[html] speciale tekens in formulier

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 14:44

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb een formulier op een html pagina, waarin speciale tekens ingevoerd moeten worden. Het formulier heeft ook een file upload, dus het enctype-attribuut staat netjes op "multipart/form-data".

Ik heb in een meta-tag in de html aangegeven dat ik de iso-8859-2 charset wil gebruiken, oftewel Centraal-Europees. Daar zit het ő karakter dat in het formulier ingevoerd moet kunnen worden, maar dat gaat mis.

MSIE en Mozilla die doen het het minst slecht: ze sturen het karakter door als "ő", dus dat kan nog wel gedecodeerd worden. Maar het is een 8-bits charset, dus als wat moet ik het dan opslaan? Maw, hoe krijg ik IE en Mozilla zover dat ze de opgegeven charset gebruiken? Opera doet het ook niet goed, die geeft karakter code 63 door...

Deze tabel geeft aan dat het ő karakter code 245 (0xF5) heeft. Dus de browser zou óf "õ" of gewoon karakter 0xF5 moeten versturen... Hoe vertel ik em dat :?

日本!🎌

Verwijderd

ik gebruik zelf set :

charset=iso-8859-1

op mijn contact forumulier.
En het levert geen problemen op om woorden als française , en knakkerbrøt , te mailen naar de ontvanger.

een o met 2 puntjes erop wordt ook prima ondersteunt wanneer ik deze schrijf met [ " ] + [ o ] = ö

Het zou gewoon moeten werken, waar komen die html codes bij jouw terrecht, is dat in het upload scherm ?

Verwijderd

wtf dubbel posting :)

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 18:14 ]

Verwijderd

Misschien kun je dan beter iso-8859-15 gebruiken welke naast het euro teken ook nog enkele andere veranderingen doorvoert en een superset vormt van -1.

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 14:44

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
De charset is denk ik het probleem ook niet. want in iso-8859-2 zitten echt wel de speciale tekens die benodigd zijn. Het probleem is dat de browser ze niet goed verstuurt.

/edit
kijk eens aan, als ik het zo doe
HTML:
1
<form accept-charset="utf-8">

Dan snapt MSIE dat en verstuurt ie alles als UTF-8. Dat is prima. Maar Opera en Mozilla doen het nog steeds op de manier die ik in m'n startpost beschreef...

[ Voor 43% gewijzigd door _Thanatos_ op 29-04-2004 10:28 ]

日本!🎌