Toon posts:

Hub of Switch?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil thuis een bescheiden netwerkje aanleggen. Het gaat om 3 pc's op 3 verschillende plaatsen in huis.
Doel is om printer en internet te sharen, bestanden uit te wisselen en multiplayer games te spelen.
Als NIC had ik de 3COM905-TX-M in gedachten, maar omdat ik met 3 nodes iets meer moet doen moet ik beslissen tussen Switch en Hub.

Vraag1: Is gezien het doel een Switch aan te raden of voldoet een hub ook best?

Vraag2: Wat is de beste hub voor een redelijke prijs volgens jullie?

Vraag3: Wat is de beste Switch voor een redelijke prijs volgens jullie?

• 7th
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 31-12-2025

7th

Hub is genoeg voor wat jij wil doen.
Hub heb je al voor F 100.-

Thy will see the light...

• Eguan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-11-2024

Eguan

Be Creative !

Switch is wat lekkerder wanneer je met een 10/100 netwerkje aan de gang gaat.

Een switch blijft op 10/100 'lopen'. Maakt niet uit of er 10 en 100 door elkaar gebruikt word Een hub gaat op 10 'lopen' zodra er ook maar 1 netwerkkaart op 10 gaat 'draaien'. Best klote dus :(

Dus een switch als je het geld ervoor hebt! ;)

Sommige dingen moet je geloven om ze te kunnen zien. http://www.becreative.nu/

Verwijderd

hoe kan het dan dat ik een 10/100 hub heb? :?

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op dinsdag 19 december 2000 13:48 schreef GoofyMaster het volgende:
hoe kan het dan dat ik een 10/100 hub heb? :?
hub kan op 100, maar als er 1 kaart met 10 mbit werkt, schakeld die terug.

switch heeft een 100mbit en een 10mbit vlan. daartussen word gebridged.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Met een switched hub kan je toch ook 10 en 100 door elkaar gebruiken?

• MeatGrinder
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10-2025
Enige exeptionele uitzonderingen daargelaten kan een 10/100Mbps switching hub gelijktijdig met 10Mbps en 100Mbps verbindingen overweg.

Er wordt automatisch een 10Mbit en een 100Mbit segment gecreerd en hiertussen zit een switch.

Een switching hub is dus feitelijk een segment-switch en een 'echte' switch is een port-switch.

Verwijderd

eeeh even voor de duidelijkheid, zoals ik het begrijp:

Een 10/100 hub (ofwel auto sensing) kan per poort schakelen tussen 10 en 100 Mb, heb je dat niet dat zal je 100 hub op 10mb draaien op het moment dat er een computer wordt aangesloten met een 10Mb netwerkkaartje erin.

Bovenstaande geld ook voor een switch.

Het verschil tussen een HUB en een switch is dat een HUB dmv een Broadcast alle pakketjes van de ene poort naar de andere poort stuurt, een switch doet dat dus niet die "weet" waar een bepaald pakketje naar toe moet.

om een lang verhaal nog langer te maken, voor thuisgebruik volstaat een 10/100 HUBje en dat hoeft echt geen dure te zijn.

Verwijderd

Een hub is zeker voldoende als je niet continu gaat leechen en andere mensen aant gamen zijn zoals op LAN party's (met 3 comps zal je der natuurlijk niet veel last van hebben). Dus aan een Hubje (evt. 10/100) heb je genoeg.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Ik heb een 10/100 NWAY (= auto sensing 10/100 & half/full duplex) voor 250,- op de HCC gekocht.

Deze kost 275,- + verz. kosten. bij Mr. At.

Doet het goed volgens NetCPS, maar ik heb wat netwerk probjes.

Ik test 'm dit weekend (hopelijk) op een LAN party.

• MeatGrinder
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10-2025
auto-sensing staat los van de interne werking van de hub/switch. Het betekent alleen dat de hub/switch in staat i.s.m. de gebruikte netwerk kaart de best mogelijke (snelste) link te leggen tussen netwerkkaart en hub/switch.

Of een 10/100 Hub terugschakeld naar ALLEEN 10Mbit zodra er 1 10Mbit verbinding wordt gemaakt hangt af van de aanwezigheid van de segment switch (zie mijn eerdere posting).

Dit is dus ook het essentiele verschil tussen een 10/100 SWITCHING HUB en een 10/100 HUB. Volgens mij zijn 10/100 HUBs trouwens zeer zeldzaam.

Ik Gebruik zelf een 8 poort 10/100 Switching hub van D-Link en dat is genoeg performance voor bijna alle denkbare applicaties (ook 15GB mp3s overpompen). Een switch is leuk maar in kleine netwerken bijna altijd overkill.
Pagina: 1