Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter
Verwijderd
Je voeding moet 100% perfect zijn wil je de volledige kracht van de peltier kunnen gebruiken, daarnaast vreet het stroom en moet je echt een hele goede WC hebben wil je het vermogen af kunnen voeren. Ik denk niet dat jouw setje goed genoeg is voor een peltier.
Een peltier schakelen gaat ook niet lukken, een peltier zonder stroom is namelijk vergelijkbaar met een stuk steen en geleidt dus niet bepaald goed warmte. Met een variabel voltage moet het wel te doen zijn, maar je hebt het volledige vermogen nodig dus dat is niet nuttig. Daarnaast is een voeding van die kracht met een variabel voltage bijna niet te maken.
Een peltier kan best veel druk verdragen zolang het maar verdeelt is over het volledige oppervlakte. Maar vergeet niet dat je ook een coldplate ertussen moet stoppen. Je zal dus zeker een nieuwe bevestiging moeten maken.
Als je echt hard wil gaan zul je toch echt phase change moeten halen.
Ik heb een paar maanden terug een 226 watt peltier onder een goede WC gehad met een overgeclockte A64 eronder. Op standaard snelheden werd de CPU -12 ongeveer, maar als ik ging overclocken kwam ik al snel tegen het limiet van de peltier aan waardoor de tempratuur boven de 30 graden ging komen en dus was een enkele WC setup beter. Mijn voeding was niet helemaal optimaal waardoor de peltier maar ongeveer 190 a 200 watt kon afvoeren. Maar als je CPU 150 watt uitstoot (of meer) en je peltier maar 190 watt kan afvoeren blijft er maar 40 watt over om de boel af te koelen waardoor de delta t zo klein wordt dat je er niets meer aan hebt.
Verder zou ik als ik jou was even een stukje wat ik heb geschreven over peltiers gaan bekijken.. dit zal je een stuk verder helpensp_strikwerda schreef op 28 april 2004 @ 12:11:
hallo luitjes,
al enkele maanden draai ik met volle tevredenheid een Asetek Waterchill set.
mooi zeg...
Graag wil ik wat meer gaan overklokken. Hiervoor wil ik een 172w Peltier element gaan gebruiken tussen de CPU (P4 3GHz) en het CPU koelblok.
Ga voor minstens 226 watt
De waterkoeling voert zo de warmte af van de Peltier.
correct
Nu heb ik hierover een aantal vragen:
vertel
- hoe koelt een Peltier in verhouding met phase change (Prometeia, Vapochill, nVentiv etc.) ?
Een zware peltier zal onbelast een tempratuur halen die wel een klein beetje te vergeleiken is met een Prom of Vapo alleen deze systeemen zijn veel beter
- is het mogelijk een schakelbare Peltier te maken die pas inschakelt op het moment dat ik wil gaan overklokken (dit ivm stroomverbruik), of een Peltier die op variabele voltages loopt?
Nope.. kan niet... een peltier isoleert van nature warmte als er geen stroom over loopt
- kan een peltier veel druk verdragen? mijn koelblok zit nu al superstrak op de cpu, als daar een peltier tussenkomt wil ik de boel niet mollen.
Jah.. dat kan.. hoe strakker hoe beter eigenlijk...
alvast bedankt voor jullie hulp!!!!
Geen dank
Technische Peltier FAQ
Overigens denk ik dat je eerst nog maar even verder moet spelen met waterkoeling.. een peltier is echt nog een stukje moeilijker en je moet echt wel het een en ander goed begrijpen hoe het werkt...
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate
ik denk dat ik toch maar ga sparen voor een Mach II
Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter
Verwijderd
dicht in de buurt ?Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 23:11:
Je kunt ook proberen ergens een Prom 1 vandaan te halen. die zijn meestal een stuk goedkoper, en met een refill komen ze dicht in de buurt van de Mach II
ze verpletteren een standaard mach2
TS:
hou rekening met het extra vermogen dat in je water komt door je peltier. Dat moet er namelijk ook weer uit. Dat ga je niet redden met een radiator voor 1x 120mm fan.
Verwijderd
Aangezien de drift 0.8V een optimale spanning mogelijkheden van 23,8 V hebben en mijn voeding levert maar 15,2 volt zullen mijn pelt's niet optimaal lopen maar wel zuinig zijn.
Mijn vraag is hoe kan ik het best de cold en hotplate om de pelts heen persen? Ik heb ook een hot-plate nodig want mijn maze 3 is maar 75mm lang en de 2 pelts zijn naast elkaar 80mm (De plates zijn allebij 5mm dik en groot genoeg voor de rest)
Pc gamer
weet jij mss een link waar je die dingen kan kopen . of info erover ken krijgen?Verwijderd schreef op 29 april 2004 @ 10:57:
Een Mach II met refill schijnt ietsje beter te zijn dan een Prom 1 met refill. Maar aangezien de Prom 1 ongeveer de helft kost.... Ik ga voor de Prom 1
kzat te google. . kon alleen zo weinig vinden
zou die idd ietsje slechter presteren dan de mach2 . maar de helft goedkoper.
trekt dat mijn instresse wel!
Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje
nVentiV is ondertussen ook al falliet gegaan, dus nieuw kun je ze nergens meer krijgen. Maar ik zou zeggen hou V&A in de gaten daar komen ze nog wel eens voorbij
Verwijderd
[ Voor 169% gewijzigd door petervandamned op 21-08-2004 16:40 ]
ST?petervandamned schreef op 21 augustus 2004 @ 06:59:
Ik weet dat er bij de oc-shop nog enkele proms te koop zijn. Nieuw!
wel ST's maar goed das boeiuh.
wel een LS nemen danVerwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 02:08:
En als een prom 1 niet te vinden is kun je altijd nog voor een vapochill gaandie doen het ook wel...
Goed je weer te zien hier op het forum peter
Klopt
Hoe zit het eilijk met ufo dag/week oid?
E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0
Erg druk gehad met verbouwen en ik ga het nog erg druk krijgen met aankomend vaderschap deze week
helaas heb ik de tweak week moeten opgeven ivm alle drukte deze zomer
doen we volgende zomer wel
maar een old tweakers hart komt altijd weer terug
[ Voor 7% gewijzigd door petervandamned op 22-08-2004 09:48 ]