Wegvallen i'net door portscans in Winroute?

Pagina: 1
Acties:

• willem-alex
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05-2024

willem-alex

you don't wanna know ...

Topicstarter
Laatst Windows 2003 Standard geïnstalleerd en daar een tiental Windows XP clients aan gehangen. Omdat ik het routeren van het internetverkeer niet aan de praat kreeg via Windows, heb ik toen Winroute Pro geïnstalleerd. Had toch ook nog een firewall nodig ;).
Alles werkt nu alleen valt af en toe de internet verbinding zomaar weg. Even de netwerkkaart van het lokale netwerk uitgooien en daarna weer aanzetten doet wonderen. Heel vreemd probleem echter dus ik heb lopen zoeken in de logs van Winroute. Daar was weinig opmerkelijks behalve dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.websolve.nl/extras/portscans.gif

Ik heb geen idee wat de bedoeling hiervan is, het enige dat ik weet is dat dit de timeserver van planet is die ik op alle clients ingesteld heb.
Iemand een idee of dit de oorzaak van het probleem kan zijn of moet ik naar iets anders op zoek?

edit:
Het ip adres dat ik heb weggehaald is het global ip adres van de server.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 16:26 ]

Verwijderd

Ik heb even je pic gethumbnaild, het was nogal onoverzichtelijk :o :X

Wat betreft die 'portscan'; de hostname bij het source IP-address is
ntp.wxs.nl
de NTP-server van Planet dus :)

Ik denk niet dat het met elkaar te maken heeft, maar als je dit zeker wilt weten kun je die NTP-client uitzetten en/of eens proberen een andere manier van routing te gebruiken.

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Dat af en toe wegvallen had ik op mijn win2003 machine ook.

Ik heb 2x een win2003 machine, nagenoeg dezelfde hardware en exact dezelfde setup.
Beide draaien op een ADSL lijn via BBned. De 1e machine stuiterd nooit van internet af, de 2e zo om de 3 a 4 dagen. Al het uitgaande verkeer stopt dan. Externe clients kunnen ook geen mail meer halen. Wel kan ik remote inloggen. (remote desktop). Als ik dan het internet lan reset/vernieuw dan loopt alles weer.

Na lang zoeken, en niets gevonden te hebben, ben ik een en ander anders gaan doen. Mijn spamfilter heb ik naar een andere machine gezet. Op deze andere machine heb ik winroute geinstalled voor de mailserver. De clients halen nu hun mail (zowel intern als extern) hun mail op een win2003 machine die in het lokale lan hangt. Daar draait dus ook het spamfilter/virusscan.
Nu draait alles inmiddels een week of 3 en de verbinding naar internet is nog niet plat geweest.

Ik vermoed dat er dus ergens iets mis ging tussen spamfilter/pop/mail/virus service op de win2003 machine. Ook omdat ik wel via remote desktop erbij kon.
In de log's e.d heb ik echter niets kunnen vinden.
Nogmaals, ik weet het niet zeker, ik heb geen echte fout gevonden maar het werkt nu wel. Niet echt een oplossing, maar ik zou eens zoeken in die richting.

Volledige werkende setup met winroute nu:

1e Win2003 standaard, exchange 2003, 2x netwerkkaart (1x i-net en 1x intern lan)DHCP/DNS/Routing/Printserver

2e Win2003 standaard, popfile,winroute,mcafee (1x netwerk)

*** edit:

Ik weet niet of je exchange hebt draaien, zonder exchage deed het probleem zich namelijk niet voor.

[ Voor 8% gewijzigd door RedVox op 28-04-2004 21:52 ]

• willem-alex
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05-2024

willem-alex

you don't wanna know ...

Topicstarter
Ik heb één Windows Server 2003 computer staan met Kerio Winroute Pro en Kerio Mailserver. Verder heb ik Symantec Antivirus 8.1 draaien. Mijn idee was ook al dat Winroute de problemen veroorzaakt dus ik ga nog maar eens proberen het routeren via Windows te laten werken :).
Zodra ik meer weet zal ik het zeggen ;).