[Linux/SMB://] 'streamen' over netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:03

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Hoi, ik heb een vraag mbt het browsen over een (windows) netwerk met Linux. Is het net zoals in Windows mogelijk om file's te 'streamen' ? Als ik bijv. in windows een film op het netwerk open dan speelt deze meteen af. Onder Linux wordt dan eerst de totale film gedownload, en daarna afgespeelt.

Zijn hier ook oplossingen voor?

extra info:
Volgens mij slaat dit op zowat op alle Linux distro's neer, maar ik doe het nu zelf met Slackware 9.1
De shares staan op een Win2k3server, en vragen een user/pass combinatie om toegang tot de shares te krijgen.

Ik kan wel inloggen/browsen door de shares. Als ik een film/mp3 open (met welk programma maakt niet uit, oa XMMS) dan word het eerst gedownload naar een temp dir. Dit is onder Windows (NT5) dus niet zo.

[ Voor 42% gewijzigd door M-ThijZ op 27-04-2004 18:03 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

of een film gestreamt kan worden, ligt volledig aan het type video wat je wilt streamen, staat het formaat het niet toe, dan heb je een streaming server nodig :)

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Hoe open je de film in Linux? Als je de netwerk locatie eerst netjes mount werkt alles zoals het hoort volgens mij hoor.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Dat lijkt me eerder een instelling in de afspelende applicatie?

Maar sowieso heb je veel te weinig info gegeven om een zinnig antwoord op deze vraag te geven. Welke distro, welk windows OS, hoe zijn de bestanden geshared, instellingen, gebruikte speler op linux machine, enz.

Dus: Post eens wat meer info!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Uiteraard is dit mogelijk. zo lang je de share maar mount.
Uit je startpost maak ik echter op dat je waarschijnlijk de shares benadert met Konqueror of een ander progsel, en die doen dit niet standaard (waarom is mij overigens niet geheel duidelijk)
Er zijn wel programma's die dit wel automagisch doen, maar geen daarvan is in mijn ogen nog echt aantrekkelijk.

Wat je in ieder geval kunt doen is:
Bash:
1
mount -t smbfs //hostname/share /mountpoint

waarbij het gedeelte "-t smbfs" bij de meeste moderne kernels tegenwoordig optioneel is.

Als iemand een programma kent dat dit op een intuitieve manier automagisch doet, houd ik mij van harte aanbevolen :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-02 14:16

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Maakt helemaal niet uit..

Het SMB protocol ondersteunt in principe gewoon sharing (fileseek dus). Als je een smb share mount op je systeem kun je er waarschijnlijk gewoon van spelen. Als je echter de smb:// url in je player opgeeft zal hij waarschijnlijk wel eerst de file willen downloaden.
Dus eerst de share mounten, dan kun je zoveel streamen als je wilt.

Erkens:
SMB is iets anders dan ftp of http, het ondersteunt in het protocol namelijk seek functies ;)
Je kan dus naar een willekeurige plek in de file springen en daarvandaan lezen; dus kun je ook AVI's etc afspelen

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Bedankt voor jullie uitleg, ik denk dat het plaatje nu wel een beetje duidelijker word. Ik zal straks eens even proberen om de netwerkshare(s) te mounten.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als het programma de gnome VFS-layer ofzo snapt, kan het gewoon met smb:// of file://, maar lang niet alle players (lees: slechts een enkele) ondersteunt dat. In mijn ervaring is dat trouwens traag en onhandig, en is mounten een veel beter idee.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik heb er persoonlijk geen probleem mee. Ze zijn wel gemount maar verder stream ik gewoon de MP3 / DivX'en van een zwaardere (320G RAID 5) systeem.
Ik gebruik dit oa. voor DJ-toepassingen.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
blijkbaar werkt het alleen als je de shares mount, zo even proberen.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Kees schreef op 27 april 2004 @ 18:04:

Erkens:
SMB is iets anders dan ftp of http, het ondersteunt in het protocol namelijk seek functies ;)
Je kan dus naar een willekeurige plek in de file springen en daarvandaan lezen; dus kun je ook AVI's etc afspelen
i know, maar ik gokte dat het gewoon wat langer duurde doordat het over het netwerk moest :P

Verwijderd

Op mijn samba ketel hoeft je nooit te downloaden?

Alle MPEG4 formaten en xVCD niet, ook MP3 niet en ZIP bestanden zelfs niet!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Bij het mounten van de netwerk share word alleen om een password gevraagt. Terwijl ik toch ook een User moet kunnen invoeren, zo krijg ik geen toegang.
code:
1
2
3
4
5
6
7
bash-2.05b# mount "//server/Lan Disk4" "/mnt/Lan Disk4"
params.c:OpenConfFile() - Unable to open configuration file "/etc/samba/smb.conf":
        No such file or directory
Can't load /etc/samba/smb.conf - run testparm to debug it
Password:
1059: session setup failed: ERRDOS - ERRnoaccess (Access denied.)
SMB connection failed

Wat moet ik hier mee beginnen?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

-o username=blaat
wel raar dat dat in jouw manpages niet staat, bij mijn slack 9.1 staat het er wel in :P

overigens zou ik ook even een smb.conf maken, niet verplicht, maar dat scheelt wat errors oa ;)

[ Voor 85% gewijzigd door Erkens op 27-04-2004 19:18 ]

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
:D ja, dat werkt!

sorry, dat ik niet eerst in de manpages heb gekeken. Daar wordt je alleen overhoop gegooid met termen en argumenten. Ik ben nog niet zo thuis in de Linux wereld :X

Bedankt :)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Acid-Rain schreef op 27 april 2004 @ 19:20:
sorry, dat ik niet eerst in de manpages heb gekeken. Daar wordt je alleen overhoop gegooid met termen en argumenten. Ik ben nog niet zo thuis in de Linux wereld :X
juist door onder meer de manpages leer je enorm veel.
Zodra je eenmaal weet hoe die manpages opgebouwd zijn, is het veel sneller om het in de manpage op te zoeken dan dat je dat op een forum gaat vragen, waar eigenlijk niemand zit te wachten op dergelijke "zoek" vragen :)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Opgelost lijkt me, en neem van mij aan dat manpages niet bijten :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.