HELP!! wat moet ik doen met draadloos netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 51 views sinds 30-01-2008

• glennerbee
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04 14:56

glennerbee

F*uck The System!!

Topicstarter
hallo,

ik zit met een nogal vaag probleem(waar jullie vast een oplossing voor hebben _/-\o_ )

ik ben een beheerder van een klein tuincomplex. daar is op het moment nogaal vraag naar internet, maar omdat met draad te doen lijkt me beetje veel gedoe. daarom wil ik het draadloos doen.

dus wat moet ik hebben om die mensen een beetje fatsoenlijk internet aan te bieden.

het bereik moet minimaal 200 meter zijn. houd daar rekening bij dat er ook wat bomen en planten op het gebied staan. wat voor router/modem en of AP en of extra versterkers/antennes kan ik dan gaan gebruiken. het budget daarvoor is +- 500 €

ik hoop dat jullie me kunnen helpen :'(

alvast bedankt,

glenn

[AMD 2600+] [MSI KT4AV] [512 MB DDR] [Maxtor 80GB ] [Windows XP]

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

Hmm, je mag wel iets meer eigen onderzoek doen. Kijk eens rond op het forum van http://www.wirelessnederland.nl voor een eerste onderzoek.

Verwijderd

Geef eens wat meer info: hoeveel computers? hebben ze draadloos netwerk aansluiting? etc etc Hier schieten we weinig mee op en volgensmij heb je niet echt zelf gekeken wat er mogelijk is. Er is hier genoeg over te vinden.

• glennerbee

glennerbee

F*uck The System!!

Topicstarter
op dit moment 5 laptops. ze hebben nog geen pcmia kaarten(ofzo) dus moeten er ook nog bij komen

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 18:18
Is normaalgezien wel te doen. Al is je budget misschien iewat beperkt (500 euro) als je een beetje goed materiaal wilt kopen.
200m is geen probleem in een tuin, echter als er dikke betonnen muren tussen staan of zo dan kun je wel problemen krijgen.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• glennerbee

glennerbee

F*uck The System!!

Topicstarter
het zijn gewoon houten bungalows, die niet zo dik zijn

Verwijderd

Geef nou wat meer info en zoek eerst eens even zelf naar het een en ander. Ook wel handig als je vertelt waar het netwerk voor wordt gebruikt (echt alleen internet) etc ivm de snelheid (en dus de kosten). Als het alleen voor internet wordt gebruikt zoals je verteld dan is 11mb/s genoeg (dus 802.11b netwerk). Dat betekent dus zoiezo al 5x een PCMCIA-wlan-kaart. En dan moeten we nog weten waar dit allemaal heen moet (staat er een computer die is aangesloten op het internet of zo???). MEER INFO!

• glennerbee

glennerbee

F*uck The System!!

Topicstarter
het is de bedoeling dat er alleen geinternet gaat worden en een beetje mailen. er is nog geen internet, we zijn bezig met een 8 mbit adsl lijn. dus daar moet dan alles op aangesloten worden

Verwijderd

glennerbee schreef op 27 april 2004 @ 18:30:
het is de bedoeling dat er alleen geinternet gaat worden en een beetje mailen. er is nog geen internet, we zijn bezig met een 8 mbit adsl lijn. dus daar moet dan alles op aangesloten worden
Dus er staat nu helemaal niets en er is alleen een ADSL-lijn (of die komt iig)?

• glennerbee

glennerbee

F*uck The System!!

Topicstarter
die adsl lijn komt er ja, over een 3 weken ofzo. asl het goed is krijgen we er dan ook een alcatel wireless modem bij

Verwijderd

glennerbee schreef op 27 april 2004 @ 18:34:
die adsl lijn komt er ja, over een 3 weken ofzo. asl het goed is krijgen we er dan ook een alcatel wireless modem bij
Dan moet je even kijken hoeveel draadloze aansluitingen er op dat modem zitten. Waarschijnlijk (ben ik eigenlijk zeker van) zitten er niet genoeg op voor 5 laptops, dus moet er nog een switch en een wireless ap bij (of misschien zelfs 2 ap). Dus als je even het typnr van je modem geeft. Ja idd, MEER INFO :)

Verwijderd

God Dames... GEEF INFO. Goed, luisteren jij!

je hebt weinig geld moet ik zeggen. we gaan er vanuit dat je modem + router (linksys!) binnen staat, en dat je een LOS access point koopt. wat kan je doen, pak een funky linksysje (54g, anders ist traag =p) dat hang je lekker in het midden van je tuintje op, heb je mooi + goed bereik. Als het niet in het midden kan, prima, dan maar aan een muur ofzow, maar dan is je dekking wel weer naar de... Dan heb je waarschijnlijk 2 AP's nodig. Alhoewel ik geen id van het gebeid heb, kaartje misschien? Koop voor die flaptops belkin kaartjes (goede ervarring mee). Als je niet heel onhandig ben kan je zelf altijd nog een antenne bouwen! heb je gelijk top bereik. Hoe dan ook, ik pleit voor een AP in het midden van je complex =p paaltje met afdakje, en ja daar met stroom en een UTP kabel heen.

Dus... adsl modem + router binnen. Kabel vanuit router naar midden van je tuin, daar hang je overdekt een AP op. Clients verbinden via hun 54g kaartjes... klaar. Vragen? kom maar op. EN INGODSNAAM GEEF DETAILS! *slaps you* })

54 g is overkill voor itnernet snelheden, maar bij slecht bereik zakt je snelheid toch hard omlaag... als het hard regent bijv :P dan willen mensen JUIST online, mijn motivatie voor 54mbit.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2004 18:41 ]

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-05 09:15
Wat je kunt doen is enkele ap's plaatsen in een cel-structuur. Beetje vergelijkbaar met het gsm netwerk. Die ap's kun je het beste via ethernet kabel aan de router koppelen. Aangezien je niet zo'n groot oppervlak hoeft te dekken is dit financieel ook nog wel te doen.

Als het puur om internetten gaat zou ik voor een 11Mbit netwerk gaan. Veel goedkoper en snel zat.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 18:38:
God Dames... GEEF INFO. Goed, luisteren jij!

je hebt weinig geld moet ik zeggen. we gaan er vanuit dat je modem + router binnen staat, en dat je een LOS access point koopt. wat kan je doen, pak een funky linksysje (54g, anders ist traag =p) dat hang je lekker in het midden van je tuintje op, heb je mooi + goed bereik. Als het niet in het midden kan, prima, dan maar aan een muur ofzow, maar dan is je dekking wel weer naar de... Dan heb je waarschijnlijk 2 AP's nodig. Koop voor die flaptops belkin kaartjes (goede ervarring mee). Als je niet heel onhandig ben kan je zelf altijd nog een antenne bouwen! heb je gelijk top bereik. Hoe dan ook, ik pleit voor een AP in het midden van je complex =p paaltje met afdakje, en ja daar met stroom en een UTP kabel heen.
Waarom 54g als het alleen voor internet/mail is? Ik vind het wel een goed idee om dan dat ap in het midden het tuincomplex te zetten (al betwijfel ik het of dat hier mogelijk is).

Verwijderd

Omdat.. zie eerdere post (11 mbit dat bij regenbuitje naar 0.0001 mbit zakt i-net niet lekker, 54 dat naar 2 mbit zakt is prima)

• glennerbee

glennerbee

F*uck The System!!

Topicstarter
ok jongens, ik denk dat ik het nu aardig weet allemaal. alleen nu nog eff uitvogelen hoe ik midden op het complex dat AP verbindt met een ethernet kabel

kunnen die ap's wel tegen dat weer dan? dus een afdakje is genoeg?

[ Voor 19% gewijzigd door glennerbee op 27-04-2004 18:45 ]

Verwijderd

Yup, lijkt me idd handig kwa bereik.. anders worden het miss 2 APs.. je kan ook met een beginnen, en dan met laptop snelheidstestjes doen.. miss volstaat een AP.

Verwijderd

Onzin, 802.11B is robuuster dan 802.11A of G, vanwege de toegepaste modulatietechniek. Bij regen wordt t allemaal idd minder, maar A gaat sneller plat dan B. G is niets anders dan een combi van A en B, maar dan op 2,4 GHz. B is sowieso 2.4 en A is 5.8...

• glennerbee

glennerbee

F*uck The System!!

Topicstarter
owja, enne, hoeveel mensen kunnen er dan ongeveer op zo'n ap inloggen of maakt dat niet uit?

Verwijderd

glennerbee schreef op 27 april 2004 @ 18:47:
owja, enne, hoeveel mensen kunnen er dan ongeveer op zo'n ap inloggen of maakt dat niet uit?
Dat is niet zo te zeggen, daar moet je bij de aankoop gewoon goed op letten. Verschilt per type namelijk.

• glennerbee

glennerbee

F*uck The System!!

Topicstarter
ok, ik zie het al helemaal voor me :Y)

bedankt voor de goeie reacties, heerlijk zo'n forum

Verwijderd

Gebruik het de volgende keer wel op de juiste manier :) Dus zoek eerste zelf eens een beetje en als je er dan niet uitkomt, vertel dan je probleem. Je hebt nu niets zelf gedaan (en dat is wel de bedoeling).

Verwijderd

Jammer dat ik de pret moet bederven, maar je doet een aantal dingen niet volgens de regels.

Je topictitel is compleet waardeloos, dit moet een omschrijving zijn van je probleem/vraag, niet een schreeuw om aandacht.
En wat betreft je vragen; deze zijn gewoon met wat uitzoeken en inspanning van jouw kant zelf te beantwoorden:
FAQ Network Troubleshooting
http://www.google.com

En je geeft, zoals in het topic tot viermaal aangegeven door andere users, véél te weinig informatie. Je moet je aan deze richtlijnen houden voor je vooronderzoek en het uiteindelijke posten:
Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.