Op dinsdag 19 december 2000 20:55 schreef dominator het volgende:
Die tv-in/tv-out speelgoedjes vallen in het niks bij een DC30 kaart van miro. Als je echt serieus aan videobewerken denkt zou ik geen andere kaart kunnen aanbevelen.
De DC10+ is eigenlijk maar een simpel kaartje voor de vooral NIET veeleisende videobewerker.....:)
Daar ben ik het redelijk mee eens. Ik betwijfel of Asus7100+DC10 beter is dan een 7700deluxe (met video in/out).
Ik heb zelf een Matrox Marvel, en ooit dacht ik "kom, doe eens een 6800deluxe"...
Maar dat werkt dus helemaal niet onder NT, en geeft slechtere resultaten met video bewerking.
(Die Marvel is ergens tussen de DC10 en de DC30 in te schatten) Als je echter serieus video wilt bewerken, moet je er toch ook rekening mee houden dat de lengte van een Hi8 cassette niet op volle resolutie opgenomen kan worden op die manier.
AVI filmpjes (dat is het formaat waar je mee te maken hebt, al heet het anders, Mpeg, quicktime, of wat dan ook, maakt niets uit eigenlijk)..
.. kan maar 2Gb groot zijn, en op max resolutie(Hi8) heb je dan maar een half uur video.
Als je meer in lengte van het filmpje wilt, moet je waarschijnlijk naar een lagere kwaliteit of een DV-editing kaart met analoge ingang.
Dus, als je simpel, goedkoop en stabiel dus op Win2k wilt draaien, ga voor grafische kaart merk "X", een aparte HD waar de Video op komt, en een DC10 kaart.
Als je meer wilt, zul je flink dieper in de buidel moeten tasten en naar DV moeten gaan.
En inderdaad, maakt wel uit , Intel PIII of AMD Athlon/Duron. De geheugen snelheid (bandbreedte) is vreselijk belangrijk bij video bewerking. De processor kracht scheelt tussen die twee niet zoveel voor dit soort werk (op dezelfde kloksnelheid), maar de geheugen bandbreedte wel. Kijk zelf maar wat sneller is..
(Kt7a+PC133+Athlon800/hoger+ dus..)