[Kwaliteit, Ordertijd en Garantie] Laptop kopen via internet

Pagina: 1
Acties:

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Binnenkort komt de grote dag dat ik voor 2000 euro een laptop mag gaan uitzoeken. Nu wil ik deze gaan bestellen via het internet. Omdat dit mijn eerste keer word wou ik graag wat vragen beantwoord hebben. Zouden jullie deze willen beantwoorden?

Voor de duidelijkheid; alleen bedrijven in Nederland.

1. Hoe zit het met de garantie?

2. Hoe snel leveren bedrijven gemiddeld?

3. Hoe zit het meestal met kwaliteit? (en dan bedoel ik inderdaad de levering)

4. Hoe is het mogelijk dat er soms wel 200 euro verschil tussen de zelfde configuratie kan zitten?

5. (Deze vraag heb ik weg gehaald, omdat deze inderdaad in de FAQ prima is beantwoord!)

Natuurlijk alvast bedankt voor de reacties. Ik wou nog wel zeggen dat ik dit topic dus niet gaat over een specifieke laptop model of fabrikant. Graag alleen over de zaken die er omheen plaats vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door Falcon op 27-04-2004 19:40 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:15

UTM

• 1. Standaard 1 jaar, hier en daar langer. Maar je kan ook voor vrij weinig geld extra jaren erbij kopen. Soms ook pick-up and return. Iets kapot? Laptop word opgehaald, gemaakt en weer gebracht. Maar dit kan je beter vragen in de winkel zelf of eventjes hier kijken: Garantie op laptops Voor meer informatie
  • 2. Ligt eraan, koop je hem bv bij Computer-land en hebben ze hem in voorraad dan krijg je hem gelijk mee. Bij bestelling denk maar aan maximaal 5 werkdagen
  • 3. Kwaliteit van levering? Of van Laptop?
  • 4. Mischien extra garantie erop? Win XP PRO ipv Home. Gewoon duurdere winkel ;) Of mischien snellere levering, betere accu etc
  • 5. Kijk hier eens: aankoop laptop of CSL FAQ. Ook dit levert veel info op voor de 'beginner': Technische laptop documentatie. Er zijn zoveel verschillen mogelijk, wij moeten echt eerst weten wat je er mee doen wilt, hoeveel geld, bepaalde eisen? Wil je dus gamen of overclocken of gewoon een word laptop? Maar voor 2000 euro heb je een mooi laptopje hoor ;)

[ Voor 53% gewijzigd door UTM op 27-04-2004 20:09 ]

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

1. Hoe zit het met de garantie?

Ik kan alleen mijn ervaring vertellen bij de-laptopper. Garantie is prima geregeld. Ze hebben de notebook bij mij thuis omgewisseld en HD overgezet. Zulke service heb ik nog nooit gehad in de normale winkel. Dan doel ik niet op dat ze thuiskomen, maar dat hij gewoon meteen wordt omgewisseld zonder gezeik. In de winkel gaan ze eerst zeuren, en vervolgens ben je hem weken kwijt, en dan maar hopen dat ze iets aan je probleem doen. Kortom garantie is bij de-laptopper dik en dik in orde :)

2. Hoe snel leveren bedrijven gemiddeld?
Als ze de notebook op voorraad hebben (vaak het geval, alleen laatst leveringsproblemen door Asus) dan duurt het 2 tot 5 werkdagen.

3. Hoe zit het meestal met kwaliteit? (en dan bedoel ik inderdaad de levering)
Prima dus. Netjes thuis afgeleverd in doos gewoon. Kun je niks van zeggen.

4. Hoe is het mogelijk dat er soms wel 200 euro verschil tussen de zelfde configuratie kan zitten?
Groter inkopen door ene winkel, goedkoper werken. Winkels die alleen op internet zitten hoeven geen winkel te betalen. Winkels die beiden hebben moeten dat wel en kunnen geen onderscheid maken naar prijzen op internet en in de winkel.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:34

voodooless

Sound is no voodoo!

Check de sitesurveys op http://www.tweakers.net/pricewatch . Daar zullen de meeste vragen wel beantwoord worden, aangezien je geen algemeen standaardantwoord kunt geven op je vragen. Het is gewoon bij ieder bedrijf weer anders...

1. Idd vaak 1 jaar, soms ook twee. Wil je meer, dan kun je dat vaak extra bijkopen (niet alle shops doen dat)
2. Ligt aan de shop en het product. Wil je het echt weten, bel dan
3. zie shopsurvey
4. Tja, concurentie moet er zijn. Misschien laatste items die weg moeten, acties, minder kosten... er zijn 100'erden mogelijkheden.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:11
deepspace schreef op 27 april 2004 @ 20:10:
1. Idd vaak 1 jaar, soms ook twee. Wil je meer, dan kun je dat vaak extra bijkopen (niet alle shops doen dat)
Ter info: de garantie op laptops is altijd twee jaar conform de Nederlandse wetgeving :)
Hoewel het bijvoorbeeld op de website van Dell lijkt alsof deze garantie slechts één jaar is, is de garantie zeer zeker twee jaar (nog onlangs bevestigd door de verkoper van Dell). De pickup & return garantie is echter één jaar (dus na een jaar moet je de laptop bij eventuele problemen zelf laten opsturen). De garantie is dus wel twee jaar.

• voodooless
  • Laatst online: 18:34

voodooless

Sound is no voodoo!

EdwinW schreef op 27 april 2004 @ 21:18:
[...]

Ter info: de garantie op laptops is altijd twee jaar conform de Nederlandse wetgeving :)
Hoewel het bijvoorbeeld op de website van Dell lijkt alsof deze garantie slechts één jaar is, is de garantie zeer zeker twee jaar (nog onlangs bevestigd door de verkoper van Dell). De pickup & return garantie is echter één jaar (dus na een jaar moet je de laptop bij eventuele problemen zelf laten opsturen). De garantie is dus wel twee jaar.
Dit klopt niet helemaal! Check hier maar eens: Hoe zit dat nu echt met die 2 jaar garantie? . Niet dat het er veel helderder op wordt, maar zomaar zeggen dat je twee jaar garantie hebt is een beetje kort door de bocht. Ga er maar vanuit dat als er staat dat je een jaar garantie hebt, je na dat jaar behoorlijk wat moeite moet doen om nog extra garantie te krijgen. Ik heb BTW ook al eens met Dell gebelt en toen wisten ze niets van de twee jaar... Ik zou er dus niet zomaar vanuit gaan.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:11
Er was vanavond (helaas net gemist) een item bij het Vara programma Kassa over de garantietermijn van apparatuur. Een garantietermijn van een monitor mag bijvoorbeeld nooit één jaar zijn, aangezien de levensduur van zo'n ding 8 jaar is. Die termijn van één jaar is dan veel te kort. http://kassa.vara.nl/port...ssa_artikel&number=432103
Echt duidelijk is het nog steeds niet, aangezien er bij verschil van mening weer naar een geschillencommissie of rechter gestapt moet worden.

[ Voor 20% gewijzigd door EdwinW op 02-05-2004 11:09 ]

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:20

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Eh, ja maar garantie hebben staat in Nederland niet gelijk aan garantie krijgen.

Net zoals gelijk hebben en gelijk krijgen, bijvoorbeeld.

ping 127.212.23.124

• OliverBB
  • Laatst online: 23-11-2024
pjottum schreef op 02 mei 2004 @ 11:05:
Eh, ja maar garantie hebben staat in Nederland niet gelijk aan garantie krijgen.

Net zoals gelijk hebben en gelijk krijgen, bijvoorbeeld.
gisteren op KASSA! zeiden ze dat wanneer de winkel niet aan de garantie wil voldoen dat je het langs andere wegen toch wel voorelkaar krijgt omdat het nu eenmaal wettelijk vaststaat dat je bepaalde garanties hoort te krijgen.

maar ik heb ook een laptop via het internet gekocht (asus A2500H P4 2.8 Ghz 512Mb geheugen 60Gb HDD WAN LAN IR met tas en optische muis voor €1411) en deze bevalt me uitstekend.
ik had wel een heel klein probleempje, want toen ik de system specs bekeek, bleek er maar 256Mb geheugen in te zitten.Ik heb hier een screenshot van gemaakt en die gemaild naar het bedrijf en ik kreeg 2 dagen later een reepje geheugen thuis gestuurd met een briefje waarop een telefoonnummer stond die ik kon bellen voor de howto van het plaatsen van dat reepje.
Dat heb ik dus gedaan en kreeg een zeer vriendelijk persoon aan de lijn die heel precies vertelde wat ik moest doen om dat reepje te plaatsen.
erg goede ervaring dus met delaptopper
die had toen trouwens ook wel erg mooie aanbiedingen.
en ze hebben hun msn adressen ook online staan zodat je ze ook direct kunt aanspreken als er iets is.

[ Voor 7% gewijzigd door OliverBB op 02-05-2004 11:25 . Reden: link aangepast, is nu wel de goede ]

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:20

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

OliverBB schreef op 02 mei 2004 @ 11:21:
[...]

gisteren op KASSA! zeiden ze dat wanneer de winkel niet aan de garantie wil voldoen dat je het langs andere wegen toch wel voorelkaar krijgt omdat het nu eenmaal wettelijk vaststaat dat je bepaalde garanties hoort te krijgen.

"mmm die link is verkeerd ik ga ff opzoek naar de goede"
De link is http://www.de-laptopper.nl/ en dat is in csl een bekende.
Maar als ze jou het verkeerde leveren, dan moeten ze dat snel regelen, zonder gedoe. Dat heeft nog niks met garantie te maken, dat is daarna pas, als datgene wat jij besteld hebt geleverd is.

Nogmaals, het klinkt allemaal leuk, maar voor, zoals er een voorbeeld was, een dvdspeler van 50 euro ga je niet naar een geschillendcommissie.

Een laptop, dat geef ik toe, daar zal je dat eerder mee doen... maar als die na (in het geval van asus) 2 jaar en een week de geest geeft, heb je echt mooi pech gehad en kan je niks meer verhalen. Ondanks het feit dat de beoogde levensduur toch wel langer zou moeten zijn.

ping 127.212.23.124

Pagina: 1