Toon posts:

[W2K] start niet op na aanzetten RAID

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn moederbord heeft een on-board RAID controller. Ik heb onlangs besloten deze ook te gebruiken ivm een tekort aan IDE-kanalen.

Echter als ik deze in de BIOS aanzet, dan start windows niet meer op. Het komt niet verder dan: bezig met opstarten (vlak voor het inlogscherm). Heb het de tijd gegeven maar er komt geen verandering in. Als ik RAID weer in de BIOS uitschakel (mijn OS staat dus niet op de RAID schijven) dan start windows normaal op zoals gewoonlijk.

In het systeemlogboek van windows wordt vermeld:
De volgende opstartstuurprogramma's zijn niet geladen: Evian

Iemand ervaring hiermee?

Win2000 Pro
MoBo: MSI K7T-266 Pro
RAID controller: promise 20265r

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:03
dus die RAID controller hangt aan je IDE kabels, of aan je SATA?

Verder, heb je al veilige modus geprobeerd? Staan de jumpers voor de harde schijven goed (die moeten anders staan voor RAID)?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het is een ide-raid controller die volgens een gevonden review alleen een RAID0 configuratie aankan.

Ik neem aan dat er in het handboek wel staat hoe e.e.a. moet, ook i.v.m. drivers. Daarnaast rijst zomaar de vraag of er überhaupt wel HD's op zitten aangesloten want de topicstart is erg mager wat dat betreft.

edit:

evian.sys geeft met Google veel (probleem)resultaten.

[ Voor 11% gewijzigd door Guardian Angel op 27-04-2004 17:21 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
SyS_ErroR schreef op 27 april 2004 @ 17:10:
dus die RAID controller hangt aan je IDE kabels, of aan je SATA?

Verder, heb je al veilige modus geprobeerd? Staan de jumpers voor de harde schijven goed (die moeten anders staan voor RAID)?
Geen SATA. IDE kabels, het is een on-board RAID controller.
De jumpers zijn in orde.

Veilige modus heb ik niet geprobeerd, maar wat zou ik moeten wijzigen onder veilige modus (mits het opstart uiteraard)? Als het opstart met veilige modus dan weet ik nog niet waarom het niet normaal wil opstarten......

Verwijderd

Topicstarter
GuardianAngel schreef op 27 april 2004 @ 17:17:
Het is een ide-raid controller die volgens een gevonden review alleen een RAID0 configuratie aankan.

Ik neem aan dat er in het handboek wel staat hoe e.e.a. moet, ook i.v.m. drivers. Daarnaast rijst zomaar de vraag of er überhaupt wel HD's op zitten aangesloten want de topicstart is erg mager wat dat betreft.
Het handboek spreekt over een mogelijkheid tot het bouwen van een RAID 0 of 1.

Er hangt 1 schijf aan de RAID controller, wat gewoon moet werken. In de BIOS heb ik een RAID 0 gebouwd en er wordt vermeld dat deze succesvol is gemaakt. Als de comp opstart dan wordt dit nogmaals bevestigd dat deze gedetecteerd wordt. Het probleem doet zich voor bij windows, wat niet wil opstarten als de RAID functie aanstaat.....

Verwijderd

Topicstarter
Iemand ?
Pagina: 1