Toon posts:

FAQ aan een Christen, namelijk mij...

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Nou mensen, ik ben een christen, die in Groningen natuurkunde aan de RUG studeert, 23 lentes jong is en graag jullie vragen, opmerkingen en kritiek wil behandelen.
Barst maar los.
Groeten, Barachem.

Verwijderd

En wat voor vragen verwacht je nu?

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Bestaat evolutie:P:?

ieeeepppppp :P

Verwijderd

Topicstarter
Snuffie: Ik dacht persoonlijk aan vragen over wat ik geloof en daaraan gerelateerde onderwerpen, maar feel free to ask anything...(8>

Vroem: Het hangt ervan af, wat je als evolutie definieert, wees ajb wat specifieker.(8>

De groeten, Barachem.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Ken je Darwin?

Ik bedoel gewoon de good old evolutie theorie die tot voor kort niet op examens mocht worden behandeld van de nederlandse wetgeving en die door de kerk als fout werd beschouwd, alles is immers geschapen zoals het nu is, volgens de bijbel.

Ow ja, en wat zou je vinden van homoseksuele priesters m/v?

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Defspace

Administrator

Waarom geloof je ?
Wat denk je er mee te bereiken ?
Wat stelt jouw geloof voor ?
Wat is jouw doel ?
Kan je ook van je geloof afstappen of is het heilig ?

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 12:06

faraway

Dank U...

Barachem, volg gewoon de topics hier op W&L een tijdje dan komen de vragen vanzelf voorbij

Verwijderd

Heb je een e-mail adres @satanism.org ???? :P

• Lord Daemon
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Mensen die natuurkunde studeren zijn natuurlijk sowieso koel. :)

Wil je vragen? OK.

1) Wat zijn de eigenschappen die jij aan God toe dicht?
2) Welke redenen heb jij om aan te nemen dat een wezen met die eigenschappen bestaat?
3) Waarom kloppen de volgende atheologische argumenten niet: The Argument from Evil, The Argument for Nonbelief, The Argument from Incoherence, The Argument from Lack of Evidence, The Transcedental Argument for the Nonexistence of God, The Incompatible Properties argumenten (Almachtig vs. Alwetend, Alwetend vs. Vrij, Almachtig vs. Perfect, Transcedent vs. Omnipresent, etc.)?
4) Waarom heeft jouw god een betere bestaanskans dan andere goden? (Allah, Brahma, Shiva, Krishna, Zeus, Thor, Lilith)
5) Waarom is de Bijbel een immoreel boek?
6) Waarom ben jij er van overtuigd dat Jezus bestaan heeft, aan het kruis is gestorven, dat gedaan heeft met de reden om ons te redden en dat dat ook nog waar was?
7) Waarom studeer je in Groningen en niet in Utrecht?

Is dit genoeg voor nu? :)

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Zij/hij blijft wel verdacht stil...

Verwijderd

homoseksuele priesters m/v?
Een Rooms Katholiek priester kan alleen een man zijn, en moet verplicht volgens het cilibaat leven. Als een priester volgens het celibaat leeft kan hij niet zondigen met Leviticus 18 (of 19), en dus is er niks mis mee.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Het celibaat is pas in de middeleeuwen ingevoerd, daarvoor mochten alle priesters gewoon trouwen en zo.
Vrouwen mochtin in die tijd vast niet prediken, maar waar het mij vooral om gaat is wat de topicstarter er zelf van vindt.

Verwijderd

Valse vragen stel jij Lord Deamon...

3, 4 en 5 zijn overigens meningen/stellingen die jij geeft, en zijn geen vragen. Dus zal je daar geen echt antwoord op krijgen lijkt me.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Valse vragen? :?

Eerst vraag ik om een definitie van 'god'. Lijkt me handig. Dan vraag ik om een reden om in god te geloven. Lijkt me logisch. Dan vraag ik waarom een aantal argumenten tegen god niet kloppen. Dat is geen stelling, dat is een vraag: "Waarom kloppen ze niet?" Niets vals aan. Daarna stel ik weer een hele natuurlijke vraag, namelijk waarom Barachem's god wel bestaat en de mijne of die van Homeros niet. Ook niet erg vals, en al helemaal geen mening/stelling. De vijfde vraag moet geinterpreteerd worden als "De Bijbel valt niet Christenen vaak op door immoraliteit; hoe kan dat indien dit boek geschreven is door een perfecte en morele god?" Dat is dus geen stelling, maar een vraag. En al helemaal niet vals. Als zesde vraag ik om een goede reden om het verhaal van Jezus te geloven. Niets vals aan toch, hij is immers een Christen. En de zevende, tja, ik geef toe dat het een strikvraag is :) :)

Lord Daemon

Verwijderd

Topicstarter
Algemeen: Leuk, al die reacties, nu effe gaan beabtwoorden.}:0

Vroem:Ken ik Darwin?
Darwin persoonlijk ken ik niet.
Maar zijn theorie wel, alhoewel ik het er alleen voor een gedeelte mee eens ben.(8>

Wat zou ik vinden van homoseksuele priesters m/v?
Nou, ik ben niet van plan, om een hele felle discussie te voeren over homosexualiteit, waarbij men probeert te bewijzen, dat ik bekrompen en een homo-hater ben en dat ik minder ben dan een hoopje stront en dus erg zielig, dat alvast als waarschuwing tegen eventuele onruststokers, ik heb namelijk discussies gezien, waarbij (mede)-christenen dit overkwam.
Dat wil ik dus niet.
Kijk, ik heb wel een afkeer tegen homoseksualiteit en homofiliteit, maar zo heb ik ook iets tegen alle heteroseksualiteit buiten het huwelijk(inclusief verlangens die zulke dingen beinhouden), mishandeling(ook verlangens naar zoiets), afgoderij(ook verlangens naar zoiets), egoisme, gelieg(ook verlangens naar zoiets), haat, hoogmoed, ... eigenlijk heb ik een afkeer tegen alle zonden, geen een uitgezonderd.
Maar de zonden en de neiging tot zondigen maken een mens niet minder mens, ook ik zondig(en dan niet zo'n beetje ook), ook ik heb allerlei verlangens, ben ik daardoor minder mens?
Nee, en daarom is een ander ook niet minder mens daardoor.
In de bjibel staat, dat we onze naaste moeten liefhebben als ons zelf, Jezus zegt dat.
Maar toch moeten we een afkeer van de zonde hebben.
Wij christenen hebben daar moeite mee, en daarom krijgen we er ook best van langs.
Maar Jezus kon zowel de mens lief hebben als ook de zonde in de mens veroordelen.
Nu effe een Bijbeltext erbij
Mattheus 8:1-11

8:1 Maar Jezus begaf Zich naar de Olijfberg.
8:2 En des morgens vroeg was Hij weder aanwezig in de tempel, en al het volk kwam tot Hem en Hij zette Zich neder en leerde hen.
8:3 En de schriftgeleerden en de Farizeeen brachten een vrouw, op overspel betrapt, en zij stelden haar in het midden en zeiden tot Hem:
8:4 Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt bij het plegen van overspel;
8:5 En in de wet heeft Mozes ons bevolen zulken te stenigen; Gij dan, wat zegt Gij?
8:6 En dit zeiden zij om Hem in verzoeking te brengen, opdat zij iets hadden om Hem aan te klagen. Maar Jezus bukte neder en schreef met de vinger op de grond.
8:7 Doch toen zij Hem bleven vragen, richtte Hij Zich op en zeide tot hen: Wie van u zonder zonde is, werpe het eerst een steen naar haar.
8:8 En weer bukte Hij neder en schreef op de grond.
8:9 Maar toen zij dit hoorden, gingen zij een voor een weg, te beginnen bij de oudsten, en zij lieten Jezus alleen en de vrouw in het midden.
8:10 En Jezus richtte Zich op en zeide tot haar: Vrouw, waar zijn zij? Heeft niemand u veroordeeld?
8:11 En zij zeide: Niemand, Here. En Jezus zeide: Ook Ik veroordeel u niet. Ga heen, zondig van nu af niet meer!

Jezus had haar kunnen veroordelen, maar deed dat niet, inplaats daarvan zend Hij haar weg met het gebod om voortaan niet meer te zondigen.
Best eigenaardig, Hij kon het wel en kan het nog steeds en Hij wil mij ook leren om zo zoaals Hem te zijn.
Om kort te zijn, geldt dat ook voor een homoseksuele priester.
Ge heen en zondig niet meer.
En als aanrader, neem Jezus als Messias aan en begin die relatie met Hem.(8>

Defspace:Waarom geloof ik?
Da's een moeilijke, maar ik zal hem zo beknopt en helder als mogelijk beantwoorden.
Ten eerste is je vraagstelling erg vaag: Ik kan er namelijk onder verstaan, dat je me vraagt, waarom ik geloof, dat er een zon is of waarom ik geloof dat ik honger heb, etc.;)
Je zult waarschijnlijk bedoelen, waarom ik Jezus als Messias(Verlosser en Heer) aangenomen heb en geloof, dat de bijbel God's Woord is.

Tja, ik heb Jezus als Messias aangenomen, omdat Hij zich als werkelijk bestaand aan me heeft geopenbaard(denk vooral niet aan super-spectaculaire gebeurtenissen, maar aan allerlei dingen en ervaringen waaruit voor mij bleek, dat Jezus werkelijk leeft) en dat nog steeds doet, maar ik zie deze openbaringen vaak niet, omdat ik er blind voor ben.
Daarnaast is het zo, dat de bijbel en ook genoeg denkbeelden daarop gebaseerd, best goed samenvallen met mijn kijk op de wereld, in ieder geval beter dan andere verklaringen, visies, geloven, etc.
Daarnaast is het aspect van mijn persoonlijke relatie met God wel veruit het belangrijkste, dat zou ik volgens mij niet of op een andere manier hebben met een ander geloof.
Kort gezegd is het de combinatie van relatie, overeenstemming met de werkelijkheid en ook de relatieve simpelheid, die de reden is, waarom ik Jezus als Messias heb aanvaardt.

Wat ik met mijn geloof denk te bereiken?
Nou, ik moet zeggen, dat het minder een geloof, dan een relatie is.
Wat probeer ik dan met die relatie te bereiken?
Nou, ik probeer God beter te leren kennen en met Hem beter om te gaan, of dat hoor ik te doen, iets wat me best slecht afgaat, als ik er nu over nadenk.8'(
Verder probeer ik mijn best te doen om veranderd te worden door God, iets wat me ook niet erg goed afgaat.8'(

Wat mijn geloof/relatie voorstelt?
In mijn ogen niet veel, hoewel ik een rotsvast vertrouwen op God heb.

Mijn doel is om... God's doel op aarde en in de hemel te verwezenlijken of althans een deel daarvan.
Beter gezegd hoort dat mijn doel te zijn.

Kan ik van mijn geloof/relatie afstappen of is het heilig?
Nou, kun jij van de relatie met een goede vriend afstappen?
Ik dacht het wel, maar makkelijk of leuk zul je het niet vinden, dus is het in bepaald opzicht heilig(=afgezonderd) voor jou.
Hetzelfde geldt ook voor de relatie van mij met God.
Ik kan ervan afstappen, maar het zou me pijn doen en niet makkelijk zijn en ik geloof ook verder, dat deze relatie met God ook heilig is, tussen Hem en mij alleen.(8>

Faraway: Nou, ik zie dit als wat makkelijker voor mij en de personen, die mij vragen.
Effe logisch nadenken en je ziet mijn logica.(8>

WVM: Nee, wel eentje @cpedu.rug.nl en @freemail.nl

Lord Deamon: Nou, als zo koel beschouw ik mezelf niet vanwegen mijn opleiding, bespeur ik daar niet een superioriteitsgevoel bij jou?:)

Wat zijn de eigenschappen, die ik aan God toedicht?
Hij is: het Licht, het Leven, Liefdevol, perfect, oneindig, boven mannelijk en vrouwelijk gesteld, om ons heen, ons goedgezind, Almachtig, Schepper van alles, Auteur van de Bijbel(40 mensen waren secretarissen voor Hem), God van Israel, die Hij is, de Waarheid, Onderhouder van alles, het Begin, het Einde, rechtvaardige Rechter en nog veel meer...

Welke redenen heb ik om aan te nemen, dat een wezen met die eigenschappen bestaat?
Ik heb ten eerste een relatie met Hem en in de Bijbel staan een boel van Zijn eigenschappen geschreven...

Waarom kloppen de volgende atheologische argumenten niet: The Argument from Evil, The Argument for Nonbelief, The Argument from Incoherence, The Argument from Lack of Evidence, The Transcedental Argument for the Nonexistence of God, The Incompatible Properties argumenten (Almachtig vs. Alwetend, Alwetend vs. Vrij, Almachtig vs. Perfect, Transcedent vs. Omnipresent, etc.)?
Daar vraag je me dingen, waarvan ik maar een zeer oppervlakkige kennis heb.
Maar ik denk toch je te kunnen antwoorden.
Ik kan deze argumenten niet 1 2 3 ontkrachten, maar ik kan wel aantonen, dat ze niet perse waar moeten zijn.
Daar het argumentaties zijn, die op bepaalde denkbeelden, logische modellen en aannames zijn gebouwd, zijn ze alleen waar, als deze denkbeelden, logische modellen en aannames waar zijn en dan nog valt hun waarheid te betwijvelen.
We weten nu, dat denkbeelden, logische modellen en aannames in het algemeen niet waar hoeven te zijn, omdat de mens deze bedacht heeft en de mens wel vaker denkbeelden, logische modellen en aannames heeft gehad, die helemaal niet waar bleken te zijn, men denken aan de alchemisten, de platte aarde denkers, de oneindige schildpad toren theorie, etc.
Dus kunnen logisch gezien die argumenten ook onwaar zijn en zijn ze niet noodzakelijkerwijs waar.

Waarom heeft mijn God een betere bestaanskans dan andere goden? (Allah, Brahma, Shiva, Krishna, Zeus, Thor, Lilith)
Ten eerste zie ik mijn God geen bestaanskans hebben, Hij is voor mij even feitelijk als de kern van de aarde of de lucht, onzichtbaar, maar wel merkbaar.
Ten tweede zijn die andere goden geen goden in mijn ogen, maar afgoden en dus demonen en ze bestaan dus degelijk wel.
En als demonen zijn ze geen aanbidding waard.

Waarom is de Bijbel een immoreel boek?
In de visie van veel mensen is de bijbel een immoreel boek, omdat de individuele morele waarden en normen verschillen van die van de bijbel.
In mijn ogen is de bijbel geen immoreel boek, hoewel er in mijn ogen immorele daden worden beschreven van mensen, waarover in de bijbel wordt geschreven, waarbij deze daden in de bijbel worden veroordeeld of er geen commentaar bij wordt gezet.
Omdat jij deze vraag stelt, verwacht ik, dat jij de bijbel immoreel vindt.

Waarom ben ik er van overtuigd dat Jezus bestaan heeft, aan het kruis is gestorven, dat gedaan heeft met de reden om ons te redden en dat dat ook nog waar was?
Omdat ik een relatie heb met Jezus Christus, omdat het in de bijbel staat, hetgeen ik als God's Woord zie, en omdat de geschiedkunde bewijst, dat Jezus geleefd heeft.

Waarom studeer ik in Groningen en niet in Utrecht?
Omdat ik in de week haast elke dag met de bus op en neer tussen Emmen en Groningen reis.
Ik woon nog bij mijn ouders in Emmen, vandaar.

Ik denk het wel.:)

Vroem: Ik heb meer te doen, dan alleen tweakers, ik heb ook een leven, dat ik leef.(8>

Snuffie: Bedankt dat je me verdedigd, maar ik redt mezelf ook heus wel.
Nou, zo vals zijn die vragen nu ook niet, ik geef aan iedereen de mogelijkheid, dat te vragen, wat ie maar ook wil.;)

Maar Daemon vergeet effe, dat niet iedereen zo geleerd is als hij, hij lijkt me trots op zijn geleerdheid, maar dat weet ik niet zeker.

Daemon: Het zou leuk zijn, als je wat minder gebruik maakt van allerlei spitsvondige, ingewikkelde, geleerde onderwerpen.
Wel erg leuke ego-boosters, maar je komt niet erg tof over.(8>

Algemeen: Ik zie die relatie met God als meer dan alleen vrindschap en meer en van andere aard dan man/vrouw liefde.(8>

Groeten, Barachem.

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 13:57
oke voordat we gaan beginnen wil ik een vriendelijk doch dringend verzoek aan iedereen:
GA BARECHEM NIET AFFLAMEN, er zijn al genoeg christenen gesneuveld in de strijd hiero en wie dat wel doet zal ik persoonlijk opzoeken en is een flinke aframmeling geven...

:)

Nu terzake.
Maar Daemon vergeet effe, dat niet iedereen zo geleerd is als hij, hij lijkt me trots op zijn geleerdheid, maar dat weet ik niet zeker.
Daemon: Het zou leuk zijn, als je wat minder gebruik maakt van allerlei spitsvondige, ingewikkelde, geleerde onderwerpen.
Wel erg leuke ego-boosters, maar je komt niet erg tof over.
Whaha, die zit >:) Ik vind je nu al tof barachem :)

Uh ld, vat dit niet als een persoonlijke aanval op ;) en hou je in want als je nu barachem gaat afflamen weet je wat er met je gebeurd ;)

Ik zal ff in vogelvlucht m'n historie vertellen dan weet je hoe de zaken er voor staan. Ik ben christelijk opgevoed m'n ouders zijn beide christelijk. Ik ben opgevoed in een nederlands hervormde kerk (van welk kerkgenootschap ben jij? is altijd wel handig om te weten) en ik ben er een tijdje geleden van afgestapt. En dat heb ik gedaan met de nodige argumenten. Hier komen er een paar uit de losse pols. Ow en voordat je gaat reageren op mensen kan ik je een advies geven. Ga quoten.... das heel makkelijk en heel simpel. Selecteer het stuk tekst waar op je wilt reageren en ram op ctrl+c (ja copy dus) en tik dan in [ quote] de tekst waarop je wil reageren [/ quote] Alleen dan zonder spaties. Heel simpel dus.

Nu wat losse neergegooiden vragen/stellingen.

1. Hoe kan God (de rechtvaardige) het rechtvaardigen dat hij een wezen creert met een zelfbewustzijn die eventueel in de hel kan komen en de redenen dat hij in de hel komt zijn zijn schuld niet. Hij kan er niks aan doen dat hij zondigd aangezien dat geerft is (erfzonde) van adam en je bent al zondig als je uit je moeder komt rollebollen. Alleen het feit al dat God een wezen met een zelfbewustzijn creert die eventueel in de hel kan komen zonder mijn verhaal daarna is al heel erg.

2. Hoe kan je de gruwelheden waartoe God opdracht heeft gegeven rechtvaardigen bij God die liefde is? Bv: Het verhaal van de uittocht uit egypte. Mozes wou het volk israel uitleidden uit egypte. De 1e keer wou farao niet dus toen deed God wat kunstjes en toen wou faroa ze wel laten gaan. Maar toen verharde God faroa's hard en liet ie ze weer niet gaan en dat een heel aantal keer totdat er zelfs mensen aan stierven! De eerst geborenen van elke egyptenaar ging eraan! En aan dat alles kon faroa niks doen... hij wou ze ontzettend graag laten gaan maar God verharde steeds farao's hard.
Of dat God de opdracht gaf aan Israel dat ze maar iedereen die in kanaan woonden moesten uit moorden omdat God toevallig zo graag wou dat israel in kanaan ging wonen.

3. God is almachtig (almachtig houd in dat God alles kan doen binnen alle logische mogelijkheden... een steen maken die zo zwaar is dat ie hem zelf niet kan optillen is natuurlijk een onzinnig argument tegen God) en God wil dat wij allen behouden worden. Staat ergens in de bijbel, maar toch worden wij allen niet behouden. Wel lullig ben je God en je wil iets (namelijk dat iedereen behouden word) maar dat gebeurd niet om een of andere vreemde reden?

4. Hoe verklaar je alle bewijzen voor de evolutie.

Dat was het voor vandaag.

[edit]
Ow ja sjek voor de grap ook is m'n ondertitel/signature.

En nog iets over David. Als je leest in de bijbel wat die David niet allemaal uitgespookt heeft in z'n leven dat is echt te banaal voor woorden. En david was de man naar gods hart.....

• -=Confuzer=-
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Tja, ik heb Jezus als Messias aangenomen, omdat Hij zich als werkelijk bestaand aan me heeft geopenbaard(denk vooral niet aan super-spectaculaire gebeurtenissen, maar aan allerlei dingen en ervaringen waaruit voor mij bleek, dat Jezus werkelijk leeft) en dat nog steeds doet, maar ik zie deze openbaringen vaak niet, omdat ik er blind voor ben.
Daarnaast is het zo, dat de bijbel en ook genoeg denkbeelden daarop gebaseerd, best goed samenvallen met mijn kijk op de wereld, in ieder geval beter dan andere verklaringen, visies, geloven, etc.
Daarnaast is het aspect van mijn persoonlijke relatie met God wel veruit het belangrijkste, dat zou ik volgens mij niet of op een andere manier hebben met een ander geloof.
Kort gezegd is het de combinatie van relatie, overeenstemming met de werkelijkheid en ook de relatieve simpelheid, die de reden is, waarom ik Jezus als Messias heb aanvaardt.
Welke ervaringen dan en hoe kan je zeggen dat je geloofsbelijdenis logisch is als je niks verteld hoe het komt dat je gelooft?

Vind je de wetenschap dan zoweinig verklaren? waarom ga je dan geen theologie studeren en juist hetgene wat het geloof tegenspreekt(ja, dat doet het, maar mensen die geloven willen of de logica niet accepteren of het gewoon negeren)...?

En als je al geloofd, waarom dan in hemelsnaam in een man die hier zogenaamd ooit heeft rondgelopen als zoon van god.
C'mon, straks geloven de mensen over 2000 in de sprookjes van Grim... pure waste of time.

Hoe kan je geloven logischer vinden dan de wetenschap?????????
Geloof gaat helemaal tegen het rationele gevoel in... echt totaal.

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• StratoFarmer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05-2025

StratoFarmer

Anke :*

Ik merk dat je graag vergelijkingen trekt: ;)
Kan ik van mijn geloof/relatie afstappen of is het heilig?
Nou, kun jij van de relatie met een goede vriend afstappen?
en
Defspace:Waarom geloof ik?
Da's een moeilijke, maar ik zal hem zo beknopt en helder als mogelijk beantwoorden.
Ten eerste is je vraagstelling erg vaag: Ik kan er namelijk onder verstaan, dat je me vraagt, waarom ik geloof, dat er een zon is of waarom ik geloof dat ik honger heb, etc.
Dan komen hier ff een paar moeilijke (diepe?) vragen:

Door middel van kennis over de werking van de hersenen weten we steeds meer over hoe men denkt.
Stel nou, dat er binnenkort wordt aangetoont (bewezen) dat eigenlijk iedereen die gelooft (aan religie doet) denkt via die metaforen die jij telkens noemt. En dus helemaal niet 'puuur' gelooft.
- Zou je dan vervolgens je iedeeen aanpassen en er dus vooruit komen dat je wel gelooft, maar dat het toch anders zat dan jij dacht?
- Of zou je blijven denken via de religie-taal die je nu graag gebruikt?
- Of zou je het niet accepteren en het dus negeren?

I'm interested. :)

Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
Op dinsdag 19 december 2000 16:26 schreef Barachem het volgende:
Algemeen: Leuk, al die reacties, nu effe gaan beabtwoorden.}:0

Vroem:Ken ik Darwin?
Darwin persoonlijk ken ik niet.
Maar zijn theorie wel, alhoewel ik het er alleen voor een gedeelte mee eens ben.(8>
vraag: waarom ben je het er niet mee eens
deze redenering klopt niet: je neemt jezus als messias aan vanwege openbaringen, maar die openbaringen zie je niet. hoe kun je op grond van iets dat je niet merkt aannames doen?
Welke redenen heb ik om aan te nemen, dat een wezen met die eigenschappen bestaat?
Ik heb ten eerste een relatie met Hem en in de Bijbel staan een boel van Zijn eigenschappen geschreven...
circelredenering:

je beschrijft hierboven dat je god ziet als auteur van de bijbel. nu zeg je dat je aanneemt dat er een wezen als god bestaat, omdat er in de bijbel zijn eigenschappen bescheven staan.
Ten tweede zijn die andere goden geen goden in mijn ogen, maar afgoden en dus demonen en ze bestaan dus degelijk wel.
ja, maar waarom zijn er zoveel mensen die die andere goden aanhangen? zij denken namelijk precies hetzelfde over jouw god. (en ook hetzelfde over de atheisten :P )
...en omdat de geschiedkunde bewijst, dat Jezus geleefd heeft.
dat zou ik graag iets beter uitgelegd zien.. ik twijfel hier sterk aan.
daarnaast kan het best zo zijn dat jezus als persoon bestaan heeft, maar niet de eigenschappen had die de bijbel aan hem toedicht. met andere woorden, dat hij gewoon een mens was.

Verwijderd

Barachem,

Met respect lees ik je topic en reakties. Gezien de manier waarop jij gelooft, wil ik je het volgende leesboek aanraden: “Ontmoeting voor de poort” van J.J. Frinsel. Als je het nog niet kent: goed te lezen boek met een verhaal die aansluit op de kerstgedachte van nu.

Lees het en trek je conclusies m.b.t. tot wat je hier allemaal schrijft :)

Verwijderd

een christen!!! nu wordt het dus W&L vrs 1 christen....

als alle mensen die nou nog niet in deze draar hangen, ook ff niks posten dan heeft ie ook nog een kans om te antwoorden.

we moeten, zoals morgoth al zegt, zuinig zijn op de christenen in dit forum :)

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

* houdt zich muisstil uit angst GoT's enige christen weg te jagen :)

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Uiligheid
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

Uiligheid

alle gekheid op een stokje

Goedenavond,

ik d8,laat ik mij er ook eens tegen aan bemoeien.

Ik sta natuurlijk wel aan de goede kant ;)

Eerst even een opmerkinkje over die ene signature. Ik heb het maar eens nagelezen, maar dat is een klaagzang van de Joden. Je kan natuurlijk niet verwachten dat al Gods volgelingen 'heilig' zijn.

Overigens vind ik Barachem een bikkeltje dat hij een dergelijke topic begint.

Echter, ik ben van mening dat het voornamelijk op een gevoel berust, en ik vind het jammer dat er zo weinig (ik geloof alleen Barachem) dat gevoel heeft.

Ik ben het wel oneens met stellingen waarin uit gegaan wordt van atheisten. Ik denk er zeker van te zijn, dat die zichzelf voor de gek houden, iedereen heeft namelijk wel een "godsgvoel" Iedereen weet dat er een God is. Atheisten houden zichzelf voor de gek, naar mijn idee.

Nog een vraagje: Lord Deamon, is Lilith niet in Sanskriete geschriften de eerste vrouw van Adam ? En is dit daadwerkelijk jouw god ?
Ik ben wel benieuwd.

Groet,

Uiligheid

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

• Rhythmic
  • Laatst online: 07-10-2025
Echter, ik ben van mening dat het voornamelijk op een gevoel berust, en ik vind het jammer dat er zo weinig (ik geloof alleen Barachem) dat gevoel heeft.

Ik ben het wel oneens met stellingen waarin uit gegaan wordt van atheisten. Ik denk er zeker van te zijn, dat die zichzelf voor de gek houden, iedereen heeft namelijk wel een "godsgvoel" Iedereen weet dat er een God is. Atheisten houden zichzelf voor de gek, naar mijn idee.
Ik ben het met je eens dat geloven een gevoel is: daarom het het ook "geloof". Geloven lijkt mij niet rationeel (ik ben overigens niet gelovig), maar een oplossing om aan de hele menselijke behoefte te voldoen om de bekende levensvragen te beantwoorden: wat ben ik, waarom ben ik, hoe moet ik leven etc.

Atheisten (waar ik mijzelf onder kan scharen) houden zich dus idd in zekere zin voor de gek: zij geloven niet in iets waar geen "harde bewijzen" voor bestaan (nl God). Voor veel atheisten is (denk ik) de wetenschap het geloof. Toch kan ook die niet alles oplossen. Een quote die ik ooit ergens las: "op het moment dat de wetenschap over de laatste rots van de berg der kennis heenklimt en denkt de top bereikt te hebben, treffen ze daar een stel theologen aan dat er al eeuwen zit".

Wat ik van het Christendom niet snap is het hele instituut er omheen: kerken, processies, dopen, de pauselijke poespas, etc. Zoals Barachem al zei:
Mijn doel is om... God's doel op aarde en in de hemel te verwezenlijken of althans een deel daarvan.
God's doel op aarde lijkt me dat je een "goed" mens moet zijn, dus de 10 geboden volgen. Zijn die niet zo moreel logisch dat je ze zelf niet had kunnen verzinnen? En waarom heb je God daarbij nodig?

• Xion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:05
Een goede nacht,

Ik heb even een hele gevoelige vraag en durf e'm eigenlijk niet te stellen, maar ik wil het na zo'n lange tijd toch eens vragen.

Even ter zijde: Momenteel zit ik op een Christelijke school (niks mis mee), ik heb in een zwaar gerevomeerde computerwinkel gewerkt (ook niks mis mee) en ik heb vroegen voor een groot gedeelte de kinderbijbel gelezen.
Met mijn IQ ben ik er niet echt wijzer van geworden, het zij zo.
Ik persoonlijk geloof niet in de bijbel, dat wil niet zeggen dat er geen respect voor heb.

Ok, nu hoorde ik op school tijdens een dag opening het volgende: "De bijbel is boek dat de mensen telkens weer een spiegel voor houd over hun doen en laten".

Nou is mijn vraag (durf het eigenlijk niet, maar vooruit):
Wat als er wetenschappelijk, keihard wordt bewezen dat de bijbel een groot boek is met alleen maar verhalen en dat geen van alles waar is.
Wat zou dat voor jou en alle andere Christenen kunnen beteken?

Even voor de duidelijkheid:
Het is niet mijn bedoeling om je te beledigen of op welke manier dan ook te kwetsten. Het is een vraag die me al heel lang dwars zit.

Op verzoek wil ik deze post best weghalen.

• Morgoth
Eerst even een opmerkinkje over die ene signature. Ik heb het maar eens nagelezen, maar dat is een klaagzang van de Joden. Je kan natuurlijk niet verwachten dat al Gods volgelingen 'heilig' zijn.
Neuh tuurlijk niet, maar goed is een van de vele voorbeelden dat de bijbel een immoreel boek is..... zelfs God is in staat tot immorele acties

Verwijderd

Barachem,

1) Waarom zeg je dat andere goden zoals Allah demonen zijn? Er zijn op deze aarde wel meer mensen die denken het enige ware geloof te hebben. Wordt je niet gek van het idee dat je nooit 100% zeker kan weten dat jij nou net diegene bent die het bij het rechte eind heeft? Immers, het bestaat niet dat Allah als enige bestaat, EN dat de christelijke God als enige bestaat.

2) Als sommge mensen in de hel an andere in de hemel komen, discrimineert God dan niet?

3) Als ik een God was, zou ik over de aarde heenrazen om te zien waar ongeluk is, om er vervolgens wat aan te doen. De christelijke God doet dit niet. Hoe kan dit zijn? God hoort toch beter te zijn dan ik?

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Uh ld, vat dit niet als een persoonlijke aanval op en hou je in want als je nu barachem gaat afflamen weet je wat er met je gebeurd
Maar Morgoth toch! Ik flame nooit iemand! Nou ja, Superbit wel... over nostalgie gesproken :) Maar ik zal nog subtieler zijn dan anders, om te verkomen dat jij mij zaterdag vergiftigt ;)
Hoe kan je weten dat er openbaringen zijn die je niet ziet? En, als het niet te persoonlijk is, wat voor niet-spectaculaire gebeurtenissen heb jij meegemaakt? Kunnen die niet op een andere wijze verklaard worden dan door het bestaan van Jahweh?
Hoe bedoel je? Valt de Bijbelse moraal samen met de jouwe? (En waarom zou dat op goddelijke inspiratie duiden?) Valt de Bijbelse wetenschappelijke kennis samen met de jouwe? (En waarom zou dat op goddelijke inspiratie duiden?) In welke opzichten voldoet de bijbelse verklaring beter dan de wetenschappelijke of filosofische verklaringen?
Dat weet je natuurlijk niet, omdat je het niet geprobeerd hebt. Maar, ik hoop dat je het niet erg vind dat ik veel vragen stel, maar ja je stelt zelf een FAQ op :), waaruit blijkt dat jij een relatie hebt met God? En is die relatie een wederzijdse, en zo ja, hoe merk je dat?
Nou, als zo koel beschouw ik mezelf niet vanwegen mijn opleiding, bespeur ik daar niet een superioriteitsgevoel bij jou?:)
Het was een luchtige manier van vertellen dat ik ook natuurkunde studeer... daar zit verder geen eigenwaan achter.
Hij is: het Licht, het Leven, Liefdevol, perfect, oneindig, boven mannelijk en vrouwelijk gesteld, om ons heen, ons goedgezind, Almachtig, Schepper van alles, Auteur van de Bijbel(40 mensen waren secretarissen voor Hem), God van Israel, die Hij is, de Waarheid, Onderhouder van alles, het Begin, het Einde, rechtvaardige Rechter en nog veel meer...
Ah, ze zijn niet allemaal al te duidelijk. Perfect, oneindig (in welke dimensie trouwens?), om ons heen, moreel, schepper van alles (behalve van zichzelf neem ik aan?), auteur van de Bijbel, en rechtvaardig snap ik. Maar 'het Licht'? Ik neem niet aan dat God fotonen is, of dat fotonen God zijn. Idem voor levende wezens en ware uitspraken. Het begin en het einde waarvan? Onderhouder van alles? Wat onderhoudt hij? Boven mannelijk en vrouwelijk of gewoon asexueel? (Zoals een steen of een bacterie of een getal.) En Hij is die Hij is ligt wel erg voor de hand :) Dit is allemaal opnieuw niet bedoeld als flame, maar om wat meer duidelijkheid te scheppen.
Dat in Bijbel eigenschappen beschreven staan zegt natuurlijk niets. Over die relatie heb ik hierboven al een vraag gesteld.
Daar vraag je me dingen, waarvan ik maar een zeer oppervlakkige kennis heb.
Ah. Kijk eens op www.infidels.org/library/modern/nontheism/atheism/arguments.html voor een inleiding.
Daar het argumentaties zijn, die op bepaalde denkbeelden, logische modellen en aannames zijn gebouwd, zijn ze alleen waar, als deze denkbeelden, logische modellen en aannames waar zijn en dan nog valt hun waarheid te betwijvelen.
We weten nu, dat denkbeelden, logische modellen en aannames in het algemeen niet waar hoeven te zijn, omdat de mens deze bedacht heeft en de mens wel vaker denkbeelden, logische modellen en aannames heeft gehad, die helemaal niet waar bleken te zijn, men denken aan de alchemisten, de platte aarde denkers, de oneindige schildpad toren theorie, etc.
De meeste atheologische argumenten hebben als premissen alleen uitspraken over God die jij ondersteunt (als in "Als God bestaat is Hij almachtig") of eventueel feiten die je echt niet kan ontkennen ("Er is veel kwaad in de wereld", "Er zijn veel ongelovigen in de wereld"). Dat heeft dus niets met platte aardes of schildpadden te maken.

Bovendien kan ik natuurlijk ook van al jouw argumenten, zoals "Ik heb een relatie met God", best zeggen dat jij ook maar een mens bent, je je dus kan vergissen en jouw argument dus loos is. Dat gaat nergens over: een argument dat onwaar KAN zijn HOEFT dat nog niet te zijn, en als het waar lijkt te zijn dan is het de verantwoordelijkheid van de tegenstanders ervan om aan te tonen dat het onwaar is. Je komt echt niet van me af door te zeggen "Misschien heb jij wel geen gelijk, dus hoef ik niet te laten zien dat jij geen gelijk hebt." :)
Ten eerste zie ik mijn God geen bestaanskans hebben, Hij is voor mij even feitelijk als de kern van de aarde of de lucht, onzichtbaar, maar wel merkbaar.
Jij dicht aan jouw God dus een bestaanskans 1 toe en aan andere goden een bestaanskans 0. Ok, blijft de vraag waarom jouw god speciaal is. "De andere zijn afgoden" is geen argument, want zij zijn alleen afgoden als ze niet bestaan. Je kan het feit dat ze afgoden zijn dus niet gebruiken om te laten zien dat ze niet bestaan.
In mijn ogen is de bijbel geen immoreel boek, hoewel er in mijn ogen immorele daden worden beschreven van mensen, waarover in de bijbel wordt geschreven, waarbij deze daden in de bijbel worden veroordeeld of er geen commentaar bij wordt gezet.
Op de kans af negatief over te komen zou ik je toch even willen wijzen op bijvoorbeeld het Exodus-verhaal, waar God er voor zorgt dat Pharaoh de Joden niet laat gaan opdat Hij meer plagen kan uitstorten. Of op Numeri 31, die voor zichzelf spreekt.
Waarom ben ik er van overtuigd dat Jezus bestaan heeft, aan het kruis is gestorven, dat gedaan heeft met de reden om ons te redden en dat dat ook nog waar was?
Omdat ik een relatie heb met Jezus Christus, omdat het in de bijbel staat, hetgeen ik als God's Woord zie, en omdat de geschiedkunde bewijst, dat Jezus geleefd heeft.
Welke geschiedkunde?
:? De meesten hier zullen de vele God-topics hier wel gevolgd hebben en dus echt wel weten wat bijvoorbeeld de Argument from Evil oid is. Dat is niet erg geleerd, en ook niet iets waar ik trots op ben.
Je wilt dat iedereen alles aan jou vraagt over het Christendom wat hij maar wil weten, maar je wilt niet dat het te moeilijk wordt of zo? :? Moet ik slecht geformuleerde argumenten ophangen, of foute? Dit is gewoon een ingewikkeld onderwerp, waar veel literatuur over is, en waar veel 'geleerde' argumenten over zijn. Omdat ik graag een antwoord wil op die argumenten vraag ik dat aan jou, en dan doe ik aan ego-boosters en kom ik niet tof over? En dan roept Morgoth dat ik JOU niet moet flamen? ;(

Lord Daemon

• Aaargh!
  • Laatst online: 07:33

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op dinsdag 19 december 2000 23:40 schreef seilander het volgende:Ik ben het wel oneens met stellingen waarin uit gegaan wordt van atheisten. Ik denk er zeker van te zijn, dat die zichzelf voor de gek houden, iedereen heeft namelijk wel een "godsgvoel" Iedereen weet dat er een God is. Atheisten houden zichzelf voor de gek, naar mijn idee.
theisten houden zichzelf voor de gek.
mensen willen alles kunnen verklaren, als ze geen verklaring vinden (b.v. omdat we nog niet slim genoeg zijn om iets te verklaren) dan gaan ze maar een verklaring verzinnen => god.
dat was vroeger zo (denk aan donar die de bliksem veroorzaakte) en dat is nu nog steeds zo (waarom zijn we op aarde ? => dat heeft god gedaan)

nou wil dit niet zeggen dat geloven slecht is, die 'functie' van je brains zit er niet voor niets in. als jij niet sterk genoeg bent om de realiteit onder ogen te zien dan bied de geloof-functie in je hoofd uitkomst. het geeft je een doel in je leven als je dat op eigen kracht niet kan.

ennuh, dat gods-gevoel ? hoe voelt dat ? ik heb daar nog nooit last van gehad namelijk. (en zeg nu niet dat je daar je best voor moet doen om 't te voelen, als je er je best voor doet kan je echt alles voelen dus ook een 'godsgevoel')

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

je studeert natuurkunde en je gelooft in God. Strookt dat niet met elkaar? wat is de rol van God dan in de Big Bang? Kunnen die twee wel met elkaar samengaan?

• Mark_V
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Allereerst vind ik het erg moedig van je Barrachem, dat je je hier zo kwetsbaar opstelt. Ik ga meteen van de gelegenheid gebruikmaken om wat vragen te stellen, niet om je met leuke spitsvondigheden en listige grappen je af te maken, maar omdat ik sommige dingen niet begrijp:
1. Ik ben als Atheist geinteresseerd in het lezen van de bijbel. Kan jij me een beetje een vrije vertaling met wat achtergrondinfo aanbevelen. Zodat ik het een beetje goed begrijp?
2. Hoe weten we dat Genesis is gebeurd, zoals het in de bijbel staat? Ik bedoel, de andere boeken kunnen nog door de overlevering zijn overgebracht (zwaar gemodificeerd, dus een makkelijke prooi voor sceptici). Maar in Gen1 waren er nog helemaal geen mensen, dus er was niets.
3. Hoe oordeelt god over mensen die nooit van hem hebben gehoord? (bijv. in de binnenlanden van Afrika). Gaan die naar de hel? Dat zou niet echt RECHTVAARDIG zijn....
4. Idem, voor mensen in een gebied waar IEDEREEN Moslim is. Het zou ook niet RECHTVAARDIG zijn om die allemaal richting hel te zenden.
5. Idem, voor mensen in Nederland. Ik bedoel hier mensen die niet "het licht hebben gezien" maar wel geprobeerd hebben zo goed mogelijk te leven. Ik zou het niet rechtvaardig vinden om die mensen vanwege hun "beperkte geestelijke vermogens" (die ze van god hebben gekregen) naar de hel te sturen.
6. Hoe gingen mensen naar de hemel voordat Jezus geboren werd (of voor Mozes)?
7. Gaan Joden naar de hemel?
8. Gaat iedere gelovige naar de hemel (dus ook een gelovige die iemand heeft vermoord, maar naar een pastor is geweest en boete heeft gedaan?)
9. Waarom creeert god homo's? En is het slecht dat ze die GEVOELENS hebben (dus ik heb het hier over niet prakkiserende homo's) Ik bedoel, kijk, god stelt iedereen op de proef, dus misschien homo's ook, om ze te testen of ze sex hebben ofzo. Als je dat doortrekt zijn homo's die geen sex hebben goed, toch?
10. Waarom hebben alle andere religies het fout en het christendom het goed. Is dat niet een beetje arrogant? En is Allah niet gewoon dezelfde god als wat wij god noemen?
11. Praktische vraag, hoe zit het nou precies met apostelen en discipelen? Ik weet dat er 12 discipelen zijn (w.o. Judas, toch?) die samen met Jezus over het leven hebben gepraat. En dat er vier apostelen (Math/Marcus/Lucas/Joh.), maar dat was weer veel later. Hoe zit het nou?

Nou, ik hoop dat je mijn vragen kunt beantwoorden. Ik zou dat wel fijn vinden om een beter begrip te krijgen van allerlei achtergronden.

PS. Ja, ik heet Marcus Lucas, maar ik ben niet gelovig ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Leuk dat er zoveel vragen zijn, beste medeforummers, ik waardeer jullie vragen wel, ook al vind ik een groot deel ervan moeilijk, omdat ik weinig in zulke richtingen nadenk en omdat ik antwoorden slecht kan formuleren.
Jullie zullen wel geduld moeten hebben met mijn antwoorden, maar ik zal ze beantwoorden, zij het langzaam, omdat ik alleen maar een internet verbinding op de universiteit heb.
In ieder geval na de kerstvakantie zal ik wat antwoorden geven...

Tot dan...
Groeten, Barachem.(8>

• StratoFarmer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05-2025

StratoFarmer

Anke :*

ok, koel. ziejedanwelweereenkeeropdittopic.

Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]

Verwijderd

Op woensdag 20 december 2000 12:38 schreef Barachem het volgende:
Leuk dat er zoveel vragen zijn, beste medeforummers, ik waardeer jullie vragen wel, ook al vind ik een groot deel ervan moeilijk, omdat ik weinig in zulke richtingen nadenk en omdat ik antwoorden slecht kan formuleren.
Jullie zullen wel geduld moeten hebben met mijn antwoorden, maar ik zal ze beantwoorden, zij het langzaam, omdat ik alleen maar een internet verbinding op de universiteit heb.

Tot dan...
Groeten, Barachem.(8>
Is dit nou gewoon terugkrabbelingsgedrag wat ik hier bespeur?

Verwijderd

Barachem:

Welkom! Ik ga je 1 heel makkelijke vraag stellen :)

ben jij dezelfde barachem als die op het eo forum post?

Verwijderd

Zal ik het ook eens proberen ;) ?

LuCaS:
1. De Willibrord vertaling is (volgens mij) een redelijk tot zeer goed te lezen Bijbel vertaling.
2. De Joden schenen zeer precies te zijn in het overschrijven van de Thora, een letter mis, weg met die hele boekrol.
3,4,5,6: Als je op de 'dag des oordeels' (ik lijk wel een dominee :) ) nog niet Gods genade en bestaan erkent (terwijl je voor die hemelpoort staat) blijft er weinig anders over. In het andere geval, dat je dus wel voor God kiest zal hij genadig zijn.
7. Zie het antwoord hierboven; en ze erkennen God (Christus niet, maar de Vader erkennen ze).
8.Ja, want ze erkenen God.
9. Ja, de gevoelens maken niets uit, alleen het praktiseren ervan is een zonde.
10. Allah zou de zelfde God kunnen zijn, tsja, ik zie wel hoe het op de dag des oordeels er voor mij uit zal zien.
11. Apostelen en dicipenen zijn het zelfe, het zijn de 12 leerlingen van Christus, alleen de Katholieken noemen ze Appostelen en de protestanten noemen ze dicipelen.
12. De vier appostenen die het evangelie hebben geschreven worden ook wel evangalisten genoemt.

Verwijderd

LuCaS,

Misschien is het een idee om een vertaling te kopen die "het Boek" heet. Ikzelf gebruik die en die is vertaald naar nu met termen die nu ook worden gebruikt. Dat leest dus wat fijner weg. Ook staat er achtergrond info bij, bijv die je 2e vraag beantwoord :).
Het bijbelboek Genesis is door God aan Mozes gegeven toen hij op een berg sprak met God. Mozes kreeg toen de eerste 5 boeken (Thora) uit de bijbel.

In de Bijbel staat er ook iets over je derde vraag. Het staat in Romeinen 2 vers 14. Dit gaat over mensen die niet van God gehoord hebben.

Iedereen die in God gelooft en Jezus aanneemt hoort bij God. Ook al heb je mensen vermoord of wat dan ook gedaan. Je hoeft hiervoor niet te offeren of iets te doen. Alleen (gemeend) vergeving vragen aan God.

Ik vind het zelf erg moeillijk om al je vragen te beantwoorden. Ikzelf ben er zelf mee bezig om die vragen voor mijzelf te beantwoorden. Ik laat ze liever open ipv dingen naar je hoofd te smijten waar je toch niets mee kan.

Groetjes,

Bart

Verwijderd

geloof is het opium van het volk en dat zecht genoeg.

Geloof, bijbel is niets anders dan geld verdienen en proberen macht te vergaren.

• Xion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:05
Op woensdag 20 december 2000 22:38 schreef DJ_pathfinder het volgende:
geloof is het opium van het volk en dat zecht genoeg.

Geloof, bijbel is niets anders dan geld verdienen en proberen macht te vergaren.
Jammer dat je in die niet kon pinnen of chippen
zo gepiept.

• Morgoth
Toen de bijbel geschreven was was er weinig geld, of macht mee te winnen voor de schrijver.

• Morgoth
En dan roept Morgoth dat ik JOU niet moet flamen?
Whaha... :P
Op de kans af negatief over te komen zou ik je toch even willen wijzen op bijvoorbeeld het Exodus-verhaal, waar God er voor zorgt dat Pharaoh de Joden niet laat gaan opdat Hij meer plagen kan uitstorten. Of op Numeri 31, die voor zichzelf spreekt.
Had ik al gezegd :( behalve dan dat van numeri :)

Verwijderd

Barachem,
Verder probeer ik mijn best te doen om veranderd te worden door God, iets wat me ook niet erg goed afgaat.
Wie veranderd wie?

Weet wat je zegt! Met dergelijke uitspraken ontkracht je het Evangelie en draai je de dingen om.
Je moet inderdaad veranderd worden, maar dat kun je niet vanuit jezelf. Hoe hard je ook je best doet, hoe vaak je ook naar de kerk gaat, hoe intensief je ook bidt, hoe veel je barmhartigheid toont jegens andere mensen en hoe goed je ook de 10 geboden onderhoud, het heeft geen zin als je niet gelooft, als je niet aanneemt dat Christus JOU persoonlijk eruit pikt om vergeving van zonden en schuld te ontvangen (Niemand komt tot de Vader dan door Mij).

Verwijderd

Morgoth,

Zomaar even een vraagje:
uit jouw gedeeltelijke levensbeschrijving ergens vooraan vraag ik me af: hoe ben jij zover gekomen om van het christelijk geloof af te stappen?

Gezien de stellingen die je neerplant, lijkt het me duidelijk dat je best op de hoogte bent wat het christendom allemaal inhoudt. Alleen lijkt het alsof je daarbij gebleven bent en niet op zoek bent gegaan naar antwoorden op de vragen.

Of heb ik het verkeerd? :)

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
Op woensdag 20 december 2000 12:38 schreef Barachem het volgende:

Tot dan...
Groeten, Barachem.(8>
ik denk dat het juist komt doordat je niet in die richtingen denkt dat je nog christen bent.. maar in ieder geval succes met de vragen, en leuk dat je ze alsnog gaat beantwoorden!

Verwijderd

Helemaal tussendoor >
uit jouw gedeeltelijke levensbeschrijving ergens vooraan vraag ik me af: hoe ben jij zover gekomen om van het christelijk geloof af te stappen?
Is dit echt waar?

• Jag
  • Laatst online: 09:01

Jag

De enige die niet tof overkomt ben jij Barachem. Je komt hier voor het eerst, plaats een goede topic, waarin goede vragen met daarin goede argumenten komen. En vervolgens krijgen we weer het standaard gepreek aan te horen. Ik weet niet of jhe enig idee hebt van de situatie hier, maar dit soort discussies zijn hier al heeeel vaak geweest. En wij atheisten hebben geen zin om preken aan te horen van christenen in de trant van dat we relaties met christus moeten aangaan, en dat we ons moeten openstellen voor God, en al helemaal geen ellelange bijbelquotes in onleesbaar oud-nederlands (iets voor in de FAQ?). En ik hoef ook niet te horen hoe zondig wij wel niet zijn, en dat we om verlossing kunnen vragen bij de Heer. Dat bewaar je maar voor EO's forum.
Hier willen we rationele discussies voeren over het wel of niet bestaan van God. En aangezien er velen voor jou zijn geweest, waaronder ook hele redelijke christenen zoals Xetar, zijn we ook al ver gevorderd in de discussie. Lord Daemon deed een aanzet tot zo'n goede discussie, en wordt vervolgens met een schoolvoorbeeld van een adhominem argument onderuit gehaald. Dat LD wel eens moeilijke woorden gebruikt is bekend, maar dit is niet om te imponeren, maar die woorden gebruikt hij vanwege de inhoud die ze hebben.

Maar goed, laat ik de topic niet verpesten. Jij als natuurkunde student/christen zou wel een perfecte aanvulling moeten zijn voor dit forum :). En misschien dat jij wel een nieuwe impuls kan geven aan de discussie (die meestal doodbloeden bij gebrek aan christenen). Ik weet trouwens hoe moeilijk het is om in zo'n "vijandige" omgeving te moeten discussieeren. Ik ben zelf ook op het EO forum geweest, maar ben gestopt nadat ik te horen kreeg dat als ik bij een standpunt zou blijven, dat het geen zin had om verder met mij te praten (met dank aan Klaas :().

Jag

Verwijderd

Is deze topic trouwens ter ere van kerst.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet aan het terugkrabbelen, maar ik heb alleen goede toegang tot internet op de universiteit en die is minstens tussen kerst en oud en nieuw gesloten en daarnaast is het op moment zeer slecht gesteld met mijn moeder.
Daardoor zal ik minder tijd hebben om allerlei vragen te beantwoorden op forum's.
Het is namelijk geen kwestie van niet willen maar meer een kwestie van niet kunnen.
Ik wil graag jullie vragen beantwoorden, maar mij zijn de handen op moment gebonden.

Maar ik wil wel mijn best proberen en toch binnen afzienbare tijd(in ieder geval voor februari 2001) aan de slag te gaan.
Vooral omdat mensen hier dingen posten, waar ik jeuk in mijn vingertoppen krijg en meteen aan het posten wil gaan.:P

Ik vraag om begrip hiervoor.
Wie geen begrip kan opbrengen, zeike maar ten koste van zichzelf.

Groeten, Barachem.(8>

Verwijderd

Barachem,
Zonder je te willen afzeiken, ik vind het niet echt handig van je om deze thread te starten -je aan te bieden als "vraagbaak" en 1 dag daarna te zeggen dat je de vragen over minimaal twee maanden beantwoord. Je wist toch dat de vakantie kwam?

In ieder geval succes met je moeder en een fijne vakantie.

Verwijderd

Op donderdag 21 december 2000 10:10 schreef Barachem het volgende:
Ik ben niet aan het terugkrabbelen, maar ik heb alleen goede toegang tot internet op de universiteit en die is minstens tussen kerst en oud en nieuw gesloten en daarnaast is het op moment zeer slecht gesteld met mijn moeder.
Ik rouw momenteel om het verlies van een huisgenoot. So?
Maar ik wil wel mijn best proberen en toch binnen afzienbare tijd(in ieder geval voor februari 2001) aan de slag te gaan.
Vooral omdat mensen hier dingen posten, waar ik jeuk in mijn vingertoppen krijg en meteen aan het posten wil gaan.:P

Ik vraag om begrip hiervoor.
Wie geen begrip kan opbrengen, zeike maar ten koste van zichzelf.
Ja ja... alles netjes formuleren, en dan toch nog even zo'n opmerking na afloop. De hypocrisie druipt er aan alle kanten van af.

Niet verwonderlijk, ik zag dat vaker bij christenen op m'n oude school.

Verwijderd

Codin >
Ik rouw momenteel om het verlies van
een huisgenoot. So?
Ik geloof niet dat jij in een positie verkeert waarin je hem moet vertellen of het feit dat er iets met zijn moeder aan de hand is een geldige reden is of wel of niet te posten.

Wat er met zijn moeder aan de hand is staat helemaal los van juow huisgenoot.

Sterkte allebei overigens.

Verwijderd

Op donderdag 21 december 2000 13:41 schreef Apoc2 het volgende:
Codin >
[..]
Ik geloof niet dat jij in een positie verkeert waarin je hem moet vertellen of het feit dat er iets met zijn moeder aan de hand is een geldige reden is of wel of niet te posten.

Wat er met zijn moeder aan de hand is staat helemaal los van juow huisgenoot.

Sterkte allebei overigens.
Doordenken jij.

Ik bedoelde te zeggen dat het geen goede smoes is om ineens knullig van je eigen thread af te stappen. Die gozer *wist* dat ie vakantie ging krijgen, en dat er iets aan de hand was thuis.

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
Leuk topic : Zo van hier ben ik; interview mij... Tsss... |:(

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

<font color=red>Flames worden hier niet op prijs gesteld. Je bent hierbij gewaarschuwd Codin</font>

Barachem: Als je tijd hebt om de betreffende vragen te beantwoorden mag je een nieuwe thread openen.

voor alle anderen is deze draad gesloten.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.