Toon posts:

[MP3] Algemene informatie erover

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallowa daar:)

Ik heb hier thuis een hele verzameling cdtjes liggen en die wil ik wel eens rippen en op de computer zetten. Maar voordat ik daar aan begin wil ik eigenlijk wel eens wat informatie over MP3 hebben. Want nou heb je verschillende encoders enzo (tog? (Fraunhover, Lame etc ?)), bitrates en samplerates. Daarnaast heb je ook nog eens diverse databases om informatie over je cd's op te halen en diverse rip en tag software. ID3v1 en ID3v2 etc. En nou las ik laatst ook nog eens iets van Dolby Surround ondersteuning in je MP3 bestanden en MP3Pro. Wat zijn nou eigenlijk de beste combinaties om mijn cd's mee te rippen?

Thank joe :)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Wat is er mis met zelf wat onderzoek doen en/of proberen wat het best klinkt?

Het gaat om je eigen eisen die je stelt. Er is geen "beste" manier. Een mp3 zal altijd verlies op het origineel betekenen, dus het ligt puur aan wat je acceptabel vindt.

Wel kan ik je zeggen dat bijvoorbeeld Xing alles boven de 16Khz afkapt(e?), en dat klinkt dus bagger.

Verder: Hoge bitrates en samplerates leveren over het algemeen betere kwaliteit mp3-tjes, maar ook je kwaliteit van de rip heeft ermee te maken.

[ Voor 92% gewijzigd door RobIII op 28-04-2004 12:50 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Even zoeken op google of de search is goed te doen lijkt me... wat heb je zelf al gevonden?? :)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Zelf wat onderzoek doen klinkt als de beste optie. Ik denk dat je als leek (aanname uiteraard) toch weinig verschil zult horen tussen de verschillende formaten.

Een opsomtopic lijkt me ook geen goed idee :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Markieman
  • Laatst online: 28-08 15:14
Dolby Surround uit een AudioCD gaat niet lukken =)
MP3Pro is op zich kleinere bestanden maar wordt, ivm licenties, slecht ondersteund (zelfs WinAmp niet)

Samplerate zet je op 44100 (44kHz) aangezien een CD 44100 is =)
Bitrate moet je zelf mee spelen, minimaal 128kbps anders klinkt het echt niet
ID3v2 is opvolger van v1, dus lijkt me duidelijk

Verder gewoon zoeken naar wat freeware CDrippers met encoder, meeste zijn goed
database voor info is meestal CDDB, wordt ondersteund door bijna alle rippers...

You do not fear them? - The Wraith? Naah. Now *clowns*, that's another story.

• Magic666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-08 18:21

Magic666

No one's neighbour!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Lees nou maar gewoon eerst de Nederlandstalige Exact Audio Copy & LAME Snelstart Handleiding. Deze behandelt het omzetten van je dierbare cd's naar mp3's met de hoogst mogelijke kwaliteit. Heb je daarna nog vragen, dan kun je ze natuurlijk nog steeds stellen. Maar lees wel effe de FAQ en gebruik de search want de meeste vragen zijn reeds ooit eens gesteld :)

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08 22:04
rippen naar ogg is al stukken betere kwaliteit!

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Markieman
  • Laatst online: 28-08 15:14
stevenP schreef op 28 april 2004 @ 14:09:
rippen naar ogg is al stukken betere kwaliteit!
Waarom is ogg beter?
Verder zou ik geen ogg willen. Mijn portable jukebox heeft daar nogal moeite mee =)

[ Voor 15% gewijzigd door Markieman op 28-04-2004 14:13 ]

You do not fear them? - The Wraith? Naah. Now *clowns*, that's another story.

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 21:52
Ogg Vorbis is niet perse beter, het is alleen bij dezelfde kwaliteit veel kleiner (meer kwaliteit bij lagere bitrate). Helaas wordt het inderdaad nog vrij slecht ondersteunt door MP3-spelers, maar er komen steeds meer spelers die het wel aankunnen (check anders even voor een firmware upgrade op de site van de maker van je MP3-speler).

Verwijderd

Je kunt je dierbare cd's gewoon rippen met bv Easy cd van roxio of een Nero client.
Verder zijn er nog diverse andere programma's waarmee je dat kunt doen.
Kijk bv eens op http://www.download.com voor een ruime voorraad met progjes.
Naderhand kun je ze weer bewerken met andere programmas zoals bv dBpoweramp.
vraagje van mij zelf offtopic :
Waarom is dit forum eigenlijk best wel aan het veranderen ?
Kon je vroeger gewoon nog een vraagje stellen en wachten op antwoord , tegenwoordig moet je EERST hemel en aarde bewegen op het internet zoekende naar een antwoord alvorens je een post kunt wagen op GOT.
Vind het een beetje jammer dat het die kant op gaat aangezien nu het spontane er wel een beetje afgaat.......

Verwijderd

dBPowerAmp:ript van CD, converteert in bitrate en samplerate naar keuze, bewerking ID-tag en kan een hele cd desgewenst als één nummer rippen.
Dat laatste vind ik persoonlijk best wel handig om het geheel een beetje hanteerbaar te houden qua aantallen.
Heb zelf àl mijn cd's op mijn pc staan in LAME mp3-codec 224kbps, de cd's opgeborgen in dozen...

http://www.dbpoweramp.com/

Op deze site vind je ook Spoon's Audio-guide.
Hierin worden denk ik al je vragen die je hebt m.b.t. dit onderwerp beantwoord.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 18:58 ]

Verwijderd

Luister nou naar SatCP! Gebruik EAC+LAME, geen dbPowerAmp, CDex of andere rotzooi. Als je EAC eenmaal goed hebt ingesteld, kan geen enkel ander programma die kwaliteit evenaren. Naast de fantastische handleiding van SatCP, is dit ook iets om even door te lezen...
Pagina: 1