Toon posts:

Geluidskaart voor gitaar naar pc.

Pagina: 1
Acties:
  • 333 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben momenteel opzoek naar een niet al te dure geluidskaart om gitaartracks op mn pc op te nemen met Cubase. Mijn keus is gevallen op een van de volgende kaarten:

Audiotrak Maya, Of Maya MKII
M-audio Audiophile 2496.

Mijn voorkeur gaat nu uit naar de Maya MKII. Ik hoef geen top notch professioneel geluid, maar het moet wel enigzins goed klinken. Wat vinden jullie ervan? of hebben jullie nog andere suggesties voor een budget van 100 a 150 euro?

Een andere vraag die ik heb: ik was van plan om mn gitaar met een verloopstekker direct in de kaart te proppen. Ik ben erachter gekomen dat dat niet gaat lukken waarschijnlijk, het geluid van een gitaar is te zwak. Nu heb ik twee opties: een mengpaneeltje aanschaffen, of mijn andere idee: mijn Digitech RP-100 tussen de geluidskaart en de gitaar te zetten. Dit is nl naast een multieffect ook een amp modeller. Echter hij is er niet voor gemaakt, maar volgens mij moet dit wel gaan lukken, net zoals bv een Pod of een V-amp.

Is er iemand met ervaring hiermee, of heeft iemand andere goede ideeen?

• newpegasus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-03 19:50

newpegasus

Hertog

ik heb het zelf ook ooit een geprobeerd met mijn yamaha 112px (pacifia). ik heb hem gewoon rechtstreeks in mijn audio input gestopt. (ik heb een aldi pc met audio in) het geluid was wel vrij zacht, maar dat kon ik versterken. toen had ik nog best een goed geluid eruit. en dat met een onboard AC97 geluidskaart!

misschien kun je het eerst zo eens proberen voordat je dure apparatuur gaat kopen?

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Ik heb de audiophile 2496, zolang de delay rond de 11ms blijft is 't geluid goed, en nog goed mee te spelen ook..

Ik kan weinig zeggen op het feit dat ik er érg tevreden mee ben :)

Als je je gitaar wil opnemen zal toch echt een pre-amp moeten gaan gebruiken. Dit omdat je gitaar geluid anders gewoon te dun klinkt.

Ik heb zelf de V-AMP Pro doorgeplugd naar m'n POD XT die door naar een mixer, en de digitale uitgang van m'n POD XT naar de audiophile..

[ Voor 20% gewijzigd door GX op 27-04-2004 22:57 ]

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:49
Ik heb hier een Audiotrak Maya mrkII, die wat geluidskwaliteit mijn vorige geluidskaart (soundblaster Live) ruimschoots overtreft, maar ik moet zeggen dat die soundblaster voor mij ook alleszins acceptabel was voor mijn doeleinden (ideeën vastleggen, arrangementen uitwerken).

Mocht ik nu weer voor de keus staan, dan zou ik kiezen voor een tweedehands Audiotrak, die staan soms op marktplaats voor dertig euro en voldoen toch beter dan een soundblaster.

De Maya heeft trouwens jack-ingangen, dus je gitaar kan er zonder verloopstuk in. Daarnaast kan hij zowel microfoon- als lijnsignalen aan, dus als je direct je gitaar wil inpluggen kan dat zonder problemen (afgezien van een tamelijk steriel geluid).

• GX

GX

Nee.

Vergeten, de audiophile 2496 (niet usb) heeft RCA aansluitingen, en 2 S/P DIF, en nog 2 midi (in/out)

Je zal dus de uitgang van je preamp moeten gebruiken, of S/P DIF of RCA-verlooptroep :)

[ Voor 68% gewijzigd door GX op 27-04-2004 23:02 ]

Verwijderd

Jongens, als jullie nou serieus gitaar willen opnemen, koop dan een goede microfoon en zet die voor je (gitaar!)versterker. Op deze manier krijg je nooit een goede sound, alleen maar een dun iel geluidje.

• GX

GX

Nee.

Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 23:05:
Jongens, als jullie nou serieus gitaar willen opnemen, koop dan een goede microfoon en zet die voor je (gitaar!)versterker. Op deze manier krijg je nooit een goede sound, alleen maar een dun iel geluidje.
Welkom tot de wereld van Pre-amps.. :) Amp+Cabinet modelling gaan heel goed klinken hoor.

Microfoon is natuurlijk ook echt leuk, als je de herrie kwijt kan in je kamer :P

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik kan die gitaar dus rechtstreeks in die Maya proppen? koel. Heeft iemand dit ook met een distortion stompbox geprobeerd? Ik ga voornamelijk met distortion opnemen.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-08 18:33

Nik

Ik heb wel eens met een gitaar en een mic wat opgenomen (heel lang geleden). Misschien toch even het vermelden waard, ik had toen de SB Live 5.1, en daar zat EAX op. Daar zitten presets bij, die het geluid omvormen!

- AutoWah
- Flanger
- Grunge
- Heavy Metal
- Overdrive <--- MOOI!

Lekker goedkope kaart, waar toch leuk mee te experimenteren valt, maar ik denk dat je iets meer pro niveau zoekt of niet?

Verwijderd

Topicstarter
nou nee, niet echt pro. Meer iets om ideeen en riffs op te nemen voor mijn band. Het moet wel enigzins acceptabel klinken, je moet er wel van kunnen genieten, het moet vet klinken. Maar ik hoef geen superdeluxe top of the bill geluid, wat als het ware als een master cd klinkt.
ik maak een drumtrack in Cubase, en zet er dan een of twee gitaren overheen, solotje hier en daar, dat soort werk, dan exporteren naar mp3 en op de mail naar de andere bandleden.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Pleeez, blijf van dure kaarten af!
Ik heb erg veel ervaring (semi-pro) met gitaar opnames en als je je gitaar rechtstreeks in je geluidskaart wilt proppen is echt not done. Zeker met distortion klinkt dat gruwelijk bagger (zelfs met de duurste kaarten, dit heeft namelijk niets met de kwaliteit hiervan te maken)

Volg de suggestie hier ergens boven op en koop voor het geld dat je gereserveerd had een microfoon (Shure SM57 is goedkoop en prima geschikt, wordt in veel studio's ook nog best af en toe gebruikt) en een zo simpel mogelijke mixer (liefst 2e hands vanwege prijs). Dan kun je de uitgang van die mixer in een AC97 onboard line-in steken en heb je prima geluid.

Mocht je toevallig al één of ander digitaal effecten toverdoosje hebben met een soort van amp-/speaker-simulatie erin, dan kan die rechtstreeks in de line-in, maar daar moet je van houden.
Is goedkoper, maar ik vind het nog steeds niet "the real thing".

Volg alsjeblieft deze raad op, een gitaarsignaal is absoluut qua niveau en impedantie (en harmonische karakteristiek) ongeschikt om recht in een line-in te duwen.
Als het weekend was, had ik even wat samples voor je ingespeeld om het verschil duidelijk te maken.

Verwijderd

Topicstarter
krijg je dan geen latency problemen met die ac'97? ik heb hier een elcheapo geluidskaart en daarmee een latency van 1 seconde ofzo, echt niet te doen.
kijk, als ik met een microfoon ga opnemen, moet ik dus een microfoon, een mixer en een nieuwe geluidskaart kopen: duur.
ik heb al een modeller ding, daarbij een Maya, en klaar. Niet echt t beste geluid, maar ik heb t vermoeden dat dit allerzins acceptabel gaat klinken. ik ben t met je eens dat met een mic opnemen vele malen beter klinkt, maar goed daar was ik toch niet op uit.

Ik ben wel heel benieuwd naar die samples van je!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-08 13:20

Bezulba

Formerly known as Eendje

je kan ook een guitarport kopen.. speciaal bedoelt hiervoor.

http://www.guitarport.com/

kan je je gitaar in hangne.. andere einde in je pc en hoppa alle mogelijk effecten die je kan bedenken + opname mogelijkheden natuurlijk

blup

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-08 13:21

BLN

Ik wil niet betweterig doen maar heb je geen pre out op je gitaar versterker? en als je dat niet hebt kun je als nood oplossing je koptelefoon uitgang wel gebruiken met een beetje spelen. Je hebt dan het geluid zoals het klinkt op je versterker, met het juiste input signaal naar je computer.
K vind t wel vaag overkomen, gitaar spelen met je computer. Je speelt normaal ook met je versterker dus kan je die beter gebruiken als je iets op wilt nemen.

If it ain't broken, don't fix it

• TheLemon

TheLemon

Probleem met pre-out of nog slechter koptelefoon uitgang (ik ken geen fatsoenlijke gitaarversterker die d'r een heeft maar goed ;) ) is dat het met overstuurde (distortion) geluiden enorm brak klinkt.
Sommige moderne versterkers hebben wel een recording-output met een speakersimulatie, dat is al beter, maar ik vind het nog niet veel. Voor een beetje ideetjes opnemen volstaat dat inderdaad wel prima hoor.

Ik heb mijn eerste demo opgenomen met één onboard AC97 en twee hele goedkope Creative kaartjes die samen zes inputs tegelijk hadden dus. Geen problemen gehad met latency, je moet niet je gitaarspel tegelijk terug willen luisteren via je geluidskaart want dan heb je inderdaad last van die vertraging.

• oenboek
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-07 02:38

oenboek

Serendipity

Ik sluit mijn gitaar via een VAMP2 aan op een Terratec EWS MT. Dat werkt perfect. Als je het goedkoop wil houden kan je deze kaart op Ebay (of zoals mijn 2de kaart op Tweakers Vraag&Aanbod) vinden voor 150 EURO. De kaart wordt vervangen door de Phase88, vandaar de prijsdaling. Of je kan een goedkopere Terratec nemen met minder ingangen.
Op deze manier neem ik ook bas op (via Bass-amp-pro) en synthesizers (rechtstreeks line-out). Drum en zang lopen uiteraard via microfoon over voorversterkers de EWS in. De volledige band live multitrack op 14 kanalen (2 EWS MT kaarten), nadien mixen, perfecte klank. In vergelijking met onboard sound (afschuwelijk) of Hercules GameTheater (iets beter maar toch nog een pak slechter) is de EWS prima van klank.
Direct luisteren kan ook met de EWS, latency is miniem met de ASIO-drivers.
Ik moet toegeven dat mijn Fender-versterker op volle volume beter klinkt dan de Vamp, maar mijn huisgenoten zijn daarmee niet altijd akkoord. En om een band live op te nemen is line-in toch een pak simpeler.

Succes

One Buck Music keeps the vibes

Verwijderd

Topicstarter
hm, ok, klinkt ook als een goed idee, de hoofdtelefoon uitgang van mn versterker op de kaart aansluiten, ga ik proberen. Dat zou een mooie middenweg zijn.
klinkt idd raar gitaarspelen op mn computer. Gelukkig speel ik gitaar op mn gitaar, en wil ik de pc gebruiken om ideeen vast te leggen, niet om er een cd mee te maken. :P :P :P

nou goed, ik denk dat ik maar een Maya ga kopen, en het via de koptelefoon, en met de multieffect ga proberen. Ik moet toch ergens beginnen. Ik kan niet alle suggesties voor apparatuur aanschaffen en ze allemaal uitproberen.

@ TheLemon: als je tijd hebt, zou ik erg graag die samples van je horen! Dat zou idd veel duidelijk maken. Ik hoor t wel.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 00:47 ]

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:49
djeepz, voor je naar de winkel rent nog even een nuancering van mijn reactie:

Op de vraag welke geluidskaart voor gitaar --> pc? is mijn antwoord: een maya voldoet prima.

Maar op de vraag hoe kan ik goed mijn gitaar opnemen op de computer sluit ik mij geheel aan bij Faaip_de_Oaid en TheLemon, namelijk met een microfoon voor je versterker (aannemende dat je je versterker kan gebruiken zonder je buren al te veel te storen).

Wat de kosten betreft valt het werken met een microfoon zeer mee: je microfoon kan je direct in de microfooningang van je huidige geluidskaart stoppen, mengpaneel is dan niet nodig. En van latency heb je weinig last als je je versterker gebruikt, dan kan je de gitaar op de computer gewoon muten.

en ik ben ook erg benieuwd naar de samples van TheLemon :)

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-07 16:06

Metalfreak

Hoije woh!

En ik ben ook van mening dat de enige manier waarop ik goed geluid uit mijn gitaar op de computer kan krijgen via een microfoon recht voor de versterker is. Ook als ik de hoofdtelefoonuitgang van m'n Boss ME-8 gebruik was ik niet echt tevreden, met de Amp sim gaat het enigszins, maar da's weer lastig spelen aangezien het geluid op je versterker dan zwaar kut is (veel te schel) Met een cheap ass microfoon heb ik al minder problemen dan met de rest van de oplossingen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• TheLemon

TheLemon

:D O jee, wat voor verwachtingen schep ik hier? Ik zal proberen vanavond of anders morgen wat op te nemen. Verwacht geen extreme 1337 gitaar-skillz hoor ;)

• TheLemon

TheLemon

Ok, ik heb ff wat zooi bij elkaar ge-edit, het staat hier.

Eerste stukje is één track van een oude demo, opgenomen met een mic (sm57, rond de €100,-) voor mijn versterker en dat in via een goedkoop mixertje in de line-in van een AC97 onboard. Tweede stukje is vanaf een digitaal effectenbakkie van de line-out naar de line-in van een hele goede prof. kaart (RME HDSP9652), op zich qua kaart veel beter dus.

Ik vind zelf het geluid uit die line-out echt verschrikkelijk, typische digitale rotherrie. Het geluid vanuit die mic is qua klank niet helemaal zoals ik het nu zou willen hebben, maar je kan dat enorm tweaken door die mic wat te verplaatsen.

;) En let niet op wát ik speel, het ene is een paar jaar oud en het andere is maar ff ingepield.

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt man!
Het eerste clipje klinkt echt veel en veel beter. Ik heb inmiddels ook wat opgenomen, gitaar in de versterker, en de versterker via de emulated line out direct in mn CMI 8738 geluidskaart. Klinkt idd een beetje zoals het tweede stukje van je clipje, maar aangezien ik metal speel met een 7 snarige gitaar, kan ik wel met het slaggitaargeluid leven. die kan ik nog wel zo tweaken dat het vet klinkt, aangezien dat ik met heel veel distortion speel. het solo geluid daarentegen is echt heel verrot. Ik heb nog geen tijd gehad om het geluid te tweaken, maar t klinkt echt heel iel en "processed".
Ik had wel een probleem met de latency. Ik kon de kaart zo tweaken dat ik nog net kon spelen zeg maar, maar alles moest ik wel vlak voor de tel inspelen. Aangezien ik wel wil monitoren, ga ik dus toch een nieuwe kaart kopen vandaag, en op den duur een microfoon. Het is me nu wel duidelijk dat dat echt de beste optie is, ook gezien de vele reacties van: "koop een mic!"
Ik zou mijn clipje wel willen laten horen maar ik heb geen mogelijkheid om m ergens te hosten.
iig iedereen bedankt.
Pagina: 1