[Printer] Poorten tekort

Pagina: 1
Acties:

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
We hebben thuis en netwerk liggen, door verschillende ruimtes. Eén computer mag niet op het netwerk, maar moet wel aan de 2 printers aan zijn gesloten. De rest moet aan één printer zijn aangesloten.
Opzich is dit niet zo een probleem, maar naar de ruimte waar de PC's staan, loopt slechts één kabel waarop dus één PC èn één printerhub op moet worden aangesloten.

Het ziet er dus zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.yori.info/exyoriinfo/test/printer.JPG

De PC moet gewoon op het netwerk worden aangesloten. Ik heb even naar wat printerservers gekeken, zoiets moet er in ieder geval komen. Ik heb nog een 100 mb hub liggen, maar ik weet niet of dat de mooiste oplossing is.

Zelf bedacht ik net om dmv van een draadloze printerserver de printer op het netwerk aan te sluiten, de router is nl ook een wireless accespoint. Het signaal zou dan echter door 2 buitenmuren + een stukje buiten heen moeten, al is het maar 10-15 meter. Een extra kabel is wat mij betreft geen optie, de kabel moet einden onder de grond, over plafonds, tussen muren, en zelfs met trekveer kost dit een aantal uur. Daarbij is er geen poort meer vrij op de router, dus zou het van een switch moeten komen; niet te doen lijkt mij.

Is het draadloos goed/slim te doen (veiligheid?) zonder storing, kan ik mijn hub tussen de printerserver en PC enerzijds en de router anderzijds zetten zonder probleem of zijn er andere goede oplossingen?

edit:
Ik zie dat mijn tekening een beetje krom is, ga even werken aan mijn paint-vaardigheden

edit:
Plaatje gemaakt

[ Voor 21% gewijzigd door YouKnow op 28-04-2004 16:49 . Reden: Tekening krom ]

Verwijderd

Wat voor printer is het? Hoeveel poorten?

Bijvoorbeeld als de printer USB en parallel heeft, dan de "stand-alone" pc op de USB en de printserver op de parallel.

Of 1 PC met 2 netwerkkaarten en dan die PC, de printer en de "stand-alone" op dat netwerkje, en voor de rest van de PC's de printer delen.

Of zo'n automatische parallel switch tussen printserver, printer en stand-alone. Die zijn op een beetje oranjemarkt vrijdag wel voor een paar knaken te vinden.

• YouKnow
  • Niet online
Eén printer heeft USB en parallel, dat is die tussen de "???" en "PC" instaat.

Dat er een kastje tussen moet, is mij duidelijk. Maar ik heb maar één kabel lopen van de router en ik wil dat er geen andere PC's aan hoeven te staan. Dus, hoe zou ik een printerserver in kunnen passen, zonder een extra kabel te leggen?

Verwijderd

Volgens mij kun je gewoon een hubje installeren, op de zelfde manier als op de andere twee locaties een switch zit.

Op dat hubje dan de printserver en de PC aansluiten.

Zou geen probleem moeten zijn.

• YouKnow
  • Niet online
Maakt het wat uit of het een ouderwetse hub is of is het (veel) beter als het een switch is?

Verwijderd

als de PC alleen maar voor wat internet access gebruikt wordt, dan is een 10/100 hubje prima.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

YouKnow schreef op 29 april 2004 @ 16:20:
Maakt het wat uit of het een ouderwetse hub is of is het (veel) beter als het een switch is?
prijs maakt tegenwoordig niets meer uit voor de simpele switches, dus als ik jou was zou ik gewoon zo'n budget switch kopen, simpel zat, en voldoet prima voor jouw doeleinden :)

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Tot iets van 4 gebruikers heb je totaal geen last van een Hub! In geval dat er 7 studenten met Kazaa aan het leechen gaat...dan is een switch handiger.

Tegenwoordig worden er bijna alleen maar switches verkocht, maar hubs zijn er nog wel!

There is no place like ::1

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

swampy schreef op 01 mei 2004 @ 22:46:
Tot iets van 4 gebruikers heb je totaal geen last van een Hub! In geval dat er 7 studenten met Kazaa aan het leechen gaat...dan is een switch handiger.
moet je er wel even bijzeggen dat in dat geval je wellicht een grotere of evengrote internetbandbreedte hebt als die hub, want het kan er bij mij niet in dat je met een simpele internet verbinding en een hub last hebt van die hub als iedereen alleen vanaf het internet zit te leechen ;)
overigens gaat het ook prima met meer pc's op een hub, alleen heb je dan wellicht wat kans op collision, maar ja dat is nu eenmaal ethernet ;)

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Erkens schreef op 01 mei 2004 @ 23:00:
[...]

moet je er wel even bijzeggen dat in dat geval je wellicht een grotere of evengrote internetbandbreedte hebt als die hub, want het kan er bij mij niet in dat je met een simpele internet verbinding en een hub last hebt van die hub als iedereen alleen vanaf het internet zit te leechen ;)
overigens gaat het ook prima met meer pc's op een hub, alleen heb je dan wellicht wat kans op collision, maar ja dat is nu eenmaal ethernet ;)
Hangt van het gebruik af he.... inderdaad als iedereen aan het browsen slaat maar niets echt "bandbreedte zuipend" doet dan kan het allemaal perfect gaan. Als je nadenkt over hoe een hub werkt dan moet je eigenlijk de bandbreedte van het netwerk delen door het aantal actieve gebruikers.

Dus als er 4 gebruikers zijn dan word je 100Mbit theoretisch 25mbit maar aangezien niet iedereen 25mbit gebruikt zal je weinig problemen tegenkomen.

Voor huis-tuin en keuken gebruik voldoet een hub... mits de kabels niet te lang zijn..enzovoort.. maar we hebben hier thuis lanparties gehad.. 6 mensen op een hub en dan merk je dat een switch sneller is bij het kopieren van files en internet gebruik. Op de hub kon je alleen gamen als Alle filesharing programma's uitstonden....anders kreeg je LAG.. ( ja ja..op een kleine lan lag ), met de switch ging het een stuk beter.

Alweer, een hub voldoet afhankelijk van gebruik...

There is no place like ::1

• YouKnow
  • Niet online
Waarom ik heb over een hub heb, is dat ik die hier nog thuis heb staan ;) Nu hoef ik alleen maar een printerserver te halen, nu ik weet dat 't niet zoveel uitmaakt.
Lannen op hubs hebben we inderdaad veel gedaan, het verschil met switches was toch wel te merken als we geen kopieren :)
Pagina: 1