[Cooling] CPU Heatpipe cooler topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 468 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ik heb vanochtend de Aerocool HT-101 binnen gekregen. installatie verliep probleemloos en ik moet zeggen ik ben zeer tevreden over de temps.
Ik heb de volgende configuratie:

- Gigabyte 7N400 PRO2 REV 2
- AMD ATHLON XP (BARTON) 2800+ @ 3200+ (11X200)
- 1GB (2X512) CORSAIR VALUE SELECT DDR400
- MAXTOR DMPLUS 9 S-ATA 7200 RPM 80GB
- SAPPHIRE ATLANTIS RADEON 9800PRO (ARCTIC VGA SILENCER) NON-OC
- CREATIVE SBLIVE 5.1 DIGITAL
- ZALMAN ZM400A-APF (400 WATT)
- OUTTAKE FAN: Papst 8412N/2GML 19DB 2050RPM 26,5 CFM
- ETC ETC.

- AeroCool HT-101 (ARTIC SILVER 5)
- DUAL FAN SETUP
- BLOW: AEROCOOL 2500RPM 29.6 CFM 22DB
- SUCK: SPIRE 2300RPM 28 CFM 21.1DB

voorheen had ik de gigabyte 3d cooler pro maar dat vond ik niets ( te veel herrie).
ik haalde temps van 60 graden idle en stressed heb ik nooit uitgeprobeerd. met die aerocool haal 48 graden idle en daar ben ik zeer blij mee :) . hij is bovendien erg stil. ik vind deze cooler dan ook echt een aanrader voor een OC'er.

p.s.: van gigabyte mobo's wordt gezegd dat ze de temps nog al hoog uitlezen en dat je temps in werkelijkheid 5 á 10 graden lager liggen. zijn er mensen die deze cooler op een ander plankje getest hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boogieman82
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-04 19:09
Ik heb een mooie fan gezien van Thermaltake, alleen vraag ik me af of hij beter is dan mijnn Aqua2 wc die ik nu heb... Iemand ervaring hiermee... Heb een AMD3000+ die op 13x200=2600Mhz @ 1.9volt draait. Temp. is 38/50c. Het gekke is voordat ik mijn 9800xt erin had was hij 28/33c 8)7 (op 2.45Ghz)

http://www.thermaltake.co...5/cl-p0025silentTower.htm

dit is hem...

[ Voor 12% gewijzigd door Boogieman82 op 24-05-2004 19:54 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boogieman82
  • Laatst online: 03-04 19:09
niemand die t weet?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Niet online
van de aluminium versie weet ik niet zeker of hij jouw aqua2 zal verslaan. in dit artikel

nieuws: Thermaltake Tower112-koeler met drie heatpipes getest

wordt gezegd dat de full copper versie even goed presteert als een dangerden WC setje, alleen weet ik niet hoe goed dit setje is. ik denk dat je beter nog ff kan afwachten op meer reviews :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe kan je bij de 3d cooler pro het front bay van 3.5" dissmounten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 22:27:
ff in het kort: :? i.e. wat bedoel je ?????

Zelf heb ik een 3d cooler pro op m'n P4 - 3.0. Draait nu al weken 24/7 DF- }:O en wordt daarmee niet warmer dan 43 graden. De koeler draait dan op 3000 rpm, en is zeker niet luid te noemen.

Kortom ik heb andere ervaringen met die koeler dan regelmatig hier in dit topic naar voren komt.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2004 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Digitizers schreef op 29 april 2004 @ 11:34:
[...]

die coolermaster ziet er idd erg interessant uit maar helaas is hij slechts geschikt voor socket 478/754/940 :(
Misschien ff handig als je de socket ook even bij de koeler noemt ja :Y)

Leuk topic verder maar ben net overgestapt op een Zalman 7000a CU + ZM80C-HP
Houd m'n P4 2.4 @ 3.06 op 47 stressed in silent mode _/-\o_

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 22:41:
[...]

ff in het kort: :? i.e. wat bedoel je ?????

Zelf heb ik een 3d cooler pro op m'n P4 - 3.0. Draait nu al weken 24/7 DF- }:O en wordt daarmee niet warmer dan 43 graden. De koeler draait dan op 3000 rpm, en is zeker niet luid te noemen.

Kortom ik heb andere ervaringen met die koeler dan regelmatig hier in dit topic naar voren komt.
Is die 43graden ook 2x prime95 stressed? Heb zelf ook 3.0GHz + Thermalright SP94 + Noiseblocker S4@3200rpm, en haal stressed een temp van 53à54graden..! :'(

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 22:27:
als ik mij niet vergis wil je weten hoe die speedregelaar er af te halen is om vervolgens dat ding in het pci plaatje te monteren. als je dat niet bedoelt hoef je niet verder te lezen :P

met een beetje kracht kan je het draaiknopje eraf trekken. als die eraf is zie je een moertje die je met een tang oid los moet draaien. voila!

suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thx mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BvK P4 schreef op 26 mei 2004 @ 00:16:
[...]
Is die 43graden ook 2x prime95 stressed?
Jazeker wel, ik heb zelf een topic geopend over deze koeler. Daarin heb ik tests neergezet van die koeler op mijn proc/mobo. Voor die tests heb ik prime95 gebruikt "torture test" -> optie 2, maximum power consumption/maximum heat.

Links naar mijn topic:
1: Hoe is die aangesloten [mod]
2: Test van de koeler [heatpipes vertikaal/"liggend"]
3: Test van de koeler [heatpipes horizontaal/"staand"]

Enyoy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe heatpipe koeler voor de Prescott!

Afbeeldingslocatie: http://www.theinquirer.net/images/articles/stink2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theinquirer.net/images/articles/stink3.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2004 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij ziet er niet echt stil uit en met die opstelling vliegt je moederbord weg :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 08:27
Het wordt steeds leuker joh..
Moet je dit ding zien..

Afbeeldingslocatie: http://www.systemcooling.com/images/reviews/Heatsinks/Thermalright_XP-120/heatsink2_lg.jpg
Om je Prescott koel te houden :X 8)7

http://www.systemcooling.com/thermalright_xp120-01.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:49
wel lekker hoor, zonder een fanadapter gewoon een 120mm fan erop kunnen schroeven.
en ook nog eens 220 gram lichter dan die SP94 links, doordat de XP120 van alu is ipv koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 16:34:
[...]

Jazeker wel, ik heb zelf een topic geopend over deze koeler. Daarin heb ik tests neergezet van die koeler op mijn proc/mobo. Voor die tests heb ik prime95 gebruikt "torture test" -> optie 2, maximum power consumption/maximum heat.

Links naar mijn topic:
1: Hoe is die aangesloten [mod]
2: Test van de koeler [heatpipes vertikaal/"liggend"]
3: Test van de koeler [heatpipes horizontaal/"staand"]

Enyoy
Hele mooie temp dan!! Maar ik zie dat jij je core wel op 1.4V hebt lopen. Kan de mijne niet lager zetten als 1.525V, en dat scheelt ook weer een beetje denk ik. Zou je jou temp ook eens es kunnen geven als je de core op 1.525V laat lopen, en de cooler op 2500rpm? Kan ik namelijk een beetje beter vergelijken. Wat is je casetemp eigenlijk? Heb zelf maar 2 coolers in mijn case. 1 front 92mm @ 1800rpm en 1 120mm @ 1000rpm.

Als ik ga stressen, dan doe ik 2x Prime95 aan, en beide op maximum heat! >:)

[ Voor 6% gewijzigd door BvK P4 op 31-05-2004 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

De tieten, dat is pas een groot ding, Kan je die ook voor een northwood gebruiken?? Hmmm......

Blaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:49
zBEASTORz schreef op 31 mei 2004 @ 16:26:
De tieten, dat is pas een groot ding, Kan je die ook voor een northwood gebruiken?? Hmmm......
lijkt me wel, aangezien northwood en deze prescotts nog gewoon op socket-478 zitten.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Niet online
Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 12:57:
Nieuwe heatpipe koeler voor de Prescott!

[afbeelding]
[afbeelding]
sjonge jonge. een beetje groot niet??? volgens mij staat dat ding je geheugen in de weg. ik zie ook niet duidelijk hoe de hete lucht zou moeten ontsnappen. maar het is wel een mooie ontwikkeling van heatpipe technologie

edit:
oops ik zie al hoe de lucht zou moeten ontsnappen

[ Voor 6% gewijzigd door dreester op 01-06-2004 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09 18:09

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Is het verstandig om een heatpipe koelblok te kopen als je een Big-Tower hebt eigenlijk ?
Ik heb nu een AMD64 3400+(2200MHz) en wil hem graag iets koeler hebben op 1,5Volt op de standaard kloksnelheid wordt hij c.a 50 graden als ik de voltage terug gooi naar 1.34 dan wordt die 43 graden maar toch.
Wil hem graag wat koeler ;)
En ik zie de bomen door het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-04 14:07
Hier mijn gemodificeerde giga-byte 3d cooler :)

Afbeeldingslocatie: http://edf.homeip.net/home/cms/Image_gallery/images//image236.jpg
Afbeeldingslocatie: http://edf.homeip.net/home/cms/Image_gallery/images//image235.jpg
Afbeeldingslocatie: http://edf.homeip.net/home/cms/Image_gallery/images//image234.jpg
Afbeeldingslocatie: http://edf.homeip.net/home/cms/Image_gallery/images//image233.jpg
Afbeeldingslocatie: http://edf.homeip.net/home/cms/Image_gallery/images//image230.jpg

Heb hem nog niet getest, eerst laat ik de lijm een paar dagen goed droge, hij is niet echt 'netjes' ;) afgewerkt, maar ach, boeiend!

In het midden van de heatsink moet nog een rondje komen, zodat de lucht door/langs de finnen geblazen/gezogen wordt, ben bang dat de lucht nu rechtdoor gaat, en de zijkant(finnen) niet goed meegenomen wordt! ik heb ook dat ie wel 'past' :D
Moet ook nog 2 goeie 60x60x15mm fans bestellen, nu zitten er 2 veschillende op. :)

[update]

Net even getest (nu nog) En de prestaties zijn nog niet denderend, in het bios meet ik nu een cpu temperatuur van 73 graden, dat moet dus nog veel minder worden, ik hoop dus met betere fans (4500rpm) en met dat rondje in het midden voor een goeie flow!

[ Voor 15% gewijzigd door Mister_X op 01-07-2004 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk dat is nou TWEAKE :P
Lol man zit nice uit.
alleen minder die temps maar dat komt wel!!!
hou ons op de hoogte man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
Mwa ik heb effe na zitten denken vanacht, als dit ding respectabele temperaturen geeft, (ala 60 graden zou al genoeg zijn) dan weet ik al hoe het volgende model eruit komt te zien, in iedergeval geen vierkant meer, maar schuine hoeken om de flow nog sneller/beter te laten 'flowen' ... moet eerst tot na het weekend wachten tot ik met deze weer verder kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer kunnen we de Thermalright XP-120 op de markt verwachten ?
Hij komt begin volgende week in de amerikaanse schappen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2004 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08 14:04
Kan ik een van deze coolers ook ZONDER fan gebruiken om een amd duron 900mhz te koelen (zonder dat deze te warm wordt dan he)?

ik kan er niet erg veel over vinden, maar zon heatpipe systeem is mooi met cooler ofcourse, ik wil er alleen 1 zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
Ik denk dat het niet zal werken, gezien dat die duron nog wat meer stroom vreet dan de cpu's today. Misschien met een hele lichte fan op 2000rpm die je niet hoort, of een kast met een goeie flow, maar als je kast geheel 'windstil' is zou je het denk niet redden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 15:21
1 vraagje, ik heb nu een Aero7 koelblok op m'n cpu met Artic Silver III koelpasta. Hoe moet ik de pasta op een veilige+goede manier verwijderen? Heb ik speciale chemische shit nodig of...
Ik doe het altijd met tandpasta en een elektrische tandenborstel met oude kop, werkt perfect en kost niets, zodra de tandpasta grijs kleurt (in geval van AS) dan spoel je de cpu af met lauw water en doe je verse pasta op, herhaal dit tot de tandpasta niet meer verkleurt, op dat moment is de cpu schoon en spoel je hem goed af.
Je kan de cpu drogen met een haardroger.
/e/
Wel eerst even statisch ontladen via de aardingspin v e wandcontactdoos. ;)
/e/

Een duron valt wel passief te koelen zolang je hs maar genoeg koeloppervlak heeft, een heatpipe is kompleet nutteloos als je passieve koeling wilt.
Het best ga je op zoek naar een aluminium heatsink met een heel groot koeloppervlak.

[ Voor 6% gewijzigd door peke op 03-07-2004 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Freak
  • Laatst online: 28-05-2023
Hier is een nog review te vinden van verschilende heatpipe heatsinks.
Zelf heb ik een nu dan toch de Thermalright SP-94 besteld en hoop hem volgende week binnen te hebben. Ik ben van plan om op deze heatsink een airduct te bevestigen, om koude lucht direct op de heatsink te blazen. Pics als het af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Iemand al ervaring met de Coolermaster Hyper 6? Ik zit namelijk met de volgende vraag: het ding is namelijk richtingsgevoelig (zie plaatje, let op de montage gaten voor de fan)

Afbeeldingslocatie: http://www.ocworkbench.com/2004/coolermaster/hyper6/Picture%20303%20copy.jpg

Afhankelijk van je mobo zit de fan in de richting voor-achter, of links-recht zeg maar. Dit kan in de ene situatie prima zijn als je airflow ook zo loopt, maar het kan ook fout zitten. Stel dat je een airflow van links naar rechts hebt, maar de fan zit daar haaks op (zoals in bovenstaand plaatje), dan koelt ie niet zo best.

In onderstaand plaatje zit de Hyper 6 goed als je een airflow van voor naar achter hebt, maar fout als je een airflow van onder naar boven hebt.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakup.dk/images/article/367/6.jpg

Kortom, ik vraag me af of je die alu kap 90 graden zou kunnen draaien, of desnoods eraf halen en dan een fan met tie-wraps aan de juiste kant vastmaken zodat het zaakje perfect in je airflow zit. Iemand hier al eens mee gesleuteld?

[ Voor 15% gewijzigd door Microkid op 03-07-2004 23:34 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
Microkid schreef op 03 juli 2004 @ 23:20:
Iemand al ervaring met de Coolermaster Hyper 6? Ik zit namelijk met de volgende vraag: het ding is namelijk richtingsgevoelig (zie plaatje, let op de montage gaten voor de fan)

[afbeelding]

Afhankelijk van je mobo zit de fan in de richting voor-achter, of links-recht zeg maar. Dit kan in de ene situatie prima zijn als je airflow ook zo loopt, maar het kan ook fout zitten. Stel dat je een airflow van links naar rechts hebt, maar de fan zit daar haaks op (zoals in bovenstaand plaatje), dan koelt ie niet zo best.

In onderstaand plaatje zit de Hyper 6 goed als je een airflow van voor naar achter hebt, maar fout als je een airflow van onder naar boven hebt.

[afbeelding]

Kortom, ik vraag me af of je die alu kap 90 graden zou kunnen draaien, of desnoods eraf halen en dan een fan met tie-wraps aan de juiste kant vastmaken zodat het zaakje perfect in je airflow zit. Iemand hier al eens mee gesleuteld?
je kan de fan ook aan de andere kant vast monteren :) je kan zelfs 2 fans erop zetten die -> [] -> zo blazen, of de andere kant op natuurlijk ;)

[ Voor 62% gewijzigd door Mister_X op 05-07-2004 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
kick@
http://edf.homeip.net/home/category.php?ItemID=89

Hier vind je pics van me nieuwe 'home-made' koeler :) het is iets anders dan het zou moeten maar hij doet het 'redelijk' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Mister_X schreef op 05 juli 2004 @ 00:36:
[...]
je kan de fan ook aan de andere kant vast monteren :) je kan zelfs 2 fans erop zetten die -> [] -> zo blazen, of de andere kant op natuurlijk ;)
Weet ik, maar dat bedoelde ik niet. Kijk, de koelprestaties zijn natuurlijk het beste als de fans in dezelfde richting staan als de airflow in je kast. Het zou dus handig zijn als je de fan aan alle 4 de kanten zou kunnen monteren, op de beste plek i.v.m. je airflow. Op het bovenstaande plaatje zit de fan verkeerd t.o.v. de zuigende fan van de voeding, snap je? Beter zou zijn als de fan dus aan de rechter of linker kant zat i.p.v. waar ie nu zit.
Ondertussen heb ik ook antwoord van Coolermaster: de kap kan niet gedraaid worden. Maar .... ik heb een slimmer idee: gewoon de hele alu kap eraf halen, en de fan met een tiewrap aan de juiste kant monteren. Opgelost :)

[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 05-07-2004 17:27 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
Hehe, ben er net achter gekomen dat "Dr. 'Beckman vlekkentovernaar" precies hetzelfde is als 4x zo dure koelpasta remover :)

Ik heb nu gewoon een SP97 Athlon XP versie, ik heb de laatste ontwikkelingen niet gevolgd, maar wat is de huidige best presterende heatpipe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm, allemaal zeer goede coolers, maar ik twijfel nog tussen de eerste 2 in de topicstart, de Aerocool DP102 Deep Impact of de Aerocool HT101 in mijn ogen moeten ze wel goed koelen op me AMD XP2800+, hoop ik toch.

Maar ff een algemene vraag dus, meest geldend voor een van deze 2 coolers. Is een van deze 2 bruikbaar zonder fan ofzo (maar ik weet al zeker dat ik er weer een potmeter ga op zetten :9

Is bij deze 2 backplates bijgeleverd, aangezien het gewicht :?

en btw, in het lijstje missen er wel een paar concurentencoolers :p

http://www.techtastic.ca/reviews3/silent-tower.html
http://www.thermaltake.co...03/cl-p0019fanless103.htm

en waarschijnlijk nog meer, maar ff geen tijd om naar meer te zoeken :)

/edit: passen de aerocool'ers wel op me Asus A7V600-X :? :?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:11

DaWaN

'r you wicked ??

Iemand Hier ervaring mee?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haha, dat zou ook wel een coole cooler zijn :9 hopelijk, maar heb nog geen reviews kunnen vinden :)

maar wat met het water in de cooler :p Ik veronderstel dat dat rode ding een dop is om em te vullen :), vind het niet erg handig, maar dat is mijn eerste zicht op die cooler :) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ik zou me er niet te veel van voorstellen. In elke heatpipe zit namelijk water (in gasvorm), dus wat ze schrijven is alleen een andere benadering. Verder is het ding alleen geschikt voor socket 370 en 472, en zijn de lamellen van alu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 21:53:
hmm, allemaal zeer goede coolers, maar ik twijfel nog tussen de eerste 2 in de topicstart, de Aerocool DP102 Deep Impact of de Aerocool HT101 in mijn ogen moeten ze wel goed koelen op me AMD XP2800+, hoop ik toch.

Maar ff een algemene vraag dus, meest geldend voor een van deze 2 coolers. Is een van deze 2 bruikbaar zonder fan ofzo (maar ik weet al zeker dat ik er weer een potmeter ga op zetten :9

Is bij deze 2 backplates bijgeleverd, aangezien het gewicht :?

en btw, in het lijstje missen er wel een paar concurentencoolers :p

http://www.techtastic.ca/reviews3/silent-tower.html

Volgens aerocool zelf was de HT101 de beste van de 2. Zelf heb ik de HT101 en koelt goed (2800@11x200@dual fan) ik haal temps van net onder de 50 graden. verder lijkt het mij niet verstandig om geen fans te gebruiken gezien jij zo'n heethoofd hebt. bij de HT101 zitten wel backplates bij maar die zijn niet voor socket A daarvoor heb je gewoon zo'n 6 punts clip. je moet wel oppassen dat de cooler je geheugen niet in de weg zit (dual fan setup).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Digitizers schreef op 20 juli 2004 @ 09:32:
[...]

Volgens aerocool zelf was de HT101 de beste van de 2. Zelf heb ik de HT101 en koelt goed (2800@11x200@dual fan) ik haal temps van net onder de 50 graden. verder lijkt het mij niet verstandig om geen fans te gebruiken gezien jij zo'n heethoofd hebt. bij de HT101 zitten wel backplates bij maar die zijn niet voor socket A daarvoor heb je gewoon zo'n 6 punts clip. je moet wel oppassen dat de cooler je geheugen niet in de weg zit (dual fan setup).
hmm, me heethoofd is nu wel bij het opstarten, 44°C, na ff draaien, dan in Idle, 49°C en in stressed 57°C en dat met een 120mm outtake op volle toeren en een intake van 80mm op 5V (temps van Asus probe) (rekening houdend met het weer :9)

Het is idd niet slim om geen fan te gebruiken, dus zal ik er een potmeter op zetten.
Zelf heb ik meer info van de DP102, en volgens hun zou dat geen probleem leveren volgens hun.

Ik was aan't denken aan een single fan setup met de 60mm van me standaard AMD cooler langs de kant van het geheugen om zo de beste airflow te hebben.

maja, ik zal meer reviews zoeken en wachten op meer replies :)

alvast bedankt voor uw reply :)
btw: de backplates van socket A kun je toch ergens verkrijgen he? zo kan er missch toch nog een mogelijkheid zijn om een backplate te gebruiken :p of zitten de schroeven van de cooler dan ergens anders?

/edit typo's
/edit2: zijn de temps onder de 50°C ook stress included??

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dubbel post,
sorry t'is nog vroeg :9

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 06:31
Past een HT-101 niet op de oude socket-A borden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-09 16:00
misschien een rare vraag, maar ik las ergens dat heatpipes het beste/alleen werken als ze recht naar boven staan, warmte stijgt immers.

nu is het zo dat deze koelers allemaal horizontaal staan in de hedendaagse kasten. wordt hierdoor het koelvermogen niet negatief beinvloed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-08 11:11

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 21:53:

check de review..

http://www.backyard-family.com/html/ttake_fanless103.html

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Ik las de startpost ff, maar weet niet waarom de mensen moelijk doen over de Thermalright DP-94/97 om et design, Want hij koelt als een tiet, ik heb nu waterkoeling en dat koelt wel wat beter :) duss ik heb der 1 liggen dus intressen mail dan ff naar beastor@chello.nl :)

Blaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:08
Dit lijkt mij één van de betere koelers in het rijtje van de heatpipes:

Thermalright DP-94/97 (Pricewatch SP94 Intel) (SP97 AMD)

Wat me namelijk opvalt met alle koelers is dat de onderkant van de koeler altijd het warmst wordt. Het voordeel van een lage koeler is dat dat verschil wat minder wordt volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Niet online
savale schreef op 08 oktober 2004 @ 12:29:
Dit lijkt mij één van de betere koelers in het rijtje van de heatpipes:

Thermalright DP-94/97 (Pricewatch SP94 Intel) (SP97 AMD)

Wat me namelijk opvalt met alle koelers is dat de onderkant van de koeler altijd het warmst wordt. Het voordeel van een lage koeler is dat dat verschil wat minder wordt volgens mij.
ik denk ook dat om die reden heatpipes in het leven zijn geroepen, om de warmte beter/sneller te geleiden naar de bovenkant van de koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is nou de beste luchtkoeler op dit moment, ik ben nou al de hele middag aan het zoeken, ik kom wel op veel heatpipe coolers uit maar wat nou echt de beste is kan ik er niet echt uit opmaken.
Ik wil namelijk me Zalman 7000 vervangen voor een betere koeler omdat me Zalman me P4 prescott @ 3,6ghz op s478 niet goed trekt met dichte kast. :(

Wie weet welke cpu koeler mijn cpu onder de 50 graden stressed kan houden, liefst onder de 45 graden, maar dat zal wel moeilijk worden denk ik.

Ohja waterkoeling heb ik ook al overwogen, maar daar heb ik het geld niet voor op dit moment.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2004 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op 08 oktober 2004 @ 18:05:
Wat is nou de beste luchtkoeler op dit moment, ik ben nou al de hele middag aan het zoeken, ik kom wel op veel heatpipe coolers uit maar wat nou echt de beste is kan ik er niet echt uit opmaken.
Tja, de beste..
Ik denk dat dat per persoon zal verschillen en ook de resultaten per systeem lopen uiteen.

Maar als je het mij vraagt een koeler van ThermalRight.
Zij maken op dit moment in mijn ogen (één van) de beste luchtkoelers.

In jouw geval moet je dan denken aan:
SP94
SLK-948U
SLK-947U

Misschien dat je er iets aan hebt:
Heb hier een ThermalRight SP97 liggen die m'n XP-M 2500+ @ 2.5GHz(1.84v) onder de
50°C houdt.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

r00n187 schreef op 08 oktober 2004 @ 18:36:
[...]

Tja, de beste..
Ik denk dat dat per persoon zal verschillen en ook de resultaten per systeem lopen uiteen.

Maar als je het mij vraagt een koeler van ThermalRight.
Zij maken op dit moment in mijn ogen (één van) de beste luchtkoelers.

In jouw geval moet je dan denken aan:
SP94
SLK-948U
SLK-947U

Misschien dat je er iets aan hebt:
Heb hier een ThermalRight SP97 liggen die m'n XP-M 2500+ @ 2.5GHz(1.84v) onder de
50°C houdt.
De SP94 lijkt mij ook een goed koelblok, welke fan heb jij eigenlijk erop zitten?
Er word namelijk een Delta aangeraden met 55Db, dat vind ik toch een beetje aan de luide kant, het hoeft niet super stil te zijn maar een 55Db gaat me iets te ver.

edit.
Zie dat je een Enermax gebruikt in je specs: CPU cooler ThermalRight SP97 [heatpipes] met Enermax 92mm fan @ 2000rpm.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2004 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op 08 oktober 2004 @ 19:08:
[...]
edit.
Zie dat je een Enermax gebruikt in je specs: CPU cooler ThermalRight SP97 [heatpipes] met Enermax 92mm fan @ 2000rpm.
Dat klopt, maar met 2000rpm kom ik dus wél boven de 50°C, maar dat mag voor zich spreken ;)

Let bij je keuze ook goed op of het blok wel op je mobo past, hetgeen je op de site van TR kunt vinden.

Succes in ieder geval :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door Rone op 08-10-2004 19:29 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

r00n187 schreef op 08 oktober 2004 @ 19:29:
[...]

Dat klopt, maar met 2000rpm kom ik dus wél boven de 50°C, maar dat mag voor zich spreken ;)

Let bij je keuze ook goed op of het blok wel op je mobo past, hetgeen je op de site van TR kunt vinden.

Succes in ieder geval :Y)
Bedankt voor je advies, ik heb net de SP-94 besteld met een Papst 3412NH met 55,3 CFM. :)
Me mobo stond in de lijst met mobo's die compatible waren, dus dat zit wel goed.
Vaak zie je in die reviews dat ze dit koelblok testen op een Pentium 2,4ghz, maar daar heb ik niet zoveel aan want die haalt het kwa warmte lange na niet bij een prescott.
Ik denk dat jou cpu ook wel rond de 110W zit, de warmte wat mijn cpu ook ongeveer doet zonder te overclocken. :(
Vandaar dat ik voor deze koeler ben gegaan, denk dat deze mijn cpu ook wel rond de 50 graden moet kunnen houden.
Me cpu word iig met me Zalman 7000 tegen de 70 graden met dichte kast, terwijl ik toch 6 casefans heb allemaal vol uit, en 100% zeker weet dat de koeler er goed op zit met Artic silver 5.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2004 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
Denk niet dat je er veel op vooruit gaat..Heb zelf een nortwood 3.0GHz HT met Thermalright SP94 + Noiseblocker S4 (80mm, 3200rpm). De nortwood zit op 82Watt ongeveer en wordt stressed 55 graden (2x prime92). Aangezien jou prescott op 110Watt zit... ;) Denk dat je moet rekenen op minstens 60graden stressed.

[ Voor 4% gewijzigd door BvK P4 op 08-10-2004 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BvK P4 schreef op 08 oktober 2004 @ 23:16:
Denk niet dat je er veel op vooruit gaat..Heb zelf een nortwood 3.0GHz HT met Thermalright SP94 + Noiseblocker S4 (80mm, 3200rpm). De nortwood zit op 82Watt ongeveer en wordt stressed 55 graden (2x prime92). Aangezien jou prescott op 110Watt zit... ;) Denk dat je moet rekenen op minstens 60graden stressed.
Denk dat het eraan ligt hoe de airflow in je kast is, ik vind jou cpu behoorlijk heet met zo'n cpu koeler, de pc's die ik op de TD in elkaar gezet heb met 3,0 of 3,2ghz (northwoods) werden met boxed koeler eigenlijk nooit warmer dan 50 graden stressed met maar 1 casefan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
Verwijderd schreef op 09 oktober 2004 @ 00:32:
[...]

Denk dat het eraan ligt hoe de airflow in je kast is, ik vind jou cpu behoorlijk heet met zo'n cpu koeler, de pc's die ik op de TD in elkaar gezet heb met 3,0 of 3,2ghz (northwoods) werden met boxed koeler eigenlijk nooit warmer dan 50 graden stressed met maar 1 casefan.
Met pc werd met boxed cooler 65graden stressed met 2 casefans..nu met nieuwe cooler 10graden lager. Casefans draaien op 1800rpm front, en 1300rpm achter. Mijn processor heeft trouwens wel een packdate van maart 2003..dus 1 van de eerste 3.0GHz HT processors..terwijl ik mn comp in september 2003 gekocht heb 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ondanks dat het tussen Intel en AMD verschilt, even voor de duidelijkheid:

Mijn XP-M 2500+ zit met 2560MHz(1.92v) ook op 110Watt.
Zelfs 120Watt als ik er 2v doorheen fiets.
En ik heb hem nog nooit temps boven de 55°C zien doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan iemand mij vertellen hoe de Thermalright XP-120 het op een amd64 3400+ ( stressed rond de 50 graden ) doet en welke fan ik hierbij moet nemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

r00n187 schreef op 09 oktober 2004 @ 15:01:
Ondanks dat het tussen Intel en AMD verschilt, even voor de duidelijkheid:

Mijn XP-M 2500+ zit met 2560MHz(1.92v) ook op 110Watt.
Zelfs 120Watt als ik er 2v doorheen fiets.
En ik heb hem nog nooit temps boven de 55°C zien doen :)
Wow, dat is idd een hele strakke OC!!!!

Miss met wat extra airflow/sterkere fan kan je em op 2600 MHz laten draaien? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davey s.
  • Laatst online: 16:19
Ik gebruik de Cooler Master Hyper 6, P4 3.2 Prescott @ P4 3.85 Ghz op 40 graden stressed 48.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

werken heatpipes ook horizontaal en omgekeerd? Aangezien elke heatpipe koeler schuin hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op 15 oktober 2004 @ 18:54:
[...]
Wow, dat is idd een hele strakke OC!!!!

Miss met wat extra airflow/sterkere fan kan je em op 2600 MHz laten draaien? :)
Tja, laten draaien is wat anders dan benchen.
2600MHz is geen probleem voor Windows, maar wel voor pifast/3D.
Bovendien is daar 2v+ voor nodig en dan denk ik toch eerder aan WC of prom.
Of natuurlijk een betere cpu.

Ik mag niet klagen, maar dat doe ik wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb me Thermalright SP-94 binnen en ingebouwd.
Temps zijn stukken beter als bij mijn Zalman 7000CU.

Temps met Zalman 7000CU op full speed:
70 graden stresses met dichte kast
60 graden stressed met open kast
Idle weet ik niet, mijn cpu draait nooit idle, die moet crunchen voor DPC. :P

Temps nu met ThermalRight SP-94 en tijdelijk met simpele 80mm fan op 2000rpm:
48 graden stressed met dichte kast.
Open kast en idle weet ik niet.
Er komt binnenkort een 92mm Papst fan op met 55CFM, dus dan zal de temp nog wel wat zakken, ik ben in ieder geval wel tevreden met deze dit koelblok.

Ohja, bij beide coolers zat er Artic silver 5 tussen, en draaide me prescott op 3,6Ghz, op standaard voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Zat nu ff te lezen, en zoals ik al verwachte zijn die grote blokken met erg overdreven grote heatpipes niet zo erg best, Et moet gewoon zon lange weg op voordat et uiteindelijk bij de heatsink zelf is, daarom kocht ik die dingen nooit en zal et ook nooit doen, Zoals ik hier las paar post terug word de onderkant aardig heet maar de heatsink zelf niet of nouwlijks, Dan kan je toch echt beter voor de Thermalright DP-94/97 gaan, omdat daar de heatsink zelf er ook gelijk contact maakt met de core en koelt ook ZEKER wel 10 keer beter lijkt mij, Ik heb er zelf 1 gehad en die deed zen werk goed. idle +-32C load +-40C (op een prescot) Dit is dan de heatsink temp, bios gaf aan, idle +-37C load +-47C. Dat vink nogal een verschil dan met de temps van hierboven, Terwijl prescot een heethoofd is, Ik heb zelfs geboot op 3.8gig en liep aardig stabiel, Dat zal je met die andere niet halen denk ik met die overdreven lange heatpipes. Et leek me al zo nutteloos

offtopic:
@Mito Heb je toevallig die van mij gekocht?? ;) die doos met mooie kerstverpakking lol ;)

[ Voor 6% gewijzigd door zBEASTORz op 19-10-2004 09:04 ]

Blaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Niet online
Thermalright heeft een nieuwe heatpipe cooler uitgebracht voor het socket A platform. Het is de Thermalright SI-97, deze lijkt erg veel op de XP90 en XP120.

LINKJE:
http://www.thermalright.com/a_page/main_product_si97.htm

REVIEW:
http://www.systemcooling.com/thermalright_si-97-01.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Zo zo das een sexy coolertje voor de tweaker die op lucht draaid :)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand die ervaring heeft met de Thermalright XP-120 ? Hij krijg erg goede beoordelingen en de temps liggen lager of nét hoger dan de Hyper6 in de reviews waar hij wordt vergeleken met anderen, en zonder fan weegt hij al minder dan de Intel standaard koeler, dus ik ben wel erg geinteresseerd. :)

Wil graag iets van temps en behaalde OC's weten, als iemand hem heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burner13
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10-2024
Hier heb ik een SP-94. Vind hem zelf een beetje tegenvallen t.o.v. de boxed cooler, die dingen worden steeds beter zeg. nu moet ik wel zeggen dat er een brak antec coolertje op zit met 34 CFM. maar ik denk niet dat hij veel meer lucht verplaatst dan de fan van de boxed cooler.

de temp is nu +- 38 graden, dat was ie idle met boxed cooler ook. alleen de stressed temp is met de SP-94 ietsje lager.

Binnekort een vantec tornado of een delta fan erop hangen, reken maar dat ie dan wel enorm goed koelt! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als die vinnen nu haaks op de bodemplaat stonden, had je de lucht direct naar buiten kunnen blazen. Net als bij sommige barebone-'cubes' via de achterwand, dus.
_
_
_
_
_
_
|
\_ <--------- haakse hoek
. ===

Als ze dan een airduct meeleveren die je kunt aanpassen, kan ie in iedere kast ingebouwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Ik ben wel geinteresseerd in de XP-120 van Thermalright. Ik weet niet of jullie die al gezien hebben? Alleen het enige nadeel is dat het "omzet" pakket in nederland nog niet verkocht word. Hij is groot maar koelt dan ook gelijk omliggende onderdelen. Net zoals Zalman bezig is met de opvolger de CU7700. Die is ook groot en hebben het zelfde concept zodat dus de omliggende onderdelen gekoelt word. De CU7700 word dan ook standaar geleverd met een 120mm fan en de Thermalright mag je nog kiezen welke groote en welk type je wilt.

Ben benieuwd wanneer dat setje uitkomt voor de xp-120 :p

Self reflection is the school of wisdom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die XP-120 is wel redelijk duur imo.... 75-80 euro voor de heatsink + fan :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selfdefence
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01-2022
Verwijderd schreef op 24 oktober 2004 @ 23:17:
Iemand die ervaring heeft met de Thermalright XP-120 ?
...
Ik heb hem sinds kort.

Systeem: Pentium 4 Northwood 2,4@3,0 op 1,65 Volt, op een p4p800.
CPU Fan: Papst 4412 F2/GLL (41,17cfm, 1300rpm, 18dBA)
Kamertemperatuur: 22 graden

Resultaten:
Idle fan uit: 42 graden
Idle fan 100%: 26 graden

Stressed fan uit :P : na 7 minuten gestopt op 73 graden (er begonnen programma's te crashen)
Stressed fan 100%: 37 graden

Dit is veruit de beste koeler die ik ooit gehad heb.

[ Voor 10% gewijzigd door Selfdefence op 29-10-2004 04:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Welleweerd
  • Laatst online: 20-09 19:30

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

zijn die dingen allemaal niet een klein beetje aan de zware kant?

dat is toch link met vervoer van je pc? je kunt er niet te veel mee sjouwen of je socker+cpu+koeler licht op de bodem van je kast. :?

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Dat vraag ik me toch werkelijk af die dingen af kunne breken? Je hoort iedereen zeggen dat je socket af kan breken maar heb het nog nooit gezien of gehoord. Er staat altijd gewicht bij maar is dat altijd relevant. Volgens mij hooguit iemand die een lichte pc wilt, maar verders zou ik het niet weten. En tja koper en aluminium zijn 1 van de betere geleidings materialen en zijn kwa prijs/kwaliteits verhouding ook nog is goed.

Zou dit ook een mythe zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Welleweerd
  • Laatst online: 20-09 19:30

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

maar je kunt je core wel beschadigien.. als dr op 1 kant meer gewicht leunt als de andere raakt het een beetje uit fatsoen

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Welleweerd schreef op 29 oktober 2004 @ 11:01:
maar je kunt je core wel beschadigien.. als dr op 1 kant meer gewicht leunt als de andere raakt het een beetje uit fatsoen
Ja oke dat begrijp ik. Maar als je het gewoon goed vast zet is er toch niks aan het handje? Net zoals met de Thermalright Sp-94 moet je je hele mobo uit je kast halen(als tie er nog niet uit was). Dan dat plastic dingetje vervangen en dan die cooler er compleet op zetten. Dat zou dan ook wel weer mee vallen dat tie uit fatsoen gaat hangen. En de core(van de processor neem ik aan?) die kapot kan gaan is niet nodig als je gewoon zuinig om gaat met je spullen en die kast ook zachtjes neer zet is er ook niks aan de hand.

Maar dan is mijn vraag nog steeds:

Zijn er mensen die on- of verwantwoord met hun kast zijn omgegaan dat de cooler van het socket is afgebroken?

Ben eigenlijk wel benieuwd of er mensen zijn waarbij dat is gebeurd. En niet van dat tie niet goed vast zat want is je eigenschuld dikke buld op de bodem van je kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand recentelijk een coolermaster hyper 6 aangeschaft en ingebouwd op een P4 3.0.

Zo ja, ik zou graag willen weten of die goed presteerd en of ie een beetje stil is @ 100% load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:57

Nemesizz

Untouchable

Socket afbreken is mij nog nooit overkomen, tenzij ik het hendeltje van de processor te ver overhaalde (meer dan 90º).

Met een schroevendraaier breken, enz, alles heb ik al geprobeert...die sockets breken echt niet zomaar.

Wel kunnen die kleine uitsteekstels afbreken (waar je de koeler aanvast klemt...in sommige gevallen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds een week heb ik een gigabyte 3d cooler pro.
Bevalt erg goed :) beter dan mn vorige ac tc2

Afbeeldingslocatie: http://www.tomshardware.com.tr/cpu/20040213/images/3d_cooler_pro_top.jpg
Deze dus.
Houdt mn amd2500@3200 op 1,7volt stressed op 46 graden.
Draait de halve dag koetje, dus temps zijn goed.
Alleen op de hoogste stand wel aardig wat lawaai.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2004 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Welleweerd schreef op 29 oktober 2004 @ 07:06:
zijn die dingen allemaal niet een klein beetje aan de zware kant?

dat is toch link met vervoer van je pc? je kunt er niet te veel mee sjouwen of je socker+cpu+koeler licht op de bodem van je kast. :?
Deze koelers hebben, zodra ze 'te zwaar' bevonden worden, altijd een backplate aan de achterkant van het mobo waar de socket zit.
Zo ook bij mijn SP-97 (585gr puur koper).

De XP-120 weegt 'maar' 370gr, omdat alleen de base van de sink van koper is (met een laagje nikkel) en de vinnen van alu.

Ter vergelijking:
Afbeeldingslocatie: http://www.systemcooling.com/images/reviews/Heatsinks/Thermalright_XP-120/heatsink2_lg.jpg

Hier de XP-120 naast een SP-94 en zoals je ziet is de XP-120 veel groter.
Toch weegt de SP-94 veel meer, namelijk 590gr (puur koper) :)

[ Voor 5% gewijzigd door Rone op 29-10-2004 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed, nadat ik nu een tijd gebruik maak van de 3D Cooler Pro, ben ik nu van plan eens een nieuwe cooler te proberen voor m'n P4.

De keus is gevallen op de Coolermaster Hyper 48

Zoals via de url hierboven te zien is, is het een cooler met 4 heatpipes, en een groot massief koperen koelblok. Dwz: het koelbllok en de radiator van de heatpipes zijn één groot blok koper.

Daarnaast is hij behoorlijk stil als ik de reviews mag geloven, zowiezo vergeleken met de 3d cooler pro, die overigens ook geen kabaalschopper is als je hem tenminste "in toom houdt".

Is er wellicht al iemand met ervaring(en) met deze cooler, en die deze wil delen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrainedFTW
  • Laatst online: 04-09 07:44
Mijn cpu wordt 72 graden (atlon xp-m)... hijs dan wel overgeklokt naar 12.5*200@2.063v

De koeler is de thermalright sp-97
De koelpasta is AS5
De fan is een enermax 92mm geval

AMD 9800X3D | Aorus Master X870E | G.Skill Trident Z5 Royal Neo 6000 CL26 2x32GB | Aorus Master RTX5090 | Samsung 9100 PRO 4TB | WD SN850X 8TB | Seasonic Prime TX-1600 Noctua Edition | Noctua NH-D15S | Fractal Design North XL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Xtreme-BH6 schreef op 08 november 2004 @ 16:46:
Mijn cpu wordt 72 graden (atlon xp-m)... hijs dan wel overgeklokt naar 12.5*200@2.063v

De koeler is de thermalright sp-97
De koelpasta is AS5
De fan is een enermax 92mm geval
72C?? dan zit zeker weten je heatsink niet goed, check dat ff voor de zekerheid

Blaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrainedFTW
zBEASTORz schreef op 08 november 2004 @ 16:59:
[...]

72C?? dan zit zeker weten je heatsink niet goed, check dat ff voor de zekerheid
Hmm de schroefjes zitten muur vast!! Er zit helemaal geen stof in mn kast... en de koelpasta is ook goed verdeeld (niet te veel/te weinig).

Maar xal dalijk eens even de kast open maken en controlleer ik het nog eens.

[EDIT] Koeler is gloeiend 8)7

[EDIT2] Ik heb net de Vcore verlaagd van 2.063v naar 2.000v en de multiplier verlaag van 12.5 naar 12.0! Nu wordt de cpu niet warmer dan 62 Graden. |:( Maakt dat kleine verschil in vcore en 100Mhz minder zoveel uit? :X

[ Voor 25% gewijzigd door TrainedFTW op 08-11-2004 19:09 ]

AMD 9800X3D | Aorus Master X870E | G.Skill Trident Z5 Royal Neo 6000 CL26 2x32GB | Aorus Master RTX5090 | Samsung 9100 PRO 4TB | WD SN850X 8TB | Seasonic Prime TX-1600 Noctua Edition | Noctua NH-D15S | Fractal Design North XL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Xtreme-BH6 schreef op 08 november 2004 @ 17:07:
[...]
[EDIT2] Ik heb net de Vcore verlaagd van 2.063v naar 2.000v en de multiplier verlaag van 12.5 naar 12.0! Nu wordt de cpu niet warmer dan 62 Graden. |:( Maakt dat kleine verschil in vcore en 100Mhz minder zoveel uit? :X
Ik zou dat geen klein verschil willen noemen.
Een XP-M 2500+ op 2500MHz(2.063v) verbruikt zo'n 124Watt.
Verlaag dat naar 2400MHz(2.0v) en het wordt 112Watt.
Dat valt mee, ondanks dat 2 volt veel blijft voor een Athlon.
Krijg je je cpu niet stabiel op een lager voltage?

62°C op 2.4GHz is erg warm voor een SP-97.. Zeker met AS5.
Op wat voor speed draait je Enermax fan? Case-temp, extra airflow?

[ Voor 27% gewijzigd door Rone op 08-11-2004 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrainedFTW
r00n187 schreef op 08 november 2004 @ 19:48:
[...]

Nope lager krijg ik hem niet stabiel :(

De fan draaid op 2700RPM, en is als ik mij niet vergis 40CFM

De case temp is bijna continu 29 graden, ik heb 2 intake fans (in totaal 34cfm) en 2 outake fans (in totaal 62 cfm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
r00n187 schreef op 08 november 2004 @ 19:48:
[...]

Idd een beetje zinloos op 2V te draaien, verlaag die Vcore en de frequentie en ja haalt bijna net zo'n hoge overclock dankzij de lage temps.
Bijv:
Ik heb een xpM2600+ @ 2300MHz met 1,575Vcore, temp is 42 graden stressed, 36 graden idle. Ik heb de SP97 icm een 80mm 2k rpm fan.
De cpu kan zelfs 2400 MHz 1,575V maar omdat ik dat verschil toch nauwelijks merk draai ik hem op 2300MHz (mijn cpu staat heel vaak te idlen ook).
Je kan makkellijk zo'n 60Watt besparen door net hetzelfde te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrainedFTW
corpseflayer schreef op 08 november 2004 @ 21:28:
[...]

Idd een beetje zinloos op 2V te draaien, verlaag die Vcore en de frequentie en ja haalt bijna net zo'n hoge overclock dankzij de lage temps.
Bijv:
Ik heb een xpM2600+ @ 2300MHz met 1,575Vcore, temp is 42 graden stressed, 36 graden idle. Ik heb de SP97 icm een 80mm 2k rpm fan.
De cpu kan zelfs 2400 MHz 1,575V maar omdat ik dat verschil toch nauwelijks merk draai ik hem op 2300MHz (mijn cpu staat heel vaak te idlen ook).
Je kan makkellijk zo'n 60Watt besparen door net hetzelfde te doen. :)
Ik zit niet bij greenpeace dus energie verbruik boeit me niet! :9 Warmte productie wel... een beetje dan.. :Y) Hoe kun jij nou weten dat ie op 2.5Ghz geen 2v nodig heeft. :? Elke cpu is anders en die van mij heeft ECHT 2.063 volt nodig op 2.5Ghz ander zou ik hem natuurlijk wel minder geven.

Hij heeft ook al eens 2.6Ghz gedaan op 1.875 volt hoor, en benchmarken gaan dan goed, maar hij is dan niet 100% stabiel en ik ben alleen tevreden met een 100% stabiel systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lefty_38
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-11-2024
ik hou het voorlopig nog bij mijn Zalman CNPS7000 Cu. Mijn temps zijn goed genoeg vind ik.

AMD 3000+
Zalman @ 2700 rpm:
Idle 37 Graden
Stressed: 44 Graden

Zalman @ 1700 rpm:
Idle 40 Graden
Stressed: 48 Graden

Ik heb met 5 casefans en een goede airflow in mijn kast :) Dat maakt ook een hoop goed denk ik. Want als de temperatuur in je kast hoger wordt dan koelt je cpu koeler natuurlijk slechter ;)

Q6600 | 4GB | 24" Dell 2407-HC | Logitech Z-5500 | iPhone 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Xtreme-BH6 schreef op 08 november 2004 @ 21:42:
[...]
Ik zit niet bij greenpeace dus energie verbruik boeit me niet! :9 Warmte productie wel... een beetje dan.. :Y) Hoe kun jij nou weten dat ie op 2.5Ghz geen 2v nodig heeft. :? Elke cpu is anders en die van mij heeft ECHT 2.063 volt nodig op 2.5Ghz ander zou ik hem natuurlijk wel minder geven.

Hij heeft ook al eens 2.6Ghz gedaan op 1.875 volt hoor, en benchmarken gaan dan goed, maar hij is dan niet 100% stabiel en ik ben alleen tevreden met een 100% stabiel systeem.
Het max wat ik getest heb was 10 uur Prime95 en in de test met "max power consumption" was hij perfect stabiel (2,3 icm 1,575), op 2,4GHz heb ik slechts 6 uur getest en dat was ook zonder enige error.
Ik bedoelde maar dat je door 100MHz te verlagen en de Vcore te verlagen (zo laag mogelijk) een pak energie kan uitsparen en je merkt wellicht het effect niet van die 100MHz minder ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrainedFTW
corpseflayer schreef op 08 november 2004 @ 22:06:
[...]

Het max wat ik getest heb was 10 uur Prime95 en in de test met "max power consumption" was hij perfect stabiel (2,3 icm 1,575), op 2,4GHz heb ik slechts 6 uur getest en dat was ook zonder enige error.
Ik bedoelde maar dat je door 100MHz te verlagen en de Vcore te verlagen (zo laag mogelijk) een pak energie kan uitsparen en je merkt wellicht het effect niet van die 100MHz minder ...
Ik heb mijn cpu dus ongeveer op dezelfde manier getest maar ik kreeg bij die test van prime 95 die veel van het L2 cache vraagt errors na 2 uur op 2.031V en bij 1 stapje hoger had ik dat niet meer... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Maar als je 100 MHz inlevert kan je de Vcore weer verlagen waardoor de warmte sterk afneemt en je de Vcore nog verder omlaag kan brengen totdat je cpu net stabiel is. Die hoge temperaturen zorgen voor een hogere interne weerstand in je cpu waardoor de stroom daalt. Dit doet het effect van je hogere Vcore voor een stuk teniet.
Verhoog je de U dan stijgt de I (beter signaal dus betere overclock),
doordat het vermogen (P=U*I) hoger ligt stijgt de temperatuur en dus ook de R (hoger P is ook een hogere vermogensdissipatie, maw stroom die wordt omgezet in warmte)
Resultaat: R stijgt, I daalt. (signaal wordt slechter, overclock ook)
Nu is het ideale een afgestemde balans tussen temperatuur (beïnvloed de weerstandswaarde), en de Vcore (hoger = beter signaal).
Jouw temperatuur is dus verre van ideaal. Je overclock zou nog een stuk kunnen toenemen moest je de cpu op kamertemperatuur hebben draaien.
Hoger dan die 2,5 ga je echter nooit komen (max cpu) maar je kan wel eenvoudig het verbruik doen kelderen door 100MHz terug te klokken, dan je temperatuur omlaag brengen met een extra outtake fan net aan de cpu en dan de Vcore een pak terug bvb op 1,7V.
Je systeem zal zeker ook een stuk langer meegaan op die manier, als je natuurlijk alle 6 maanden een upgrade doet maakt dat niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity_Razer
  • Laatst online: 05-03 10:56
Wat ik wel weet van die SP97's is dat die misschien warm worden, bedoelende 40° stressed ofzo soms maar VEEEEEELLLL warmte wegtrekken van de CPU ,dus niet genoeg om em superkoel te houden maar wel veel warmte wegtrekken snap je?

Waar andere koelers stressed 50° draaien en idle 30 zal SP97 IDLE (mp3 enzo) misschien 35 draaien ofzo met Stress van 40 of 45 °

heb ik toch opgemerkt.

AMD 2500+
@
1.8V
210x11

45°Stressed >:)

lol
OW yhea })

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

• TrainedFTW
Ik heb hem nou lopen op 12*200@1.8v, hij word nou niet meer warmer dan 50 graden stresst _/-\o_

corpseflayer... je had misschien gelijk! :D

[ Voor 21% gewijzigd door TrainedFTW op 11-11-2004 21:15 ]

• Entity_Razer
die heatpipe coolers werken inderdaad wel leuk he?
btw corps.. je had zeker gelijk ,PC loopt nu op 200x11.5 (binnekort 12 maarja) op 1.75 Vcore stabiel :D

bedankt voor hint
:)
BTW BH6 wat is je IDLE temp?

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrainedFTW
40! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
De bedoeling is om met een zo laag mogelijke Vcore en zo hoog mogelijke oc te halen, die oc kan je verbeteren door goeie koeling te voorzien.
2,4 GHz met 1,8V is al een stuk netter dan 2,5 GHz met 2,1V.
Als je de koeling verbeterd (outtake fan vlak bij de cpu?) kan je wellicht nog wat hoger proberen te gaan op die 1,8V in stapjes van 1MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrainedFTW
corpseflayer schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 14:00:
De bedoeling is om met een zo laag mogelijke Vcore en zo hoog mogelijke oc te halen, die oc kan je verbeteren door goeie koeling te voorzien.
2,4 GHz met 1,8V is al een stuk netter dan 2,5 GHz met 2,1V.
Als je de koeling verbeterd (outtake fan vlak bij de cpu?) kan je wellicht nog wat hoger proberen te gaan op die 1,8V in stapjes van 1MHz.
Er zitten 2 outtake fans meteen naast de cpu dus dat gaat niet werken! :9 En de FSB gaat echt niet hoger dan 200, want ook maar 1mhz hoger dan 200 hangt die vast (mobo is een abit AN7, geweldig bord behalve dat de FSB niet lekker klokt :X )
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Heeft er nou wel eens iemand z'n eigen heatpipe gemaakt voor op de proc? Ik heb zo'n idee dat het kan door een gasleiding aan een kant dicht te maken, dan water erin koken en zodra het goed kookt ineens af te sluiten. Dan is de druk vrij laag als ie weer is afgekoeld toch? Of is het niet zo simpel zelf een heatpipe te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity_Razer
idle temp op 1.75Vcore met SP97+92mm fan@full blow:

32°C CORE DIODE

8)7 :Y)

mijn kamer is dus pokkekoud(niet/erg slecht geisoleerd)
kan meneige adem zien
:r |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Hehe, één van de uitzonderlijke gevallen waarrmee je toch waterkoelingtemps haalt op lucht. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity_Razer
Lol inderdaad.

Verschoot zelf toen ik naar temps keek. Daarom is de winter mijn favoriete overclockperiode :D

men CPU gaat dan sneller dan ooit tevoren lol.

Pagina: 1 2 Laatste