[Natuurkundig] druk in autoband zonder en met belasting

Pagina: 1
Acties:
  • 1.850 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71650

Topicstarter
Stelling: Als een onbeladen auto beladen wordt stijgt dan de druk in de band?

Ben hier al een tijdje mee aan het worstelen, en NEE, het is geen huiswerkvraag! :r

Zijn verschillende opvattingen over, ga deze hier niet geven, want ben gewoon benieuwd hoe hier over geredeneerd wordt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-07 07:36

Tjark

DON'T PANIC

Volgens mij wel. Op een band staat altijd dat je 'm tot een bepaalde spanning mag vullen, en lager bij hogere belastingen (omdat dan de druk door debelasting wel zal toenemen denk ik dan)

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e1f
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-04 23:19

e1f

Stel je legt een boek op een ballon, dan is er een bepaalde druk op die ballon. Als je nu hierop gaat zitten knapt de ballon. Dit komt neem ik aan omdat de druk in de ballon is toegenomen en de ballon deze niet meer aan kan.

Dus als een autoband een bepaalde druk heeft, en er komt meer gewicht op de banden te staan, zal de druk dus toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markieman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-06 11:37
Je kan het ook zo zien: de druk binnen de band neemt niet toe, maar de band wordt ingedrukt.

Doordoor verandert de vorm van de band van rond naar elipse. Lijkt me niet goed als je aan het rijden bent.

Hoe lager de spanning hoe meer speling er is om deze vormverandering op te vangen...

You do not fear them? - The Wraith? Naah. Now *clowns*, that's another story.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:44
Omdat de wet van Boyle ons vertelt dat het product van volume en druk constant is (p x V = C), op voorwaarde dat het een constant aantal moleculen betreft en de temperatuur gelijk blijft, kan je de vraag ook herformulen:

Wordt het volume van de band kleiner bij belasting?

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet je het niet gewoon zo zien :
Bij een onbeladen auto heeft de band een bepaald volume en een bepaald aantal mol gas.
Daardoor wordt de druk bepaald.
Bij het beladen van de auto zal de band iets indrukken -> volume neemt af. Maar er is een gelijk aantal mol gas in de band. -> hogere druk.

edit: idd wet van Boyle :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NH298
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10-2021
TjarkVerhoeven schreef op 28 april 2004 @ 13:58:
Volgens mij wel. Op een band staat altijd dat je 'm tot een bepaalde spanning mag vullen, en lager bij hogere belastingen (omdat dan de druk door debelasting wel zal toenemen denk ik dan)
hmm, volgens mij moet moeten mijn autobanden juist een hogere druk hebben bij volle belading ;)

juist om het verder indrukken van de band te voorkomen (slechtere rijeigenschappen)

[ Voor 11% gewijzigd door NH298 op 28-04-2004 14:17 ]

System specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e1f

e1f

En moet je de banden dan op druk brengen voordat je de auto belaadt, of pas als de auto beladen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt er een beetje aan. Als je hem erg zwaar belaad erna (anders klapt je band).
Maar normaal gesproken kan een band best wat hebben dus kan ervoor ook wel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07 15:06
Het lijkt mij ook dat de druk op de band hoger is wanneer de auto is belanden, omdat de band dan door het wegdek wordt ingedrukt, en de inhoud dus kleiner wordt met dezelfde hoeveelheid lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Conclusie: De band wordt aan de onderzijde ingedrukt door de weg.

2 opties:

- De band vervormt op andere plaatsen voldoende => geen drukverhoging
- De band vervormt niet voldoende => de druk loopt op

Of is het een samenspel van deze twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NH298
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10-2021
Zonder belasting (dus bij een losse band) zal de band de laagste druk en het grootste volume hebben (evenwichtstoestand, druk verschil zo klein mogelijk). Zodra je er ergens op gaat drukken dan zal altijd het volume kleiner worden en de druk dus toenemen.

Als dit namelijk niet he geval was dan blijft de band na het indrukken in dezelfde ovale positie, en dat is niet echt logisch :+

Vergelijk het met een ballon, die heeft ook maar 1 vorm en zal na indrukken altijd weer in deze vorm terugkeren.

[ Voor 47% gewijzigd door NH298 op 28-04-2004 15:38 ]

System specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een auto tot zijn Max Laadvermogen belaadt neemt de massa ervan met zo'n 30 % toe. Daardoor worden de autobanden enigszins ingedrukt. Hierdoor neemt het volume van de banden iets af. Maar dat effect is slechts enkele procenten. Het voornaamste effect van de vervorming is dat het aanrakingsopppervlak met de weg behoorlijk stijgt. Als het volume 2 % kleiner wordt (de druk 2 % groter) en het aanrakingsoppervlak 28 % groter dan is dat genoeg om de gewichtstijging van 30 % door de belading te compenseren.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2004 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 20:05:
Als je een auto tot zijn Max Laadvermogen belaadt neemt de massa ervan met zo'n 30 % toe. Daardoor worden de autobanden enigszins ingedrukt. Hierdoor neemt het volume van de banden iets af. Maar dat effect is slechts enkele procenten. Het voornaamste effect van de vervorming is dat het aanrakingsopppervlak met de weg behoorlijk stijgt. Als het volume 2 % kleiner wordt (de druk 2 % groter) en het aanrakingsoppervlak 28 % groter dan is dat genoeg om de gewichtstijging van 30 % door de belading te compenseren.
Dit klinkt weloverwogen :) , zijn deze getallen redelijk in de richting, of slechts een rekenvoorbeeld?

Is dit onafhankelijk van de begindruk in de band? Als de band een lage begindruk heeft kan hij nl meer uitzetten in de wangen en op het bovenste loopvlak om de indrukking aan de onderzijde te compenseren.

Is dit nog op een of andere manier te bewijzen?? :Y)

PS als je profiel klopt heb ik er nog meer vertrouwen in ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 71650 op 29-04-2004 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anoniem: 71650 schreef op 29 april 2004 @ 10:44:
[...]

Dit klinkt weloverwogen :) , zijn deze getallen redelijk in de richting, of slechts een rekenvoorbeeld?

Is dit onafhankelijk van de begindruk in de band? Als de band een lage begindruk heeft kan hij nl meer uitzetten in de wangen en op het bovenste loopvlak om de indrukking aan de onderzijde te compenseren.

Is dit nog op een of andere manier te bewijzen?? :Y)

PS als je profiel klopt heb ik er nog meer vertrouwen in ;)
De getallen zijn een rekenvoorbeeld maar ook redelijk in de richting. De essentie is dat de druk in de band maar weinig stijgt en het oppervlak dat de grond aanraakt de verhoging van de kracht op zich neemt.

De volumeverandering van de band moet je niet vergelijken met die van een ballon. Bij een ballon zet het materiaal zelf uit. Een autoband doet dat niet. Het volume van een autoband zal bij belasting altijd iets kleiner worden omdat een autoband onbelast zo "rond" mogelijk is.

Wat mijn profiel betreft dat klopt wel zo ongeveer alleen mijn leeftijd is iets geflatteerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e1f

e1f

offtopic:
Toch geloof ik het nooit helemaal wanneer mensen van 82 jaar oud achter hun pc op GoT zitten te posten, het kan natuurlijk wel, m'n opa zat op die leeftijd ook nog een hoop tijd achter z'n laptopje, maar toch...
Edit: Ik zie dat dat ook niet klopt dus... Wel jammer eigenlijk :)

[ Voor 16% gewijzigd door e1f op 29-04-2004 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Alleen de berekenmethodiek klopt niet. het rekenvoorbeeld suggereert dat als de belading 30% toeneemt en de druk met 2% dat dan het oppervlak 30-2=28% toeneemt. Dat moet zijn: 1,3/1,02=1,274 (ca 27%).

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 april 2004 @ 11:32:
.......... Bij een ballon zet het materiaal zelf uit. Een autoband doet dat niet.
De wangen van een autoband gaan wel een beetje bol staan als de begindruk niet te hoog is (bij een hoge begindruk staan ze al bol). De radiaal aangebrachte versteviging in de band voorkomt een radiale uitzetting van de band, maar een (geringe) axiale uitzetting is wel mogelijk.

Probeer een beetje een idee te vormen van de zwaarten van de twee factoren.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
De exacte cijfers zijn bijzonder rottig, ik heb deze som met fietsbanden gehad bij de Natuurkunde Olympiade. De druk stijgt wel, maar berekenen hoeveel is lastig. Als de band vooraf relatief zacht is opgepompt, dan is de vervorming groot, en dus het oppervlak ook, en de drukverandering klein.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niesje schreef op 29 april 2004 @ 12:04:
Alleen de berekenmethodiek klopt niet. het rekenvoorbeeld suggereert dat als de belading 30% toeneemt en de druk met 2% dat dan het oppervlak 30-2=28% toeneemt. Dat moet zijn: 1,3/1,02=1,274 (ca 27%).
Op zich is jouw berekening juist. Het leek me alleen van geen enkel belang om de uitkomst zo exact uit te rekenen. Zoals eerder vermeld gaat het hier slechts om een grove benadering van wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MSalters schreef op 29 april 2004 @ 15:09:
De exacte cijfers zijn bijzonder rottig, ik heb deze som met fietsbanden gehad bij de Natuurkunde Olympiade. De druk stijgt wel, maar berekenen hoeveel is lastig. Als de band vooraf relatief zacht is opgepompt, dan is de vervorming groot, en dus het oppervlak ook, en de drukverandering klein.
Had je een hoog cijfer op die olympiade?
Volgens mij zal bij een zacht opgepompte band de vervorming bij toenemende belasting juidt groter zijn dan bij een harde band. Die vervorming leidt tot en kleiner volume en dus tot een drukstijging. Bij een zacht opgepompte band zal de drukstijging daarom wat groter zijn dan bij een harde band. Maar nog altijd blijft gelden dat de drukstijging klein blijft vergeleken met de toename van het aanrakingsoppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 april 2004 @ 21:55:
........ Die vervorming leidt tot en kleiner volume en dus tot een drukstijging.
Bedoel je de vervorming door indrukking aan de onderzijde, of de vervorming in de rest van de band als resultaat van de indrukking (om de volumeverandering te compenseren)?

De (compenseer)vervorming treed mi op omdat de band de optimale Volume/Oppervlak(druk) verhouding wil bereiken. Een cirkel heeft de optimale oppervlakte/omtrek verhouding (zo veel mogelijk oppervlak tov omtrek). De vervorming van omtrek (uitgezonderd contactvlak) en wangen van de band compenseren de indrukking (gedeeltelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:58
Je kan ook een praktijk proef doen.

Pomp banden op naar de 2 bar.

Gooi je auto vol met grindtegels, en meet het nog een keer.

Ik denk niet dat het zo heel veel scheelt, of te wel, verwaarloosbaar klein.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
Verwijderd schreef op 30 april 2004 @ 21:55:
[...]

Had je een hoog cijfer op die olympiade?
6e van Nederland. :)
Volgens mij zal bij een zacht opgepompte band de vervorming bij toenemende belasting juidt groter zijn dan bij een harde band. Die vervorming leidt tot en kleiner volume en dus tot een drukstijging.
Duh, lees eens wat ik schreef. De vervorming is inderdaad groter bij een lage begindruk.
Bij een zacht opgepompte band zal de drukstijging daarom wat groter zijn dan bij een harde band.
Maar dat is dus een misvatting. De kracht is druk*oppervlakte. Bij een lage druk is het oppervlak dus groter, en dat klopt inderdaad met je intuitie (meer ingezakt). Verdubbel nu het gewicht=kracht. Het product druk*oppervlakte moet nu ook verdubbelen. De vervorming als functie van de druk bepaalt de verdeling, maar in redelijke benadering kun je zeggen dat de druk en het oppervlakte allebei met 21/2 toenemen. Dat wil dus zeggen dat de drukverandering 41% is. Is de begindruk dus hoger, dan is de drukstijging dus ook groter. Als de verhouding 22/3 / 21/3 was geweest, dan was de drukverandering 26% geweest, maar was de drukstijging nog steeds het hoogst in de band met de hoogste begindruk.
Maar nog altijd blijft gelden dat de drukstijging klein blijft vergeleken met de toename van het aanrakingsoppervlak.
Waar baseer je dat op?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MSalters schreef op 03 mei 2004 @ 15:52:
[...]

De vervorming als functie van de druk bepaalt de verdeling, maar in redelijke benadering kun je zeggen dat de druk en het oppervlakte allebei met 21/2 toenemen. Dat wil dus zeggen dat de drukverandering 41% is. [...]
Waarom die wortel 2? Dat is toch een volstrekt verkeerde veronderstelling!
Een drukverandering van 41% kan alleen maar als het volume van de band 41% kleiner (of groter) wordt, de hoeveelheid gas erin blijft immers constant. Kijk eens naar een autoband terwijl er vier mensen instappen. De band zakt een beetje door bij het oppervlak dat met de grond in aanraking komt. Dat veroorzaakt een kleine volumeverkleining. Maar 41% kleiner?????? Dat kan je niet menen.

Op basis van de hierboven genoemde waarneming die voor mij aanleiding was tot een klein experiment ben ik tot de conclusie gekomen dat de drukverandering zeer klein is vergeleken met de verandering van het oppervlak, beide uiteraard procentueel genomen.
Voer zelf een experiment uit met een goede drukmeter op een autobandventiel en vier instappende personen. Het zal je overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
41% kleiner?
Wat ga je doen met je velg dan?

Maar je kan toch een schattings berekening doen?

P1*V1=P2*V2

rho is zelfde dus

V wordt paar % minder, dus P stijgt paar % (recht evenredig)

Maar echt uit rekenen kan je het toch niet. Want het ligt ook aan de band zelf, een fietsband zit 8 bar in, een autoband 2 bar, en een tractor band maar 1 bar ofzo.

Maar die tractor band kan wel het meeste gewicht hebben etc.

[ Voor 7% gewijzigd door mhr-zip op 03-05-2004 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
MSalters schreef op 03 mei 2004 @ 15:52:
Maar dat is dus een misvatting. De kracht is druk*oppervlakte.
Verwijderd schreef op 03 mei 2004 @ 22:17:
[...]
Een drukverandering van 41% kan alleen maar als het volume van de band 41% kleiner (of groter) wordt
*T-MOB merkt op dat MSalters het allicht niet over de luchtdruk in de band had....

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

T-MOB schreef op 04 mei 2004 @ 15:40:

*T-MOB merkt op dat MSalters het allicht niet over de luchtdruk in de band had....
Waar MSalters het over had is inderdaad niet duidelijk......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een drukverandering van 41% kan alleen maar als het volume van de band 41% kleiner (of groter) wordt, de hoeveelheid gas erin blijft immers constant.
Dat hoeft niet op te gaan: Denk maar eens aan de gaswet, P*V=n*R*T. In andere woorden, de temperatuur heeft ook invloed, en dus kan de drukverandering best groter zijn dan de volumeafname indien de temperatuur stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
mhr-zip schreef op 03 mei 2004 @ 22:43:
Maar echt uit rekenen kan je het toch niet. Want het ligt ook aan de band zelf, een fietsband zit 8 bar in, een autoband 2 bar, en een tractor band maar 1 bar ofzo.

Maar die tractor band kan wel het meeste gewicht hebben etc.
De meeste fietsbanden begeven het bij vier bar ;) Ik den kdat een fiets band tussen de 2 a 3 bar luchtdruk heeft.

En een tractorband, met 1 bar lucht lijkt me HEEEEEEEL sterk, dan is de druk buiten net zo groot als binnen ;)
Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 11:01:
Dat hoeft niet op te gaan: Denk maar eens aan de gaswet, P*V=n*R*T. In andere woorden, de temperatuur heeft ook invloed, en dus kan de drukverandering best groter zijn dan de volumeafname indien de temperatuur stijgt.
Zeker tijdens het rijden wil de temperatuur nogal verschillen, maar ik neem aan dat ie het of niet wist of uitgng van een constante temperatuur, het geen het voor diegenen die (nog) geen natuurkunde hebben gehad misschein ietsje makkelijker maten te begrijpen......

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Rey Nemaattori schreef op 06 mei 2004 @ 11:13:
[...]

De meeste fietsbanden begeven het bij vier bar ;) Ik den kdat een fiets band tussen de 2 a 3 bar luchtdruk heeft.

En een tractorband, met 1 bar lucht lijkt me HEEEEEEEL sterk, dan is de druk buiten net zo groot als binnen ;)

[...]

Zeker tijdens het rijden wil de temperatuur nogal verschillen, maar ik neem aan dat ie het of niet wist of uitgng van een constante temperatuur, het geen het voor diegenen die (nog) geen natuurkunde hebben gehad misschein ietsje makkelijker maten te begrijpen......
Hehe grapjas, das natuurlijk 1 bar overdruk.

En bij de rolstoel banden van me vriendin moet er echt 8 bar in, alleen krijg ik er maar 7,5 in met onze compressor. Zijn wel van het type 'race fiets'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Sorry, maar daar gaat het hier niet om. De topicstarter vroeg zich gewoon af of de druk in een autoband toenam door belading. Het lijkt me neit erg zinvol om dat te verwarren met de drukstijging t.g.v temperatuurverhoging. Misschien in een nieuwe topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-07 19:31
Anoniem: 71650 schreef op 28 april 2004 @ 15:09:

- De band vervormt op andere plaatsen voldoende => geen drukverhoging
De band vervormt wel. Het materiaal van de band is elastisch en kan uitrekken. Een ballon in on-opgeblazen toestand is ook kleiner dan met lucht. De zelfde hoeveelheid lucht in een kleinere oppervlakte geeft een verhoging van de inwendige druk lijk me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Temperatuur wordt buiten beschouwing gelaten, bij zware belading, en groter loopvlak zal de rolweerstand een temperatuurverhoging geven, maar dat is bij deze verwaarloosbaar!!! (De temp is immers in Kelvin.)

offtopic:
Als een auto in de zon staat, en de zwarte band wordt 60 graden, het rubber wordt elastischer... etc. dan hebben we voer voor another topic, maar laten we het daar ff niet over hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Bij stilstand komt de temperatuur weer in evenwicht met de omgeving, dus de temperatuur zal gelijkblijven denk ik. Bij een snelheid zal er een evenwichtstemperatuur zijn, doordat de lucht door de rotatie iets opwarmt (door wrijving bij de lager, etc.).

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Confusion schreef op 07 mei 2004 @ 14:26:
[...]

Bij stilstand komt de temperatuur weer in evenwicht met de omgeving, dus de temperatuur zal gelijkblijven denk ik. Bij een snelheid zal er een evenwichtstemperatuur zijn, doordat de lucht door de rotatie iets opwarmt (door wrijving bij de lager, etc.).
Duistere wijsheden zijn het interessantst. Afgezien van de opmerking dat dit topic niet gaat over de opwarming van autobanden maar over de drukstijging door belasting geloof ik dat je dat opwarmen een beetje simpel ziet. De belangrijkste factor voor het opwarmen is de inwendige wrijving in het materiaal van de autoband bij het rijden. De lagerwrijving is daarbij vergeleken te verwaarlozen (daar is het ook een lager voor.)
Pagina: 1