Nou mensen, ik ben een christen, die in Groningen natuurkunde aan de RUG studeert, 23 lentes jong is en graag jullie vragen, opmerkingen en kritiek wil behandelen.
Barst maar los.
Groeten, Barachem.
Barst maar los.
Groeten, Barachem.
ieeeepppppp :P
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
Verwijderd
Een Rooms Katholiek priester kan alleen een man zijn, en moet verplicht volgens het cilibaat leven. Als een priester volgens het celibaat leeft kan hij niet zondigen met Leviticus 18 (of 19), en dus is er niks mis mee.homoseksuele priesters m/v?
Verwijderd
Whaha, die zitMaar Daemon vergeet effe, dat niet iedereen zo geleerd is als hij, hij lijkt me trots op zijn geleerdheid, maar dat weet ik niet zeker.
Daemon: Het zou leuk zijn, als je wat minder gebruik maakt van allerlei spitsvondige, ingewikkelde, geleerde onderwerpen.
Wel erg leuke ego-boosters, maar je komt niet erg tof over.
Welke ervaringen dan en hoe kan je zeggen dat je geloofsbelijdenis logisch is als je niks verteld hoe het komt dat je gelooft?Tja, ik heb Jezus als Messias aangenomen, omdat Hij zich als werkelijk bestaand aan me heeft geopenbaard(denk vooral niet aan super-spectaculaire gebeurtenissen, maar aan allerlei dingen en ervaringen waaruit voor mij bleek, dat Jezus werkelijk leeft) en dat nog steeds doet, maar ik zie deze openbaringen vaak niet, omdat ik er blind voor ben.
Daarnaast is het zo, dat de bijbel en ook genoeg denkbeelden daarop gebaseerd, best goed samenvallen met mijn kijk op de wereld, in ieder geval beter dan andere verklaringen, visies, geloven, etc.
Daarnaast is het aspect van mijn persoonlijke relatie met God wel veruit het belangrijkste, dat zou ik volgens mij niet of op een andere manier hebben met een ander geloof.
Kort gezegd is het de combinatie van relatie, overeenstemming met de werkelijkheid en ook de relatieve simpelheid, die de reden is, waarom ik Jezus als Messias heb aanvaardt.
The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril
enKan ik van mijn geloof/relatie afstappen of is het heilig?
Nou, kun jij van de relatie met een goede vriend afstappen?
Dan komen hier ff een paar moeilijke (diepe?) vragen:Defspace:Waarom geloof ik?
Da's een moeilijke, maar ik zal hem zo beknopt en helder als mogelijk beantwoorden.
Ten eerste is je vraagstelling erg vaag: Ik kan er namelijk onder verstaan, dat je me vraagt, waarom ik geloof, dat er een zon is of waarom ik geloof dat ik honger heb, etc.
Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]
vraag: waarom ben je het er niet mee eensOp dinsdag 19 december 2000 16:26 schreef Barachem het volgende:
Algemeen: Leuk, al die reacties, nu effe gaan beabtwoorden.}:0
Vroem:Ken ik Darwin?
Darwin persoonlijk ken ik niet.
Maar zijn theorie wel, alhoewel ik het er alleen voor een gedeelte mee eens ben.(8>
deze redenering klopt niet: je neemt jezus als messias aan vanwege openbaringen, maar die openbaringen zie je niet. hoe kun je op grond van iets dat je niet merkt aannames doen?Tja, ik heb Jezus als Messias aangenomen, omdat Hij zich als werkelijk bestaand aan me heeft geopenbaard(denk vooral niet aan super-spectaculaire gebeurtenissen, maar aan allerlei dingen en ervaringen waaruit voor mij bleek, dat Jezus werkelijk leeft) en dat nog steeds doet, maar ik zie deze openbaringen vaak niet, omdat ik er blind voor ben.
circelredenering:Welke redenen heb ik om aan te nemen, dat een wezen met die eigenschappen bestaat?
Ik heb ten eerste een relatie met Hem en in de Bijbel staan een boel van Zijn eigenschappen geschreven...
ja, maar waarom zijn er zoveel mensen die die andere goden aanhangen? zij denken namelijk precies hetzelfde over jouw god. (en ook hetzelfde over de atheistenTen tweede zijn die andere goden geen goden in mijn ogen, maar afgoden en dus demonen en ze bestaan dus degelijk wel.
En als demonen zijn ze geen aanbidding waard.
dat zou ik graag iets beter uitgelegd zien.. ik twijfel hier sterk aan....en omdat de geschiedkunde bewijst, dat Jezus geleefd heeft.
Verwijderd
Verwijderd
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ik ben het met je eens dat geloven een gevoel is: daarom het het ook "geloof". Geloven lijkt mij niet rationeel (ik ben overigens niet gelovig), maar een oplossing om aan de hele menselijke behoefte te voldoen om de bekende levensvragen te beantwoorden: wat ben ik, waarom ben ik, hoe moet ik leven etc.Echter, ik ben van mening dat het voornamelijk op een gevoel berust, en ik vind het jammer dat er zo weinig (ik geloof alleen Barachem) dat gevoel heeft.
Ik ben het wel oneens met stellingen waarin uit gegaan wordt van atheisten. Ik denk er zeker van te zijn, dat die zichzelf voor de gek houden, iedereen heeft namelijk wel een "godsgvoel" Iedereen weet dat er een God is. Atheisten houden zichzelf voor de gek, naar mijn idee.
God's doel op aarde lijkt me dat je een "goed" mens moet zijn, dus de 10 geboden volgen. Zijn die niet zo moreel logisch dat je ze zelf niet had kunnen verzinnen? En waarom heb je God daarbij nodig?Mijn doel is om... God's doel op aarde en in de hemel te verwezenlijken of althans een deel daarvan.
Neuh tuurlijk niet, maar goed is een van de vele voorbeelden dat de bijbel een immoreel boek is..... zelfs God is in staat tot immorele actiesEerst even een opmerkinkje over die ene signature. Ik heb het maar eens nagelezen, maar dat is een klaagzang van de Joden. Je kan natuurlijk niet verwachten dat al Gods volgelingen 'heilig' zijn.
Verwijderd
Maar Morgoth toch! Ik flame nooit iemand! Nou ja, Superbit wel... over nostalgie gesprokenUh ld, vat dit niet als een persoonlijke aanval op en hou je in want als je nu barachem gaat afflamen weet je wat er met je gebeurd
Hoe kan je weten dat er openbaringen zijn die je niet ziet? En, als het niet te persoonlijk is, wat voor niet-spectaculaire gebeurtenissen heb jij meegemaakt? Kunnen die niet op een andere wijze verklaard worden dan door het bestaan van Jahweh?Tja, ik heb Jezus als Messias aangenomen, omdat Hij zich als werkelijk bestaand aan me heeft geopenbaard(denk vooral niet aan super-spectaculaire gebeurtenissen, maar aan allerlei dingen en ervaringen waaruit voor mij bleek, dat Jezus werkelijk leeft) en dat nog steeds doet, maar ik zie deze openbaringen vaak niet, omdat ik er blind voor ben.
Hoe bedoel je? Valt de Bijbelse moraal samen met de jouwe? (En waarom zou dat op goddelijke inspiratie duiden?) Valt de Bijbelse wetenschappelijke kennis samen met de jouwe? (En waarom zou dat op goddelijke inspiratie duiden?) In welke opzichten voldoet de bijbelse verklaring beter dan de wetenschappelijke of filosofische verklaringen?Daarnaast is het zo, dat de bijbel en ook genoeg denkbeelden daarop gebaseerd, best goed samenvallen met mijn kijk op de wereld, in ieder geval beter dan andere verklaringen, visies, geloven, etc.
Dat weet je natuurlijk niet, omdat je het niet geprobeerd hebt. Maar, ik hoop dat je het niet erg vind dat ik veel vragen stel, maar ja je stelt zelf een FAQ opDaarnaast is het aspect van mijn persoonlijke relatie met God wel veruit het belangrijkste, dat zou ik volgens mij niet of op een andere manier hebben met een ander geloof.
Het was een luchtige manier van vertellen dat ik ook natuurkunde studeer... daar zit verder geen eigenwaan achter.Nou, als zo koel beschouw ik mezelf niet vanwegen mijn opleiding, bespeur ik daar niet een superioriteitsgevoel bij jou?
Ah, ze zijn niet allemaal al te duidelijk. Perfect, oneindig (in welke dimensie trouwens?), om ons heen, moreel, schepper van alles (behalve van zichzelf neem ik aan?), auteur van de Bijbel, en rechtvaardig snap ik. Maar 'het Licht'? Ik neem niet aan dat God fotonen is, of dat fotonen God zijn. Idem voor levende wezens en ware uitspraken. Het begin en het einde waarvan? Onderhouder van alles? Wat onderhoudt hij? Boven mannelijk en vrouwelijk of gewoon asexueel? (Zoals een steen of een bacterie of een getal.) En Hij is die Hij is ligt wel erg voor de handHij is: het Licht, het Leven, Liefdevol, perfect, oneindig, boven mannelijk en vrouwelijk gesteld, om ons heen, ons goedgezind, Almachtig, Schepper van alles, Auteur van de Bijbel(40 mensen waren secretarissen voor Hem), God van Israel, die Hij is, de Waarheid, Onderhouder van alles, het Begin, het Einde, rechtvaardige Rechter en nog veel meer...
Dat in Bijbel eigenschappen beschreven staan zegt natuurlijk niets. Over die relatie heb ik hierboven al een vraag gesteld.Welke redenen heb ik om aan te nemen, dat een wezen met die eigenschappen bestaat?
Ik heb ten eerste een relatie met Hem en in de Bijbel staan een boel van Zijn eigenschappen geschreven...
Ah. Kijk eens op www.infidels.org/library/modern/nontheism/atheism/arguments.html voor een inleiding.Daar vraag je me dingen, waarvan ik maar een zeer oppervlakkige kennis heb.
De meeste atheologische argumenten hebben als premissen alleen uitspraken over God die jij ondersteunt (als in "Als God bestaat is Hij almachtig") of eventueel feiten die je echt niet kan ontkennen ("Er is veel kwaad in de wereld", "Er zijn veel ongelovigen in de wereld"). Dat heeft dus niets met platte aardes of schildpadden te maken.Daar het argumentaties zijn, die op bepaalde denkbeelden, logische modellen en aannames zijn gebouwd, zijn ze alleen waar, als deze denkbeelden, logische modellen en aannames waar zijn en dan nog valt hun waarheid te betwijvelen.
We weten nu, dat denkbeelden, logische modellen en aannames in het algemeen niet waar hoeven te zijn, omdat de mens deze bedacht heeft en de mens wel vaker denkbeelden, logische modellen en aannames heeft gehad, die helemaal niet waar bleken te zijn, men denken aan de alchemisten, de platte aarde denkers, de oneindige schildpad toren theorie, etc.
Jij dicht aan jouw God dus een bestaanskans 1 toe en aan andere goden een bestaanskans 0. Ok, blijft de vraag waarom jouw god speciaal is. "De andere zijn afgoden" is geen argument, want zij zijn alleen afgoden als ze niet bestaan. Je kan het feit dat ze afgoden zijn dus niet gebruiken om te laten zien dat ze niet bestaan.Ten eerste zie ik mijn God geen bestaanskans hebben, Hij is voor mij even feitelijk als de kern van de aarde of de lucht, onzichtbaar, maar wel merkbaar.
Ten tweede zijn die andere goden geen goden in mijn ogen, maar afgoden en dus demonen en ze bestaan dus degelijk wel.
En als demonen zijn ze geen aanbidding waard.
Op de kans af negatief over te komen zou ik je toch even willen wijzen op bijvoorbeeld het Exodus-verhaal, waar God er voor zorgt dat Pharaoh de Joden niet laat gaan opdat Hij meer plagen kan uitstorten. Of op Numeri 31, die voor zichzelf spreekt.In mijn ogen is de bijbel geen immoreel boek, hoewel er in mijn ogen immorele daden worden beschreven van mensen, waarover in de bijbel wordt geschreven, waarbij deze daden in de bijbel worden veroordeeld of er geen commentaar bij wordt gezet.
Welke geschiedkunde?Waarom ben ik er van overtuigd dat Jezus bestaan heeft, aan het kruis is gestorven, dat gedaan heeft met de reden om ons te redden en dat dat ook nog waar was?
Omdat ik een relatie heb met Jezus Christus, omdat het in de bijbel staat, hetgeen ik als God's Woord zie, en omdat de geschiedkunde bewijst, dat Jezus geleefd heeft.
Maar Daemon vergeet effe, dat niet iedereen zo geleerd is als hij, hij lijkt me trots op zijn geleerdheid, maar dat weet ik niet zeker.
Je wilt dat iedereen alles aan jou vraagt over het Christendom wat hij maar wil weten, maar je wilt niet dat het te moeilijk wordt of zo?Daemon: Het zou leuk zijn, als je wat minder gebruik maakt van allerlei spitsvondige, ingewikkelde, geleerde onderwerpen.
theisten houden zichzelf voor de gek.Op dinsdag 19 december 2000 23:40 schreef seilander het volgende:Ik ben het wel oneens met stellingen waarin uit gegaan wordt van atheisten. Ik denk er zeker van te zijn, dat die zichzelf voor de gek houden, iedereen heeft namelijk wel een "godsgvoel" Iedereen weet dat er een God is. Atheisten houden zichzelf voor de gek, naar mijn idee.
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Verwijderd
Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]
Verwijderd
Is dit nou gewoon terugkrabbelingsgedrag wat ik hier bespeur?Op woensdag 20 december 2000 12:38 schreef Barachem het volgende:
Leuk dat er zoveel vragen zijn, beste medeforummers, ik waardeer jullie vragen wel, ook al vind ik een groot deel ervan moeilijk, omdat ik weinig in zulke richtingen nadenk en omdat ik antwoorden slecht kan formuleren.
Jullie zullen wel geduld moeten hebben met mijn antwoorden, maar ik zal ze beantwoorden, zij het langzaam, omdat ik alleen maar een internet verbinding op de universiteit heb.
In ieder geval na de kerstvakantie zal ik wat antwoorden geven...
Tot dan...
Groeten, Barachem.(8>
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Jammer dat je in die niet kon pinnen of chippenOp woensdag 20 december 2000 22:38 schreef DJ_pathfinder het volgende:
geloof is het opium van het volk en dat zecht genoeg.
Geloof, bijbel is niets anders dan geld verdienen en proberen macht te vergaren.
Toen de bijbel geschreven was was er weinig geld, of macht mee te winnen voor de schrijver.Geloof, bijbel is niets anders dan geld verdienen en proberen macht te vergaren.
Whaha...En dan roept Morgoth dat ik JOU niet moet flamen?
Had ik al gezegdOp de kans af negatief over te komen zou ik je toch even willen wijzen op bijvoorbeeld het Exodus-verhaal, waar God er voor zorgt dat Pharaoh de Joden niet laat gaan opdat Hij meer plagen kan uitstorten. Of op Numeri 31, die voor zichzelf spreekt.
Verwijderd
Wie veranderd wie?Verder probeer ik mijn best te doen om veranderd te worden door God, iets wat me ook niet erg goed afgaat.
Verwijderd
ik denk dat het juist komt doordat je niet in die richtingen denkt dat je nog christen bent.. maar in ieder geval succes met de vragen, en leuk dat je ze alsnog gaat beantwoorden!Op woensdag 20 december 2000 12:38 schreef Barachem het volgende:
Leuk dat er zoveel vragen zijn, beste medeforummers, ik waardeer jullie vragen wel, ook al vind ik een groot deel ervan moeilijk, omdat ik weinig in zulke richtingen nadenk en omdat ik antwoorden slecht kan formuleren.
Jullie zullen wel geduld moeten hebben met mijn antwoorden, maar ik zal ze beantwoorden, zij het langzaam, omdat ik alleen maar een internet verbinding op de universiteit heb.
In ieder geval na de kerstvakantie zal ik wat antwoorden geven...
Tot dan...
Groeten, Barachem.(8>
Verwijderd
Is dit echt waar?uit jouw gedeeltelijke levensbeschrijving ergens vooraan vraag ik me af: hoe ben jij zover gekomen om van het christelijk geloof af te stappen?
De enige die niet tof overkomt ben jij Barachem. Je komt hier voor het eerst, plaats een goede topic, waarin goede vragen met daarin goede argumenten komen. En vervolgens krijgen we weer het standaard gepreek aan te horen. Ik weet niet of jhe enig idee hebt van de situatie hier, maar dit soort discussies zijn hier al heeeel vaak geweest. En wij atheisten hebben geen zin om preken aan te horen van christenen in de trant van dat we relaties met christus moeten aangaan, en dat we ons moeten openstellen voor God, en al helemaal geen ellelange bijbelquotes in onleesbaar oud-nederlands (iets voor in de FAQ?). En ik hoef ook niet te horen hoe zondig wij wel niet zijn, en dat we om verlossing kunnen vragen bij de Heer. Dat bewaar je maar voor EO's forum.Maar Daemon vergeet effe, dat niet iedereen zo geleerd is als hij, hij lijkt me trots op zijn geleerdheid, maar dat weet ik niet zeker.
Daemon: Het zou leuk zijn, als je wat minder gebruik maakt van allerlei spitsvondige, ingewikkelde, geleerde onderwerpen.
Verwijderd
Verwijderd
Ik rouw momenteel om het verlies van een huisgenoot. So?Op donderdag 21 december 2000 10:10 schreef Barachem het volgende:
Ik ben niet aan het terugkrabbelen, maar ik heb alleen goede toegang tot internet op de universiteit en die is minstens tussen kerst en oud en nieuw gesloten en daarnaast is het op moment zeer slecht gesteld met mijn moeder.
Ja ja... alles netjes formuleren, en dan toch nog even zo'n opmerking na afloop. De hypocrisie druipt er aan alle kanten van af.Maar ik wil wel mijn best proberen en toch binnen afzienbare tijd(in ieder geval voor februari 2001) aan de slag te gaan.
Vooral omdat mensen hier dingen posten, waar ik jeuk in mijn vingertoppen krijg en meteen aan het posten wil gaan.:P
Ik vraag om begrip hiervoor.
Wie geen begrip kan opbrengen, zeike maar ten koste van zichzelf.
Verwijderd
Ik geloof niet dat jij in een positie verkeert waarin je hem moet vertellen of het feit dat er iets met zijn moeder aan de hand is een geldige reden is of wel of niet te posten.Ik rouw momenteel om het verlies van
een huisgenoot. So?
Verwijderd
Doordenken jij.Op donderdag 21 december 2000 13:41 schreef Apoc2 het volgende:
Codin >
[..]
Ik geloof niet dat jij in een positie verkeert waarin je hem moet vertellen of het feit dat er iets met zijn moeder aan de hand is een geldige reden is of wel of niet te posten.
Wat er met zijn moeder aan de hand is staat helemaal los van juow huisgenoot.
Sterkte allebei overigens.
Ik ben geheel voldaan, dank u wel!
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq