[CPU] ASUS A7V333 + XP1800+ Draait idle met 50% load

Pagina: 1
Acties:

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
ik heb hier een pc staan die binnenkort naar mn zus toegaat, alles draait goed en stabiel, dus dat is verder niet het probleem. maar het is me opgevallen dat de cpu in idle toestand 40-60% load heeft... is dit normaal? zowel speedfan als taakbeheer geeft deze loads weer.

specs:

mobo: Asus A7V333 (met raid)
cpu: AMD Athlon XP1800+ @ standaard speed
cooler: Alaska cooler, rated tot 3200+
ram: Dane-elec PC2100 DDR 256MB
vga: ATI Rage 128 pro (nee, ze gaat er niet mee gamen :P )
psu: Antec 400 watter
hdd: Maxtor diamondmax 9 - 80Gb 2MB cache
lan: sweex (realtec) kaatje 10/100Mbit

temps (gemeten met speedfan, idle)

cpu: 39 graden
mobo: 24 graden
hdd: 36 graden
kamertemp: 21,5 graden

ik heb dit bord niet geoc-ed, alles loopt op default speeds en standaard drivers voor de chipset zijn geinstalled. pagefile was 384Mb, die heb ik iets groter gemaakt omdat ik dacht dat het misschien daar aan kon liggen, maar dit had geen effect.
al met al sta ik een beetje voor een raadsel... is dit normaal voor dit type bord dat ie zoveel load heeft, of zijn de drivers brak, de uitlezing niet juist, moet het bios een update hebben, of ligt het ergens anders aan? er zullen vast wel meer tweakers zijn die dit bord hebben....

(edit2) het systeem reageert wel goed en erg snel gezien er nu nog een verse w2k install op staat, en afsluiten duurt ook minder dan 30 seconden nu... de load is niet echt te merken, dus ik vermoedt dat er iets mis is met de uitlezing.

ik wil dit toch nog even zeker weten gezien dit pc-tjuh volgende week naar mn zus gaat en zeker weten wil of ze een goed systeem krijgt :)

(edit) btw, ze krijgt deze voor haar verjaardag :> dus het zou erg lullig zijn als er achteraf toch iets mis mee is...

alvast bedankt voor uw medewerking! _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door FiXeL op 28-04-2004 00:50 ]

Mn 3D printer blogje..

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Haal die NIC er eens uit, ik heb gemerkt dat sommige NIC's een standaard een enorme load genereren als ze aan een netwerk/internet hangen ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Check dan eens even met Proces Explorer van sysinternals.com wat die 50% load veroorzaakt..

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:34

UTM

Mischien wat Spyware of een virusje? Scan je pc eens met een up-to-date virusscanner of met Adaware/Spybot. Kijk ook eens bij systeem beheer (taakbeheer) welke processen zoveel load in beslag nemen. En idd, wat Turkish zegt kan ook wel eens een oplossing zijn. Sommige nics (netwerkkaart) trekken soms uber veel load :)

[ Voor 56% gewijzigd door UTM op 28-04-2004 07:29 ]

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-08 19:02

Spoooky

Core temp 37°C

Wat zie je in de taskmanager? Staat daar een proces veel load de vragen?

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• FiXeL
Turkish schreef op 28 april 2004 @ 02:12:
Haal die NIC er eens uit, ik heb gemerkt dat sommige NIC's een standaard een enorme load genereren als ze aan een netwerk/internet hangen ;)
dat ga ik vanavond even proberen, bedankt voor de tip!
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 07:10:
Check dan eens even met Proces Explorer van sysinternals.com wat die 50% load veroorzaakt..
hmm... ik meende dat taakbeheer altijd wel accuraat was, maar die geeft niet aan welk proces zoveel cpu tijd inneemt... zal ik ook even proberen, thnx
w03f schreef op 28 april 2004 @ 07:24:
Mischien wat Spyware of een virusje? Scan je pc eens met een up-to-date virusscanner of met Adaware/Spybot. Kijk ook eens bij systeem beheer (taakbeheer) welke processen zoveel load in beslag nemen. En idd, wat Turkish zegt kan ook wel eens een oplossing zijn. Sommige nics (netwerkkaart) trekken soms uber veel load :)
spyware? dat kan niet... ik heb alleen gesurft om wat updates te downen (windows update, nero) en wat software (mozilla en irfanview) er staat norton internet security 2004 op, en die is uiteraard up to date (zelfs na auto update nog eens handmatig geupdate) verder zit ik ook nog eens achter een linux routertje :) magoed, misschien toch even ad-aware oid draaien.

de netwerk kaart zal ik nog even naar kijken, dat kan inderdaad de boosdoener zijn gezien het een heel goedkoop kaartje betreft. ik heb helaas geen 3com meer liggen, maar ik kan altijd nog de kaart die in haar huidige pc zit overzetten.
Spoooky schreef op 28 april 2004 @ 07:29:
Wat zie je in de taskmanager? Staat daar een proces veel load de vragen?
alle processen lopen idle behalve de niet-active systeem processen, en die staat altijd op 99% (en op mn werkbak ook maar zonder de cpu load, tis een bugje in w2k denk ik)

nu moet ik wel opmerken dat je niet veel merkt van de load, het systeem reageert lekker vlot, maar dit kan ook liggen aan de verse install die nog niet vernachelt is (daar zal mn zus wel voor zorgen gok ik zo >:) )

iig, ik zal na het avondeten ff met kijken of het aan de nic ligt, de resultaten zal ik dan ff mededelen :)

Mn 3D printer blogje..

• FiXeL
okay, ik heb de oorzaak gevonden en het probleem (deels) opgelost! :Y)

dankzij het tooltje waar ViSioN_TFH me op attent maakte, heb ik ondekt dat de load wordt veroorzaakt door hardware interupts. er zijn meerdere IRQ's geshared door meerdere aparaten, dus ik heb het volgende gedaan:

de netwerkkaart zat in pci slot 3, deze deelt zn IRQ met de onboard audiochip en de firewire chip op het bord. PCI-4 deelt verder helemaal niks, dus daar heb ik de netwerkkaart ingezet en de firewire jumper op disable gezet (uit dus)

de idle loads schommelden eerst tussen de 40-60%, en nu zijn de idle loads tussen de 8-15% !

de resterende load wordt veroorzaakt door de USB controllers (2) en deze staan verder nog gedeeld met de promise raid chip.

nu ik weet wat de oorzaak is en het deels opgelost is, durf ik met een gerust hart komende zondag op verjaardagsvisite. wat mij betreft kan dit topic in het archief :)

Mn 3D printer blogje..

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

USB controllers..afhankelijk van gebruik..nemen inderdaad altijd wat CPU in... Promise Raid sets natuurlijk ook als die in gebruik zijn.

Maar 8-15% is heel erg goed te gebruiken!

There is no place like ::1

Pagina: 1