Is mijn harddisk defect of zie ik iets over het hoofd?

Pagina: 1
Acties:

• Jerrycan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Ik heb sinds een maand of 5 een Maxtor DiamondMax Plus 9 160 gig harddisk (type 6Y160L0).
Nadat de schijf het ruim 2 maanden goed gedaan heeft lijkt het of het de schijf is die kuren begint te vertonen.
Mijn schijf is opgedeeld in 3 FAT32 partities :
C: (9 gig)
D: (142 gig)
E: (9 gig)
en daarnaast heb ik nog een 80 gig maxtor schijf met 1 NTFS partitie hierop (F:).

Het is nu de laatste paar maanden al 5 keer voorgekomen dat er merkwaardige zaken met de schijf zijn gebeurd.
Ik som ze even op met een weeknr erbij om aan te geven hoeveel tijd er tussen zat.

1e keer [week 1]:
C:-partitie (waar windows 2000 SP4 op stond) was opeens ongeformateerd. Niets meer te zien van de schijf. moest hem opnieuw bekend maken via
de powermax tool.
2e keer [week 3]:
C: - partitie (waar ik weer een schone installatie op had staan) wilt Windows niet meer opstarten. Via de Windows 2000 installatie cd
een repair gedaan en allerlei systeem bestanden waren kapot. Windows was daarna weer op te starten.

3e keer [week 5]:
C:-partitie : exact het zelfde probleem, maar de reparatie hielp niet voldoende om Windows goed op te starten (inmiddels stonden er al diverse hot fixes over de originelen heen dus zou kunnen).

4e keer: [week 8]
E:-partitie die mijn ghost image van C: bevatte was spontaan ongeformateerd.

5e keer [week 11]:
En vandaag is mijn D: partitie opeens leeg, terwijl er nog een proces bezig was data op die partitie weg te schrijven (download). Die bewuste map was nog wel via een dir te bekijken maar iets kopieren lukte al niet meer. Chkdsk deed automatisch een repair van allerlei verloren clusters maarja dat werd 1 grote map (found.000) met 1000 bestanden. Bij die chkdsk vroeg chkdsk of de schijf ontkoppeld mocht worden voor dit proces. Hierna zag ik in dos dus die map met 1000 bestanden. Echter na herstart van de pc was de hele drive-letter weg en noemde windows het ongeformateerde data...

Nog wat feiten:
* pc is, ondanks dat hij nu zeker clean is toch weer fout gegaan
* ik draai avgsoft virusscanner maar heb ook met andere scanners gezocht naar eventuele virussen
* harddisk SMART systeem geeft aan dat de schijf niet warmer wordt dan 43 graden. (meestal is de temperatuur lager).
* Ik ben af en toe bezig met videobewerking op mijn NTFS schijf (waar ook de tijdelijke bestanden staan) en heb nooit met die F: partitie problemen gehad.
* voor deze schijf had ik dit soort problemen ook nog niet
* powermax geeft geen problemen met de schijf aan , ook niet na wat langere testen
* harddisk heeft geen vertragingen getoond of zaken als vreemde tikken
* alle bestanden lijken het goed te blijven doen tot zo'n moment dat de pc er opeens mee ophoudt.
* Pc zelf betreft een AMD XP 2400 mhz pc.

Het verbaast me echter bijzonder dat de ene partitie dan opeens problemen geeft maar de ander niet.

Mijn vragen:
1. zijn er meer mensen die van dit soort vage problemen hebben gehad?
2. is na een chkdsk nog data te recoveren
3, Vermoeden jullie ook dat er iets mis is met de harddisk?

En tenslotte. ja ik heb de harddisk FAQ gelezen (zit nu op mijn werk dus ga daar nog een paar zaken van proberen thuis), maar kon van deze combinatie
van fouten nog niets terugvinden.

Ik hoop dus op jullie hulp! Bedankt!

<nope geen vermeldingen van hoe snel mijn systeem wel niet is>

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Als er iets echt letterlijk kapot is met de HDD lijkt het me sterk dat hij steeds na een tijdje een willekeurig andere partitie kiest.

Ik denk dat dit iets (wat weet ik niet) met software te maken heeft, maar ik zou bij god niet weten wat.

• amiga1260
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-03 23:20
Probeer eens op de website van de hd fabrikant en moederbord fabrikant te kijken of er patches of firmware updates zijn.

• Jerrycan
jk_warrior schreef op 28 april 2004 @ 09:53:
Als er iets echt letterlijk kapot is met de HDD lijkt het me sterk dat hij steeds na een tijdje een willekeurig andere partitie kiest.

Ik denk dat dit iets (wat weet ik niet) met software te maken heeft, maar ik zou bij god niet weten wat.
Maarja de andere harddisk heeft nooit problemen gekend!

• Jerrycan
amiga1260 schreef op 28 april 2004 @ 10:04:
Probeer eens op de website van de hd fabrikant en moederbord fabrikant te kijken of er patches of firmware updates zijn.
Betreft die updates: ik heb alle Bios, Via en evt. harddisk downloads in mijn bezit.
Dus helaas.

[ Voor 4% gewijzigd door Jerrycan op 28-04-2004 10:06 ]

• bat266
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-01 07:44
Doe anders even een test op je hd die is verkrijgbaar bij de fabrikant.

edit:
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm

[ Voor 36% gewijzigd door bat266 op 28-04-2004 10:17 . Reden: linkje naar programma toegevoegd ]

Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.

Verwijderd

bat266 schreef op 28 april 2004 @ 10:12:
Doe anders even een test op je hd die is verkrijgbaar bij de fabrikant.

edit:
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm
Had 'íe al gedaan...
Denk toch aan een virus.. kan bijna niet anders..
Ik zou toch ff een goede virusscanner downloaden(!!!wel updaten!!!)
en ff goed controleren op virussen

mocht je het absoluut zeker weten dan is de volgende stap, contact opnemen met maxtor. Maak het hun probleem en zorg dat zij het oplossen..

Na een chkdsk zou je nog wel wat dingen kunnen herstellen, maar het is beter om tools te gebruiken die verwijderde data terughalen.. Kan zo niet ff een noemen die zonder beperkingen is...Demo laat je meestal tot 1MB terugzetten

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-03 16:29

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

Is het niet zo dat Win2K voor een bepaalde update nog geen schijven kan lezen groter dan 134 GB?
Daar heb ik met mijn 200GB Maxtor veel vage problemen mee gekregen...

Hij bleef een poos gewoon draaien, maar opeens files weg, partities weg, ongeveer zelfde problemen als jij opsomt.
Ik draai WinXP en ik moest SP1 installeren, sindsdien geen problemen meer..

Verwijderd

Klopt:

Windows 2000 Service Pack 2 (SP2) en eerdere versies van Windows 2000 ondersteunen geen 48-bits LBA (Logical Block Addressing) zoals gedefinieerd in de ATA/ATAPI 6.0-specificatie

• LeX-333
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11-2016
Een paar maanden terug had ik ook vergelijkbare problemen met een Maxtor schijf (spontane corrupte partities, trage windows en linux, onstabiele windows), alle reguliere tests gaven geen problemen aan (chkdsk/pqmagic/etc.). Toen heb ik een linux distributie de zwaarste bad-block test laten draaien (duurde een halve dag) en die vond op eens wel een flink aantal bad-blocks. Hier heb ik een uitdraaitje van gemaakt en samen met die harddisk teruggegaan naar de winkel en een nieuwe gehad. Waarschijnlijk is dit een vergelijkbaar probleem.

Too many people, making too many problems

Verwijderd

Heb zo iets in die richting onlangs 1x gehad met een Maxtor 200 GB.
Deze schijf is opgedeeld in twee partities: C en E.
C voor OS (XP Home) en programma's, E voor data.
Daarnaast heb ik nog een exacte copie-schijf met D en F.
Als extra voorzorg tegen dataverlies nog een externe USB-disk van LaCie.
Dus 1 masterschijf en 2 copie-schijven...

PC liep vast op het defragmenteren van E, opnieuw opgestart, E was niet meer bereikbaar aangezien die zijn NTFS bestandssysteem kwijt was...
Windows stelde voor om opnieuw te formatten: niet gedaan.
Mijn laatste backup was nl. al weer twee weken oud, terwijl er ondertussen veel data gewijzigd en bijgekomen was.
GetDataBack for NTFS gedraaid en alles werd netjes gerecovered, daarna de recovery weggeschreven naar F.
Format E, data terugcopiëren en alles draait nu weer goed.
Enkel was één sector onherstelbaar beschadigd op de E...?!
Voorheen had de schijf 0 beschadigde sectoren.

GetDataBack is een perfect programma voor recovery, zelfs na formattering, beschadigde systeembestanden: dus laat staan CHKDSK.
Moet lukken.
http://www.runtime.org/gdb.htm

Suc6.

• Jerrycan
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 10:52:
GetDataBack is een perfect programma voor recovery, zelfs na formattering, beschadigde systeembestanden: dus laat staan CHKDSK.
Moet lukken.
http://www.runtime.org/gdb.htm
Suc6.
Dank voor je tip. Ik hoop dat chkdsk (overigens zonder /f) nog niet te veel vernaggeld heeft, ik heb de schijf in ieder geval nog niet opnieuw geformateerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Jerrycan op 28-04-2004 11:02 ]

Verwijderd

Nog één opmerking voor je aan de slag gaat.
GetDataBack werkt met met een recoverytree en kleurcodes die de kwaliteit van de gerecoverde bestanden aanduidt.
Groen = perfect
Geel = twijfelachtig
Rood = slecht
Doch laat je niet afschrikken.
De gerecoverde bestanden kun je met een viewer bekijken en zelfs openen in zijn bijbehorende applicatie.

Ik heb in de afgelopen vier jaar twee keer een recovery moeten doen: alle bestanden werden daarbij aangegeven in geel.
Toch waren ze 100% ok.
Dus wanneer ze een bestand "groen" markeren?

Verwijderd

Die spontaan lege schijven heb ik ook gehad, bleek een tiewrap om een rounded cable te zijn. Jajaja, ik weet nu ook dat je dat nooit mag doen. Nieuwe kabel, geen problemen meer gehad.

• Jerrycan
Nog een vraag: zouden jullie bij een harddisk van 42 graden toch gaan voor extra koeling?

Verwijderd

Ligt eraan hoe lang je je harddisk wil gaan gebruiken. Als je om de 3 jaar je systeem vervangt zou ik me daar niet druk om maken. Wil je langer met hetzelfde systeem verder dan zou ik hem zeker koelen.
Koel zelf al mijn harddisks omdat ik deze altijd meeneem naar mijn volgende systeem.

Verwijderd

Jerrycan schreef op 28 april 2004 @ 14:59:
Nog een vraag: zouden jullie bij een harddisk van 42 graden toch gaan voor extra koeling?
Ik zou ze zeker wel gaan koelen.. 42 graden is wel aardig warm, zo warm word mijn raptor(WD) niet eens.. die wordt hooguit 30 graden.
sowieso als je wilt dat schijven lang mee gaan is het belangrijk om ze ook goed te koelen..

• Jerrycan
Hoi Allemaal,
even een update van mijn harddisk probleem:
1. Ten eerste dank aan JSW voor zijn tip. getDataBack werkt geweldig !
ik ben druk doende op mijn veel kleinere schijf ruimte te maken en de boel
over te zetten. Ik kan 100% terugzetten zo te zien! Wel tijdrovend maar
alles opnieuw downen kost me veeeeel meer tijd.

2. Ik dacht ik 1 partitie kwijt was (van die 138 MB) maar kwam tot de conclusie dat ik er 2 kwijt ben. Eentje van het FAT32 en eentje van het NTFS formaat!
Dus ik had niet 1 138 MB partitie maar (naar schatting) 1 van 80 MB en 1 van 58 mb. Nu is het 1 grote ongeformateerde partitie maar ik vermoed met de getDataBack NTFS variant ook dat deel terug te kunnen krijgen.

3. Blijft nog even de vraag hoe het ontstaat. Stel dat Windows problemen zou hebben met een te grote harddisk dan heeft ie volgens mij geen moeite als de partities niet zo groot zijn, en dat was niet het geval. Wat kan dan nog de reden zijn dat ie fout gaat?! Hij had wel 1 leeserror bij de harddisk dus wellicht dat er ergens op een locatie die erg belangrijk is bad blocks zitten maar hoe dit aan het licht te brengen is onduidelijk tot nu toe.

wordt vervolgd. Dank voor jullie inbreng tot nu toe!

Verwijderd

Leuk dat je er nog op terugkomt.

1.waarom deel je niet al je partities in naar NTFS? Dan heb je ook maar 1 versie van GetDataBack nodig...
2.NTFS is wat meer naar de toekomst gericht dan FAT32.
Win FS zal geen FAT ondersteunen.
Dat het daarbij stabieler is durf ik eigenlijk niet meer te posten...
Zie ook FAQ Opslagmedia & I/O Controllers voor een vergelijk FAT vs NTFS.
3.zou zelf overstappen van Win 2000 naar Win XP.
4.de grote vraag blijft inderdaad de mogelijke oorzaak / oorzaken.
Een duidelijk en uitgebreid verhaal daaromtrent heb ik nog niet kunnen vinden.
Wel wat onsamenhangende mogelijkheden.
Maar wat zijn nou op een rijtje gezet de mogelijke oorzaken van het plotseling "unformatted" raken van een schijf resp. een partitie?
5.Ik neig zelf wel naar de gedachte dat bij het optreden van een leesfout er eventueel toch een of meerdere (onherstelbare) bad sectors kunnen ontstaan.
Hoewel sommigen beweren dat softwarematig geen bad sector kan ontstaan...
In de andere richting is het evident dat een bad sector een leesfout geeft.

Houd me aanbevolen voor meer info omtrent dit onderwerp.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2004 05:24 ]

• Jerrycan
Hoi JSW en andere lezers,
Nog even een korte reactie dan (niet dat me dat tot nu toe gelukt is :))
Ten eerste bedankt voor je hulp!

1. Betreft alles inrichten met NTFS:
Om te voorkomen dat ik met veel moeite data moet terugkrijgen via speciale floppies ofzo heb ik mijn meest cruciale data (word documenten, email berichten e.d.) op een FAT partitie staan. Hier maak ik regelmatig een backup van maar ik heb natuurlijk nooit de laatste versie. Pas heb ik na zo'n crash via de herstel console van windows 2000 in ieder geval nog zaken kunnen restoren.

2. Betreft Windows XP: ik heb geen idee of het probleem hierbij al voorgoed verleden tijd is. Ik las ook een reactie op mijn vraag hier van iemand die het had over problemen met 48-bits LDA-support problemen bij servicepack 2 of lager.
Ik heb gezocht in de knowledge base van microsoft (zie nr 305098) en daaruit zou je kunnen opmaken dat:
* een schijf die eerder geformateerd is dan installatie SP4 problemen zou kunnen geven, en
* er een registry key aanwezig zou moeten zijn, zeker na installatie van SP4. Maar die key staat er in ieder geval nog niet bij mij.
Kortom, aangezien dit probleem pas recent bij windows 2000 opgelost is. Wie zegt dat het dan al geheel vlekkeloos verloopt bij Windows XP.

3. Tenslotte is het erg jammer dat GetDataBack for NTFS, welke wel herkent waar mijn complete H: (NTFS) partitie staat niet de mogelijkheid biedt deze weer te activeren. Getdataback wilt overschrijven van data voorkomen maar in dit geval gaat het om een complete partitie.

Anyway, mochten er nog mensen zijn die nuttige info hebben over de 48-bits problematiek of programma's kennen die dit soort problemen zouden kunnen veroorzaken (zoals bijv. Deamon tools die een virtuele CD-rom/DVD-rom emuleert) hou ik me nog aanbevolen.

• Jerrycan
Weer 2 dagen verder nog even een laatste update van de situatie:

Momenteel _lijkt_ de boel weer aardig te draaien. Ik heb met getDataBack/getDataBackNTFS de nodige boel teruggekregen.
Ik heb met een maxtor tool de mogelijkheid tot gebruik van grote harddisks enabled (die doet die registry setting zoals hierboven staat). Wat echter opvalt is nu ik de boel wil formateren:
Windows 2000 ondersteunt geen FAT schijven meer groter dan 32 GIG ná SP2 (geldt ook voor windows XP!)! Dus:
a. Of ik moet de tool van maxtor gebruiken (maar die wilt die partitie niet formateren omdat deze staat op mijn schijf waaraf geboot wordt) of
b. ik moet kiezen voor NTFS.

Kortom ik moest wel voor die laatste keuze gaan. Nu maar hopen dat ik, op het moment dat Windows niet meer wilt opstarten vanaf die eerste partitie, iets heb waarmee ik de rest van de data kan veiligstellen.

Verwijderd

Ja ik heb nu ongeveer hetzelfde probleem ik heb ook getdataback gedownload maar dit is de ongelicenceerde versie heel fijn, en ik kan nergens echt een crack vinden :( bij mij ging de hardeschijf ook zomaar ineens ontkoppelen en zegt ie bij partitionmagic 8 dat de grootte van de hardeschijf niet klopt staat er ineens 133 GB terwijl ik 120 gig heb :S heel fijn allemaal heb net 35 films druk bezig weze downloaden en is alles ineens weg...! is er geen harddisk recover tool ofzo? want maxtors service is ook bagger...

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 22:35:
Ja ik heb nu ongeveer hetzelfde probleem ik heb ook getdataback gedownload maar dit is de ongelicenceerde versie heel fijn, en ik kan nergens echt een crack vinden :(
Gelicenseerde software moet je ook gewoon netjes kopen. Klaar uit. Verwacht niet dat iemand je hier gaat helpen aan een crack; de forumregels zijn op dat gebied overigens ook zeer duidelijk, lees ze eventueel nog eens goed door.
is er geen harddisk recover tool ofzo?
Ja, maar dat had je al gevonden.
want maxtors service is ook bagger...
Dit heeft echt helemaal niks met de service van Maxtor te maken. De fabrikant van de schijf is in de eerste plaats al niet verantwoordelijk voor de data op de schijf. Daarnaast is het niet bewezen (zelfs niet eens aannemelijk) dat je je data kwijt bent geraakt door een fout van Maxtor. Ik snap best dat je gefrustreerd bent door het verlies van een paar gig's aan data, maar het slaat echt nergens op om daar iemand die er niks mee te maken heeft de schuld van te geven :/

Verwijderd

Hehe moet je luisteren ik heb deze schijf net 2 maand ofzo, heeft goed gewerkt nix geen rare dingen meegedaan en op de een of de ander ontkoppeld de computer zelf die hardschijf en maakt er een andere grootte van, waar ik nooit toestemming of wat dan ook heb voor gegeven.
Dan ga ik naar de maxtor site heb onderhand de hele site doorgespit, krijg je allemaal troubleshootings verhalen die daar ook overgaan! Blijkbaar is het een beetje een bekend fenomeen, en dan hebben ze nergens een recover tool erbij staan, ja powermax met een diskette station teneerste heb ik geen diskette station meer want wie gebruikt die nou tegenwoordig! en ten 2de dit programma is op bad sectors te checken.
Dan kijk je bij het verhaal van data recover zeggen ze in het verhaal dat ze niet aansprakelijk zijn...blablabla heel verhaal, nou goed dan wil ik hetzelf wel eens proberen kijk ik beetje rond of er een tooltje dan beschikbaar is... nee!

Mag ik niet normaal computeren een beetje downloaden of is dat ook teveel vant groeien, ik zag in deze post dat die luitjes ook gdb hadden gebruikt hoe kan het dan dat hun met de unlicenced versie wel spul kunnen recoveren???
Pagina: 1