Toon posts:

[wifi] zelf openbaar accespoint opzetten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aan welke voorwaarde(n) moet(en) (semi) openbare instellingen voldoen als ze draadloos internet willen aanbieden aan klanten of bezoekers. Te dneken valt aan restaurants etc.

Nu is het opzich niet zo moeilijk om gewoon een adsllijn neer te leggen, een accespoint en die gewoon niet beveiligen.

Hoe zit het met de algemene voorwaarden van de adsl provider?
Hoe zit het met de juridische kant van het verhaal. Op het moment dat een klant allemaal virussen of spam de wereld instuurt is de houder van het adsl abbo in prinicipe verantwoordelijk.

Ik weet dat HubHop dit ook aanbieden aan hun klanten, ware het niet dat zowel de locatiehouders als de klanten er dan flink voor moeten betalen. 125euro per maand voor een locatiehouder is toch wel aan de forse kant vindt ik aangezien de klanten ook nog royaal moeten betalen.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij iets verder op weg helpen?

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-05 20:29
125 euro is nog goedkoop vind ik. De meeste isp's laten zoiets niet toe behalve op de 1 op 1 lijnen (je biedt immers een dienst aan aan derden)

Maar mag ik vragen waarom je een openbaar netwerk op wilt zetten? Heb je ooit gedacht aan de problemen die daarbij optreden (virussen, spam, hackers e.d ? ) JE bent daar namelijk gewoon voor verantwoordelijk. Op het moment dat zoiets vaker voor zal komen zal de isp van jou toch echt wel willen wweten wat je doet/gaat doen om te zorgen dat het in het vervolg niet meer gebeurt. En geloof mij, dat is echt niet zo makkelijk alsdat het lijkt. Vooral niet omdat je geen controle hebt over de appratuur dat gebruik maakt van je netwerk.

[ Voor 39% gewijzigd door MagicTempest op 28-04-2004 18:17 ]

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Verwijderd

Topicstarter
MagicTempest schreef op 28 april 2004 @ 18:15:
125 euro is nog goedkoop vind ik. De meeste isp's laten zoiets niet toe behalve op de 1 op 1 lijnen (je biedt immers een dienst aan aan derden)

Maar mag ik vragen waarom je een openbaar netwerk op wilt zetten? Heb je ooit gedacht aan de problemen die daarbij optreden (virussen, spam, hackers e.d ? )
Ik wil het niet, een klant van mij zou dat willen. gewoon puur als extra service.

Ja daar heb ik over nagedacht, lees mijn post nog maar eens goed door ;)

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-05 20:29
Zie mijn edit :-) was het eea vergeten

Ik zou die klant van jou dan eens heel goed informeren over alle problemen die erbij komen kijken. Ik zou het afraden aan je klant.

Maar wat misschien een optie is is dat (even los van de verbinding die nodig zal zijn) je iedereen op een vpn in laat loggen daar die gewoon over een super dichtgetimmerde server naar buiten gaat. Belangrijk punt hierbij is dat je _alles_ logt aan wat voor verkeer er over die server gaat en wie op dat moment dat verkeer veroorzaakt, zodat je diegenen daarop aan kunt spreken.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 13:55:
Aan welke voorwaarde(n) moet(en) (semi) openbare instellingen voldoen als ze draadloos internet willen aanbieden aan klanten of bezoekers. Te dneken valt aan restaurants etc.

Nu is het opzich niet zo moeilijk om gewoon een adsllijn neer te leggen, een accespoint en die gewoon niet beveiligen.
Klinkt simpel, en dat is het ook ;)
Hoe zit het met de algemene voorwaarden van de adsl provider?
Hangt er vanaf welk soort abonnement/lijntype je hiervoor gebruikt. Iedere provider heeft zijn eigen bepalingen per lijntype. Gaat er maar vanuit dat het niet goedkoop wordt omdat veel ISP's dit alleen toelaten op zakelijke lijnen en niet op een particulier adsl verbindinkje. (je kan het ook 'stiekum' doen maar als ze er later achterkomen kunnen ze contract ontbinden omdat je je niet aan de afspraken/voorwaarden houdt waar je voor tekent).
Hoe zit het met de juridische kant van het verhaal. Op het moment dat een klant allemaal
virussen of spam de wereld instuurt is de houder van het adsl abbo in prinicipe verantwoordelijk.
Voor de ISP is de gene die de verbinding afneemt natuurlijk verantwoordelijk voor wat er met die verbinding gebeurt. Let goed op, want juist dit soort initiatieven zijn (net als internet cafe's) een goede plek voor een spammer om te gebruiken. En wie is er dan de L** ..... ;) (maar zijn nog ergere/vervelendere dingen te bedenken dan spam overigens)
Ik weet dat HubHop dit ook aanbieden aan hun klanten, ware het niet dat zowel de locatiehouders als de klanten er dan flink voor moeten betalen. 125euro per maand voor een locatiehouder is toch wel aan de forse kant vindt ik aangezien de klanten ook nog royaal moeten betalen.
Dit lijkt me een goedkope oplossing juist eigenlijk. Aangezien je voor een ADSL/SDSL lijn waar je dit op wordt toegelaten (wederverkoop/handel aan derde) nog prijziger is lijkt me.
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij iets verder op weg helpen?
Zie boven ;)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.