Access relaties maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39155

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een oude database uit Perfect view geconverteerd naar MS Access maar weet niet goed hoe ik de relaties van verschillende tabellen in access maak.

Over de opzet van de tabellen valt vast wel te twisten, maar ik heb het ook niet gemaakt en wil een opzet maken om alles in access te doen,

alle tabellen hadden in PV een relatie met de NAW tabel, kan iemand me duidelijk maken hoe ik dat het beste kan doen ?

Moet ik overal een nieuw veld toevoegen en deze aan het veld NAW_ID koppelen in de NAW tabel ?

via onderstaande link kan je zien welke tabellen er in access staan.

http://members.chello.nl/~p.mol15/access.jpg

hopelijk kan iemand het een beetje duidelijk maken.

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mylar
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-05 18:59
Het veld toevoegen en dan het ene naar het andere slepen in het relaties venster.

[ Voor 62% gewijzigd door mylar op 27-04-2004 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Ik denk dat hij wel weet hoe de tabellen te koppelen, maar niet welke velden te koppelen. ;)
Maar ik zou gewoon de structuur aanhouden die in Perfect View ook gebruikt werd.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LouisXV
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
De beste manier om tabellen te koppelen is inderdaad om een tabel een extra veld te geven dat ook in een andere tabel voorkomt, en dat een unieke waarde heeft (hoeft overigens niet uniek te zijn in de tabel met het nieuwe veld), bijvoorbeeld aan de tabel factuur een veld NawID te geven zodat je in die tabel op kunt zoeken wele facturen horen welke klant.

Factuur zelf kan ook weel een uniek veld hebben, bijvoorbeeld het bonnummer (factuurnr?), een veld dat ook voor kan komen bij reparaties en gebruiktefiet... . Je kan dan opzoeken welke reparaties er allemaal gedaan zijn voor die factuur en welke onderdelen er zijn gebruikt.

Overigens zou ik inderdaad nog eens goed naar dat model kijken. De NAW gegevens worden bijvoorbeeld 5x opgeslagen. Mocht je dit nog niet weten, zoek eens naar de term normaliseren. Dan kan je een goede uitleg lezen over hoe je het beste dit soort dingen uit kunt voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86236

Daarvoor moet je de tabellen in principe normaliseren en niet lukraak dingen aan elkaar gaan koppelen. Documentatie hierover kun je vinden in boeken. Maar om je alvast een voorzetje te geven kun je er hier alvast wat over vinden:

http://www.sum-it.nl/cursus/dbdesign/hollands/intro010.php3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39155

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties,

Ik weet inderdaad wel hoe ik een relatie leg tussen tabellen maar op basis van welke velden, evt. nieuwe velden aanmaken etc. dat is mij niet helemaal duidelijk, en dan een 1 op 1 of 1 op veel relatie is ook niet even duidelijk.

Maar bedankt voor de info, ga de info van jullie direct bekijken en hopelijk wordt het me dan wat duidelijker.
Pagina: 1