 (1k) ----+---------- pin 5 QT160
                                          |
                                          +-- C1 ---- pin 6 QT160

uitgang --------------------------------------------- pen 18 QT160

Voor de HDD-activity meter, maak ik gebruik van een HDD-VU meter, deze:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/80

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000080.gif

Voor de fans wil ik gebruik maken van een PWM schakeling, om precies te zijn deze:
http://casemods.pointofnoreturn.org/pwm/circuit3.html

Afbeeldingslocatie: http://casemods.pointofnoreturn.org/pwm/images/circuit3.png

Voor het meten van de spanning op de fans (voor de led-indicatoren) ga ik deze schakeling gebruiken (denk ik):

http://casemods.pointofnoreturn.org/pwm/circuit3.html

Afbeeldingslocatie: http://casemods.pointofnoreturn.org/voltmon/images/schematic.png

Het enige wat nu nog ontbreekt, is de verbinding tussen de tiptoets-schakelaars, en de PWM.

Hiervoor heb ik een schema nodig wat dmv. 2 tiptoetsen een variabele spanning oplevert, deze komt dan ipv. R4 en RDC in het schema van de PWM controller. Ik dacht dit eerst op te lossen met een 4013 (uit m'n hoofd, counter IC), maar dan kan ik maar 1 toets gebruiken.

Het is mijn bedoeling in deze thread het complete schema + PCB layouts te posten, maar dan moet ik eerst een idee hebben hoe dit probleem op te lossen.

Dus: heeft iemand tips hoe ik dit laatste stuk van m'n baybus kan maken? Of doe ik het ontzettend onhandig, en is er een makkelijker manier om met 2 tiptoetsen in 10 stappen een fan te schakelen?

//update 1
ook zit ik te denken aan een temperatuur-beveiliging, dwz. de temp meten op 2 plekken en afhankelijk daarvan (als er een threshold overschreden wordt) de fans automagisch uit zichzelf harder te laten draaien. Ik heb nog 1 schakelaar over (6 schakelaars, 1x DVD en 4x fan regeling), deze kan ik eventueel gebruiken om die schakeling in/uit te schakelen middels een flip/flop.

//update 2
Als softare gebruik ik voor het ontwerpen van de schakelingen het programma tinycad.

De bovenstaande schakelingen heb ik geen van alle zelf bedacht, ze zijn afkomstig van circuitsonline en casemodes.pointofnoreturn.org.

//update 3
De software is nu vervangen door Eagle, om de volgende redenen:
* heeft standaard wel de chips welke ik gebruik (m.u.v. de DS1669 en QT160)
* kan ook een printontwerp maken
* werkt beter (crashed niet)

De datasheets van de gebruikte chips:

QT160
LM3914
LM747
NE555
Dallas 1669

Voor de rest komt in dit topic deze nog voorbij:

4510

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2004 04:19 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:08

SA007

Moderator Tweaking
mm, dit word vrij complex, dus ik dnek dat je dan het beste met een pic kan werken, deze kan je namelijk een stukje code laten uitvoeren en dan op de uitgangen (licht aan het type pic hoeveel) een serie weestanden+leds hangen zoiets als dit (zal wel niet helemaal kloppen....)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
            -------------+
-----       |     |      +
|   |-----|<      R      +
| P |   |   |-----|      + FANCONTROLLER
| I |---)-|<      R      +
| C | | |   |-----|      +
|   | | |         -------+
----- | |
      | -----R-LED--|
      -------R-LED--|
                    -GND

Is idd beetje wazig :P

Het idee is dat de pic uitgangen aan/uit zet en dan daarmee leds shakeld en tegelijk een circuit van een rij weerstanden "verkort", door met transistors een directe brug maakt over de weerstanden waardoor je deze "kortsluit" en de weerstand van die weerstand gehaald, zo dus stappen creerend voor je fan controller...

Het is wat moetlijk uit te leggen maar misschien maakt dit het een beetje duidelijk:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Alle R's zijn 10k

---R---R---R---R---
|                 |   Vier weerstanden in serie
-------(40k)-------

-------R---R---R---
|                 |   Drie weerstanden in serie
-------(30k)-------
 _____
 |   |
---R---R---R---R---
|                 |   Vier weerstanden in serie met een "kortgesloten"
-------(30k)-------   (dit is trouwens niet slecht voor de weestand ofzo)

|< 0 volt (uit)
|--_
 _/ \_
 |   |
---R---R---R---R---
|                 |  Vier weestanden in serie met een tor over een weerstand
-------(40k)-------  die geen spanning krijgt op de basis (niet schakelend)

|< 5 volt (aan)
|--_
 _/ \_
 |   |
---R---R---R---R---
|                 |  Vier weestanden in serie met een tor over een weerstand
-------(40k)-------  die spanning krijgt op de basis (schakelend)
                     de weerstand word "kortgesloten" waardoor deze
                     in de schakeling geen effect meer heeft

En dan dus de laatste situatie in het rijtje.

Misschien moet voor de werking van de led's/fancontroller nog het nodige inverse

PAS OP: DIt schema is alleen een voorbeeld, het kan zo goed gaan maar het kan ook zijn dat er nog extra weerstanden/torren (transistors) nodig zijn hiervoor, heb het ook maar ff ter plekke bedacht ;)

[ Voor 13% gewijzigd door SA007 op 28-04-2004 19:02 . Reden: Code werd een beetje scheef...?? ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

offtopic:
Sa007, hoe krijg je het voor elkaar om met alleen tekst de layout te verneuken? Nja, tis al gefixed zie ik.

Ik ben het eens met sa007, je kunt hier het makkelijkste een flinke microcontroller voor pakken, ik zou hier zelf een Atmel voor pakken (kijk eens naar de ATMega series), dan kan je waarschijnlijk al je schakelingen daarin proppen. Kost je wel wat moeite om het taaltje te leren, maar als je al vloeiend bent in een paar programmeertalen denk ik dat je er sneller mee klaar bent dan met dit alles inelkaar solderen. Bovendien kan je dan daar meteen je 1337 LCD aanknopen.

SA007: Als je toch een microcontroller inschakelt, waar om niet meteen die laten PWMmen? Scheelt weer een sloot onderdelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Sprite_tm op 28-04-2004 19:08 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
Sprite_tm schreef op 28 april 2004 @ 19:05:
offtopic:
Sa007, hoe krijg je het voor elkaar om met alleen tekst de layout te verneuken? Nja, tis al gefixed zie ik.

Ik ben het eens met sa007, je kunt hier het makkelijkste een flinke microcontroller voor pakken, ik zou hier zelf een Atmel voor pakken (kijk eens naar de ATMega series), dan kan je waarschijnlijk al je schakelingen daarin proppen. Kost je wel wat moeite om het taaltje te leren, maar als je al vloeiend bent in een paar programmeertalen denk ik dat je er sneller mee klaar bent dan met dit alles inelkaar solderen. Bovendien kan je dan daar meteen je 1337 LCD aanknopen.
Wordt het hier niet enorm duur van? Ik heb geen pic-programmer, of software hiervoor..

Die LCD op de PIC aansluiten heeft vooralsnog NIET mijn voorkeur, ik wil graag een prog als LCDproc oid gebruiken om de LCD van info te voorzien.

Ben momenteel bezig met tinycad 1 'monster-schema' te maken waar alle schema's al inzitten..

//edit
Ik zit wat te zoeken, er bestaan ook up/down counter IC's, zoals bv. van Philips een CMOS 4510. Zou die i.c.m. zo'n weerstand-matrix gebruikt kunnen worden?

Datasheet:
http://www.semiconductors...ts/74HC_HCT4510_CNV_2.pdf

Is een 4-bits binaire up/down counter. Ik kan me van vroeger herinneren dat je een covox kon maken met 8 weerstandjes ofzo, een covox was een geluidskaartje voor op je paralelle poort. Als ik zo'n binaire counter koppel aan de juiste weerstanden, heb ik toch wat ik zoek?

Dat IC heeft 1 pootje waarmee je up/down selecteert, en natuurlijk 1 clock.

Als de up/down lijn 'laag' is, telt ie 'up', als ie 'hoog' is, telt hij 'down'. Kan ik dit dan zo aansluiten? (versimpeld weergegeven):

code:
1
2
3
4
5
      +--- SW/up ------ 4510/Clock
      |
5v----+  
      |
      +--- SW/down ---- 4510/Clock + 4510 up/down select

//edit
om te voorkomen dat je te hoog of te laag gaat tellen, kan ik gewoon het een torretje aan het 1e en het laatste ledje uit de rij zetten, en hiermee de schakelaar (up/down) in kwestie buiten gebruik zetten. Dus als je bij de hoogste setting bent, brand het laatste lampje, en wordt middels een tor de [UP] schakelaar uitgezet.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 19:39 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 19:09:
[...]

Wordt het hier niet enorm duur van? Ik heb geen pic-programmer, of software hiervoor..
Zo duur zijn pics niet meer... paar euro en je hebt al een leuke
Die LCD op de PIC aansluiten heeft vooralsnog NIET mijn voorkeur, ik wil graag een prog als LCDproc oid gebruiken om de LCD van info te voorzien.
mee eens ;)
Ben momenteel bezig met tinycad 1 'monster-schema' te maken waar alle schema's al inzitten..

//edit
Ik zit wat te zoeken, er bestaan ook up/down counter IC's, zoals bv. van Philips een CMOS 4510. Zou die i.c.m. zo'n weerstand-matrix gebruikt kunnen worden?

Datasheet:
http://www.semiconductors...ts/74HC_HCT4510_CNV_2.pdf

Is een 4-bits binaire up/down counter. Ik kan me van vroeger herinneren dat je een covox kon maken met 8 weerstandjes ofzo, een covox was een geluidskaartje voor op je paralelle poort. Als ik zo'n binaire counter koppel aan de juiste weerstanden, heb ik toch wat ik zoek?

Dat IC heeft 1 pootje waarmee je up/down selecteert, en natuurlijk 1 clock.

Als de up/down lijn 'laag' is, telt ie 'up', als ie 'hoog' is, telt hij 'down'. Kan ik dit dan zo aansluiten? (versimpeld weergegeven):

code:
1
2
3
4
5
      +--- SW/up ------ 4510/Clock
      |
5v----+  
      |
      +--- SW/down ---- 4510/Clock + 4510 up/down select

//edit
om te voorkomen dat je te hoog of te laag gaat tellen, kan ik gewoon het een torretje aan het 1e en het laatste ledje uit de rij zetten, en hiermee de schakelaar (up/down) in kwestie buiten gebruik zetten. Dus als je bij de hoogste setting bent, brand het laatste lampje, en wordt middels een tor de [UP] schakelaar uitgezet.
ik zou zo'n ic niet gebruiken omdat:
1. Je wou er ook nog temp control aanhangen (dan ben je en ZOOT electronica verder om te zorgen dat ie op bep. temps een signaal geeft om omhoog te gaan (lees: comperators, OR's etc.. ingewikkeld...)
2. Je moet dan ook al weer een binaire decoder maken.... (leds koppelen werkt niet binair....)
3. Pic's hebben minder "zoot" nodig, electronica is leuk, maar veel meer werk om te solderen...

En pic programmers is een simpel kabeltje aan je parralelle/seriaele poort (steep door wat je niet wil gebruiken :P) en het is verder heel simpel... (als je een beetje kan programeren, zelfs als je dat niet kan, de taal leren ben je onderhand korter mee bezig dan die ic's solderen....)
Sprite_tm schreef op 28 april 2004 @ 19:05:
offtopic:
offtopic:
Snap ik zelf ook niet echt.... de enter nam de hele regel in ofzo :S, heeeel wazig..., enter weggehaald en opnieuw getikt.. klaar :P komt dnek ik door copy-pasta
[BLAAT]

SA007: Als je toch een microcontroller inschakelt, waar om niet meteen die laten PWMmen? Scheelt weer een sloot onderdelen.
Snap dat pwm idee niet echt helemaal...., heeft toch iets met pulsen te maken ofzo, maar dan gaat je led toch knipperen, of hoe moek da zien.... :S

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op 28 april 2004 @ 20:08:
Zo duur zijn pics niet meer... paar euro en je hebt al een leuke
Ok, ik houd de PIC optie even in m'n achterhoofd, maar ga toch eerst even door op de ingeslagen weg, ook om ervan te leren..
ik zou zo'n ic niet gebruiken omdat:
1. Je wou er ook nog temp control aanhangen (dan ben je en ZOOT electronica verder om te zorgen dat ie op bep. temps een signaal geeft om omhoog te gaan (lees: comperators, OR's etc.. ingewikkeld...)
Dat valt toch wel mee? 1 temp sensor en een torretje parralel aan je de 'up' schakelaar is al voldoende toch? Eventueel 3 torretjes om het ding te laten pulsen?
2. Je moet dan ook al weer een binaire decoder maken.... (leds koppelen werkt niet binair....)
Volgens mij niet. Dit ding heeft 4 uitgangen, als ik daar 4 weerstanden met oplopende, logische waarden aanzet, heb ik toch al wat ik wil?
3. Pic's hebben minder "zoot" nodig, electronica is leuk, maar veel meer werk om te solderen...
Het solderen is niet erg, sterker nog, vind ik wel leuk :)
En pic programmers is een simpel kabeltje aan je parralelle/seriaele poort (steep door wat je niet wil gebruiken :P) en het is verder heel simpel... (als je een beetje kan programeren, zelfs als je dat niet kan, de taal leren ben je onderhand korter mee bezig dan die ic's solderen....)
Ik ben programmeur, dus dat zou het probleem niet zijn.
Snap dat pwm idee niet echt helemaal...., heeft toch iets met pulsen te maken ofzo, maar dan gaat je led toch knipperen, of hoe moek da zien.... :S
[/quote]

Fan.. je stuurt op die manier een FAN aan, niet een led. Die hele PMW schakeling is om een fan aan te sturen. Het enige wat ik nog moet doen is zorgen dat er op pin 2 van die uA741P een variabel voltage komt te staan. Het plan is nu om dat voltage als volgt te maken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
                 +----------+ 
                 |          |
 GND ----------- |GND  4  o1|--- R1 --+
                 |     5  o2|--- R2 --+
                 |     1  o3|--- R3 --+
 Vcc ----+------ |Vcc  0  o4|--- R4 --+------> naar pin 2 uA741P
         |       |          |
         |       |       u/d|------------------+
         |       |       clk|-----------+--D1--+
         |       +----------+           |      |
         |                              |      |
         +----------------------------+-|----+ |
                                      | |    | |
                                      SW1    SW2
                                      (up)   (dn)

R1 t/m R4: handig gekozen weerstanden
D1 : Diode
SW1 / SW2 : schakelaars

Of zit ik nu te simplistisch te denken?

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 20:34:
[...]

Ok, ik houd de PIC optie even in m'n achterhoofd, maar ga toch eerst even door op de ingeslagen weg, ook om ervan te leren..

[...]

Dat valt toch wel mee? 1 temp sensor en een torretje parralel aan je de 'up' schakelaar is al voldoende toch? Eventueel 3 torretjes om het ding te laten pulsen?

[...]

Volgens mij niet. Dit ding heeft 4 uitgangen, als ik daar 4 weerstanden met oplopende, logische waarden aanzet, heb ik toch al wat ik wil?
why didn't i think of that :P ...., das iid precies wat je nodig hebt
[...]

Het solderen is niet erg, sterker nog, vind ik wel leuk :)

[...]

Ik ben programmeur, dus dat zou het probleem niet zijn.

[...]
Fan.. je stuurt op die manier een FAN aan, niet een led. Die hele PMW schakeling is om een fan aan te sturen. Het enige wat ik nog moet doen is zorgen dat er op pin 2 van die uA741P een variabel voltage komt te staan. Het plan is nu om dat voltage als volgt te maken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
                 +----------+ 
                 |          |
                 |     5  o2|--- R2 --+
                 |     1  o3|--- R3 --+
         |       |          |
                                      | |    | |
                                      SW1    SW2
                                      (up)   (dn)

Of zit ik nu te simplistisch te denken?[/quote]
Iets te simplistich qua die weestanden, je moet dat kortsluit princiepe houden, anders pakt ie altijd de laaste weerstand en krijg je wazige dingen :P (alsin op stand 10 gaat ie evensnel als op stand 1 en op stand 8 het traagst...)

Verwijderd

Ik moet denk ik maar wat meer van die schema's door lezen, want ik begrijp daar vaak geen zak van. Iemand tips oid om dit te leren?

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op 28 april 2004 @ 20:49:
Iets te simplistich qua die weestanden, je moet dat kortsluit princiepe houden, anders pakt ie altijd de laaste weerstand en krijg je wazige dingen :P (alsin op stand 10 gaat ie evensnel als op stand 1 en op stand 8 het traagst...)
Volgens mij snap jij dat schema niet? Alle weerstanden zitten met de uiteinden aan elkaar. Als die teller op 3 staat b.v., dan kun je het schema vereenvoudigen naar:

code:
1
2
3
VCC ---+---- R1 -----+--------> naar pin ander schema
       |             |
       +---- R2 -----+

oftewel gewoon 2 paralelle weerstanden.

Stel ik neem:
code:
1
2
3
4
R1 - 80
R2 - 40
R3 - 20
R4 - 10

en reken dat uit, dan kom ik tot:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
waarde    binair  totale weerstand

1         0001    80 Ohm
2         0010    40 Ohm
3         0011    27 Ohm 
4         0100    20 Ohm
5         0101    16 Ohm
6         0110    13 Ohm    
7         0111    13 Ohm
8         1000    10 Ohm
9         1001     8 Ohm
10        1010     6 Ohm

en dat is toch precies wat ik wil? (nou ja, ik moet de juiste waardes nog vinden)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:30
[quote
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
                 +----------+ 
                 |          |
                 |     5  o2|--- R2 --+
                 |     1  o3|--- R3 --+
         |       |          |
                                      | |    | |
                                      SW1    SW2
                                      (up)   (dn)

Of zit ik nu te simplistisch te denken?[/quote]

Dat kun je prima zo doen, de meeste DA converters welken volgens precies zo'n zelfde weerstand treintje

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Dat kun je prima zo doen, de meeste DA converters welken volgens precies zo'n zelfde weerstand treintje
En dat truukje met die diode en de up/down selector? Bedoeling is dat als je op 'down' drukt alleen 'clock' 'hoog' wordt, en als je op 'down' drukt dat dan zowel 'clock' als 'up/down' 'hoog' worden.

Hier kan nog een probleem inzitten, ik weet niet wat dat IC doet als je een clockpuls geeft en tegelijkertijd de up/down selector van waarde wijzigt. Het kan zijn dat je dat in volgorde moet doen? (dus eerst up/down van laag naar hoog, en dan pas clockpuls geven)

//edit
even wat achtergrond:
Ik ben geen complete electronica-n00b, maar toch wel enigszins. Afgezien van 6-VWO natuurkunde en wat basis kennis van onderdelen, zit er niet veel in bij mij :).. vandaar ook dat ik dit soort dingen hier navraag. De basis van bovenstaande schema's snap ik, logische IC's aan elkaar knopen lukt me ook wel, echter ik zie dan mensen altijd weerstandjes en condensatortjes erbij plaatsen voor van alles en nog wat, waar ik geen weet van heb. Meestal zijn mijn schema's goed, maar ontbreken er een heleboel weerstandjes/condensatortjes om alles ECHT te laten werken :)

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 21:37 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 21:12:
[...]

Volgens mij snap jij dat schema niet? Alle weerstanden zitten met de uiteinden aan elkaar. Als die teller op 3 staat b.v., dan kun je het schema vereenvoudigen naar:

code:
1
2
3
VCC ---+---- R1 -----+--------> naar pin ander schema
       |             |
       +---- R2 -----+

oftewel gewoon 2 paralelle weerstanden.

Stel ik neem:
code:
1
2
3
4
R1 - 80
R2 - 40
R3 - 20
R4 - 10

en reken dat uit, dan kom ik tot:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
waarde    binair  totale weerstand

1         0001    80 Ohm
2         0010    40 Ohm
3         0011    27 Ohm 
4         0100    20 Ohm
5         0101    16 Ohm
6         0110    13 Ohm    
7         0111    13 Ohm
8         1000    10 Ohm
9         1001     8 Ohm
10        1010     6 Ohm

en dat is toch precies wat ik wil? (nou ja, ik moet de juiste waardes nog vinden)
Ik zat precies verkeerd om te denken...., had het idee dat hoe hoger je de waarde was des te trager ie moest gaan, en dat lukt zo niet, daar moet je wel zo'n schema voor hebben (of het hele ding andersom laten tellen)

Maar voor de leds moet je nog wel de binair naar dec zetten (of je neemt een bcd-7 segment en zet er een led display op, ook leuk ;)

Weet niet of er voor 4 voudig bin naar 10 kanalen dec ic's zijn, iemand?

btw, wel rode, groene en gele leds nemen ;)

offtopic:
Dit lijkt verrekte veel als wat er op onze inductie kookplaat zit..... :P

Afbeeldingslocatie: http://images.sa007.nl/kookstel_lampies.gif

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 21:27:
[...]

En dat truukje met die diode en de up/down selector? Bedoeling is dat als je op 'down' drukt alleen 'clock' 'hoog' wordt, en als je op 'down' drukt dat dan zowel 'clock' als 'up/down' 'hoog' worden.

Hier kan nog een probleem inzitten, ik weet niet wat dat IC doet als je een clockpuls geeft en tegelijkertijd de up/down selector van waarde wijzigt. Het kan zijn dat je dat in volgorde moet doen? (dus eerst up/down van laag naar hoog, en dan pas clockpuls geven)
kijk in de datasheet of probeer het uit, denk niet dat iemand hier en lopende datasheet database is...
//edit
even wat achtergrond:
Ik ben geen complete electronica-n00b, maar toch wel enigszins. Afgezien van 6-VWO natuurkunde en wat basis kennis van onderdelen, zit er niet veel in bij mij :).. vandaar ook dat ik dit soort dingen hier navraag. De basis van bovenstaande schema's snap ik, logische IC's aan elkaar knopen lukt me ook wel, echter ik zie dan mensen altijd weerstandjes en condensatortjes erbij plaatsen voor van alles en nog wat, waar ik geen weet van heb. Meestal zijn mijn schema's goed, maar ontbreken er een heleboel weerstandjes/condensatortjes om alles ECHT te laten werken :)
Ik ook wel, snap het wel allemaal, maar weerstanden neem ik regelmatig een verkeerde waarde (al probeer ik het uit te rekenen enzo...)

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op 28 april 2004 @ 21:32:
Maar voor de leds moet je nog wel de binair naar dec zetten (of je neemt een bcd-7 segment en zet er een led display op, ook leuk ;)
Voor de leds gebruik ik het schema wat al in mijn topicstart staat. Deze wordt gewoon aan de fan aangesloten, meet het voltage, en geeft dit weer op 10 ledjes.. Ik ga het voltage dus niet logisch bepalen, maar gewoon meten..
SA007 schreef op 28 april 2004 @ 21:36:
kijk in de datasheet of probeer het uit, denk niet dat iemand hier en lopende datasheet database is...
Nou moe.. ik heb hierboven al een link naar het datasheet gepost, alleen weet niet hoe ik die specifieke vraag uit dat sheet kan destilleren? Het komt er altijd wel uit in een testopstelling uiteraard, maar als iemand het hier weet, graag..

Dan wat betreft deze schakeling:

Als ik dat schema van die controller nareken, dan krijgt die uA714P op pin 2 een voltage aangeboden tussen 3,8v en 8v, klopt dit?

Berekening:

Totale weerstand tussen +12 en GND = 9k + 10k + 9k = 28k

V=I*R, dus 12=I*28K, wat oplevert dat I=12/28K.

Over een weerstand van 9k vervalt dan:

V=I*R, dus V=12/28K * 9K = ongeveer 3,8 v.

Over de variabele weerstand van 10k vervalt:

V=I*R, dus V=12/28K * 10K = ongeveer 4,2v.

De regeling is dan dus tussen 3,8 en 3,8+4,2=8v.

Is deze redenatie goed? Ik moet mijn DA/convertortje qua weerstanden dus zo maken dat er tussen 3,8 en 8 volt uitkomt? (voor de 1e 10 waardes)

Is er een handige methode om de benodigde weerstanden te berekenen aan de hand van deze waardes?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 22:06 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 21:40:
[...]

Voor de leds gebruik ik het schema wat al in mijn topicstart staat. Deze wordt gewoon aan de fan aangesloten, meet het voltage, en geeft dit weer op 10 ledjes.. Ik ga het voltage dus niet logisch bepalen, maar gewoon meten..

[...]

Nou moe.. ik heb hierboven al een link naar het datasheet gepost, alleen weet niet hoe ik die specifieke vraag uit dat sheet kan destilleren? Het komt er altijd wel uit in een testopstelling uiteraard, maar als iemand het hier weet, graag..

Dan wat betreft deze schakeling:

Als ik dat schema van die controller nareken, dan krijgt die uA714P op pin 2 een voltage aangeboden tussen 3,8v en 8v, klopt dit?

Berekening:

Totale weerstand tussen +12 en GND = 9k + 10k + 9k = 28k

V=I*R, dus 12=I*28K, wat oplevert dat I=12/28K.

Over een weerstand van 9k vervalt dan:

V=I*R, dus V=12/28K * 9K = ongeveer 3,8 v.

Over de variabele weerstand van 10k vervalt:

V=I*R, dus V=12/28K * 10K = ongeveer 4,2v.

De regeling is dan dus tussen 3,8 en 3,8+4,2=8v.

Is deze redenatie goed? Ik moet mijn DA/convertortje qua weerstanden dus zo maken dat er tussen 3,8 en 8 volt uitkomt? (voor de 1e 10 waardes)

Is er een handige methode om de benodigde weerstanden te berekenen aan de hand van deze waardes?
Dit werkt denk ik wel jah.

Ik weet alleen niet of het uitmaakt dat wat jij krijgt eigelijk een spanningsbron is en dat met die potmeter eigelijk een spanningsdeler is.

Want als de uA741P niet een stabiel vermogen heeft (dus een wisselende I) en de weerstand blijft hetzelfde dan gaat de spanning compenseren hiervoor (U = I * R) en kan je dus fluctuaties krijgen waardoor hij eventueel buiten dit bereik zou kunnen komen.

Met een potmeter heb je dit niet omdat je de spanning simpelweg in 2 stukken deelt en dus eigelijk niet echt uitmaakt hoeveel de uA741P trekt.

Of zit ik nu verkeerd te denken/ begrijp ik je verkeerd?

[btw-mode]het is U=I*R niet V is een eenheid...[/btw-mode]

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op 28 april 2004 @ 22:04:
Of zit ik nu verkeerd te denken/ begrijp ik je verkeerd?
[btw-mode]het is U=I*R niet V is een eenheid...[/btw-mode]
Nee je begrijpt me uitstekend, en met dat probleem zat ik ook al in m'n maag.

Maar ik heb een betere oplossing gevonden, de Dallas 1669:

http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/2748.pdf

Een electronische potmeter. Zit een up/down aansluiting op welke ik rechtstreeks op dat sensor-IC kan pluggen.

Maakt het leven weer eenvoudiger.. nu alles in 1 schema bij elkaar brengen, ben al met TinyCad bezig, maar heb nog niet ontdekt waarom dat ding de voedingslijnen bij een IC niet laat zien..

//edit

functioneel schema voor die dallas.. en hij is er in 10k variant!

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/30230/full.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 22:11 ]

• Sine
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 21:27:
[...]

het idee is goed, alleen zal je problemen krijgen met contact dender ...

Een ontdender schakeling ervoor is dan ook een MUST ! ander telt hij overal naartoe, maar niet waar je hem wilt hebben ...
Die truuk met de diode zou best kunnen werken, zo niet zul je met een paar poortjes moeten gaan stoeien. Nog een tip : Open lijnen ALTIJD naar massa trekken met een weerstandje (Clck en UP/DWN bijvoorbeeld)

Ik had een mooi schema van een weerstands netwerkje incl waardes om een simpel DA converter te maken ... maar ik kan het ding helaas niet vinden.

Zo uit mij hoofd waren het allemaal de zelfde weerstands waarden (10k) en die waren onderling verbonden met een rijtje de zelfde weerstanden (22k)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Sine schreef op 28 april 2004 @ 22:08:
het idee is goed, alleen zal je problemen krijgen met contact dender ...
Nu ja, ik heb al weer een ander idee (zie boven), maar heb sowieso geen last van contactdender. Dit omdat ik als schakelaars gebruik maak van een chip welke het mogelijk maakt gewoon een brede printbaan ACHTER een plexiglas scherm als schakelaar te gebruiken, de QT160:

http://www.qprox.com/tool...bmitted=1&partNo=QT160-AS

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 21:40:
[...]

[...]
Heb even gekeken, en hij schakeld bij een low-high van de klok, en tijdens die moet dus de DN/UP hoog/laag zijn, en niet ook van low/high aan het verwisselen zijn lijkt me, dus ik denk dat je er iets van een kleine timer in moet gooien/een kleine delay, dat de DN/UP echt hoog is voor je de clock puls geeft, maar je kan het natuurlijk altijd proberen.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 22:08:
[...]

Nee je begrijpt me uitstekend, en met dat probleem zat ik ook al in m'n maag.

Maar ik heb een betere oplossing gevonden, de Dallas 1669:

http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/2748.pdf

Een electronische potmeter. Zit een up/down aansluiting op welke ik rechtstreeks op dat sensor-IC kan pluggen.

Maakt het leven weer eenvoudiger.. nu alles in 1 schema bij elkaar brengen, ben al met TinyCad bezig, maar heb nog niet ontdekt waarom dat ding de voedingslijnen bij een IC niet laat zien..

//edit

functioneel schema voor die dallas.. en hij is er in 10k variant!

[afbeelding]
Die is wel heeeeel goed hiervoor zeg...

Heeft zijn eigen pul-up/down weerstanden (scheelt weer solderen :P) en je kan er rechtstreeks knoppies aanhangen PERFECT :D, ben je meteen van die clock pulsen af....

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb de schema's van de PWM en de led-uitlezing, i.c.m. die digitale potmeters samengevoegd.

Dan kom ik op dit schema uit (sorry vor de layout, kon niet kleiner):
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/30262/full.jpg

Voor de mensen die het niet door hebben: dit is dus een schema voor een PWM sturing voor 2 fans, met led-uitlezing en tiptoetsbediening. Hier zit die QT160 (tiptoetsen niet in, deze komt op een aparte print (de print welke recht achter het plexi komt te zitten). Wil je op dit schema normale schakelaars of tiptoetsschakelaars aansluiten, dien je de toets-ingangen nog wel te ontdenderen.

Wat ik heb gedaan.. de PWM schakeling bestaat eigenlijk uit twee delen, een zaagtandgenerator en een opamp schakeling welke aan de hand van die zaagtand en een referentiespanning het uiteindelijke signaal samenstelt.

Het 'zaagtand'-gedeelte (met de NE555) heb ik niet dubbel uitgevoerd, het gedeelte met de opamp wel. In het oorspronkelijke schema wordt gebruik gemaakt van de LM741, waarin 1 opamp. Ik heb voor mijn schema de LM747 genomen, daar zitten er 2 in.

Als je naar een opamp kijkt, zie je dat hij 2 inputs heeft. Aan de 1ne input zit het schakelingetje met de NE555 (zaagtand), aan de andere de uitvoer van de potentiometer. Het NE555 schakelingetje heb ik ongewijzigd overgenomen, het stuk met de potentiometer heb ik dubbel uitgevoerd en de potmeter vervangen door de DS1669 (digitale potmeter). Het stuk met de LM3914 (de volt-uitmeting middels LEDS) is exact overgenomen, alleen dan dubbel.

Nu heb ik een paar vragen. In het oorspronkelijke schema voor de voltmeters:
Afbeeldingslocatie: http://casemods.pointofnoreturn.org/voltmon/images/schematic.png
zit er een condensator tussen de + en de - (C2). Is deze condensator nodig? Kan ik niet eventueel ergens op de print tussen de + en de - een condensator zetten ipv. 2 condensatoren (schema led-uitlezing is verdubbeld)?

Over hetzelfde schema: hier zit een weerstand tussen pin 6/7 en de - (R1). Deze heb ik niet dubbel uitgevoerd, maar gewoon enkel voor beide chips. Mag dit?

//edit
Vraag 2:
De opamp heeft ook een 'offset A null' en 'offset B null'. Deze heb ik nu nog niet aangesloten, mag dat? Of moet ik die naar de GND doorverbinden?
\\edit

Voor de rest verwacht ik niet dat iemand hier het hele schema gaat controleren, maar mocht iemand teveel vrije tijd hebben, HEEL GRAAG :)

AUB niet te hard lachen, is het 1e schema in m'n leven wat ik maak :)

Ik heb getracht de lijnen zo min mogelijk te laten kruisen, maar op het laatst lukte dat gewoon niet meer..

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2004 20:43 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
1.
volgens mij zitten die condensators voor een reden daar, denk dat het heeft te maken met spaningspieken/ontstoring/stabilisering van de spanning en dat je ze niet zomaar weg kan laten.

2.
ik heb ook het idee dat je die offsets idd niet moet verbinden, wel jammer dat je daar geen datasheet van heb (en ik kan 'm ook niet vinden)

Maar voor de rest ziet het er goed uit (letters zijn alleen fokking klein :D ), maar als je de schema's goed overgenomen hebt zou het moeten kloppen.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11 15:02
Misschien dat ik nu weer veeeel te simplistisch denk, maar wat dacht je van een VB-proggie welke de printerpoort polled, en de tiptoetsen uitleest, en je je pctje ledjes laat sturen en relaisjes laat schakelen welke de rest voor je regelen?

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
frickY schreef op 29 april 2004 @ 22:23:
Misschien dat ik nu weer veeeel te simplistisch denk, maar wat dacht je van een VB-proggie welke de printerpoort polled, en de tiptoetsen uitleest, en je je pctje ledjes laat sturen en relaisjes laat schakelen welke de rest voor je regelen?
En dan kan je dus neit je fans controllen zonder proggie..., plus lawaai makende relais...

En real-time pollen (anders mis je de knoppies nog wel 's) zuipt uberveel proc kracht....

en het schema wat je krijgt is nauwelijks eenvoudiger.... (met als die galvanische sheidingen en relais) laat staan goedkoper.... (goede relais zijn best duur :P)

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op 29 april 2004 @ 22:13:
1.
volgens mij zitten die condensators voor een reden daar, denk dat het heeft te maken met spaningspieken/ontstoring/stabilisering van de spanning en dat je ze niet zomaar weg kan laten.
Ik heb inmiddels iets gevonden wat hierop duidt inderdaad. Uit de forums van circuitsonline:
CMOS IC's zijn extreem gevoelig voor alles wat er in de buurt zit, je moet altijd een klein C'tje gebruiken VLAKBIJ het IC om de voeding stabiel te houden, dat hij niet op de voedingen gaat schakelen (doordat de spanning even wegvalt ofzow)
Ik zet die condensatoren dus weer terug :)
2.
ik heb ook het idee dat je die offsets idd niet moet verbinden, wel jammer dat je daar geen datasheet van heb (en ik kan 'm ook niet vinden)
Oh, ik wel:
http://www.national.com/ds.cgi/LM/LM747.pdf
(zowaar de 1e hit als je bij google 'LM747' intyped?)
Maar voor de rest ziet het er goed uit (letters zijn alleen fokking klein :D ), maar als je de schema's goed overgenomen hebt zou het moeten kloppen.
Ja dit progje is niet echt ideaal.. dit schema is te groot voor op een A4, vandaar dat de letters hier zo klein lijken. Ga nu experimenteren met Eagle, kijken of die dat beter doet. Voordeel van Eagle: die maakt ook je print voor je (min of meer).
Dat kan wel een oplossing zijn, echter niet mijn oplossing. Een van de doelen van dit project is dat ik meer wil weten van electronica (en dat gaat tot nu toe goed), niet van programmeren. Dat is ook de reden waarom ik geen PIC gebruik.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2004 23:14 ]

Verwijderd

1 .De twee condensatoren zijn nodig ivm de stabiele werking van dit IC, dat overigens niks met de CMOS-family te maken heeft.

2. Die weerstanden van 1k2 mag je niet vervangen door 1 enkele, over elk van die weerstanden staat een referentiespanning van het IC en tevens bepalen ze de helderheid van de LEDs.

3. Die offsetpennen moeten nergens mee worden verbonden, dat kan ook alleen maar als je met een symmetrische voedingsspanning werkt.

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-11 18:46

Woohooo

Smilie, James Smilie

ik heb die dat schema van hdd ledmeter ook een keer gemaakt

Voor de HDD-activity meter, maak ik gebruik van een HDD-VU meter, deze:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/80

dat ic is best duur alleen bij mij werkte het niet echt :(
mwa een beetje dan.. alle lampjes gingen heeel ff branden.. en toen zagen
ze het licht 8)7

ik heb toen zelf dat printplaatje ontworpen maar kweet niet of ik die nog heb..
zal vandaag of morgen ff voor je kijken, moet je alleen wel controlleren of het
echt goed is want bij mij deed hij het niet echt (zie hierboven) :)

kheb het toen dr tijd in ultiboard gemaakt

[ Voor 47% gewijzigd door Woohooo op 30-04-2004 15:25 . Reden: layout ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 april 2004 @ 10:29:
1 .De twee condensatoren zijn nodig ivm de stabiele werking van dit IC, dat overigens niks met de CMOS-family te maken heeft.
Ok
2. Die weerstanden van 1k2 mag je niet vervangen door 1 enkele, over elk van die weerstanden staat een referentiespanning van het IC en tevens bepalen ze de helderheid van de LEDs.
Ik heb het nagelezen. Waarom mag dir volgens jou niet vervangen worden dan? Als ik in het datasheet kijk, is dat idd. een referentiespanning. Het kan hooguit zijn dat ik een andere weerstandswaarde moet nemen, om tot dezelfde spanning te komen, maar imo mag ik die 2 weerstanden dus wel vervangen door 1, zolang beide IC's maar dezelfde referentiespanning krijgen. Sterker nog, het gebruiken van 1 weerstand heeft voordelen: alle LED-jes zullen even hard/zacht branden.
3. Die offsetpennen moeten nergens mee worden verbonden, dat kan ook alleen maar als je met een symmetrische voedingsspanning werkt.
Ok, mooi.

Langzaam kom ik er wel :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 april 2004 @ 17:15:
[...]

Ok

[...]

Ik heb het nagelezen. Waarom mag dir volgens jou niet vervangen worden dan? Als ik in het datasheet kijk, is dat idd. een referentiespanning. Het kan hooguit zijn dat ik een andere weerstandswaarde moet nemen, om tot dezelfde spanning te komen, maar imo mag ik die 2 weerstanden dus wel vervangen door 1, zolang beide IC's maar dezelfde referentiespanning krijgen. Sterker nog, het gebruiken van 1 weerstand heeft voordelen: alle LED-jes zullen even hard/zacht branden.
De IC's krijgen geen referentiespanning, ze leveren een referentiespanning.
Het is niet gebruikelijk op 2 uitgangen zomaar aan elkaar te knopen, dat doe je bv bij je voeding ook niet.
En whats the fuzz about 1 weerstandje?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 april 2004 @ 17:43:
De IC's krijgen geen referentiespanning, ze leveren een referentiespanning.
Het is niet gebruikelijk op 2 uitgangen zomaar aan elkaar te knopen, dat doe je bv bij je voeding ook niet.
Ik zie het, je hebt gelijk..
En whats the fuzz about 1 weerstandje?
Ja ik weet het, zit meer in het schema, dat progje wil weerstanden zo belachelijk groot maken, maar ik zet 'm er weer tussen..

Verwijderd

Topicstarter
Klein kickje.. ben vandaag langs de electronicaboer geweest, en een zooi spullen opgehaald om alvast wat mee te testen. De QT160, de DS1669 en de LM4510 waren geen van drie aanwezig, de DS1669 en de LM4510 kan ik laten bestellen, de QT160 konden ze niet aankomen, als ik die wil gebruiken moet ik dus een andere leverancier zoeken.

HTVision heeft het display inmiddels ook geleverd, dus het begint ergens op te lijken. Bij m'n electronica heb ik een breadbord (?) aangeschaft, zodat ik eerst e.e.a. kan testen (leerzaam ook zo'n ding, zo zie je bv. dat de 2.2uf condensatoren totaal overbodig zijn :P)

Eerst wat pics, nog met m'n webcam geschoten.. als ik echt ga beginnen, heb ik een betere camera..

De display:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/31048/full.jpg

Een bak weerstanden van Velleman. De hele E12 serie (heb ik me laten vertellen), 1/4w, 5%.. 610 weerstanden in totaal voor EUR 9,95. Geen bodemprijs, maar volgens mij is mij daarbij ook geen poot uitgetrokken ofzo. Alle waarden die ik nodig heb zaten er in, behalve 2.2k. Daar nog 10 van bijgekocht.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/31047/full.jpg

Het breadbord met daarop alle losse componenten:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/31045/full.jpg

En een verzameling chips/transistors:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/31046/full.jpg

Ik heb er ook gelijk een PIC bijgekocht, en alle spullen voor een pic-programmer (die eenvoudige seriele). Als pic heb ikde PIC1648 genomen, lekker standaard en veel uitleg op inet te vinden, om van te leren dus.

Als laatste nog een bakje draadbruggen:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/31049/full.jpg

De schooiers van de EL-winkel.. gewoon montagedraad met harde kern hadden ze niet meer, maar dit was veel handiger.. ik had van alle componenten waarvan ik dacht dat het duur kon zijn wel gevraagd wat ze kosten, en dat viel eigenlijk allemaal wel mee (bv. LM3914 voor EUR 3,00). Bij dit bakje niet gevraagd (wat kunnen een paar stukjes draad nu kosten?). Toen ik thuis kwam, zag ik dat dat bakje me krap EUR 12 had gekost.. belachelijk natuurlijk, maar goed, beter opletten de volgende keer dus.

Maar goed, back to business.. ik heb op dat breadbord de FAN-controller gebouwd volgens het schema van circuitsonline, dus nog even zonder digitale potmeters of iets dergelijks. Wat blijkt nu: de fan gaat 'janken'. De frequentie van de 'jank-toon' kan ik instellen met de weerstand waar in het schema vraagtekens bij staan, wat an sich logisch is, want die bepaald de frequentie van de zaagtand.

Is daar nog iets tegen te doen?

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 16:26
Ja maar natuurlijk.. Je moet proberen van die zaagtand (tis dacht ik meer blok) een constante gelijkspanning te maken... mooie groote condensator parrallel aan je fan. Mischien moet je deze wel scheiden met een diode.

De capaciteit moet je even uitproberen. Het is de bedoeling dat de spanning bij belasting mooi constant blijft.

Je had btw ook een LM317 kunnen toepassen ipv pwm.

Verwijderd

Topicstarter
Candymirror schreef op 08 mei 2004 @ 09:49:
Ja maar natuurlijk.. Je moet proberen van die zaagtand (tis dacht ik meer blok) een constante gelijkspanning te maken... mooie groote condensator parrallel aan je fan. Mischien moet je deze wel scheiden met een diode.
Dan doe ik toch het hele effect van deze schakeling teniet?
Kan nog steeds hoor.. Het nadeel van een LM317 schakeling is echter dat je met het voltage gaat lopen etteren.. je kunt je fan niet _heel langzaam_ laten draaien, dat kan met deze schakeling wel. Met deze schakeling werkt een fan altijd op 12v..

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 16:26
Daar heb je gelijk in. Nu geef je, met pwm even spaning en dan weer even niet. Met een LM317 schakeling of een condensator parralel aan je fan ben je eigenlijk een spanning aan het regelen..... Dit geeft geen gierende fan. denk maar eens aan de 7Volt mod voor fan's

Verwijderd

Topicstarter
Candymirror schreef op 08 mei 2004 @ 17:06:
Daar heb je gelijk in. Nu geef je, met pwm even spaning en dan weer even niet. Met een LM317 schakeling of een condensator parralel aan je fan ben je eigenlijk een spanning aan het regelen..... Dit geeft geen gierende fan. denk maar eens aan de 7Volt mod voor fan's
Wat als ik nu een klein condensatortje parralel aan de fan zet? Dus niet een die groot genoeg is om het effect teniet te doen, maar wel eentje die de 'ergste klap' kan verzachten?

Verwijderd

Dat kan je nou wel zeggen dat de twee 2,2uF elcootjes totaal overbodig zijn, maar daar weet je lekker niks van.

Dat hangt helemaal van de verdere configuratie af van je voeding, draadlengtes, spoordiktes, stroomsterkte door je LEDs ed.

Die fabrikant is echt niet gek dat ie ze in z'n datasheet vermeldt.

Nofi, maar ik vind dat je wat lichtzinnig met het electronicagebeuren omgaat, maar de tijd zal wel leren dat dat paadje vaak geplaveid is met voetangels en klemmen.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2004 18:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 mei 2004 @ 17:59:
Dat kan je nou wel zeggen dat de twee 2,2uF elcootjes totaal overbodig zijn, maar daar weet je lekker niks van.
Oh? Verklaar? _Ik_ heb de schakeling hier voor me op m'n bureau liggen. Er zit 0 verschil tussen met of zonder elco's. Leg me eens uit hoe ik dan niet die conclusie kan trekken, en jij (die de schakeling daar niet zo hebt liggen) wel?
Die fabrikant is echt niet gek dat ie ze in z'n datasheet vermeldt.
Ze staan dan ook niet in het datasheet, maar wel in het schema wat ik gebruik.
Nofi, maar ik vind dat je wat lichtzinnig met het electronicagebeuren omgaat, maar de tijd zal wel leren dat dat paadje vaak geplaveid is met voetangels en klemmen.
Nofi maar ik heb de indruk dat je je aan mij irriteerde op de een of andere manier, en dat op deze manier uit. Heeft verder weinig met dit topic te maken.

Overigens heeft dit niets met lichtzinnig te maken. Ik wil leren, dus moet ik zo af en toe een beetje experimenteren, buiten de paden treden. Alleen maar dom schemaatjes nabouwen leer ik 0,0 van..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2004 19:16 ]

Verwijderd

Omdat je het zo over de 2,2uF condensators hebt neem ik aan dat je de elco's bedoelt die in het schema met de LM3914 staan.
Voor ik hier een heel verhaal neer ga zetten kan ik dat beter eerst even zeker weten, maar dan maar ff een tip, als je het over een bepaalde component gaat hebben, geef dan aan in welk schema dat ding zit en geef aan hoe de aanduiding luidt, bv R1 of C2.

Verwijderd

Topicstarter
Nah, ik denk dat je even de draad moet lezen. Dit gaat over Elco's die al eerder ter sprake geweest waren, vandaar dat er geen specifieke aanduiding bijstaat ;)

Verwijderd

Draad is me veel te lang om een elco te zoeken...

• Vermicellisoep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:21

Vermicellisoep

Nonsultant

Verwijderd schreef op 08 mei 2004 @ 23:27:
CTRL + F ;)

Nooooh! Stahp!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 mei 2004 @ 23:27:
Je hoeft 'm van mij ook niet te vinden hoor, maar onthoudt je dan van commentaar over dat ik te lichtzinnig omga met electronica omdat ik een elco weglaat, terwijl je niet eens weet welke elco het over gaat.. maar goed, wat mij betreft zand erover?

Verwijderd

Het minste wat je nou kon doen is ff zeggen over welk elcootje je het nou eigenlijk hebt, maar nee, nog niet, kijk, dat vind ik wel irritant. Van mij zal je geen last meer hebben, ik bemoei me verder niet meer met je topicje...
Nog meer slimme opmerkingen?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 00:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 00:09:
Het minste wat je nou kon doen is ff zeggen over welk elcootje je het nou eigenlijk hebt, maar nee, nog niet, kijk, dat vind ik wel irritant. Van mij zal je geen last meer hebben, ik bemoei me verder niet meer met je topicje...
Zeg, jij bent hier degene die binnen komt stormen, de draad niet leest en vervolgens gaat zeggen dat ik de joop ben die eigenwijs is en lichtzinnig met electronica omgaat, en dat ik datasheets moet lezen. Ik geef dit aan, en vervolgens ga je mij verwijten dat ik je niet vertel welke elco het is?

Het is ook wel erg moeilijk he? Ik vertel in m'n topicstart al met welke schema's ik werk. In de drie schema's van m'n topicstart zit maar 1 2,2uf elco. Dat is 'm dus. In de HDD vu-meter zit een 2,2uf elco tussen + en -. Die bedoelde ik dus, zoals niet veel verderop in dit (overigens niet lange topic) ook besproken staat.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 02:25 ]

Verwijderd

Houden we het vriendelijk?

Vaak zitten condensatoren in een VUmeter er al filter aan de ingang/voeding of als afvalvertraging (nabrander) aan de uitgang. Over het wel en wee van de noodzaak hiervan kom je snel genoeg achter in een proefopstelling op je breadbordje of in praktijksitaties waarbij de PCvoeding zeer 'rimpelig' is.

In ieder geval zijn condensators (in het algemeen) niet nutteloos, het weglaten van onderdelen die in de datasheet staan of schema's van internet die zijn aangepast na specifieke problemen in praktijksituaties is niet echt een aanrader. Voor meer info zou je daarvoor de datasheets en je internetbron moeten nalopen over de mogelijke aanpassingen/weglatingen/toevoegingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 03:00 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 02:22:
[...]

Het is ook wel erg moeilijk he? Ik vertel in m'n topicstart al met welke schema's ik werk. In de drie schema's van m'n topicstart zit maar 1 2,2uf elco. Dat is 'm dus. In de HDD vu-meter zit een 2,2uf elco tussen + en -. Die bedoelde ik dus, zoals niet veel verderop in dit (overigens niet lange topic) ook besproken staat.
Voor mij is het zeker niet erg moeilijk, voor jou naar het schijnt wel.
Ik vertel je dat ik denk dat je de elco in het schema met de 3914 bedoelt en dat ga je zitten ontkennen, vervolgens zeg je dat die elco niet in de datasheet staat.
Moet je nog maar eens goed die datasheet lezen, de reden waarom die elco toegepast moet worden staat er zelfs bij.

Vervolgens stel je dat ik die schakeling niet op m'n bureau zou hebben en jij wel.
Nou, je zou eens moeten komen kijken hoeveel van die dingen ik hier heb, ik heb er in de afgelopen jaren al tientallen van gemaakt, gemod en pCBs voor ontworpen.
Nog nooit op m'n site geweest zeker?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 12:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 09:42:
Ik vertel je dat ik denk dat je de elco in het schema met de 3914 bedoelt en dat ga je zitten ontkennen
Er staan alleen schema's met de 3914 in mijn TS. Kun je quoten waar ik ontkend hebt dat het die elco was?
Moet je nog maar eens goed die datasheet lezen, de reden waarom die elco toegepast moet worden staat er zelfs bij.
Ok, rechtstreeks uit het datasheet dan:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/31144/full.jpg

Volgens mij betekent dat toch echt dat die Elco niet nodig is (als je bedrading korter is dan 6"). Daarnaast barst het datasheet van schakelingen waar geen 2.2uf condensator in voorkomt.
Vervolgens stel je dat ik die schakeling niet op m'n bureau zou hebben en jij wel.
Nou, je zou eens moeten komen kijken hoeveel van die dingen ik hier heb, ik heb er in de afgelopen jaren al tientallen van gemaakt, gemod en pCBs voor ontworpen.
Waarom zeg je dan dat die elco nodig is?
Nog nooit op m'n site geweest zeker?
Exter, jij komt met dit soort teksten mijn topic binnenstormen:
Daarna maak je duidelijk dat je niet eens wist waar het over ging, en dat je ook niet de moeite wilde nemen dit uit te zoeken:
In retrospect zie ik dat ik zelf ook 1 fout heb gemaakt.. ik zeg 'hij staat helemaal niet in het datasheet', dat blijkt niet waar. Er blijkt inderdaad 1 schema in het datasheet te staan, waar de 2.2uf condensator in zit. Mijn excuses daarvoor.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 15:59 ]

Verwijderd

Onder bepaalde omstandigheden is een ontkoppelcondensator aan de ingang van een schakeling of een deel daarvan nodig, een goede layoutontwerper houdt daar rekening mee en reserveert daarvoor een plaatsje op de PCB.

Als jij het zonder die elco wilt doen, dan doe je dat, ik verplicht je tot niets.

Ergens in het topic stel je dat je dingen wilt leren, dat zal niet meevallen als je niets wilt aannemen.
Dat is alles dat ik nog over deze kwestie kwijt wil, ik ga er geen touwtrektopic van maken.

• Sine
OMG, Gaan we Got afbreken om een elco van een halve euro :?

Die elco staat er niet voorniks, als je hem weglaat 'kan' het zonder problemen werken, maar je kunt er ook de meest vreende ellende mee krijgen.

En zo'n probleem troubleshooten is niet leuk (been there, done that) Ik plak tegenwoordig over ELK IC minimaal een 0.1 uF condensatortje.

(dat ie niet in de voorbeeld schematjes in die datasheet staat is nogal logisch btw ... daar gaat men altijd uit van de ideale situatie)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 18:38:
Ergens in het topic stel je dat je dingen wilt leren, dat zal niet meevallen als je niets wilt aannemen.
Dan moet je toch even beter kijken. Ik had een schema gemaakt waar hij niet instond, en vraag daarbij of hij nodig is. Men zegt van wel, dus heb ik 'm er weer ingezzet. Bij nabouwen van de schakeling heb ik het met en zonder geprobeerd, zonder verschil. Dus was mijn conclusie dat ie niet nodig was. Wat dus volgens het datasheet ook zo blijkt te zijn.

Ik neem dus wel dingen aan, maar niet zonder uitleg. En uitspraken als 'je gaat er lichtzinnig mee om, maar je leert het nog wel' accepteer ik niet als ze totaal zonder reden zijn. Ik heb het nagevraagd, en experimenteer ermee op een breadboard.

Maar goed, ik lees het terug, en ik zie dat ik wel overtrokken reageer. Mijn excuses daarvoor. Ik ben echter wel van mening dat het gezegde 'waar twee vechten hebben twee schuld' hier wel degelijk opgaat.

//edit
'voor het nageslacht': ik stop met deze thread, en houdt me aan het beantwoorden van vragen van anderen in het vervolg. Als mijn gehele case klaar is, post ik 'm wel als casemod, zo belangrijk is het niet en er zijn op inet genoeg andere plekken om wat over electronica te leren. Blijkbaar werkt dat voor mij beter dan dit.

Als er een modje is die 'm op slot wil zetten, graag, maar laten zakken in de topiclijst is ook prima :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 19:38 ]

Verwijderd

Candymirror schreef op 08 mei 2004 @ 09:49:

De capaciteit moet je even uitproberen. Het is de bedoeling dat de spanning bij belasting mooi constant blijft.

Ja dat is het grote nadeel om zo je fans te gaan dimmen, want waneer de fan zo puls krijgt trekt die een flinke stroom. Wat ook zou werken is om de stroom te begrenzingen zodat de maximale stroom bij de pulse wat minder is alleen de haal je niet de maximale draai snelheid.

Ik zou een gewone spaninge regelaar gebruiken want met zo pwm schakeling kan je wel je fan langzamer laten lopen maar het zal er niet echt stiller op worden. Vooral als je die grote 12cm fans gebruikt tenzij je een exmeplaar heb die niet zo zware moter heeft.
Pagina: 1