[VT8237] KT600 Southbridge koelen?

Pagina: 1
Acties:

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Ik ben de bezitter van een Asus a7v600 moobootje maar het viel me op de southbridge nogal heet werd. In dit geval is dat een Via VT8237:

Afbeeldingslocatie: http://www.challenge.ru/news/140703/8237msi.jpg

Ook heb ik nog een blokje liggen van een oude vga kaart :

Afbeeldingslocatie: http://www.active-hardware.com/images/g400.jpg

Ongeveer zoon blokje maar dan in het vierkant en precies passend voor op de southbridge. Enig probleem is zoals je ziet dat de southbridge niet geheel egaal is.. Het middelste rondje is lager gelegen. Hoe zou ik dit er het beste op kunnen zetten?

Of maakt het niet uit? dwz, gewoon erop lijmen met pasta ertussen?

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:04

Exigence

dnkroz

De koeling van de southbridge is niet zo kritiek als anderen onderdelen, en het hoogteverschil valt meestal erg mee. Dus je kunt het gewoon met adhesive vastmaken.

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11-2025
ik heb ook een a7v600 en die van mij heeft twee kopere memory heat sinks er op, dat werkt best.
ze hadden een plak koelpasta laagje op de onderkant en ze bedekken niet de hele sb. volgens mij maakt het niet zo veel uit omdat hij niet zo heet word.

je kan een klein druppeltje seconde lijm op de hoekjes doen en de rest in smeren met koelpasta of je koop van die koelpasta lijm.

[ Voor 84% gewijzigd door ikman op 27-04-2004 19:59 ]

Verwijderd

Toch effe blij dat dit dit topicje tegenkom want ik heb exact hetzelfde probleem. Die northbridge wordt idd behoorlijk warm en dan heb ik het niet over 50 graden.

Ikzelf heb ondertussen mijn oorspronkelijke NB-fan (Abit fannetje) moeten vervangen omdat die de geest had gegeven door een Thermaltake spirit koolertje. Er zat trouwens wel meer dan voldoende witte koelpasta op de oorspronkelijke koeler om de onevenheden weg te werken.

Ben overigens wel benieuwd hoe jij dit opgelost hebt want desondanks de nieuwe NB fan blijft de VT8237 veel te warm als je het mij vraagt.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:28

sapphire

Die-hard pruts0r

SB vlakken en dan het sinkje met Adhesive opplakken, of zoals hier boven al gezegd werd 2 kleine drupjes secondelijm op 2 hoekjes en paste in het midden :)

Gabriël AM5

Verwijderd

Hehe, zie nu pas dat het over de southbridge gaat. Voutje van mijn kant. :X Daar zitten nu die meegeleverde heatsinksjes van die spirit opgepak. Die werd trouwens ook al redelijk warm maar das nu verleden tijd door die heatsinkjes en airflow van de kast. Nu die northbridge nog ... :/

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 21:51 ]

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:51

Meneer aard

Porsche rulez!

sapphire schreef op 09 juni 2004 @ 21:43:
SB vlakken en dan het sinkje met Adhesive opplakken, of zoals hier boven al gezegd werd 2 kleine drupjes secondelijm op 2 hoekjes en paste in het midden :)
Daar heb ik even een vraagje over:

Wat werkt beter:

1. Thermal adhesive
2. Op alle hoeken een bietje secondelijm en in het midden as5/3/2 enz.?

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Pakjebakmeel
MAakt elkaar denk ik niet veel uit maar het ligt eraan of je het lang wilt laten zitten. Als je over de hele chip adhesive gebruikt krijg je hem waarschijnlijk nooit meer los :P

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Zalman adhesive ind ik persoonlijk k*t spul en bij kij flikkeren de sinks er dan altijd na een maand af :(. Ik gebruik nu al iets meer dan een maand AS3 adhesive op m'n Southbridge (nvidia mcp-t) en hij zit nog muur-en-muur vast, en dat krijg je waarschijnlijk ook nooit meer los.
De seconde lijm truc heb ik op een oudere videokaart geprobeerd en mijn ervaring rmee is dat eht gewoon goed werkt hoor :)
Trouwens ik las pas een ideetje van Syzzer, die mixt AS adhesive component A, B en AS3 doorelkaar (in verhouding 1:1:1) en dit koelt volgens hem ook erg goed en met een beetje wrikken kun je de heatsink er nog afkrijgen :).

Gabriël AM5

• Pakjebakmeel
Ben overigens wel benieuwd hoe jij dit opgelost hebt want desondanks de nieuwe NB fan blijft de VT8237 veel te warm als je het mij vraagt.
Ik heb een 120mm neXus fan in mijn chieftec sidepanel gemod. die houd ook wel een beetje de northbridge koel/. Als ik ooit eens een camera tot mijn beschikking heb zal ik het wel even posten in kleine mods. :)

VT8237 is trouwens de southbridge en KT600 de north. maar ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt. :P

[ Voor 13% gewijzigd door Pakjebakmeel op 10-06-2004 16:18 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
De vraag is of je nog garantie krijgt als er koelblokjes op zitten. Met AS adhesive krijg je ze namelijk idd niet meer los. :)

Verwijderd

Pakjebakmeel schreef op 10 juni 2004 @ 16:17:
[...]

Ik heb een 120mm neXus fan in mijn chieftec sidepanel gemod. die houd ook wel een beetje de northbridge koel/. Als ik ooit eens een camera tot mijn beschikking heb zal ik het wel even posten in kleine mods. :)
120 ? hehe, ja dat wil wel volgens mij >:)
VT8237 is trouwens de southbridge en KT600 de north. maar ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt. :P
Ja, da bedoelk, ze komen meestal tegenwoordig in setjes in tegenstelling tot vroegah hehe :P Wat wordt jou temp van je NB trouwens dan ? Ook warm genoeg zeker ?

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

wagenveld schreef op 10 juni 2004 @ 16:19:
De vraag is of je nog garantie krijgt als er koelblokjes op zitten. Met AS adhesive krijg je ze namelijk idd niet meer los. :)
Ach ja, bij de meeste dingen denk ik altijd maar Void your Warranty :P
K geloof dat k alleen nog maar op me reserve PSU en me kast garantie heb :P

Gabriël AM5

• Pakjebakmeel
120 ? hehe, ja dat wil wel volgens mij
IDD :) ik had altijd 2 80mm achterin als outtake en 1 voorin als intake. Nu die 120 in de zijkant zit kan ik die 2 80mm aan de achterkant er gewoon uithalen en is er nog steeds airflow. Nog beter, de fan is zo krachtig dat ik het fannetje aan de voorkant nu ook als outtake gebruik omdat daar ook lucht UIT kwam toe ie als intake diende. Dwz dat de 120 mm zoveel verplaats dat ie de flow van die fan omdraaide. :P en nog stil ook :) definitief een aanrader . Buiten dat ziet het er ook zeer l33t uit :) mijn CPU temp is er ook drastisch door omlaag gegaan ; van 38 idle naar 35 idle :P :P :P
Ja, da bedoelk, ze komen meestal tegenwoordig in setjes in tegenstelling tot vroegah hehe Wat wordt jou temp van je NB trouwens dan ? Ook warm genoeg zeker ?
hehe, geen id. Er zit geen temp sensor in maar toen ik nog geen 120 erin had zitten werd ie wel over de 50 graden aangezien je hem niet echt meer comfortabel vast kon pakken. Nu is dat veel minder naar mijn id . Eerder 40 graden ofzoow/.

Ik heb meteen ook maar een paar koelblokjes geplaatst op de "ICS" chipjes. Geen id waar die voor dienen maar die werden cker 60 graden. Kon ze nog geen seconde vasthouden :P

[ Voor 16% gewijzigd door Pakjebakmeel op 10-06-2004 23:38 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Leuk ter info, gister was mn bordje gestorven (a7n8x), en ze waren bij de Norrod niet echt blij met mijn modje :) . Ik hoor vandaag of ik een vervanging krijg of dat ze em gaan repareren. Je hebt dus sowieso garantie, maar dat zal ook wel van de winkel afhangen.

• Hann1BaL
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

wagenveld schreef op 11 juni 2004 @ 09:23:
Leuk ter info, gister was mn bordje gestorven (a7n8x), en ze waren bij de Norrod niet echt blij met mijn modje :) . Ik hoor vandaag of ik een vervanging krijg of dat ze em gaan repareren. Je hebt dus sowieso garantie, maar dat zal ook wel van de winkel afhangen.
Jij hebt gewoon mazzel :D
Ze hoeven geen garantie te geven bij verkeerd gebruik. En hoe goed en nuttig je mod ook is, het is en blijft verkeerd gebruik, want je mag er gewoon met je handjes niet aankomen :D
Dus kan een winkel altijd moeilijk gaan doen en zeggen dat het je schuld is. Dan kan je dat ook weer aanvechten als je kan aantonen dat het overlijden van het mobo niets te maken heeft met je modje. Maar dat kost vaak zoveel tijd en moeite (en geld evt..) dat het kopen van een nieuw mobo makkelijker is.

(einde offtopic gepraat :D )

Verwijderd

sapphire schreef op 10 juni 2004 @ 11:24:
Zalman adhesive ind ik persoonlijk k*t spul en bij kij flikkeren de sinks er dan altijd na een maand af :(. Ik gebruik nu al iets meer dan een maand AS3 adhesive op m'n Southbridge (nvidia mcp-t) en hij zit nog muur-en-muur vast, en dat krijg je waarschijnlijk ook nooit meer los.
De seconde lijm truc heb ik op een oudere videokaart geprobeerd en mijn ervaring rmee is dat eht gewoon goed werkt hoor :)
Trouwens ik las pas een ideetje van Syzzer, die mixt AS adhesive component A, B en AS3 doorelkaar (in verhouding 1:1:1) en dit koelt volgens hem ook erg goed en met een beetje wrikken kun je de heatsink er nog afkrijgen :).
Dit werkt ook prima met AS2, want dat gebruik ik meestal :)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

KAn ook, maar ik las het met AS 3, maar waarschijnlijkz zal het ook wel met AS5 werken :)
Heb k weer wat geleerd :)

Gabriël AM5

Pagina: 1