Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Batterijen]Beste gebruikswijze

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het hoort hier niet echt thuis, maar daar het toch grotendeels met elektronica te maken heeft besloot ik het hier te plaatsen. Verplaats maar als jullie vinden dat het ergens anders beter past :)

Het topic gaat over batterijen zoals al in de titel staat. Zoals een groot deel van de bevolking bezit ook ik een GSM. Herbij hebben ze mij steeds wijs gemaakt van de batterij telkens volledig leeg te laten lopen voor je hem terug oplaad. Ik hou mij dus al 3 jaar aan die regel, maar toch begin ik te merken dat mijn batterij als maar sneller plat loopt :'(

Een GSM-batterij is nu niet zo enorm duur, dus daarover gaat het niet volledig. Het gaat hem vooral over het feit dat ik nu een portable heb, ook met een batterij dus. En nu wil ik zeker zijn dat ik mijn batterij op de best mogelijke manier onderhoud. Het is een standaard-batterij (Li-ion denk ik).

Ik las van mensen dat je de batterij gewoon moet gebruiken zoals je wilt, en eens je batterij echt niet meer goed laad je hem maar eens een nachtje in de diepvriezer moet leggen en hij zo goed als nieuw is...Andere mensen beweren dan dat als je dat doet, je batterij volledig kapot is.

Anderen zeggen dat je je batterij moet "leren". Hiermee bedoelen ze dat je de batterij op alle mogelijke momenten eens moet herladen (dus zowel eens volledig leeg, eens halfweg,...). Van nog anderen lees je dat je telkens opnieuw je batterij moet laten leeglopen voor je ze herlaad. En nog anderen zeggen dat het voldoende is van eens om de zoveel weken de batterij volledig leeg te laten lopen.

Veel verschillende mogelijkheden dus en ik zie de bomen niet meer :(

Doel van dit topic: wat is volgens jullie de beste manier om met een batterij om te springen?

- Elke keer opladen en volledig leeg laten lopen
- Om de zoveel dagen eens volledig leeg laten lopen
- De batterij op verschillende momenten herladen
- Niets van aantrekken, gewoon de diepvriezer in
- ...

En wat doe je als je grotendeels op netstroom werkt? Is het dan beter van je batterij uit je laptop te halen, of kan het geen kwaad als die blijft zitten :?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:24
Wat ze mij hebben wijsgemaakt is dat je batterij 'lui' wordt als je hem vaak oplaad terwijl hij nog niet leeg is.
Het is dan ook mijn gewoonte om mijn batterij pas op te laden als hij (zo goed als) leeg is, en dan laad ik hem ook in 1x volledig vol.

Volgens mij kun je het best, wanneer je batterij 'lui' is, hem het beste achtereenvolgens volledig opladen, volledig ontladen, en tot slot weer volledig volladen. Ik heb wel eens een laptop (Compaq Presario) in mijn handen gehad met een optie in het BIOS die dit deed.

• Markieman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:28
Zolang het geen NiCd is kun je er dacht ik mee doen wat je wilt.
Uit mijn ervaring, en wat ik begrepen heb, gaat een baterrij hoe dan ook na een paar jaar dood. Bij NiCd was dit wat eerder dmv het "geheugen-effect"

You do not fear them? - The Wraith? Naah. Now *clowns*, that's another story.

Verwijderd

Topicstarter
Markieman schreef op 27 april 2004 @ 13:06:
Zolang het geen NiCd is kun je er dacht ik mee doen wat je wilt.
Uit mijn ervaring, en wat ik begrepen heb, gaat een baterrij hoe dan ook na een paar jaar dood. Bij NiCd was dit wat eerder dmv het "geheugen-effect"
Uit mijn scheikunde van vorig jaar herinner ik mij ook dat een batterij er uiteindelijk aan gaat door het niet 100% omkeerbaar zijn van de redoxreactie of zo. Maar natuurlijk blijft ook dan een verschil in levensduur bestaan afhankelijk van hoe je je batterij behandelt.

Momenteel blijf ik bij het idee dat je een batterij best elke keer ontlaad en dan volledig herlaad, zodat die inderdaad nie "lui" wordt. Wat ik nu niet weet is wat ik moet doen terwijl ik op netspanning werk. Bij mijn GSM valt mij op dat als hij op netstroom aangesloten is de batterij als het ware continu herladen wordt, dus de GSM verbruikt energie van de batterij en de netstroom herlaadt die batterij dan meteen. Dat is natuurlijk niet echt goed.

Nu weet ik niet wat een laptop doet. Werkt je laptop rechtstreeks op de netstroom, of werkt hij via de batterij op netstroom. In het tweede geval moet ik namelijk mijn batterij beter uit mijn laptop laten ntl.

• Andante
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Zoals eerder is opgemerkt zijn alleen NiCd accu's zeer gevoelig voor het zogenaamde geheugeneffect, waardoor de opslagcapaciteit afneemt als je ze niet goed ontlaad voor het opladen. Moderne NiMH accu's zijn er minder gevoelig voor, maar kunnen er wel onder lijden als je ze niet helemaal ontlaad. Lithium ion of Lithium polymeer accu's zijn zo goed als ongevoelig voor dingen als het geheugeneffect. Alleen hebben die weer andere dingen om op te letten, ze zijn bijvoorbeeld erg kwetsbaar mbt te hoge laad/ontlaadstromen.

En zoals Markiedam al zegt accu's hebben een bepaalde levensduur, meestal uitgedrukt in een aantal cycli, voor NiCd was dit zo rond de 1000 tot 1500 keer laden en ontladen, over dat aantal cycli word de capaciteit langzaam minder tot dat de accu uiteindelijk onbruikbaar word. Voor NiMH, Li-ion en Li-polymeer geld deze regel ook alleen het aantal cycli zal hoogstwaarschijnlijk anders zijn en ook afhankelijk van hoe een dergelijke accu word geladen, hogere laadstromen zijn belastender voor een accu, zelfde geldt voor hoge ontlaadstromen.

Een accu in de vriezer leggen heeft helaas geen enkel effect, sterker nog een accu die uit de vriezer komt zal heel slecht stroom kunnen leveren, omdat de reactie in de accu beter verloopt op hogere temperaturen... Opladen echter is een geforceerde reactie in tegenovergestelde richting. Dit levert warmte op en dat kan dus het best gebeuren in een omgeving waar de accu z'n warmte kwijt kan.

Zoals je zelf (Damoke) aan geeft, de redox reactie is niet 100% omkeerbaar en in bepaalde gevallen kan die zelfs helemaal mislopen, zodat er een andere reactie optreed. (Met name een electrolyse reactie waar waterstof bij vrijkomt.)

Waarschijnlijk draait je laptop op een Li-ion accu, en die zijn wat geheugeneffect en andere dingen betreft redelijk stabiel. De electronica van je laptop rekent wel af met de andere probleempjes die dat soort accu heeft.

[ Voor 1% gewijzigd door Andante op 27-04-2004 13:51 . Reden: Typo fix ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zover ik weet:

NiCd => Geheugen effect, word lam als je ze dus bij halfleeg al weer op laad, en heeft sterke zelf ontlading,

NiMH -> Zo goed als GEEN geheugen effect, Geringe Zelfontlading.

Li-Ion -> Geen Geheugen Effect Geen tot nauwelijks Zelfontlading..

als je een NiMH accu in je telefoon heb dan kan het inderdaad kloppen dat die na een jaar of 3 wat lam word :-)

404 Signature not found

Pagina: 1