Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart
Freeware
Software die gratis weggegeven wordt door de schrijver(s). Alhoewel je het programma gratis mag gebruiken blijft de auteur het copyright houden wat inhoudt dat je nog steeds toelating nodig hebt van de programmeur om er iets anders mee te doen. Meestal mag freeware gewoon gebruikt en verspreid worden, maar niet verkocht worden of gedaan worden alsof jijzelf de auteur bent.
Shareware
Shareware is meestal van de vorm "try before you buy". Dit houdt in dat je een programma voor een beperkte tijd, of in beperkte versie mag gebruiken. Wil je na de trialperiode verder gebruik maken van het programma, of wil je toegang tot alle functies moet je betalen. Het principe heeft tot doel toe te laten een programma uit te proberen en zo te zien of het voldoet aan je wensen vooraleer je tot aanschaf overgaat.
Cardware
Cardware is vergelijkbaar met Freeware, de auteur van het programma verwacht echter wel een ansichtkaart als je de software wil gebruiken.
GNU GPL
De GNU General Public License, kortweg GNU/GPL dient ter bescherming van open software. Van programma's verspreid onder GNU/GPL dient de broncode dan ook openbaar gemaakt te worden. In ruil kan de auteur verbeteringen door derden in het programma opnemen, op voorwaarde dat die ook onder GNU/GPL vrijgegeven worden. Bovendien moet een programma dat gebruikt maakt van code, die verkregen werd onder de GNU/GPL, ook onder deze licentie verspreid worden.
.....
http://freshmeat.net/faq/view/48/ bevat nog veel meer licentietypes en zo
EDIT: vooral de GNU GPL is bijvoorbeeld een pittige. Wat mag nu net wel en niet? Ik meende immers ooit gelezen te hebben dat enkel dat deel van de software die gebruik maakt van gnu gpl code ook onder deze licentie vrijgegeven moest worden, maar dat vond ik nu niet meteen terug op de site
[ Voor 29% gewijzigd door Yoeri op 27-04-2004 17:07 ]
Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten
Helpen we onze lieve n00bjes ook nog een handje
Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart
Je moet het ook niet zien als n00bs helpen. Maar ik vraga me soms ook nog wel eens af wat er exact bedoeld wordt. Ik denk daarom dat het een uitbreiding is. Maar laat hier iemand van de eindredactie/MT over beslissen. Zij hebben hier een soort van richtlijnen voor, neem ik aanRobin Vreuls schreef op 27 april 2004 @ 16:22:
Ik zie in iedergeval het niet het nut er van in om dat te gaan vermelden, laat staan achter een link te zetten. We zitten tenslotte op Tweakers.net en niet op een beginnersforum, dus enige kennis van licenties is zo op te zoeken via Google en consorte.
- Giphart
Professioneel Hyves-weigeraar
Ik googlen op: Licentietype Cardware, en wat krijg ik.... 10 resultaten waarvan er 8 doorverwijzen naar Tweakers met 3 topics met de vraag wat is Cardware, waarvan dit topic ook nog eens het meest recente was.
n00b of lui, twas niet duidelijk, en blijkt maar weer dat zoeken op GoT nog altijd de meeste juiste antwoorden oplevert
* yared denkt dat GoT Search maar eens naar de beurs moet
So you think I should vaporize, my tech_info, triple the bulk 25a-d/1, enhance the filterarray & raid the isometric fusion!? KEEP IT PLAIN AND SIMPLE!
Google, powered by GoT search.yared schreef op 05 mei 2004 @ 14:08:
Lol, toevallig zit ik net te zoeken wat Cardware inhoudt.
Ik googlen op: Licentietype Cardware, en wat krijg ik.... 10 resultaten waarvan er 8 doorverwijzen naar Tweakers met 3 topics met de vraag wat is Cardware, waarvan dit topic ook nog eens het meest recente was.
n00b of lui, twas niet duidelijk, en blijkt maar weer dat zoeken op GoT nog altijd de meeste juiste antwoorden oplevert
* yared denkt dat GoT Search maar eens naar de beurs moet
"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs