Toon posts:

Asus A7N8X-VM wil niet draaien

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

ik heb een computertje in elkaar geknutseld, maar nu kan ik het spul niet opstarten.

Kast: atx 300watt voeding
Processor: athlon 2500+
Mobo: Asus A7N8X-VM

Dit is het geval:
Het is een compleet nieuw systeempje, zo uit de doos.
Alles is aangesloten.
De led op de moederboord is groen dus hij krijgt wel stroom.
Maar het knopje op de voorkant werkt niet.

Als ik de voeding aan zet, wordt het lichtje aan de voorkant heel even groen en daarna gaat hij uit.
Ik heb het boekje er bij gepakt en zo de draadjes die van de kast naar het moederboord aan gesloten. Dit moet volgens mij allemaal wel kloppen.

Nu snap ik dus niet waarom het knopje niet wil werken.
Het is een nieuw ATX kastje.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2004 22:55 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:59

Rmg

als je een schroevendraaier tussen je pinnetjes voor de aan uit pins doet gaat ie dan wel aan?

Verwijderd

Topicstarter
Raz- schreef op 27 april 2004 @ 22:35:
als je een schroevendraaier tussen je pinnetjes voor de aan uit pins doet gaat ie dan wel aan?
Ik heb de schroevendraaier op de power_sw pinnetjes gehad en geen resultaat.

Verwijderd

Misschien moet je draadje van power-up omdraaien...?

• Xevox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-07-2022
ik had dit laatst ook met mijn systeempje toen bleek dat 1 van mijn molex pinnetjes eruit was gegaan en toen deet ie het niet meer :? toen ik dat ene pinnetje weer er instopten (was de molex van mn dvd-rom) deet ie het weer... mischien is dit bij jou ookzo...

kan het ook evt aan je cpu liggen? gaan er fans draaien? heb je hem al eens kaal getest dus zonder geheugen, HDD, cd-rom enz ?

BramBoterham

Verwijderd

Ownee, als je dat al geprobeerd hebt...

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
Beetje standaard vraag staat wel wat in de faq of search..

Bij die asus boardjes zit er een zeer nauwkeurige proc beveiliging dat zou het kunnen zijn, dat als ie iets te heet word dat ie direct uit slaat maybe je cooler verkeerd erop gezet of hij maakt slecht contact met de core. Gewoon effe alles na lopen voor de zekerheid :D

[ Voor 6% gewijzigd door _MaLa_ op 27-04-2004 22:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alle pinnetjes zitten er nog in,

Ik heb em niet kaal getest, maar er gaat ook helemaal niks draaien, geen fans.. niks.

Maar die moeten dus pas aan gaan als de power-on is en niet in sleep of softmode. Dus dat is niet zo gek.

Nogmaals, de mobo heeft wel stroom omdat het groene lichtje op het mobo brandt.

Verwijderd

Topicstarter
_MaLa_ schreef op 27 april 2004 @ 22:41:
Beetje standaard vraag staat allemaal in de faq of search..

Bij die asus boardjes zit er een beveiliging dat zou het kunnen zijn, dat als ie iets te heet word dat ie direct uit slaat maybe je cooler verkeerd erop gezet of hij maakt slecht contact met de core. Gewoon effe alles na lopen voor de zekerheid :D
Voor de duidelijkheid, de processor heeft nog niet eens gedraaid, dus kan hij ook niet te warm geworden zijn. De power swich doet het gewoon niet.

Verwijderd

Als je alles er af haalt, behalve CPU en mem, daarna je CMOS reset (met jumper op mobo), geeft de voice-post reporter dan iets?

//edit
dus ook al je front-aansluitingen..

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2004 22:44 ]

Verwijderd

Misschien ergens een kortsluiting? Heb ik namelijk ook gehad, mobo lampje brand, power led gaat even aan en weer uit zodra ik de powerknop indrukte.
De oorzaak bij mij was een defecte HD die kortsluiting veroorzaakte.

• _MaLa_
Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 22:43:
[...]

Voor de duidelijkheid, de processor heeft nog niet eens gedraaid, dus kan hij ook niet te warm geworden zijn. De power swich doet het gewoon niet.
Ik las je openings post echt een beetje onduidelijk en er staat weinig in wat je al gedaan hebt etc.. Gewoon minimaal alles er aan hangen of eventueel een andere voeding proberen. Ik weet niet of je de voeding voor dit nieuwe spul al gebruikt hebt ? Kortsluiting kan het ook zijn etc.

[ Voor 4% gewijzigd door _MaLa_ op 27-04-2004 22:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
_MaLa_ schreef op 27 april 2004 @ 22:47:
[...]

Ik las je openings post echt een beetje onduidelijk en er staat weinig in wat je al gedaan hebt etc.. Gewoon minimaal alles er aan hangen of eventueel een andere voeding proberen. Ik weet niet of je de voeding voor dit nieuwe spul al gebruikt hebt ? Kortsluiting kan het ook zijn etc.
Ik heb nu alles er af gehaald:
Aangesloten zijn:

Moederboord, processor en ram en natuurlijk de voeding. Aan de voeding zit alleen het moederboord.

De voeding is 300 w.. het moederboord moet minimaal 250 hebben 300 kan ook.
Ik snap er echt niks van.

Verwijderd

Tsja, alles is nieuw.. het kan zijn dat er kapotte componenten tussen zitten..

Wat gebeurd er als je alleen het mobo en dan zonder CPU en mem aansluit?

Wat voor koeler zit er op die CPU, niet per ongeluk je core gecrushed?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:59

Rmg

Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 22:41:
Alle pinnetjes zitten er nog in,

Ik heb em niet kaal getest, maar er gaat ook helemaal niks draaien, geen fans.. niks.

Maar die moeten dus pas aan gaan als de power-on is en niet in sleep of softmode. Dus dat is niet zo gek.

Nogmaals, de mobo heeft wel stroom omdat het groene lichtje op het mobo brandt.
Voeding is 100% goed? ( heb een voeding gehad die brak was maar het lampje op me a7v8x-x brande wel :/ )

• _MaLa_
Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 22:52:
[...]

Aangesloten zijn:

Moederboord, processor en ram en natuurlijk de voeding. Aan de voeding zit alleen het moederboord.

Cpu cooler zit op goede aansluit punt ? Test een andere voeding als je die in de buurt hebt. Los starten door schroevendraaier tegen de 2 contact puntjes te houden. Volgens mij heb je bijna alles geprobeerd kan een dead on arive zijn maar komt nie echt veel voor

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 23:02:
Tsja, alles is nieuw.. het kan zijn dat er kapotte componenten tussen zitten..

Wat gebeurd er als je alleen het mobo en dan zonder CPU en mem aansluit?

Wat voor koeler zit er op die CPU, niet per ongeluk je core gecrushed?
Ik heb de cpu en mem er af gehaald en dus alleen het moederboord aangesloten.. het groene lampje gaat branden en verder niks (goh :D)

De processor crushen lijkt me niet zo makkelijk gaan toch (omdat de koeler tegen gehouden wordt door het slot.

Verwijderd

Dat bord post wel als er de CPU fan niet aangesloten zit.

Het ding heeft C.O.P., en volgens de manual houdt dit in dat hij de PC direct uitschakeld als de CPU-core te warm wordt.
The ASUS C.O.P. (CPU Overheating Protection) is a hardware protection circuit that automatically shuts down the system power before temperatures go high enough to permanently damage the CPU.
Als de koeler niet goed zit zou je dit soort gedrag kunnen krijgen, alhoewel hij wel erg snel uit gaat.

DOA komt meer voor dan je denkt, niet zozeer bij mobo's maar bij voedingen.. (althans, in mijn ervaring)

//edit
De processor crushen lijkt me niet zo makkelijk gaan toch (omdat de koeler tegen gehouden wordt door het slot.
eh?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2004 23:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Stukje uit de handleiding:
if you will need to replace the power supply in the future, make sure that your new atx 12v power supply can provide 8a on the +12v lead and at least 1a on the +5-volt standby lead (+5vsb). The minimum recommended wattage is 230w or 300w for a fully configured system. The system may become unstable and may experience difficulty powering up if the power supply is inadequate
Het is gewoon een atx kastje met 300watt voeding..
Ik heb hier niet een andere voeding staan waar ik zo even mee kan testen. Dat zou het dus nog kunnen zijn.

Er zit trouwens aan de voeding nog een extra plugje (een vierkant plugje met vier draadjes waar van 2 geel en 2 zwart) volgens mij is dat voor extra apparaten die in de kast kunnen toch?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2004 23:28 ]

• MF
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-07 09:37

MF

Take a Seat

Het zou kunnen dat je een slechte voeding te pakken hebt. (spreek uit ervaring ooit een noname 350watt gehad en later een A merk 300watt die veel stabieler was)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 23:22:
Dat bord post wel als er de CPU fan niet aangesloten zit.

Het ding heeft C.O.P., en volgens de manual houdt dit in dat hij de PC direct uitschakeld als de CPU-core te warm wordt.

[...]

Als de koeler niet goed zit zou je dit soort gedrag kunnen krijgen, alhoewel hij wel erg snel uit gaat.

DOA komt meer voor dan je denkt, niet zozeer bij mobo's maar bij voedingen.. (althans, in mijn ervaring)

//edit

[...]

eh?
Ik ga het morgen eens testen met een andere voeding..

en dat van crushen, ik had verkeerd gekeken, my bad :)

Verwijderd

Er zit trouwens aan de voeding nog een extra plugje (een vierkant plugje met vier draadjes waar van 2 geel en 2 zwart) volgens mij is dat voor extra apparaten die in de kast kunnen toch?
Die is oorspronkelijk bedoeld als extra power-aansluiting op een PIV bord, maar wordt op sommige (veel?) Athlon borden ook gebruikt. Op de A7N8X-VM wordt deze niet gebruikt.

Wat ik zo een twee drie niet in de manual kan vinden, is of dit bord ook een on-board speakertje heeft.

Als ik deze foto zie:
Afbeeldingslocatie: http://www.eynstein.nl/ai/a7n8x-vm.jpg

dan denk ik van niet.

Had je wel een speaker aangesloten? (als in een case-speaker op het mobo)

Zo niet, doe dat dan, en probeer 'm dan nog eens met CPU en mem... (en speaker)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2004 23:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Case speaker? weet even niet wat je bedoelt..
Maar volgens mij zit er geen op het mobo zelf.

Maar ik vermoed dus dat het aan de voeding ligt, maar het rare is wel dat het lampje op het mobo wel brand. Of wil dat niet veel zeggen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 00:01:
Case speaker? weet even niet wat je bedoelt..
ergens in dat kastje, zit een speakertje. Hieraan zit een zwarte stekker, 4 headers breed, met twee draadjes, zwart en rood. Die kun je aansluiten op het moederbord:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/30182/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/30183/full.jpg

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 22:52:
[...]

Aangesloten zijn:

ik denk dat het aansluiten van bv een HD wel kan helpen (8>
maar misschien kan hij ook wel zonder posten, maar gewoon voor de zekerheid :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 00:10:
[...]

ergens in dat kastje, zit een speakertje. Hieraan zit een zwarte stekker, 4 headers breed, met twee draadjes, zwart en rood. Die kun je aansluiten op het moederbord:

[afbeelding]

[afbeelding]
Ah die :)

ja die heb ik aangesloten gehad, maar die geeft geen enkel geluidje, niks nada nakkes..

Morgen met nieuwe voeding hoop ik dat het werkt.. meer hierover volgt dus nog..
of iemand moet met een ingeving komen :)
Alvast bedankt enzo..!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het vandaag geprobeerd met nieuwe voeding.. -> geen resultaat.
Daarnaast heb ik er een andere processor op gezet waarvan ik zeker weet dat hij werkt en ook geen resultaat.

Dan kan ik toch concluderen dat het mobo dood is of niet?

Verwijderd

Topicstarter
Het moederboard is opgestuurd en ik heb een andere weer gekregen.

Nogsteeds het zelfde probleem! Ik wordt er gek van...
Wat kan ik nou in godsnaam fout hebben gedaan?

Kan het zijn dat de hele voeding niet wil werken als de extra voedingsplug (die er bij dit moederboard niet op hoeft) niet is ingeplugd?

• _MaLa_
Verwijderd schreef op 04 mei 2004 @ 21:07:
Het moederboard is opgestuurd en ik heb een andere weer gekregen.

Nogsteeds het zelfde probleem! Ik wordt er gek van...
Wat kan ik nou in godsnaam fout hebben gedaan?

Kan het zijn dat de hele voeding niet wil werken als de extra voedingsplug (die er bij dit moederboard niet op hoeft) niet is ingeplugd?
Weet je echt 100% zeker dat je de cooler van je proc er goed op hebt zitten dus echt contact met de core ? Ik had dit dus niet en dacht ook dat het aan andere dingen lag. Maar lag dus puur aan de strakke overhit beveiliging ! Bij mij ging hij soms wel eens aan bij de 20x drukken bij jouw doet hij het helemaal niet dus check alles effe en sluit dingen uit..

[ Voor 10% gewijzigd door _MaLa_ op 04-05-2004 21:27 ]

• wiske80
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

wiske80

Solid

Zo grappig (!) maar ik heb hetzelfde probleem.

eergisteren een Asus A7NX-VM mobo + Athlon XP 2500+ 2 *256MB PC2700 infineon + Aopen kast met 300 watt powersupply + maxtor 80Gb HDD+ Flatscreen 15" LCD

alles goed aangesloten, maar als je powerknop drukt, begint fan van CPU wel te draaien, lampje van mobo brandt groen, maar alleen krijg ik geen signaal op monitor!

En heb een andere CPU erop gezet andere HDD erop, verder andere PSU...
Maar ik krijg maar geen signaal erop... Enige wat ik nog wilt proberen is met een externe videokaart proberen.

Heeft ZiOn intussen al het oplosssing kunnen vinden voor zijn probleem, want dit is naar mijns inzien indentiek!!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 13:26

mvds

Totally awesome!

Probeer het bord eens uit de kast te halen en leg het op de doos naast de kast, sluit dan alleen de voeding aan en de speaker. (dus ook je resetknop enzo niet aansluiten) Alleen de CPU op het bord zetten (geen mem dus). Als je hem dan boot moet ie gaan piepen vanwege een memfout. (Zit denk ik een onboard grafische kaart op? anders ook een grafische kaart erop zetten) Als ie piept dan geheugen erin en nog een keer proberen. (eerst de power er helemaal af, want er blijft spanning op het bord staan zolang je de stekker er niet uittrekt)

Verder even kijken of je fsb jumper goed staat (als het bord er een heeft) en of niet heeeeel toevallig de clear CMOS jumper verkeerd staat. (even een CMOS reset doen helpt ook wel eens)

Het kan zijn dat een van de afstandhouders kortsluiting maakt met de kast. Of dat de bios de CPU niet kan herkennen. (vandaar de fsb instelling)

[ Voor 3% gewijzigd door mvds op 20-07-2004 12:23 ]

• wiske80

wiske80

Solid

obsidian schreef op 20 juli 2004 @ 12:22:
Probeer het bord eens uit de kast te halen en leg het op de doos naast de kast, sluit dan alleen de voeding aan en de speaker. (dus ook je resetknop enzo niet aansluiten) Alleen de CPU op het bord zetten (geen mem dus). Als je hem dan boot moet ie gaan piepen vanwege een memfout.
Gedaan en het piept zoals je zei!
Zit denk ik een onboard grafische kaart op? anders ook een grafische kaart erop zetten) Als ie piept dan geheugen erin en nog een keer proberen. (eerst de power er helemaal af, want er blijft spanning op het bord staan zolang je de stekker er niet uittrekt)
Ja er is grafische kaart op. Heb mem terug gezet en weer aangemaakt. Had ook die monitor aangesloten op die vga aansluiting. Maar ja nu weer hetzelfde probleem als eerst. CPU fan draait , maar verder geen actie op monitor!
Verder even kijken of je fsb jumper goed staat (als het bord er een heeft) en of niet heeeeel toevallig de clear CMOS jumper verkeerd staat. (even een CMOS reset doen helpt ook wel eens)
Het kan zijn dat een van de afstandhouders kortsluiting maakt met de kast. Of dat de bios de CPU niet kan herkennen. (vandaar de fsb instelling)
MOBO was de hele tijd uit de kast zoals je zei. Ook Cmos reset gedaan. Deze mobo heeft geen FSB jumpers. Dus dat niet gedaan!
Maar geen vorderingen! Krijg gewoon geen signaal op monitor! Heb nog niet met externe videokaart geprobeerd!

• mvds

mvds

Totally awesome!

wiske80 schreef op 20 juli 2004 @ 13:18:
Gedaan en het piept zoals je zei!

Ja er is grafische kaart op. Heb mem terug gezet en weer aangemaakt. Had ook die monitor aangesloten op die vga aansluiting. Maar ja nu weer hetzelfde probleem als eerst. CPU fan draait , maar verder geen actie op monitor!

MOBO was de hele tijd uit de kast zoals je zei. Ook Cmos reset gedaan. Deze mobo heeft geen FSB jumpers. Dus dat niet gedaan!
Maar geen vorderingen! Krijg gewoon geen signaal op monitor! Heb nog niet met externe videokaart geprobeerd!
Ah, dat is mooi. Dat wil dus zeggen dat het mobo werkt :)

Wat je nog kan proberen is om even één reepje geheugen erin te zetten, en kijken of ie het dan wel doet. Doet ie het dan niet, probeer dan eens het andere reepje.

Ik ben toch bang dat het aan je geheugen ligt. Het hoeft niet kapot te zijn, maar het kan gewoon incompatible zijn met je bord.

• wiske80

wiske80

Solid

obsidian schreef op 20 juli 2004 @ 13:30:
[...]

Ah, dat is mooi. Dat wil dus zeggen dat het mobo werkt :)

Wat je nog kan proberen is om even één reepje geheugen erin te zetten, en kijken of ie het dan wel doet. Doet ie het dan niet, probeer dan eens het andere reepje.

Ik ben toch bang dat het aan je geheugen ligt. Het hoeft niet kapot te zijn, maar het kan gewoon incompatible zijn met je bord.
Eyy man... het werkt met 1 reepje geheugen!! En heb toen geruild, dus deze eruit gehaald en andere erin, en dan werkt ie niet!
Dus de conclusie is duidelijk! Een reepje is gewoon stuk!
En het is wel compatible, want heb deze Infineon geheugen gekocht omdat op de asus site staat dat het wel compatible is!

Dus gewoon terug sturen en op andere wachten!!
Ja ik kon er ook op zijn gekomen, maar ik zocht het effe tever! Ik dacht niet zo snel dat die mem stuk zou zijn!

maar in ieder geval bedankt voor de adviezen!!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Mooi zo :) Weer een kerfje erbij op mijn "behulpzaamheidstok" :P ;)

Effe zonder dollen... Als je nieuw geheugen krijgt, en je zet het erin, en het werkt weer niet. Probeer dan even de single channel setup en de dual channel setup apart van elkaar. Sommige borden hebben problemen met een dual channel setup.

[ Voor 4% gewijzigd door mvds op 20-07-2004 16:31 ]

• wiske80

wiske80

Solid

obsidian schreef op 20 juli 2004 @ 16:27:
Effe zonder dollen... Als je nieuw geheugen krijgt, en je zet het erin, en het werkt weer niet. Probeer dan even de single channel setup en de dual channel setup apart van elkaar. Sommige borden hebben problemen met een dual channel setup.
Prima ik zal eraan denken!!
Nogmaals bedankt!
Pagina: 1