Prog voor verkeer meten tussen twee subnets

Pagina: 1
Acties:

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Gezocht, gezocht, gezocht. Ik heb letterlijk tientallen sniffers geïnstalleerd maar ik kan maar niet vinden wat ik zoek :/

Ik wil meten hoeveel verkeer er tussen twee subnets plaatsvindt om te zien of de bandbreedte genoeg is.

De situatie is alsvolgt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  router X--------[internet]
     |
 firewall
     |
 [LAN A]           -= sniffer =-
     |                   |
    hub------------------+
     |
 router A-------[WAN-provider]------router B-----[LAN B]
                          /  \
                         /     \
      [LAN D]---router D       router C---[LAN C]

(WAN-provider = lijnen van Versatel, zeg maar leased lines, maar dan goedkoper, of zeg maar internet maar dan veiliger.)

Ik zit in LAN A op een desktop gekoppeld aan de hub tussen LAN A en de andere LAN's. Alle andere LAN's internetten via LAN A om beveiligingsredenen. Mijn desktop is gekoppeld aan een hub tussen de router die het verkeer tussen de LAN's regelt.

Ik probeer te meten hoeveel verkeer tussen LAN A en de andere LAN's verstuurd wordt om zo te bepalen of er genoeg bandbreedte is. Daarvoor zoek ik een programma dat een grafiek produceert (à la DUMeter) van de up- en download. Pieken in die grafiek zijn geen probleem, maar dagenlange plateaus wijzen op een constante 100%-belasting wat aanleiding is voor de aanschaf van meer bandbreedte.

DUMeter geeft me om de een of andere reden geen uitslag (hoewel ik aan een hub zit en niet een switch). Met andere sniffers zie ik netwerkverkeer van en naar overal maar die produceren niet de grafiek die ik nodig heb. De WAN-provider levert me geen nuttige info.

Weet iemand een programma dat verkeer van en naar LAN A vanuit de andere LAN's kan weergeven in een grafiek? Gratis is leuk maar niet noodzakelijk..

[ Voor 20% gewijzigd door CmdrKeen op 28-04-2004 16:14 ]

Bloed, zweet & koffie

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Ik zou eens gaan kijken naar de feature-set van router A. Angezien die het verkeer tussen de twee subnetten routeerd zou je mbv. SNMP de juiste gegevens uit moeten lezen.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Dat is het juist, daar kan ik niet in :<

Bloed, zweet & koffie

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:13
Als die router snmp onderteunt zou je kunnen kijken of de public community aanstaat. Zo niet zou je aan de beheerders kunnen vragen of je er in mag. Read only is genoeg en zo te zien heb je het nodig voor je taken :)

Pas zodra dat "daar kan ik niet in" veranderd in "daar mag ik niet in" moeten we andere oplossingen vinden :P

Gaat het puur over het verkeer van A naar wan of over iedere verbinding apart?
Met dat eerste ben je met het uitlezen van router A klaar. Is het die 2e wordt het wat lastiger :)
Hebben B, C en D onderling ook nog verkeer of hebben die alleen naar A toe? Anders kun je op router B, C en D gaan kijken :)

Gaat het niet over (specifiek) A naar (specifiek)(bijvoorbeeld) B maar puur over de gebruikte bandbreedte per vestiging (over hun eigen lijn) dan ben je ook klaar met snmp-access op de routers :) Op 1 pc (die alle 4 de routers kan bereiken) MTRG installeren en alle 4 die routers gaan monitoren :)

[ Voor 3% gewijzigd door Paul op 28-04-2004 18:24 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
ALLE verkeer behalve verkeer van LAN A naar het internet gaat door router A (dus ook LAN B -> LAN C). Het gaat er alleen om of router A wel of niet constant data aan het verzenden/ontvangen is. Stel je daar een lijngrafiek bij voor: verkeer van bv. LAN C naar LAN D genereert pieken en bij grote files een kort plateau. Wat ik wil weten, is of er veel plateaus zijn. Zo ja, dan moet ik m'n bandbreedte groter maken.

Ik denk wel dat ik in router A mag met SNMP, maar het is altijd zo'n vreselijk gedoe bij Versatel om de juiste mensen aan de lijn te krijgen.

Hoe check ik de public community?

Overigens: de routers zijn ons eigendom en het WAN ook. We hebben er alle recht op om inzicht te krijgen in ons verbruik, dus dat is het probleem niet. Bovendien: welke serviceverlener gaat zijn klant nou argumenten om een duurder product af te nemen onthouden? :D

Bloed, zweet & koffie

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08 19:58
kan je zoiets niet maken met Serious Samurize?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:13
Alle verkeer van C naar D gaat ook over A , dus er wordt ge-route van de externe naar de externe interface?

Tja, mij best :P Ik weet niet of je op bandbreedte of op verkeer wordt afgerekend, maar C rechtstreeks naar D lijkt me simpeler en sneller. Maar goed, dat was hier niet het probleem :P

Hoe lees je SNMP uit? Handmatig (en om te checken of het uberhaupt kan :P maar ook voor andere netwerkbeheersmeuk is handig.. ik dwaal af :P ) kan het (onder windows) met Look@LAN: http://www.lookatlan.com/

Iets permanenter, en waarmee je dus ook grafiekjes krijgt is bijvoorbeeld mrtg

Weer andere opties zijn bijvoorbeeld RRDTool en Cactus, maar daar heb ik geen ervaring mee (met mrtg ook maar amper eigenlijk :P )

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1