Toon posts:

Harde schijf probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil zodadelijk een pc (P3-550) opnieuw installeren, omdat deze vanmiddag plotseling met de melding kwam:

"Operating system not found".

Voordat ik dat wil gaan doen, moet ik nog enige data van de harde schijf af halen. Ik heb de schijf uit de pc geschoeft, en hem in een andere pc gezet (amd 2100 met Win XP pro).

De oorspronkelijke configuratie van deze pc is:

IDE0:
Master = Seagate HD 60 GB
Slave = Lite-On DVD-Rom

IDE1:
Master = Sony DRU 501 DVD-writer
Slave = Liteon 32x24x52 cd-writer

Deze instellingen werkten volledig. Nu heb ik de config als volgt:

IDE0:
Master = Seagate HD 60 GB
Slave = Lite-On DVD-Rom

IDE1:
Master = Quantum Fireball 10 GB

Door de bios loopt de pc probleemloos doorheen. Maar als ik eenmaal in mijn windows omgeving kom zie ik mijn 60 GB schijf (in 3 partities C:, D: en E:)
En 2 DVD-stations (F: en I:)

De harde schijf herken ik niet, en verder weet ik dat met het F-station de DVD-Rom bedoeld wordt (hij gaat open, als ik op 'uitwerpen' klik :Y) ...

Nu vraag ik mij alleen af waarom de andere schijf niet gezien wordt... Iemand enig idee, of is de schijf aan gort??

Verwijderd

Topicstarter
Ohwjah, in het apparaatbeheer wordt hij wel (probleemloos) aangegeven

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Als hij het in 2 computers niet doet, is je kans bijna 0 dat je HD niet stuk is. Hopelijk heb je backups :)
Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 21:25:
Best wel vitale info, maar volgende keer even edit knop gebruiken ;)

Hierdoor denk ik dat je FAT table flink door elkaar geschud is. Probeer met een recover tooltje je data te redden en daarna met fdisk de partitie te verwijderen en opniuew aan te maken.

[ Voor 76% gewijzigd door sdomburg op 27-04-2004 21:27 ]

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Misschien je partitietabel overschreven, of inderdaad een defecte drive. Staan de jumpers zeker te weten goed?

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Wat zecht schijfbeheer hierover?

Configuratiescherm, beheerderstools, computerbeheer, schijfbeheer. Hier kan je ook stationsletters wijzigen/toekennen

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 21:25:
Gebruik even je edit-knop.

Is die 10gb-schijf toevallig geen ntfs?

• mylar
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-03 16:13
Nvidiot schreef op 27 april 2004 @ 21:26:
Wat zecht schijfbeheer hierover?

Configuratiescherm, beheerderstools, computerbeheer, schijfbeheer. Hier kan je ook stationsletters wijzigen/toekennen
het kan goed zijn dat je hier gewoon de nieuwe schijf moet "initialiseren" ( != formatteren) en dan kan je ze gewoon gebruiken.

Verwijderd

ff kijken in fdisk, staan er partities op, en zoja: welk formaat? NTFS? Het MOET persé een variant van FAT zijn voor de winDOS series. FAT12, FAT16 en FAT32 worden allemaal gelezen.

Verwijderd

Topicstarter
Mooizo, de pc herkent hem momenteel weer. Hij is alleen geformatteerd :(.... Maar hopen dat er nog ergens back-ups zijn.. 8)7

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Hoe krijg ik verloren gaande data terug?". Daar staan wat tips omtrent recoveren en de tooltjes :)

Ga vooral geen nieuwe data naar de schijf toeschrijven, want dan kun je het wel schudden qua datarecovery ..
Pagina: 1