Toon posts:

[vba excel] celopmaak automatisch aanpassen

Pagina: 1
Acties:
  • 436 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
in een spreadsheet lees ik een textbestand in. In kolom L en M staat een datum, maar deze wordt gescheiden door een punt, en wordt zodanig niet als datum herkend. Met een stukje code vervang ik de punten door streepjes:

code:
1
2
Columns("L:M").Select
Selection.Replace What:=".", Replacement:="-"

Na deze code worden er nog een aantal bewerkingen opgelost gelaten.

Het vervangen werkt goed. Nu is het probleem dat hij niet alle cellen omgezet worden naar een datum. Indien ik er handmatig met F2 op ga staan, dan wordt wel alles omgezet.

Is er een commando dat deze bewerking voor mij uitvoert?

Verwijderd

Inderdaad is daar een commando voor. Ik weet zo niet meer uit het hoofd hoe die ging.
Ik los dit soort problemen altijd op door een macro te starten, de gewenste handelingen te doen en vervolgens de gegenereerde code te bekijken.
Misschien dat je daar wat aan hebt.

Verwijderd

Topicstarter
in dit geval werkt het niet. Als ik F2 opneem, dan geeft hij in de Macro de formule weer om de datum om te zetten.

Verwijderd

Ik weet niet of je dit bedoelt maar misschien werkt de volgende code:
code:
1
ActiveCell.FormulaR1C1 = ActiveCell.Text

Wat voor code heb je zelf al gemaakt? Misschien dat me dat op een idee brengt. Ik weet dat ik dit probleem al eens eerder heb gehad, maar ik weet zo de oplossing niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik de code die ik in de topicstart weergeef. dat is de eerste stap van een aantal bewerkingen. de tweede stap is sorteren op datum, maar dan moet de datumnotatie wel correct zijn. Het bestand dat ik inlees en wil bewerken heeft de volgende opmaak:

klantnr
artikel prijs datum datum
<spatie>
klantnr
<spatie>
klantnr
<spatie>

deze opmaak zorgt ervoor dat het niet ideaal is om met een lus regel voor regel na te lopen, en dan het datumveld aan te passen. Het liefst selecteer ik beide datumkolommen, en dan een functie "actualiseren"o.i.d. de selectie in een keer updaten.