Toon posts:

content managing systeem voor school

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit oo mijn school in een sort of commisie, waarbij ik samenwerk met de rector en enkele professionals. Het uiteindelijke doel is een content managed websit, waar alle gegevens staan van roosters ed. De website moet er grafisch natuurlijk wel mooi uit zien.

Het probleem is dat ik er niet zoveel verstand van heb. Ik heb belooft te kijken naar kantenklare contentmanaging systemen, die gratis beschikbaar zijn. Dit zijn de voorwaarden: Het systeem moet enige vorm van beveiliging ondersteunen; dat wil zeggen iedere leeling moet met leerling nummer en wachtwoord kunnen inloggen tot zijn eigen gegevens, cijfers enzo.

Het content managing systeem heeft ook een database met veel mogelijkheden nodig. Er moet voor iedere leerling vrij veel gegevens oproepbaar zijn; Iedere leerling moet de beschikking hebben over een overzicht van zijn cijfers, van zijn uren afwezig, ed. daarnaast moet de website dienen voor als een informatiebron van ouders. Dus alle gegevens over de school moeten door alle ouders te vinden zijn. Het is dus alles bij elkaar nogal een project.

Welk gratis beschikbare content management systeem zou hiervoor geschikt zijn?
Waar moeten we nog meer rekening mee houden?

Verwijderd

Als je school iets goed geregeld wilt hebben, waarom laten ze het dan doen door leerlingen?

Edit: toevoeging: die er ook niet zoveel verstand van hebben

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2004 13:45 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 13:43:

Het is dus alles bij elkaar nogal een project.

Welk gratis beschikbare content management systeem zou hiervoor geschikt zijn?
Waar moeten we nog meer rekening mee houden?
Uitbesteden die handel, niet zelf gaan prutsen met een el cheapo gratis dingetje.

• kleautviool
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-04 14:38
Wat je nu allemaal opnoemt zijn allemaal dingen die vrij specifiek voor jouw website zijn. Dit zul je (denk ik) niet snel in een standaard gratis CMS tegenkomen.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Volgens mij zijn er in Nederland al zeker 1000 scholen met een dergelijk systeem. Zouden daar open source projecten tussen kunnen zitten?

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-04 16:20

Pelle

🚴‍♂️

Ik vermoed van niet. Mijn tip: schakel gewoon een webdevelopment bedrijf in, aangezien dit nogal wat impact heeft op je hele administratieve organisatie.

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Wat is het budget?

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-03 20:44

Bosmonster

*zucht*

...waarbij ik samenwerk met de rector en enkele professionals...
[...]
Het probleem is dat ik er niet zoveel verstand van heb
En dan moet jij gaan zoeken naar een CMS? :P Waar heb je die professionals dan voor?

Magoed.. er zijn wel goede opensource CMS'en, maar allemaal nogal complex en het zal je nog steeds een behoorlijke hoeveelheid kennis kosten om jouw systeem daarin gebouwd te krijgen.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
benoni schreef op 27 april 2004 @ 13:50:
Volgens mij zijn er in Nederland al zeker 1000 scholen met een dergelijk systeem. Zouden daar open source projecten tussen kunnen zitten?
Mijn school (Groene Hart Lyceum, Alphen a/d Rijn) was ooit (23 april 2002) de eerste met een cijfersysteem op internet. Deze was gebouwd als stageproject door een student, en dat was erg revolutionair. nu.nl heeft er zelfs melding van gemaakt. Absentie staat er niet op, maar wordt rondgemaild. Het lijkt me stug dat er nu al 1000 scholen dit hebben.

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

of neem eens contact op met:
St. ICTopSchool

Verwijderd

Wat is het nut van je afwezig uren opzoeken als je van je ouder toch een uitbrander krijgt nadat de leraar naar je ouders heeft opgebeld met de melding dat je zat te kaarten in de aula. :)

Verwijderd

Heerlijk Hollands: 't moet tip top in orde zijn, maar het mag niets kosten. Gratis CMS systemen zijn er genoeg, denk aan mmbase (even reclame maken voor mmbase :Y).
Maar CMS systemen zijn geen klik en klaar dingen. Anders zouden er nu veel ict-ers werkloos zijn :P

Je school heeft twee opties: niet zeiken en een statisch website (natuurlijk wel lekker goedkoop...), of een bedrijf inschakelen die verstand van zaken heeft.

• benoni
  • Niet online
GlowMouse schreef op 27 april 2004 @ 13:59:
Het lijkt me stug dat er nu al 1000 scholen dit hebben.
Mmm.. blijkbaar loop ik een beetje voor. In ieder geval heeft de grafische opleiding waar ik les gaf ook al jaren zoiets. De systeembeheerder heet net als ik Ben, dus die zou je 's kunnen bellen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 14:24:
niet zeiken en een statisch website (natuurlijk wel lekker goedkoop
De statische website zal velen malen duurder zijn dan de dynamische oplossing ;)

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-04 20:36

Not Pingu

Dumbass ex machina

GlowMouse schreef op 27 april 2004 @ 13:59:
[...]

Mijn school (Groene Hart Lyceum, Alphen a/d Rijn) was ooit (23 april 2002) de eerste met een cijfersysteem op internet. Deze was gebouwd als stageproject door een student, en dat was erg revolutionair. nu.nl heeft er zelfs melding van gemaakt. Absentie staat er niet op, maar wordt rondgemaild. Het lijkt me stug dat er nu al 1000 scholen dit hebben.
heb je het dan specifiek over middelbare scholen? Mijn school (HTS) had nl. volgens mij in 1998 al cijferlijsten online. ik denk dat sowieso elke hogeschool en universiteit dit hebben, en een hoop MBO's en middelbare scholen ook.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 14:27:
De statische website zal velen malen duurder zijn dan de dynamische oplossing ;)
Hoeft niet ;) gewoon alles Wiki :*) Apache regelt de toegang :7 Vooral niet moeilijker maken..

Edit: oh ja is eigenlijk ook dynamisch natuurlijk. Maar spaart je wel een CMS uit...

[ Voor 14% gewijzigd door benoni op 27-04-2004 14:32 ]

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-04 09:54

oZy

precies, als je het goedkoop wil doen moet je een systeem van een andere school kopen, zelf bouwen is altijd duurder (tenzij jij voor nop werkt en maanden/jaren de tijd hebt :Y))

Mijn vriendin zit op het GLR en die hebben een uitgebreid systeem met cijfers, roosters, absentie, en koppeling met outlook web access. Misschien dat je hier wat aan hebt:

code:
1
<META NAME="DEVELOPER" Content="Barry Faassen, Grafisch Lyceum Rotterdam">

• 12_0_13
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-02 13:19
Denk even goed na over de scheiding van content en graphische layout, en beslis of je zit zelf (gratis) wilt doen, of je het niet beter uit kan besteden. Het kan dan wel wat kosten, maar je hebt een grotere kans dat het goed gaat, en omdat geld een rol gaat spelen is err ook een beter drukmiddel voor deadlines etc.

Misschien een beetje spam, maar de topicstarter lokte dit dan ook wel uit, kijk eens naar Webhare:

[spam]

Ik heb zelf enkele jaren meegelopen aan de ontwikkeling hiervan. Het is een erg uitgebreid pakket, met vele opties. De universiteit twente maakt er ook gebruikt van. Misschiein dat er nog wel een educatieve licence in zit :)

[ Voor 8% gewijzigd door Bosmonster op 27-04-2004 14:39 ]

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-04 17:11
Voor open source oplossingen kun je bij OSOSS misschien wat vinden. In de lijst staan ook wat zaken die een bedrijfje voor jullie zou kunnen implementeren.

Zelf iets in elkaar zetten / aanpassen zou ik niet zo snel doen als je niet zeker weet dat je het kunt.

Regeren is vooruitschuiven

Verwijderd

Topicstarter
sjonge bedankt alvast voor de reacties, dit gaat wel heel snel plotseling, dat heb ik nog nooit meegemaakt en ik kom al jaren op GOT.

De bedoeling was nog niet helemaal duidelijk. Het gaat om het basis programma. Er zijn professionele mensen die het voor ons willen uitbouwen, maar ik ben echt op zoek naar een gratis fundament, om het zo maar te noemen, waar met zo weinig mogelijk tijd (lees: kosten) dit geheel op gebouwd kan worden.

Die website ICTopschool is alvast wel heel erg handig, bedankt.

• benoni
  • Niet online
T-MOB schreef op 27 april 2004 @ 14:35:
Voor open source oplossingen kun je bij OSOSS misschien wat vinden.
Ik mis Xaraya. Hieronder kun je modules aanbouwen voor cijferlijsten e.d. mits je natuurlijk goed overweg kunt met PHP.
Trouwens, die postnuke-achtige CMS'en, zijn die per definitie een beetje langzaam? Dat valt me nogal eens op bij websites...

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-04 21:57

ripexx

bibs

Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 14:39:
sjonge bedankt alvast voor de reacties, dit gaat wel heel snel plotseling, dat heb ik nog nooit meegemaakt en ik kom al jaren op GOT.

De bedoeling was nog niet helemaal duidelijk. Het gaat om het basis programma. Er zijn professionele mensen die het voor ons willen uitbouwen, maar ik ben echt op zoek naar een gratis fundament, om het zo maar te noemen, waar met zo weinig mogelijk tijd (lees: kosten) dit geheel op gebouwd kan worden.

Die website ICTopschool is alvast wel heel erg handig, bedankt.
Je zoekt dus eigenlijk een framework waarin je je eigen module kan hangen welke dan weer gekoopeld kunnen zijn aan de cijfer administratie enz. Er zijn verschillende frameworks gebaseerd op verschillende talen en er zijn er een op free of opensource.

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Kijk eens naar Xoops.

www.xoops.org

Simpel te installeren (tenzij je helemaal geen kaas gegeten hebt van PHP & mysql, maar dan moet je er al helemaal niet aan beginnen) en redelijk eenvoudig op maat te maken. Kant en klaar en gratis moet je maar vergeten, daar zijn je eisen te specifiek voor.

• intermusic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-03-2025

intermusic

Marc Hoekstra

Ik heb voor een middelbare school in Franeker een erg groot systeem geschreven voor het beheer van onder andere:
- Agenda
- nieuwspagina (zeer uitebreid, met mogelijkheid tot uploaden foto's enzo.)
- docentenpagina.
- Vaksectie pagina's (elke les zijn eigen pagina, voor de leraar naar de leerlingen)
Met meerdere modules zoals, downloads, tips, kennisbronnen (links) en
mogelijkheid lesmateriaal aan te bieden.

Dit alles zeer goed beveiligd en op verschillend gebruikersniveau instelbaar (gast, leerling, docent)

Dit systeem heb ik geschreven in mijn stagetijd maar nu kom ik er nog regelmatig om het systeem te update en daar verdien ik geld mee.

Je kan deze website vinden op het volgende adres: http://www.annamaria.nl/

Heb je hulp nodig, of willen jullie gebruik maken van dit systeem neem dan contact op met die school. In ieder geval kun je bij hun terecht voor eventuele bevindingen of als goeie referentie van mij :9

[ Voor 3% gewijzigd door intermusic op 27-04-2004 15:15 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:31

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
www.progresswww.nl . Iets wat vaak wordt gebruikt (mijn school gebruikt het ook), maar geen idee hoeveel het kost :)

Verwijderd

typo 3 is een veel gebruikt open source cms waar ik ook mee bezig ben, zeer uitgebreid

Verwijderd

Topicstarter
intermusic schreef op 27 april 2004 @ 15:13:
Ik heb voor een middelbare school in Franeker een erg groot systeem geschreven voor het beheer van onder andere:
- Agenda
- nieuwspagina (zeer uitebreid, met mogelijkheid tot uploaden foto's enzo.)
- docentenpagina.
- Vaksectie pagina's (elke les zijn eigen pagina, voor de leraar naar de leerlingen)
Met meerdere modules zoals, downloads, tips, kennisbronnen (links) en
mogelijkheid lesmateriaal aan te bieden.

Dit alles zeer goed beveiligd en op verschillend gebruikersniveau instelbaar (gast, leerling, docent)

Dit systeem heb ik geschreven in mijn stagetijd maar nu kom ik er nog regelmatig om het systeem te update en daar verdien ik geld mee.

Je kan deze website vinden op het volgende adres: http://www.annamaria.nl/

Heb je hulp nodig, of willen jullie gebruik maken van dit systeem neem dan contact op met die school. In ieder geval kun je bij hun terecht voor eventuele bevindingen of als goeie referentie van mij :9
Bedankt, ik zal morgen deze link aan mijn rector sturen.

Hebben jullie ook de mogelijkheid om een hoofdredacteur te maken? Het idee is dat iedereen dan gemakkelijk iets kan intikken, maar dat dan alleen de hoofdredacteur na nakijken of het wel door de beugel kan :P het op het net zet. Wij hebben namelijk niet genoeg ICT beheerders die de hele website kunnen maken, waardoor vakdocenten en leerlingen een contributie leveren. Nu moet dat allemaal overgetikt worden.

• intermusic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-03-2025

intermusic

Marc Hoekstra

Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 15:57:
[...]

Bedankt, ik zal morgen deze link aan mijn rector sturen.

Hebben jullie ook de mogelijkheid om een hoofdredacteur te maken? Het idee is dat iedereen dan gemakkelijk iets kan intikken, maar dat dan alleen de hoofdredacteur na nakijken of het wel door de beugel kan :P het op het net zet. Wij hebben namelijk niet genoeg ICT beheerders die de hele website kunnen maken, waardoor vakdocenten en leerlingen een contributie leveren. Nu moet dat allemaal overgetikt worden.
Alsof de duivel er mee speelt; precies wat jij zegt heb ik in dit systeem inbegrepen omdat ze bij deze school in Franeker ook met maar 1 webmaster zitten.
Het is bijvoorbeeld mogelijk dat leerlingen of docenten een nieuwsbericht aanmaken welke nog niet te zien is op de website als deze nog niet goedgekeurd is door de webmaster.

Voor meer informatie (kweet niet of ik dit mag neezetten) mijn website: [spam]

[ Voor 4% gewijzigd door Bosmonster op 27-04-2004 16:11 ]

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-03 20:44

Bosmonster

*zucht*

Ok.. blijkbaar vinden mensen het nodig dit topic vol te spammen met commerciele oplossingen.

Jammer maar helaas.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.