Toon posts:

Papst 612FL

Pagina: 1
Acties:
  • 74 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Graag wil ik m'n 60x60mm Coolmaster fan vervangen door een stillere. Ik had de 612FL van Papst op het oog. Die heeft 11,2 CFM airflow, is dit genoeg voor m'n Athlon XP 2000 processor?

Bij voorbaat dank.

Ps. Ik heb gezocht naar de minimale airflow die nodig is voor een athlon xp, maar kon niks vinden. Ook kon ik de airflow van me bestaande fan (coolmaster) nergens vinden.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Dit heeft met zoooooveel factoren te maken. Airflow in je kast, soort koelprut, soort koelblok. Dit kunnen we echt niet zo zeggen.

Wat je wel kunt doen is kijken wat de CFM van je oorspronkelijke fan was en die dan vergelijken :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een heel goed alternatief is een adapter van 60 naar 80mm en dan een 80 mm Papst erop.

Airflow voldoende en met een fanmate zeer stil te krijgen.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
mmm.... ik had juist ergens gelezen dat zo'n adapter 60mm>80mm weinig voordeel heeft omdat niet alle lucht goed op de processor wordt geblazen waardoor die fan harder moet draaien, waardoor hij meer geluid maakt.

wat is een fanmate trouwens?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 23:47:
mmm.... ik had juist ergens gelezen dat zo'n adapter 60mm>80mm weinig voordeel heeft omdat niet alle lucht goed op de processor wordt geblazen waardoor die fan harder moet draaien, waardoor hij meer geluid maakt.

Een klein apparaatje van Zalman waarmee je het aantal toeren kunt regelen. Overigens heb ik 2 jaar met een adapter gewerkt en nooit een probleem gehad. Het koelde zelfs een stuk beter.

ARME AOW’er

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 23:47:

Hij bedoelt de Zalman fanmate, deze doe je tussen de aansluiting en de fan, en dan kan het het toerental regelen van de fan, je kan de fan dus langzamer laten draaien waardoor je minder geluid hebt.

Zalman fanmate:
Afbeeldingslocatie: http://www.ibertronica.es/img/fanmate.jpg

Zalman fanmates kosten maar 4,- in de pricewatch.

[edit]
Moet eerst is vernieuwen voordat ik post. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2004 23:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
waar kan je ergens die adapters kopen?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 23:54:
www.tweakers.net/pricewatch :Y)
http://www.tweakers.net/p...=Pricewatch&Query=adapter

[ Voor 18% gewijzigd door Atlas op 27-04-2004 23:56 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 23:54:
Wou haast zeggen bij mij :) (Heb hem over) Maar verzenden kost meer dan een nieuwe halen in de winkel.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
maar jij hebt dus wel goede ervaringen met zo'n adapter... hoezo koelt ie beter dan?

Verwijderd

Topicstarter
is er trouwens geen richtlijn voor airflow? want als ik zo'n adapter koop kan ik 80mm fans kiezen met 19,2 CFM, 26,5 CFM. Komt dat al in de goede richting?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Er is een edit knop om je bericht te wijzigen/aan te vullen. :)

Hoe meer koelelucht er op de CPU wordt geblazen hoe beter de koeling. Ikzelf heb indertijd de Papst 8412 NGL gebruikt en deze gebruik ik nu als fan voor mijn HD's.

ARME AOW’er

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:17
19,2CFM lijkt me wat weinig.. een adapter geeft een mogelijkheid voor een 80mm fan die mte minde rRPM dezelfde airflow genereerd.. bij langzame fans heeft het WEL zin, bij snelle niet.. bij snelle krijg je namenlijk het gootsteeneffect, de lucht PAST amper door de adapter en gaat wervelen enzo: turbulentie = herrie en minder airflow..

neem een NGM versie van papst, das dus volgens mij de 26,5CFM fan, 1800rpm ofzo? das redelijk te doen.. de 1200 rpm versie, NGL, heb ik hier liggen en echt daar hou je die 2000+ nooit mee koel :)

edit: guardian angel wat had jij voor'n CPU, een NGL lijkt me wat matig voor een 2000+ (toch vrij warme CPU) hoewel.. is het een t-bred of een echte palomino is dan de vraag ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Makkelijk op 28-04-2004 00:24 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

DKasemier schreef op 28 april 2004 @ 00:23:
guardian angel wat had jij voor'n CPU, een NGL lijkt me wat matig voor een 2000+ (toch vrij warme CPU) hoewel.. is het een t-bred of een echte palomino is dan de vraag ;)
Palomino dus de Athlon XP2000+. Werkte echt probleemloos en nog steeds begreep ik laatst nog van de koper van mij oude systeeminhoud.

ARME AOW’er

Verwijderd

Nee, er is geen richtlijn. Je kan wel 100CFM over je CPU heen blazen, maar als het hete lucht is die rechtstreeks van het blok vandaankomt, en ook nog eens opgewarmt door je videokaart, schiet je er nog niks mee op.

Alleen CPU fan maakt niks uit. Ik heb zelf de Gigabyte 3D Cooler pro op m'n CPU zitten:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1074193658.jpg

Kost wat, maar dan heb je ook wat. Op de laagste stand (eigenlijk altijd genoeg, mits goed geventileerde kast, ik heb een Lian-Li PC75) zo'n 19DB (volgens doos), en idd, het is goed te doen (je hoort het eigenlijk alleen als je hem van uit naar laagste stand zet, maar het valt verder amper op). Op de hoogste stand niet te harden, maar daar zet je hem zelden op.

My point:

Koop eerst maar eens een goed blokje, en zet er dan een stille fan op.

Voorbeeldje: Je rent naar de plaatselijke computerboer, koopt een coolermaster XPDream (of z'n int€l broer, wat je ook hebt), en een superstille 8CM fan. Je komt thuis, haalt de standaard vrij lawaaige 8CM fan van het blokje af (4 klikkertjes, supersimpel), en zet je nieuwe stille fan d'r op. Of je mooie LED-fan. Wat je maar wilt.

Verwijderd

Topicstarter
@Guardian: weet je zeker dat je een Papst 8412NGL had? 19,2 CFM is inderdaad wel weinig.

@DKasemier: die NGM maakt 26 DBa geluid, dat is toch al weer vrij veel of niet

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

tbros2000, ik zie in verschillende posts van jou in dit topic nogal weinig inzet, helaas :) En dat wordt toch wel verwacht van gebruikers hier op GoT, zie daarvoor de faq oa ;). Allerhande vragen die je stelt, zijn prima te vinden met wat simpel zoekwerk, en door de DOC faq bovenaan dit subforum door te nemen.

Aangezien dit dus met wat moeite prima uit te vinden is, gaat deze dicht :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.