Toon posts:

Asus P4P800-E wil niet, System Failed CPU Test

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ik sinds een paar dagen een Asus P4P800-E MB, een Pentium 4 Northwood 3,0GHz boxed, 2x256 MB Corsair ValueSelect en een Enermax 350 Watt voeding. Maar hij wil niet starten.

Ik heb alles eraf gehaald en alleen de MB gepowered met processor maar de stem blijft zeggen CPU test failed en om nou niet meteen terug te gaan sturen, eerst even goed checken...

Ik had eerst een AOpen 350Watt voeding in me H600B kast, maar las in een topic dat die wel eens kuren willen geven bij dit MB, dus heb ik geswitched met de goede hoop dat het eindelijk zou werken, maar helaas, nog steeds "CPU test failed".

Nu is het geval dat ik me CPU besteld heb tegelijkertijd met me Sony KV-32FQ70 breedbeeld televisie, ze hadden me CPU IN DE DOOS VAN DE TV gelegt en ik weet dus niet of dat schaden kan????

Heeft iemand nog een oplossing, of een idee???

Mijn dank is GROOT

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ze hadden dus je cpu LOS in de doos van je TV gelegd? Dus niet boxed maar in een tray/zakje? Kan natuurlijk wel schade oplopen.

Gewoon terug sturen die cpu. Of je moet een kameraad hebben waar je je cpu mag proberen. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ze hadden hem wel boxed erin gedaan, gewoon in de originele verpakking dus, maar ja me MB blijft herhalen: "SYSTEM FAILED CPU TEST".

Dus ga ik ervan uit dat me CPU dood zou moeten zijn :|

Aangezien ik alles andere wat hier op het forum vertelt word over dit MB gedaan heb en hij nog steeds zegt: "SYSTEM FAILED CPU TEST".

Ik weet niet hoe vaak het voorkomt dat een nieuwe CPU dood is???

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 08:11 ]

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Zelfde melding had ik pas ook bij wat ouder Asus mobo: CPU werkte echter prima op ander mobo, bleek uiteindelijk te liggen aan defecte condensator die naast het cpu-socket zat.

Dus sluit niet nog uit dat het ook je mobo kan zijn voordat je de cpu ergens anders op hebt geprobeerd.
Of stuur alles terug met de mededeling dat het DOA is.

Heb je trouwens wel het vierkante 4-polige voedingsstekkertje dat de cpu van stroom voorziet aangesloten?

Verwijderd

Zo'n melding had ik gisteren ook. Bleek dat mijn cpu koeler te strak op de cpu zat. Na wat geveil bij de grijze hendeltjes werkte het weer goed. Alleen het is echt milimeter werk. Vanavond heb ik meer tijd en zal ik een linkje zoeken met wat ik gisteren gevonden heb.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, de vierpolige stekker heb er ook op zitten, nu dus alleen processor met koeler erop en power aangesloten, met AOpen EN Enermax voeding geprobeert, maar nog niets (MB blijft zeggen SYSTEM CPU TEST FAILED met een big smile :+ ).

De technische ondersteuning van de onlineshop vertelt mij nog even de CMOS reset te proberen door de battary contacten te kortsluiten, dus dat ga ik vanavond nog even proberen en zien wat gebeurt, anders moest het bord maar terug sturen zei de meneer, dan kunnen hun hem testen.

Nog een andere suggestie?? :?

Ik zal ook dat met die processor druk nog even proberen, maar eerst vanavond, ben nu op me werk.

Nog even voor de duidelijkheid:
-Enermax 350Watt voeding (was AOpen 350Watt voorheen)
-Asus P4P800-E Deluxe
-Pentium 4 Northwood 3.0GHz Boxed
-Corsair ValueSelect 2x256MB DDR400 PC3200

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 10:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
CMOS reset bracht niets! paar keer geprobeert, maar wilde niet werken. Ik heb hem nu op me buro liggen op een anti-statische zakl van de MB, werken!!!! Nu kijken waar het probleem in de kast ligt.

Verwijderd

k denk dat je mobo dus ergens sluiting maakt met de kast, heb je nog geluk dat t nog werkt allemaal. heb je wel overal die afstandhoudertjes (of hoe die dingen heten) gemonteerd? die heb je dus echt wel nodig.

Verwijderd

Topicstarter
ja, ik had hem echt overal perfect geondersteund en geschroeft, maar heb nu onder me processor een antistatisch zakje gelegd en maar op een aantal punten vastgeschroeft, alles werkt nu nog steeds, ik ga verder

Verwijderd

Topicstarter
Gisteravond heb ik hem dan eindelijk helemaal kunnen installeren, alles loopt perfect ;)

Alleen de eerste keer dat ik hem vanmorgen aanschakelde gaf ie weer geen beeld, dus heb ik hem weer uitgedaan. De voeding van me PC uitgedaan en weer aangeschakeld, weer opgestart en lopen maar! Me PC heb ik op een constante spanning staan, maar me monitor over zo'n geschakelde verlengkabel, dus me monitor schakel ik daarmee uit en niet met ze eigen On/Off knop. Misschien dat het daar door komt, nu heb ik me monitor eerst uitgeschakeld en toen pas stroom eraf geschakeld via die geschakelde velengkabel. Vanavond eens kijken hoe het gaat.

Voor de rest loopt hij tot nu toe echt helemaal top :*) , geen problemen met drivers of zo iets dergelijks, helemaal goed gewoon.

Makes me really happy.... :*) :*) :*)

Verwijderd

Topicstarter
Wat overigens veroorzaakt heeft dat ie niet wilde starten ten eerste, was vanwege het feit dat ik eerst het Mb in de kast gezet heb en toen pas de processor met koeler erop. Bij het erop zetten van de koeler komt er nog al wat druk op de MB en dat heeft waarschijnlijk voor gezorgt dat het MB kortsluiting maakte met de kast 8)7 |:(

Maar gelukkig loopt ie nu, ik zal verder blijven berichten als ik nog problemen tegen kom.

Verwijderd

Topicstarter
Problemen waren niet 100% verholpen:

Elke keer als ik hem opstarte nadat hij een nacht of dag uit geweest was moest ik eerst mijn *PC aanzetten (startte niet op: "System Failed CPU Test"), PC uitzetten, voeding uit en na 1 seconde weer aan en dan mijn PC gewoon weer aanzetten waarna hij wel startte. Maar nadat ik een paar dagen niet thuis geweest was, startte hij helemaal niet meer op, hij startte pas weer toen ik hem buiten de kast had liggen en het 1 en ander geprobeerd had met de druk van de koeler op het moederbord (druk enigzins vermindert).
Vervolgens heb ik hem weer inelkaar gezet en toen startte hij gewoon weer, maar na een nacht uit te zijn geweest startte hij weer niet, totdat ik hem een aantal keer aan en uit gedaan had en de procedure die ik boven al beschreven had uitvoerde, oftewel:
- eerst een aantal keer aan en uit (ongeveer 6 keer).
- toen de procedure zoals boven genoemd*.

Een vriend van me raadde me aan om hem toch echt terug te sturen en te laten controleren, want dit is natuurlijk geen doen, waar ik hem helemaal gelijk in gaf. Op dit moment ligt mijn Asus P4P800-E Deluxe moederbord in originele verpakking met alles erbij te wachten om terug gestuurd te worden (zal morgen worden aangezien het vandaag zondag is ;) ).

Het is echt een prachtig moederbordje.............als het eenmaal loopt :*) . Maar zoals iedereen op dit forum al heeft kunnen lezen is juist dat het probleem 8)7.

Wat ik denk dat het probleem is is 1 of ander soldeerpunt wat waarschijnlijk door de druk van de koeler op het moederbord enigzins losgekomen is of zelfs al los zat. Als het moederbord koud is dan maakt dit geen contact en boot de PC niet ("System failed CPU test"), na een aantal keer de PC aan en uit gezet te hebben is het moederbord warm en maakt het soldeerpunt (of zoiets dergelijks) wel contact en boot de PC wel. Als hij namelijk eenmaal loopt en dus warm is, dan loopt het als een zonnetje :*). Ik hoop nu alleen dat de online winkel waar ik hem gekocht dezelfde problemen ondervind, voor mij een nieuwe testen en die vervolgens naar mij opsturen waarna mijn problemen compleet opgelost zijn. Maar ja, of dat gebeurt weet ik hopelijk over ongeveer een week.

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 19:57:
Wat ik denk dat het probleem is is 1 of ander soldeerpunt wat waarschijnlijk door de druk van de koeler op het moederbord enigzins losgekomen is of zelfs al los zat.
Dit is een probleem wat voor kwam bij wat oudere revisies van de p4c800-e DL zover ik weet niet bij de p4p800-e.

Verwijderd

Topicstarter
djengizz schreef op 16 mei 2004 @ 20:40:
[...]

Dit is een probleem wat voor kwam bij wat oudere revisies van de p4c800-e DL zover ik weet niet bij de p4p800-e.
Dit is ook maar een vaag idee wat ik heb gebaseerd op de feiten vanwege het warm en koud zijn van het moederbord.

Verwijderd

ik had een soortgelijk probleem

P4P800-E Deluxe dood? kortsluiting?

mobo vervangen = probleem opgelost.

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Peter G voordat je je bord terug stuurt lees even de volgende post en ook mijn reactie daarin: Ghostrider(NL) in "Asus p4p800-E"
De voedingen waar jij het over hebt staan bekend om het probleem te veroorzaken wat jij hebt, ik heb hetzelfde bord en had hetzelfde probleem. Een nieuwe voeding was dus de oplossing :) Als je een andere voeding hebt om te testen buiten degene die je al geprobeerd hebt zal je hoogstwaarschijnlijk zien dat je PC opstart. Mijn systeem als vergelijk: http://www.tweakers.net/gallery/62027/sys

It takes one to know one...

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
p4p800 e en non e hebben problemem met bepaalde voedingen, voorheen dachten wij dat het problemen gaf bij aopen 300 en aopen 350 watt, maar vorige week kwam ik er achter dat ie ook troubles had met de chieftec 360 watt.

Op dit moederbord zit een chip die ervoor zorgt dat je geheugen geen overvoltage kan krijgen, helaas ondersteunen een hoop voedingen dit niet, wat dus resulteerd (bij ons dan) in een no memory found.

Geen idee of dit relateerd tot jiou probleem, (jij andere foutmelding) maar misschien heb je wat aan deze info, probeer es een 400watt voeding zou zeggen.

Ondanks de leuke specs van het bordje verkoopik hem niet meer, vind het nogal een erg foute bug.

Verwijderd

Topicstarter
Goeie tips allemaal heren, maar ik hem hem gister al opgestuurd. Inderdaad had ik eerst de AOpen 350 Wat voeding erop en heb gelezen in het topic (waar Dubbeldrank me nog op wees) dat die voedingen problemen kunnen geven, daarom heb ik die Enermax erin gezet, maar die doet het dus ook niet (schijnbaar).

Ik moet nu dus gewoon afwachten wat er gebeurt, wat de online shop verondersteld en als het dan waar is wat jullie zeggen, welke voeding werkt dan zeker weten wel???

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net even contact gehad met de technische dienst van de online winkel waar ik me MB vandaan had en die hebben het MB getest met een 2.4GHz Pentium 4 en ook bij hun bootte het MB NIET!!! Dus dat zou bevestigen dat me verdere hardware in princiepe zou werken.

Volgende week krijg ik een nieuwe van een nieuwe zending die ze de 24ste ontvangen.

Hopen dat die het wel doet.... _/-\o_ :*)

Verwijderd

Topicstarter
*UPDATE*

Na iets meer dan 2 weken lag er gister een nieuw Asus P4P800-E Deluxe moederbord bij mij thuis.

Ik heb hem eerst geprobeerd buiten de kast. Het probleem wat ik nog even had was dat hij helemaal NIET aanging :Y) , maar na het opnieuw monteren van de 4 polige power kabel wilde hij wel ;) . Startte meteen op en liep perfect, biosje instellen en klaar.

Vervolgens heb ik hem ingebouwd in me kast en ook daar liep hij perfect.

Zelfs vanmorgen toen ik hem weer inschakelde had ik GEEN problemen, alles TOP _/-\o_ Nu hopen dat het zo blijft.

Iedereen hier op het forum hartelijk bedankt voor de vele goede tips _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Peter

Verwijderd

ik zei het je toch :> :7

Verwijderd

Misschien overbodig, maar toch even vermelden
Aopen en Antec voedingen (elk model) werken niet met een Asus P4P800(e) (deluxe) Vraag niet waarom, ze doen het gewoon niet!! (de meeste pc zaken weten dit dus niet!!, hadden ze nog nooit van gehoord, nu dus wel!!)

Overigens werkt een Tagan voeding 480W (zie pricewatch) wel perfect!!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 00:31

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Heb hier een Antec 400W Smartpower die zonder problemen samenwerkt met een Asus P4P800-E deluxe. Dus dat elk model van Antec hier niet mee werkt lijkt mij nogal overdreven.

Je moest eens weten hoeveel mensen een Antec kast hebben met bijhorende Antec voedingen. Kan me niet voorstellen dat ze allemaal hetzelfde probleem hebben.

PSN-id: Chrasher

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Het probleem zit hem inderdaad in de Truepower serie van Antec, overige modellen schijnen goed te werken. Zo zal dat waarschijnlijk ook het geval zijn bij Aopen.

It takes one to know one...

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:41

Deathchant

Don't intend. Do!

Nu we toch bezig zijn:
ik krijg ook altijd de melding SYSTEM FAILED CPU test door de druk van de zalman koeler.
mijn moederbord (zie specs) heb ik gekocht bij Alternate, waar ik dus NOOIT meer iets koop of terugbreng.
Hoe kan ik deze soldeerfout zelf oplossen?
Kep niet zoveel verstand van solderen enzo.
En waar is die soldeerfout?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Nu we toch bezig zijn:
ik krijg ook altijd de melding SYSTEM FAILED CPU test door de druk van de zalman koeler. Als ik hem bijna helemaal los draai, loopt het goed, maar de koeler zit dan ook echt los. ik kan ermee draaien en schuiven :(
mijn moederbord (zie specs) heb ik gekocht bij Alternate, waar ik dus NOOIT meer iets koop of terugbreng.
Hoe kan ik deze soldeerfout zelf oplossen?
Kep niet zoveel verstand van solderen enzo.
En waar is die soldeerfout?

edit: kut, 2x op de knop geramd. Excuus

[ Voor 15% gewijzigd door Deathchant op 18-06-2004 12:28 . Reden: kut, 2x op de knop geramd. Excuus ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

Is dit een soldeerfout dan?

Want dat probleem had ik ook dat er teveel druk op de CPU stond door de koeler. Heb een standaard koeler. Daar heb ik bij de hendeltjes aan de onderkant een milimeter weggevijld en daarna geprobeerd. Het werkt nu nog steeds. Weet niet of dit ook bij de zalman van toepassing is, maar ik zal er wel even naar kijken. Is een standaard probleem bij de P4C800 serie.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ja maar een koeler mag er best strak opzitten hoor :) maar bedankt dat je even wilt kijken, ik word er vanaf 2003 al gek van.

Ik wil die soldeerfout gewoon opgelost hebben en mijn koeler gewoon aankunnen draaien zonder dat ie loszit.

offtopic:
je hebt 8 casefans? ik heb er maar 7......

[ Voor 13% gewijzigd door Deathchant op 18-06-2004 14:36 ]

Pagina: 1