Promise SX6000 met 6x 200GB: hoelang duurt rebuilden?

Pagina: 1
Acties:
  • 348 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een systeem met Raid-5 met 6x 200gb schijven.

Het systeem bestaat uit:

2x 1000MHz P3 CPU's (Dual sys dus)
2GB Ram
Tyan Tiger Mobo
7 HDD's (6 WD 200GB met 8MB Cache 7200rpm, en 1 HDD 40GB 7200rpm Root schijf)
De 6 HDD's hangen dus in Raid5.
NEC3500+ (Vervangen voor die HP :+ )

Software:
Windows Server 2003 - Data-Center.
Virusscanner: Norton AV 9.0 Corp. Editie.

Gebruik:
Opslag voor data.

Weet iemand ongeveer hoelang het duurt om de Raid5 te rebuilden?
Ik ga er dan vanuit dat de Raid5 volume tot 1TB gevuld is.

Heb geen probleem ofzo, maar wilde weten of iemand ooit een Raid5 volume heeft gerebuild met een grote Raid5 volume.

Hier wat beeld materiaal:
Film

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~adslmail/SX6000.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~adslmail/RAID-5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~adslmail/Systeem.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~adslmail/Server_Inside.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~adslmail/Server_Front.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~adslmail/HDD_Rack.jpg

Het antwoord:
Vorige week is er bij mij 1 HDD uitgevallen. Het systeem draaide gewoon stabiel door zoals het hoort. Ik heb de HDD vervangen door dezelfde serie HDD. Systeem reboot en rebuilden maar.
Ik heb de HDD om 22:00 vervangen en 's ochtend om +/-08:00 was hij klaar met rebuilden van 1 TB opslag. Deze array stond ook met 0,9 TB vol. Toen hij aan het rebuilden was, kon ik het systeem gewoon nog goed belasten met data kopieeeren. Hij had er geen problemen mee. Natuurlijk scheelt dit voor het rebuilden. Maar het systeem draait nu weer. Heerlijk _/-\o_

[ Voor 122% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 23:58 . Reden: Foto's Toegevoegt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:24
Hoever je array gevuld is maakt overigens niet uit, ieder bitje moet worden gelezen, geXORd en de parity moet weggeschreven worden.

Mijn promise SX4 was er vrij snel mee, die was hier (met 3+1x 160gb) een half uurtje bezig. Ook in de review van Femme was de promise het snelste. Nu weet ik niet in hoeverre de SX6000 lijkt op de SX4(000), maar als die enigsinds vergelijkbaar zijn dan is dat wel binnen anderhalf uur of zo gelukt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor RAID controller kaart heb je?
Software-Raid (ik weet dat het een foute benaming is) veroorzaakt een grote CPU belasting bij RAID 5. Zie hiervoor onder andere een recente posting op T.net: nieuws: RAID5-array in Shuttle XPC barebone De conclusie:
De RAID5 prestaties zijn echter om te huilen. Dit komt omdat bij RAID5 de pariteit moet worden berekend van de data die wordt weggeschreven. Normaal gesproken wordt dit door een speciale processor op de RAID-controller gedaan. In het geval van software-RAID wordt dit echter door de processor zelf afgehandeld, in dit geval een 3,2GHz Pentium 4. Deze blijkt niet echt goed te zijn in dit soort berekeningen, getuige de processoroccupatie die naar 100% stijgt als de harde schijf wordt benaderd. De conclusie is dan ook dat RAID5 in software werkt, maar beter niet gebruikt kan worden in verband met de slechte prestaties.
Aangezien je niet een snelle bak hebt (2x P3 1 GHz vs P4 3,2 GHz), zal CPU performance in het geval van een dergelijke RAID kaart wel eens een bottleneck kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 16:59
Sorry dat ik zo extreem offtopic gaat;

maar waar betaal je in hemelsnaam die monster bak van :D niet normaal :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:24
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 15:44:
Wat voor RAID controller kaart heb je?
Bekijk de topictitel nog eens :+
Promis SX-kaartjes leunen schijnbaar nogal op de processor, maar ik kom met mij sx4 echt niet aan 100% als ik met 30mb per seconde aan het schrijven ben.

Tevens, als je de reacties daar leest zie je ook dat die rocketraid een erg brakke implementatie moet hebben vergeleken met de software raid van linux.

Waar je het van betaald? Werken :) Jezelf niet klemzuipen ieder weekeinde, geen scooter kopen, etc :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 09:14
ik had een sx6000, die deed echt mega lang over een array aanmaken, @ 6x80GB

(trouwens is de sx6000 niet echt betrouwbaar, div problemen mee gehad, paar keer een nieuwe gehad en getest op div systemen, vaak spontane vastlopers van het systeem enzo :(, cpu wordt idd belast, ondanks dat er een xor opzit)

heb nu een 3ware 7506 (8*80gb) die draait al ruim een half jaar toppie, array rebuilden ging veel sneller dan de sx6000 met 6 disks, betere cpu op de controller dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-08 15:27
In zo'n geval lijkt het me interessanter om geen raid array te gebruiken of combinatie van (één of meerdere) raid 0 of 1 array's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 20:10

Sosabowski

nerd

Tom_G schreef op 28 april 2004 @ 21:51:
In zo'n geval lijkt het me interessanter om geen raid array te gebruiken of combinatie van (één of meerdere) raid 0 of 1 array's.
Kan je dat toelichten?
1000 GB met fout tolleratie heeft bij jou niet de voorkeur boven een c:, d:, e:, f:, g:, h: en i: van elk 200 GB zonder fout tolerantie?

Één RAID 0 of 1 array heeft als nadeel dat je respectivelijk geen fout toleratie hebt of 50% overhead.

RAID 10 zou nog een optie zijn... maar voor de rest...

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op 28 april 2004 @ 16:04:
[...]
Bekijk de topictitel nog eens :+
Promis SX-kaartjes leunen schijnbaar nogal op de processor, maar ik kom met mij sx4 echt niet aan 100% als ik met 30mb per seconde aan het schrijven ben.

Tevens, als je de reacties daar leest zie je ook dat die rocketraid een erg brakke implementatie moet hebben vergeleken met de software raid van linux.

Waar je het van betaald? Werken :) Jezelf niet klemzuipen ieder weekeinde, geen scooter kopen, etc :P
Valt mee, heb die P3's voor 25 euro gekocht (set van 2) ooit via stage :*) en geheugen was 40,- ps (512mb). Daarnaast heb ik die hdd's niet in 1x gekocht ,maar in 1 jaar tijd. Ben langzaam gaan uitbreiden. Toen dacht ik ach, miss dat raid5 wel intressant wordt. Dus kocht een SX6000 voor 6HDD's aan te sluiten. Daarop zit weer 128MB module en een onboard cpu-tje. De Dual mobo is een Tyan Tiger S2507T. Gekocht voor 150,- bij Alternate. Laat ik even rekenen..

CPU's 25,-
MEM 160,-
6xHDD 900,-
MOBO 150,-
RaidCard 160,-
----------------------- +
1385,-

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dweil
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03-2024

Dweil

Dual Xeon powered

richardkraal schreef op 28 april 2004 @ 20:45:
(trouwens is de sx6000 niet echt betrouwbaar, div problemen mee gehad, paar keer een nieuwe gehad en getest op div systemen, vaak spontane vastlopers van het systeem enzo :(, cpu wordt idd belast, ondanks dat er een xor opzit)
Ik heb een SX6000 met 6x120GB en heb nog nooit problemen gehad. (Toch maar afkloppen...) Ik ga dan ook niet het allerlaatste BIOS installeren. Advies: If it ain't broke, don't fix it. Er zit bij mij build 12 in, op de Promise website zag ik laatst build 77 staan. Ik geloof dat promise met al die builds de performance omhoog heeft geprobeerd te krikken, even uit het oog verloren dat het ergens toch betrouwbaar moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 09:14
Dweil schreef op 29 april 2004 @ 09:00:
[...]

Ik heb een SX6000 met 6x120GB en heb nog nooit problemen gehad. (Toch maar afkloppen...) Ik ga dan ook niet het allerlaatste BIOS installeren. Advies: If it ain't broke, don't fix it. Er zit bij mij build 12 in, op de Promise website zag ik laatst build 77 staan. Ik geloof dat promise met al die builds de performance omhoog heeft geprobeerd te krikken, even uit het oog verloren dat het ergens toch betrouwbaar moet zijn.
idd, If it ain't broke, don't fix it

ik durft niet te zeggen welke firmware er opstond, maar ik heb er in ieder geval een trauma aan over gehouden, ik was ruim een kwart van mijn data kwijt (70GB, en dat is inc verslagen/documenten/foto's en muziek, gelukkig had ik foto's nog op backup :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dweil schreef op 29 april 2004 @ 09:00:
[...]

Heb ook geen problemen, draait als een Raid Array ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke kast gebruik je daar Plex_Force?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 mei 2004 @ 14:49:
weet niet welk merk het is, maar het is een server (big) tower bij de Gistron vandaan.
BTW Alternate had hem ook.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2004 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
mijn sx6000 met 5x120GB maxtors in 'quiet' mode doet 12 uur over een rebuild. Zit aan een K6-2 350MHz, maar er is geen noemenswaardige processorbelasting tijdens het rebuilden.
De rebuild wordt wel extreem veel langer als je de harddisk tijdens het rebuilden ook nog gaat gebruiken en tijdens een rebuild heeft het array een performance als een single speed cd-rom, maar hij is dan ook druk bezig met rebuilden.

Ik heb geen idee waarom het rebuilden zo lang moet duren, normaal kan hij ook 6MB/s pompen, ('gewone' hdd's komen op dat systeem niet hoger dan 1MB/s), dus je zou verwachten dat hij met een half uurtje wel klaar zou zijn.
Misschien staat dma/pio/ata100 wel uit tijdens een rebuild?

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 21:53
Verwijderd schreef op 02 mei 2004 @ 14:49:
Heb deze kast zelf ook: is een Eye 910.
http://www.adhoc.de/case/EYE910.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wezep schreef op 03 mei 2004 @ 09:18:
[...]

Heb deze kast zelf ook: is een Eye 910.
http://www.adhoc.de/case/EYE910.html
Thanks dude _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:51
Ik heb een SX4000 en een Tbird 1400 met 4x160 raid-5 en hij doet ongeveer 1,5 uur over synchronizen. Ik denk dat rebuilden wel ongeveer net zo lang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Rebuilden en initialisen duur bij mijn sx6000 even lang.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:35

ThaHandy

Discovery Channel

bij mij was init. met 6x 120GB @ raid 5 een uur of 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter