font-size in IE standaard op small

Pagina: 1
Acties:

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-04 12:16
Ik probeer een HTML page zo gebruikersvriendelijk te houden door de font-size delen in CSS relatieve waardes te geven: medium, small, x-small, etc. In IE is een font op small ongeveer even groot als eentje op medium in FireFox. Gewoon leesbare tekst wil ik dan op x-small zetten in IE, maar dan is het veel te klein in FireFox (dit alles natuurlijk onafhankelijk van mijn eigen font-size instellingen in Windows).

Nu had ik wat MSDN-documentatie zitten lezen waarin staat dat sinds IE6.0, de font-size default small is als je een DOCTYPE definieert, omdat je IE6.0 dan blijkbaar in strict standards mode forceert, iets dat insinueert dat W3 heeft vastgesteld dat de font-size dan dus standaard op small moet. De page die ik maak moet voldoen aan XHTML 1.1, en heeft dus een DOCTYPE definitie.

Iemand enig idee hoe ik in CSS met als targets de huidige IE en Mozilla browsers zo kan definieren dat ze op 1 systeem bij allebei wel dezelfde grootte hebben maar wel door persoonlijke instellingen in het OS kunnen worden bijgesteld?

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenB op 28-04-2004 09:04 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:33

André

Analytics dude

Met javascript een browserdetectie doen en daarmee de font-size zetten? Het maakt toch niet uit dat IE standaard op small staat en FireFox op medium, mensen kunnen dan nog steeds de grootte veranderen.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-02 11:17

Clay

cookie erbij?

Het is gewoon suf van IE dat je de fontsize niet via het menu mag aanpassen als je het definieert in een vaste eenheid, ala px of pt. Daarnaast is de optie ook veel te ver verstopt :{

Wat ik liever doe is de fontsize alsnog in px of pt zetten (doe zelf liefst px, maar er zijn ook hele boeken over geschreven wat nou het beste is), en dan alleen op de body. De rest zet ik dan in procenten, en dan scaled alles mee als je met een scriptje de fontsize van alleen de body aanpast;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
body {
   font-size:11px;
}

* {
   font-size:100%;
}

h1 {
   font-size:125%;
}

Moet je natuurlijk wel ff 2 knopjes op je site zetten :) en dat scriptje bakken.
Owja, en die * selector overruled de body niet nee. nodenames hebben een specificity van 1, en * heeft 0.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• JeroenB
Bedankt voor de adviezen. Toch vind ik het heel raar dat het blijkbaar niet mogelijk is om met de twee grootste browsers een simpele CSS stylesheet te maken waarin relatieve fonts worden gedefinieerd die er op eenzelfde machine bij allebei er hetzelfde uitzien qua grootte. het is ongeveer het minste wat je zou moeten hebben qua functionaliteit en support voor toegankelijkheid.

Verwijderd

Volgens mij berekend IE6.0 met de eenheid 'em' wel eenzelfde font-size zoals je die in mozilla ziet.

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
Er staat me iets bij (don't shoot me als ik het verkeerd heb) dat het ook van het doctype afhangt. Je weet wel, deze onzin aan het begin van je html: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">.
Als je die goed gebruikt is het probleem mogelijk verholpen.

Ik had het eerst zelf ook. Ik had toen geen doctype-declaration aan het begin staan. Nu ik wel het juiste doctype aangeeft (
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "DTD/xhtml1-transitional.dtd">
) werkt het wel goed, en zijn de lettergrootten in IE en Firefox gelijk.

Probeer het eens! (Ik zeg dus niet dat je per se hetzelfde doctype als ik moet gebruiken. Je moet even kijken welke de juiste is voor jou.)

Verwijderd

Merkt op dat mensen is Activating the Right Layout Mode Using the Doctype Declaration moeten lezen/leren.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-05 20:56
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 14:42:
Volgens mij berekend IE6.0 met de eenheid 'em' wel eenzelfde font-size zoals je die in mozilla ziet.
'em' is juist een eenheid ten opzichte van de huidige font-size (de breedte van de letter m in het huidige font). Als je met verschillende font-sizes begint, heb je daar dus nog niets aan.

• JeroenB
Zoals in mijn oorspronkelijke post staat gaat het mij om XHTML 1.1, iets waar de site die je refereert expliciet niet van toepassing op is.

Verwijderd

Soultaker. Je definitie van 'em' is incorrect. 4.3.2 Lengths: "em: the 'font-size' of the relevant font".

JeroenB, als je rekening houdt met IE gebruik je dus ook het verkeerde content-type. Dat doe je dus al verkeerd. Verzend je het toch als 'text/html' dan gelden dezelfde regels als voor XHTML 1.0 Strict, maar je doet het dus verkeerd.

Edit: voor cross-browser verstelbare lettergrootte is het wellicht interessant: Sane CSS Sizes te bestuderen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 17:23 ]

• Clay

Clay

cookie erbij?

yup, helaas. xhtml 1.1 moet als xml geserveerd worden. en da's nou net de methode om je site effectief uit te schakelen voor bezoekers die met winIE of macIE aan komen zetten.

dit is wel een aardig stukje erover, inc een checkje om het toch als xml te kunnen geven aan browsers die het wel snappen. :)

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-05 20:56
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 17:21:
Soultaker. Je definitie van 'em' is incorrect. 4.3.2 Lengths: "em: the 'font-size' of the relevant font".
Laten we dan even doorlezen:
http://www.w3.org/TR/CSS21/fonts.html#propdef-font-size
The font size corresponds to the em square, a concept used in typography.
En nog even doorlezen:
http://www.proximasoftware.com/fontexpert/terms/e.htm
A square the size of a capital letter 'M,' which extends to the descender line. The em square received its name from the capital 'M' that filled the piece of metal used to form the type body in early printing days.
Het is dus de grootte van een letter M in dat font. (Ik noemde 'm', maar dat moest dus 'M' zijn.) Het blijft (en dat was mijn punt) een maat relatief aan het huidige font (daarom is het juist zo prettig om 'm te gebruiken om scalable webdesigns te maken). 1em is per definitie gelijk aan de font size.

[ Voor 24% gewijzigd door Soultaker op 28-04-2004 17:58 ]

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 16:12

AkaXakA

Just Kidding...

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
html body {
  font:x-small "Bitstream Vera Sans",Verdana,Sans-serif;
  voice-family: "\"}\""; voice-family:inherit;
  font-size:small;
  }

html>body {
  font-size:small;
  }

Dit is de bekende hack manier om in alle grote browsers de font eenheid toch goed te krijgen. In de rest van het document kan je dan em's naar smaak aanpassen.

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

Verwijderd

Soultaker: je haalt CSS door de war met DTP. 'em square' is heel iets anders dan de hoofdletter 'M'.

Edit: je spreekt jezelf ook tegen. Als '1em' gelijk is aan de font-size, hoe kan '1em' dan ook gelijk zijn aan de hoogte van de hoofdltetter 'M'. Wie zegt dat die niet groter kan zijn de font-size binnen dat lettertype.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 18:13 ]

• JeroenB
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 17:21:
JeroenB, als je rekening houdt met IE gebruik je dus ook het verkeerde content-type. Dat doe je dus al verkeerd. Verzend je het toch als 'text/html' dan gelden dezelfde regels als voor XHTML 1.0 Strict, maar je doet het dus verkeerd.
Misschien moet je oppassen met aannames :) Ik ga helemaal niets verzenden. Ik ben een document aan het maken dat aan XHTML 1.1 moet voldoen en als zodanig dus ook als XML document behandeld zal worden. Mijn vraag was niets meer dan: als iemand dit document bekijkt in IE/FireFox, dan zou ik willen dat het er consistent uitziet. Dat is echter geen eis mbt. het documenttype dat ik gebruik (aangezien dat XHTML 1.1 moet zijn) en heeft al helemaal niks met het content-type te maken aangezien er geen HTTP-server aan te pas komt.

Waarom vind je het bij elke reply nodig om denigrerend te doen? Het komt vooral raar over omdat je ook nog een feitelijk verkeerde tip geeft en me vervolgens de les leest over iets dat je zelf verkeerd hebt aangenomen.

Edit: Die Sane CSS Sizes is wel een interessante site! Bedankt voor de link.

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenB op 28-04-2004 19:29 ]

• Clay

Clay

cookie erbij?

Changes from XHTML 1.0 Strict

Dan draaien we de vraag om :P Waarom geen 1.0 strict dan? Markup verschillen zijn er namelijk amper. daar gaat het hem bij 1.1 dus ook niet om.

Verwijderd

Misschien moet je oppassen met aannames :) Ik ga helemaal niets verzenden. Ik ben een document aan het maken dat aan XHTML 1.1 moet voldoen en als zodanig dus ook als XML document behandeld zal worden. Mijn vraag was niets meer dan: als iemand dit document bekijkt in IE/FireFox, dan zou ik willen dat het er consistent uitziet.
IE ondersteund geen XHTML.
Dat is echter geen eis mbt. het documenttype dat ik gebruik (aangezien dat XHTML 1.1 moet zijn) en heeft al helemaal niks met het content-type te maken aangezien er geen HTTP-server aan te pas komt.
Dan had de link dus wel betrekking op jouw probleem.

Verwijderd

Clay schreef op 28 april 2004 @ 19:33:
Changes from XHTML 1.0 Strict

Dan draaien we de vraag om :P Waarom geen 1.0 strict dan? Markup verschillen zijn er namelijk amper. daar gaat het hem bij 1.1 dus ook niet om.
Een hoger nummertje is kennelijk "beter"...
Ik gebruik nog altijd XHTML 1.0 Strict, omdat dat prima voldoet aan wat ik nodig heb.

• JeroenB
Excel is ook geen database. Hordes mensen maken databases in Excel en hordes mensen bekijken XHTML in IE. Vastgestelde ondersteuning komt daar niet aan te pas.
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 19:45:
Een hoger nummertje is kennelijk "beter"...
Misschien moet dit forum worden omgezet naar "Webdesign & ongefundeerde aannames" :) (Hint: misschien is het niet aan mij om te bepalen welk formaat het moet zijn?)

Verwijderd

Excel is ook geen database. Hordes mensen maken databases in Excel en hordes mensen bekijken XHTML in IE. Vastgestelde ondersteuning komt daar niet aan te pas.
Fout, mensen bekijken geen XHTML in IE, dat downloaden ze. Wat jij bedoelt is dat hordes mensen IE 'XHTML' verzonden als 'text/html' als HTML laten renderen.
Misschien moet dit forum worden omgezet naar "Webdesign & ongefundeerde aannames" :) (Hint: misschien is het niet aan mij om te bepalen welk formaat het moet zijn?)
Mwaj, wellicht. Het is ook zo dat veel mensen _niet_ weten welke verschillen ertussen zitten, zoals jouw opdrachtgever. Daarom is het handig dat soort dingen te vermelden, zodat wij niet denken dat jij het niet weet.

Dan nog denk ik dat het een simpel dingetje is om aan je opdrachtgever duidelijk te maken, maar dat terzijde.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
* T-MOB krijgt het id dat er langs mekaar heen gepraat wordt

Maar is het probleem met de font-size al opgelost?

offtopic:
Wat anne bedoelt is volgens mij dat IE niets kan met een doctype, het rendert HTML, óf in quirks-, óf in standardsmode. Of je nu XHTML 1.1 of <!DOCTYPE OMA-HTML v3.0 en IE rendert dit: strict> gebruikt het is IE om het even.

Regeren is vooruitschuiven

Verwijderd

T-MOB schreef op 28 april 2004 @ 21:05:

offtopic:
Wat anne bedoelt is volgens mij dat IE niets kan met een doctype, het rendert HTML, óf in quirks-, óf in standardsmode. Of je nu XHTML 1.1 of <!DOCTYPE OMA-HTML v3.0 en IE rendert dit: strict> gebruikt het is IE om het even.
http://www.hixie.ch/advocacy/xhtml

IE kan niet overweg met de manier waarop het gestuurd dient te worden nl:
code:
1
application/xhtml+xml

daarom download IE het document ook :)
Pagina: 1