Toon posts:

Textbased netwerk config in linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb RedHat 7.3 geinstalleerd op mijn laptop als servertje, dus zonder gnome of kde, wel met xfree. Hoe kan ik mijn netwerkkaart (pcmcia) laten werken? Het is een realtek 8139. Is er misschien een textbased tooltje voor?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:04
Als de kaart wordt gedetecteerd in je kernel tijdens het booten, hoef je alleen nog maar met "ifconfig" te spelen...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• hennink
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-08 11:35
Onder RH7.3 kan je gebruik maken van netconf of anders linuxconf

alles wat aan kan, gaat kapot. De vraag is alleen wanneer.

• declan001
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-01-2023
er is wel degelijk een tooltje voor, dat heet "setup"

rammel dat in je console en je krijgt een scherm met verschillende mogelijkheden, uiteraard wil je de netwerk mogelijkheid. Met die tool kan je dan je netwerk kaart configureren inclusief ip adres etc etc.

chance favors the prepared mind

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat de kaart niet goed gedetecteerd word tijdens het booten. netconf en linuxconf werken niet. Kan ik ergens de juiste kaart instellen? Normaal moest ik onder gnome de kaart bij iedere start opnieuw activeren voordat ie het deed. In setup kan dat niet

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 09:51 ]

• hennink
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-08 11:35
niet goed of helemaal niet?
Start je het pcmcia gedeelte wel tijdens het booten?
Wat zegt dmesg?
Output wellicht even posten.

alles wat aan kan, gaat kapot. De vraag is alleen wanneer.

Verwijderd

Topicstarter
pcmcia word wel gestart tijdens het booten. Het lampje op de netwerkkaart zelf gaat wel branden. Hij geeft een melding dat de 8139c+ driver niet compatible is en dat ik de 8139too moet gebruiken. Dat klopt, want toen ik de laptop als werkstation gebruikte moest ik dit onder gnome zelf instellen. En bij iedere reboot de kaart opnieuw activeren. Is er geen mogelijkheid om de kaart ergens te activeren net zoals in gnome of kan dat niet?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 09:55 ]

• declan001
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-01-2023
ifconfig eth0 up ??

chance favors the prepared mind

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:59
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 09:54:
pcmcia word wel gestart tijdens het booten. Het lampje op de netwerkkaart zelf gaat wel branden. Hij geeft een melding dat de 8139c+ driver niet compatible is en dat ik de 8139too moet gebruiken. Dat klopt, want toen ik de laptop als werkstation gebruikte moest ik dit onder gnome zelf instellen. En bij iedere reboot de kaart opnieuw activeren. Is er geen mogelijkheid om de kaart ergens te activeren net zoals in gnome of kan dat niet?
code:
1
rmmod 8139c;insmod 8139too

Had dat eerst ook, maar sinds de nieuwere kernels uit zijn heb ik er geen last meer van gehad. (en ik had gewoon een PCI kaartje)

Daarna moeten die andere tooltjes wel werken om je IP in te stellen/netwerk configuraties aan te passen. (hoop dat dat het probleem was, geen ethX device aanwezig)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

ludimax, het lijkt me dat dit toch niet zo moeilijk is om uit te vinden. Waarom zet je het commando om je netwerk-kaart handmatig omhoog te brengen in je start-up scripts?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de code van Linux-Tux gebruik geeft ie een foutmelding. Unresolved symbol mii_link_okr2b6bad3e en unresolved symbol mii_ethtooolsset, mii_ethtoolgset, mii_nway_restart.

Verwijderd

Topicstarter
Ben nu maar overgestapt op redhat 9. Mijn server kan ik dan mooi ombouwen tot een radiostream server :). Hopen dat het nu wel goed gaat.
Pagina: 1