[MySQL] bad handshake??

Pagina: 1
Acties:
  • 345 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:55

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ik probeer MySQL (4.0.18) aan de praat te krijgen. Alles standaard geinstalleerd, heb ook de laatste MySQL Front geinstalleerd. Maar ik krijg hem niet aan de praat. :(

Alleen de winmysqladmin lijkt te werken. Ik heb uiteindelijk ook volgens de manual van MySQL een nieuwe root aangemaakt, na lang gekloot draait er eindelijk (kennelijk) een server, want "telnet localhost 3306" geeft reactie. Maar daar staat garbage in beeld en na een paar seconde krijg ik "bad handshake" en wordt de telnet sessie verbroken.

Ik had het vage idee dat gewoon die standaard MySQL (op Windows XP) heel simpel te installeren was, maar vergeet ik iets?

De MySQL Front krijgt gewoon geen connectie (blijft zeuren over verkeerde pass/user).

[ Voor 9% gewijzigd door spaceboy op 27-04-2004 21:41 ]

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-08 23:25
Dat je met telnet "garbage" krijgt is niet zo gek hoor...
4.0.17-nt☻☻:+hK}UoQ,☻

Connection to host lost.

Press any key to continue...
Lukt connecten met een SQL programma (bijv. PremiumSoft MySQL studio) of gewoon via PHP ook niet?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• djluc
  • Nu online
Je weet wel zeker dat je pass/user combo klopt? Probeer anders eens root zonder password.

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
djluc schreef op 27 april 2004 @ 21:44:
Je weet wel zeker dat je pass/user combo klopt? Probeer anders eens root zonder password.
WTF? Zonder password gaat het wel goed! Wat is dat voor gein? :?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 16:47

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Aan het feit dat die telnet sessie verbreekt moet je niet teveel waarde hechten, die wachtwaarschijnlijk op een geldige response van jouw kant en die kun je handmatig misschien niet zo 1-2-3 geven.

Welke user/pass combinatie probeer je precies? Standaard is er een "root" account met een leeg password die mag inloggen vanaf localhost (de laatste keer dat ik MySQL installeerde iig). Je moet dus niet het wachtwoord geven wat je bij WinMYSQLAdmin hebt ingevoerd.

[laat-edit]
Mooi, ik was dus weer lekker optijd :)
De WinMYSQLAdmin user is een andere dan de MySQL user die je nodig hebt om een connectie tot stand te brengen. Welke users er daarvoor zijn staat in de tabel users in de database mysql. Neus daar eens rond en maak met bijvoorbeeld MySQLFront een nieuwe user aan en fix een root wachtwoord.

[ Voor 29% gewijzigd door CyberSnooP op 27-04-2004 21:48 ]

|_____vakje______|

Verwijderd

En met de commandline interface tool?

Dat telnet 3306 niet werkt is logisch, je moet immers het MySQL protocol praten op die connectie en dat is anders dan het telnet protocol. Het feit dat de server antwoord op die poort geeft overigens wel aan dat je server draait.

Ik zou me toch eens gaan verdiepen in dat username/password verhaal.... dat zegt hij tenslotte niet voor niks...

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
XanderH schreef op 27 april 2004 @ 21:44:
Dat je met telnet "garbage" krijgt is niet zo gek hoor...

[...]

Lukt connecten met een SQL programma (bijv. PremiumSoft MySQL studio) of gewoon via PHP ook niet?
Zover was ik nog niet, ik wilde eerste alles draaiend krijgen alvorens ik iets ga bouwen. (ik zit voorin het ontwikkelproces) :)

• djluc
  • Nu online
JE moet nu dus wel als je ingelogd bent als root het password veranderen hè...

• Suepahfly
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08 14:09
Een standaard mysql install is idd zonder root wachtwoord, dat staat in de manual.

Je wachtwoord veranderen can heel makkelijk
code:
1
UPDATE user SET password=PASSWORD('mijnWachtwoordHier') WHERE user ='root';

Wel eerst even USE mysql doen natuurlijk.

Ben je je wachtwoord kwijt dan moet je mysql starten met mysql.exe --skip-grant-tables
Dan kan je zonder wachtwoord root privileges krijgen en je wachtwoord opnieuw instellen.

Ook zou de manual eens door moeten spitten en dan met name het deel over rechten enzo.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:12
Vergeet vooral niet FLUSH PRIVILEGES; uit te voeren nadat je de user-tabel hebt aangepast, anders hebben de wijzigingen nog geen effect.

• .oisyn
  • Laatst online: 31-08 15:26

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Heeft niets met programming te maken
PW -> SA

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Soultaker schreef op 27 april 2004 @ 22:10:
Vergeet vooral niet FLUSH PRIVILEGES; uit te voeren nadat je de user-tabel hebt aangepast, anders hebben de wijzigingen nog geen effect.
Ja volgend probleem. Ik kan dus gewoon niet die root-pass veranderen.

Als ik in de mysql prompt:
code:
1
2
3
mysql> update user set password=password('your_password') where
user='root';
mysql> flush privileges;

uitvoer, lijkt alles goed te gaan, de user tabel is aangepast. Maar als ik vervolgens opnieuw MySQL Front opstart blijft hij vrolijk netzolang zeiken totdat ik een root invul als user ZONDER password. Werkt MySQL Front standalone ofzo? Ik snap 't echt niet meer. :(

Edit: om het nog mooier te maken... ik heb "netjes" ingelogd op MySQL Front (nog steeds zonder password), leuk een database aangemaakt. Tabelletje gemaakt. Inhoud gemaakt. Opnieuw MySQL Front opgestart. En wat denk je? Hee wat leuk. De database is pleite. WTF? WTF? WTF? :(

[ Voor 42% gewijzigd door spaceboy op 28-04-2004 02:19 ]

• Soultaker
Dump dan eens de huidige contents van je user database? (Eventueel password hashes verneuken uit privacyoverwegingen). Ik heb zelf namelijk ook rijen voor localhost zonder username; ik neem aan dat die voor alle gebruikers (waaronder root) gelden. Als je die rijen niet weghaald (of de rechten erbij aanpast) dan helpt het niets, natuurlijk.

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Oke, ik heb net opnieuw MySQL 4.0.18 geinstalleerd. De stappen:

1) Via command prompt mysql -u root mysql ingetikt.
2) In mysql UPDATE user SET Password = "geheim" WHERE User = 'root' (2 rows affected)
3) In mysql FLUSH PRIVILEGES (0 rows effected)
4) In mysql QUIT (Bye)
5) MySQL Front (3.0, laatste build) opgestart, en WAT ik ook doe, ik kom er alléén in als ik als root inlog, ZONDER password.

Een dump van mijn user-tabel, waar ik vreemd genoeg ook weer inkom door mysql -u root mysql in te tikken op een command prompt, dus geen worries dat ik een password (die ik toch ECHT wel heb opgegeven lijkt me) moet meegeven...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
mysql> select * from user;
+-----------+------+----------+-------------+-------------+-------------+-------
------+-------------+-----------+-------------+---------------+--------------+--
---------+------------+-----------------+------------+------------+-------------
-+------------+-----------------------+------------------+--------------+-------
----------+------------------+----------+------------+-------------+------------
--+---------------+-------------+-----------------+
| Host      | User | password | Select_priv | Insert_priv | Update_priv | Delete
_priv | Create_priv | Drop_priv | Reload_priv | Shutdown_priv | Process_priv | F
ile_priv | Grant_priv | References_priv | Index_priv | Alter_priv | Show_db_priv
 | Super_priv | Create_tmp_table_priv | Lock_tables_priv | Execute_priv | Repl_s
lave_priv | Repl_client_priv | ssl_type | ssl_cipher | x509_issuer | x509_subjec
t | max_questions | max_updates | max_connections |
+-----------+------+----------+-------------+-------------+-------------+-------
------+-------------+-----------+-------------+---------------+--------------+--
---------+------------+-----------------+------------+------------+-------------
-+------------+-----------------------+------------------+--------------+-------
----------+------------------+----------+------------+-------------+------------
| localhost | root | geheim   | Y           | Y           | Y           | Y
      | Y           | Y         | Y           | Y             | Y            | Y
         | Y          | Y               | Y          | Y          | Y
 | Y          | Y                     | Y                | Y            | Y
          | Y                |          |            |             |
  |             0 |           0 |               0 |
| %         | root | geheim   | Y           | Y           | Y           | Y
         | Y          | Y               | Y          | Y          | Y
 | Y          | Y                     | Y                | Y            | Y
          | Y                |          |            |             |
| localhost |      |          | Y           | Y           | Y           | Y
         | Y          | Y               | Y          | Y          | N
 | N          | N                     | N                | N            | N
          | N                |          |            |             |
| %         |      |          | N           | N           | N           | N
      | N           | N         | N           | N             | N            | N
         | N          | N               | N          | N          | N
 | N          | N                     | N                | N            | N
          | N                |          |            |             |
4 rows in set (0.00 sec)

Any help much appreciated...

• Soultaker
Zet in die regel met Host localhost en User NULL eens al die Y'tjes om in N'tjes; als het goed is kan een local user dan by default niets en dan moet een gebruiker zich dus specifiek authenticeren (als root bijvoorbeeld). Alternatief kun je de hele regel verwijderen.

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Soultaker schreef op 28 april 2004 @ 02:58:
Zet in die regel met Host localhost en User NULL eens al die Y'tjes om in N'tjes; als het goed is kan een local user dan by default niets en dan moet een gebruiker zich dus specifiek authenticeren (als root bijvoorbeeld). Alternatief kun je de hele regel verwijderen.
Weggooien durfde ik niet, maar ik heb nu wel iets meer werkend. Ik heb op die user table gewoon alle passwords veranderd naar "geheim". En opeens wil MySQL Front ook een password (en wonder boven wonder werkt "geheim") om in te loggen. Op dit moment kan ik even verder, al vind ik de interne boekhouding van MySQL op z'n zachtst (en dan zeg ik het heeel zacht) gezegd vreemd. Maar goed, tot zover bedankt voor je hulp, ik kloot wel weer even verder zonder nauwelijks een flauw benul te hebben wat er door MySQL / Front onder motorkap gebeurt... :(

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 16:47

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

spaceboy schreef op 28 april 2004 @ 02:51:
2) In mysql UPDATE user SET Password = "geheim" WHERE User = 'root' (2 rows affected)
3) In mysql FLUSH PRIVILEGES (0 rows effected)
[/code]
Any help much appreciated...
Niet echt de manier om het te doen, je probeert een plain-text password string toe te wijzen, maar je moet hem eigenlijk hashen met behulp van de PASSWORD() functie van MySQL.

Het wijzigen van je wachtworod gaat netter met het SET PASSWORD statement.

|_____vakje______|

Pagina: 1