Asus P3V4X boot niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb hier een systeem met de volgende specificaties (niet-relevante hardware voor het gemak even weggelaten):

- 300 Watt PSU
- ASUS P3V4X Slot1 (Via Apollo Pro A 694X)
- Pentium III 733EB Slot1
- 256MB PC133 SDRAM (1x 128MB, 2x 64MB)
- Sapphire Radeon 9600pro AGP

Het systeem heeft voorheen in de huidige configuratie altijd perfect gewerkt. Een tijd terug begon het echter geleidelijk aan opstartproblemen te vertonen. Er kwam dan geen beeld en het gaf twee verschillende piep-reeksen: lang-kort-kort-kort en vervolgens een aanhoudende serie korte piepen met een hoge frequentie. Dit bleek (na nazoeken in de documentatie van het moederbord) respectievelijk een fout met de AGP-kaart en een fout mbt. de CPU te zijn.

Aanvankelijk gebeurde dit slechts sporadisch, waarbij een simpele reset voldoende was om het alsnog te laten starten. Het probleem deed zich echter steeds vaker voor: op een gegeven moment was het dan ook nog nauwelijks mogelijk om het te reanimeren met een reset. Na een keer volledig aan en uit zetten startte de Award Medaillon Bios op in een veilige modus, waarbij de CPU automatisch werd ingesteld op een lagere snelheid. Na het terugzetten van de FSB en vele tientallen keren resetten wilde het systeem dan uiteindelijk weer opstarten. Op een gegeven moment had ik maar besloten om het zolang aan te laten staan, totdat ik een oplossing had gevonden. Het systeem heeft vanaf dat moment bijna een maand aangestaan zonder opnieuw opgestart te worden en draaide perfect stabiel als altijd. De temperaturen, voltages en fansnelheden waren allen in orde. Met de hardware leek zodra het eenmaal opgestart was dus verder niets mis.

Na deze maand heb ik het systeem dan toch maar weer eens uitgezet; maar datgene waar ik al bang voor was gebeurde: het is met geen mogelijkheid meer werkend te krijgen. ;(

Ik heb al verschillende dingen (tevergeefs) geprobeerd om achter de oorzaak te komen. Na alle onderstaande handelingen komt het hierboven beschreven probleem in exact dezelfde vorm voor:

- BIOS gereset.

- Alle PCI-kaarten, de videokaart, hardeschijven e.d. verwijderd (alleen moederbord, CPU en RAM nog aangesloten).

- Andere videokaart (Geforce 256DDR AGP).

- Alle hardware (inclusief het AGP en CPU-slot) stofvrij gemaakt en opnieuw geplaatst.

- De videokaart en de processor een beetje 'scheef' in het slot gestoken om te controleren of het dan beter contact maakt (op zowel het AGP als het CPU-slot zit nogal wat speling).

Uit het bovenstaande valt te concluderen dat het niet aan de videokaart, harddisks danwel een van de PCI-kaarten ligt. Het probleem zit dus in het moederbord, de processor of het geheugen. Gezien de specifieke piep-codes die gegeven worden bij het opstarten zoek ik het vooral in de eerstgenoemde twee componenten (AGP-slot, CPU-slot of de processor zelf). Ik kan een aantal zaken echter niet volledig testen, aangezien ik verder alleen een BX bordje heb dat enerzijds geen Coppermine CPU's ondersteunt ivm niet-instelbaar core-voltage en anderzijds enkel 16Mx8 SDRAM modules slikt.

Opvallend is dus dat het probleem niet spontaan, maar geleidelijk aan is ontstaan en er bovendien niets aan het systeem veranderd is. Verder vind ik het vreemd dat het wel perfect werkt zodra het eenmaal opgestart is (wat nu dus totaal niet meer lukt) en dat het moederbord twee verschillende foutcodes (beeps) geeft.

Uiteraard heb ik al uitgebreid op GoT gezocht, maar heb geen oorzaak of oplossing kunnen vinden. Heeft iemand nog ideeën met betrekking tot dingen die ik nog kan proberen?

Alvast bedankt voor eventuele bruikbare tips :)

En sorry voor de lange startpost, hopelijk is toch iemand bereid om hem te lezen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Zap op 28-04-2004 15:42 ]

#

Verwijderd

Nej dit is juist een toppie startpost! hier hebben we teminste wat aan en we kunnen zien dat je zelf al moeite hebt gedaan. _/-\o_ :)

Heb je ook geprobeerd om met 1 reepje geheugen op te starten? Probeer dat eens! misschien dat er een module van je geheugen is dat brak is? :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 15:36 ]

• LeX-333
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11-2016
Zoals je zelf waarschijnlijk ook al verwacht is je moederbord vermoedelijk defect, klinkt als normale slijtage door temperatuurschommelingen. Je kunt proberen je bord eens helemaal schoon te maken, inclusief koelblokken en dergelijke, maar ik betwijfel of het werkt. Je kunt ook nog proberen het bord in zijn geheel te demonteren en opnieuw te monteren, maar zelfs als dit werkt komt het probleem waarschijnlijk vanzelf weer terug. Probeer een tweede hands bordje op de kop te tikken om te testen.

Too many people, making too many problems

• Zap
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 15:34:
Heb je ook geprobeerd om met 1 reepje geheugen op te starten? Probeer dat eens! misschien dat er een module van je geheugen is dat brak is? :)
Ja, dat had ik inderdaad al geprobeerd (maar zonder resultaat).
LeX-333 schreef op 28 april 2004 @ 17:14:
(...) Je kunt proberen je bord eens helemaal schoon te maken, inclusief koelblokken en dergelijke, maar ik betwijfel of het werkt. Je kunt ook nog proberen het bord in zijn geheel te demonteren en opnieuw te monteren, maar zelfs als dit werkt komt het probleem waarschijnlijk vanzelf weer terug. (...)
Ik heb het hele systeem uit elkaar gehad en alles schoongemaakt, maar dit mocht niet baten.. ;(

Verder heb ik nog geprobeerd op te starten met jumperfree mode disabled, waarbij ik de AGP en CPU settings vast had ingesteld met jumpers; ook dit had geen effect.

Overigens vind ik het wel typisch dat het aansluiten van de floppy-drive soms tot resultaat heeft dat ik een andere (tweetonige) beep-code hoor: hoog-laag. Dit gebeurd terwijl het ledje van de drive even brandt na power-on. De betekenis hiervan is niet in de handleiding van het bord beschreven. Zou het iets te maken kunnen hebben met de BIOS? Wellicht is deze op de een of andere manier corrupt geraakt en dat er op deze manier om een flash-diskette wordt gevraagd? In dat geval zou ik het wel vreemd vinden dat de problemen geleidelijk aan zijn ontstaan..

Heeft iemand nog suggesties? :)

#

• Zap
  • Niet online
bescheiden kick

Heeft echt niemand nog een idee?

#

Verwijderd

ik leef met je mee, mijn pc is ook helaas overleden vandaag.

p800 rip :|

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zap schreef op 05 mei 2004 @ 15:05:
bescheiden kick

Heeft echt niemand nog een idee?
Absoluut lof voor je topicstart, er zouden meer zo mogen zijn :)

Het klinkt in ieder geval alsof er iets cruciaals kapot is. Je hebt de meeste dingen al uitgesloten, maar het belangrijkste lijkt me hier het feit dat dit probleem zich enkel en alleen bij booten voordoet, niet daarbuiten.

Ik zou als eerste proberen je andere CPU (van dat BX plankje, die zal namelijk wel op de P3V4X draaien) in je P3V4X te testen, ik lees namelijk niet dat je dat gedaan hebt. Als dat wel wil werken heb je de schuldige te pakken, namelijk je CuMine. Maar zo niet...

Alles wijst dan heel sterk naar je BIOS, omdat zodra je wel door kon booten mobo en CPU prima presteerden voor lange tijd. Wat je zou kunnen proberen is om je BIOS op een werkend plankje (die BX van je bijvoorbeeld) te hotswappen. Het is een long shot maar wie weet lost dat het op.

Oslik blyat! Oslik!

• Zap
  • Niet online
Na een maand toch nog een kick.. en ditmaal met positief nieuws: het systeem werkt weer! :)

Voor de geinterresseerden de oorzaak: het BIOS bleek op de een of andere manier spontaan corrupt te zijn geraakt. De tweetonige ongedocumenteerde hoog-laag beep na aansluiten van de floppy-drive (waar ik eerder over sprak) bleek te duiden op het feit dat het boot block geactiveerd werd. Vreemd dat ik dit nergens op internet heb kunnen vinden...

Ik heb een oude ISA-videokaart met eigen VGA-BIOS op het bord geprikt, waarmee ik na enkele malen opnieuw opstarten de Award bootblock module in beeld kreeg. Vervolgens met een diskette het BIOS opnieuw geflashed en het werkte warempel weer! :) Overigens was het duidelijk dat het BIOS corrupt was; aflash.exe gaf in de velden 'current BIOS version' en 'motherboard type' enkel random ascii junk. Aangezien zelfs het bord-type niet meer bekend was kreeg ik wel een waarschuwing dat het te flashen BIOS niet geschikt was voor mijn moederbord. Na forcering is het alsnog gelukt te flashen..

Voor mij was dit in ieder geval een geheel onbekend probleem; ik vraag me überhaupt af hoe het BIOS spontaan (nouja, spontaan...'geleidelijk aan' zou een betere verwoording zijn) corrupt heeft kunnen raken. Ik had de moed al opgegeven (moederbord dood verklaard), stond op het punt een nieuwe CPU, mobo, geheugen en kast aan te schaffen...maar dit is voorlopig dus niet meer nodig ;) Case closed, wellicht heeft nog ooit iemand iets aan dit topic bij soortgelijke symptomen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Zap op 04-06-2004 01:12 ]

#

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BIOSsen horen totaal niet corrupt te kunnen raken, maar het komt met de regelmaat van de klok voor. Ik ga vaak naar beurzen en koop daar dozen 'werking onbekend' moedderborden. Ongeveer 1/3 doet het gelijk 100%, maar zeker de helft van de in eerste instantie dode borden blijkt een dode BIOS te hebben. Nieuwe erop en gaan ermee... :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1