Toon posts:

Home server voor HTPC (lang)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen idee of dit het goede forum is, maar als dit ergens anders thuis hoort, dan hoor ik het graag.

Ik heb laatst een Hermes650P gekocht en ingericht als HTPC, gebruik makend van Gentoo linux (www.gentoo.org) en MythTV (www.mythtv.org). Het resultaat is echt te gek, zelfs de WAF is ver boven verwachting. Omdat mijn HTPC altijd aan staat is het vanzelfsprekend om hem ook te gebruiken als file server voor mijn andere PC en mijn laptop, en toen bedacht ik me het volgende:

- Langzamerhand krijg ik steeds meer (Gigabytes) aan data, zoals digitale foto's, die niet reproduceerbaar zijn als ik een disk crash heb, tenzij ik urenlang DVDs en/of CDs brandt als backup.
- MythTV heeft een gedistribueerde architectuur, wat betekent dat je de TV-kaart in een andere PC kunt hebben als de PC die je gebruikt om het TV-signaal naar je TV te sturen. Ook kun je meerder tunerkaarten gebruiken, zodat je meerdere kanalen tegelijkertijd kunt opnemen (of opnemen en tv-kijken kunt combineren).
- Het is niet echt handig om de PC waarop je TV-kijkt te combineren met applicaties die je centraal wilt draaien (zoals xMule :-)).

Mijn idee is nu het volgende: Ik wil graag in mijn hal een centrale homeserver bouwen, met de volgende eisen:
- Niet te veel stroomverbruik en lawaai.
- Schaalbaar in opslagruimte (Heb nu een oude 80Gb disk in de Hermes (had ik nog liggen), maar die is na 4 weken gebruik te klein). Schattingen van de benodigde ruimte is 200 GB minimaal, maximaal 1000GB :9~
- Hogere betrouwbaarheid igv. een disccrash (RAID-5?)
- Niet te veel lawaai.
- Niet te duur (ivm. de WAF).

Ik heb nu het volgende bedacht:
- Starten met een standaard 2e hands moederbord en proc (> 1GHz) en meerdere (5 of 6) PCI sloten, on board 100Mbit ethernet (heb een apparte router met WLAN emitter).
- Highpoint RocketRaid 454 (8 ATA disks max, Raid 0/1/10/5). (http://www.highpoint-tech.com/USA/ataraid.htm)
- Start with 3 disks in Raid5, vanwege schaalbaarheid (3*160GB Samsung)?
- migreren van de TV-kaart naar de server.
- Diskless clients maken voor het draaien van Mythtv (ivm. geluid van de disc).

Met de volgende voordelen:
- Bijsteken van TV-Tuners wordt een makkie.
- Een extra MythTV set boven in de slaapkamer wordt goedkoop (belangrijk voor WAF).
- Ik ben weer lekker aan het hobbyen voor de komende maanden :P :9 :P
- Bijsteken van extra storage wordt een makkie.

Nu heb ik nog wel de volgende vragen waarover ik graag jullie mening wil voordat ik veel geld ga uitgeven:
- Is RAID5 de goede oplossing met de betrouwbaarheid of moet ik gewoon een DVD writer kopen en vaker back-ups maken?
- Is gezien de te verwachten datastromen (meerder 2Mbit/s stromen voor de TV beelden met audio) een standaard moederbord voldoende?
- Heeft iemand ervaring met het maken van diskless gentoo clients en is die ervaring positief?
- Wat voor kast moet hier in godsnaam bij, zonder dat de kast duurder wordt dan de hardware en toch ruimte biedt voor 8 IDE drives, of moet dit een gangkastmod worden?

Erg benieuwd naar jullie reacties.