[PHP] Ingelogd blijven?

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008

• Isengrim
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:15
Ik ben bezig met een loginscript en doe dat doormiddel van sessies, maar iedere keer als je je browser afsluit moet je dus opnieuw inloggen.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik ingelogd kan blijven? En het moet op een veilige manier.

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 12:07
zou kunnen met behulp van een cookie. Sessies verlopen als je je browser sluit

stp - PSN ID: stp_4

Verwijderd

je kan gebruik maken van een ip check of versleutelde cookies

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:50

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 12:53:
je kan gebruik maken van een ip check of versleutelde cookies
Alleen IP check lijkt me vrij onbetrouwbaar.. Encrypted cookie lijkt me dan beter.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:44

Dennahz

Life feels like hell should.

Kijk eens op www.phpfreakz.nl daar staan genoeg voorbeelden van login scripts met cookies. :)

Kijk ook hier eens : www.php.net/setcookie .. verder werken koekjes ongeveer hetzelfde als sessie's.. je moet dus gewoon met $_COOKIE werken.

Oh ja, je kan een soort van userhash maken.. dus username + password + random getal en dat in md5.. die in de database en cookie zetten en deze laten controleren. Heb ik ook gedaan op m'n forum maar is een tijdje geleden dat ik er mee bezig geweest ben dus misschien heb ik het een beetje fout uitgelegd :X

Succes!

[ Voor 39% gewijzigd door Dennahz op 27-04-2004 12:57 ]

Twitter

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Cookie neerzetten met een willekeurige waarde, op je server deze willekeurige waarde koppelen aan het ip-adres. Dan als iemand pagina opvraagt cookie uitlezen, willekeurige waarde op je server controleren en ip-adres controleren. Dan zou iemand moeten kunnen inloggen door op hetzelfde ip-adres te blijven, terwijl je niks gevaarlijks client side zet.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:18

TeeDee

CQB 241

BrEeZeR schreef op 27 april 2004 @ 12:56:
Oh ja, je kan een soort van userhash maken.. dus username + password + random getal en dat in md5.. die in de database en cookie zetten en deze laten controleren. Heb ik ook gedaan op m'n forum maar is een tijdje geleden dat ik er mee bezig geweest ben dus misschien heb ik het een beetje fout uitgelegd :X
Lijkt me niet handig om een random getal erin te zetten. Dan klopt de hash niet meer, omdat je het random getal niet weet :+

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Vreemde antwoorden zeg. Een sessie werkt meestal met een cookie. Zet de verloopdatum van die cookies op (bijvoorbeeld) 10 jaar. Bij het sluiten van je browser bestaat de cookie dan nog en moet je nog ingelogd zijn. (Het kan zijn dat de server de informatie die bij je cookie hoort wel verwijderd -- je kan ook instellen wanneer dat gebeurt.)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

TeeDee schreef op 27 april 2004 @ 13:06:
[...]

Lijkt me niet handig om een random getal erin te zetten. Dan klopt de hash niet meer, omdat je het random getal niet weet :+
goh, waarom staat er dan in zijn post iets van een database en het daarin opslaan :? ;)

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:31

pietje63

RTFM

Sendy schreef op 27 april 2004 @ 13:09:
Vreemde antwoorden zeg. Een sessie werkt meestal met een cookie. Zet de verloopdatum van die cookies op (bijvoorbeeld) 10 jaar. Bij het sluiten van je browser bestaat de cookie dan nog en moet je nog ingelogd zijn. (Het kan zijn dat de server de informatie die bij je cookie hoort wel verwijderd -- je kan ook instellen wanneer dat gebeurt.)
Een sessie is een cookie die wordt verwijdert als:
• OF de sessie tijd verlopen is
• OF de browser gesloten wordt

Dat is het verschil tussen een sessie en een normale cookie.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Kwai_gon_jinn
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Kwai_gon_jinn

[-geen icon-]

@breezer
uhhh password encrypte in een cookie is niet echt verstandig :)

Kunt IMO beter je ip erin mee hash-en. Kan je ook ingelogd blijven op meerdere computers met een andere cookie waardoor cookie hijacks wat lastiger word.
(ruw vb: men copied een cookie op een flop en plant het netjes op zijn pc op de desbetreffende plek. Woppa en de kind [scriptkiddie] kan de was doen :+ )

Confucius said: "In ancient time, learning was for self. Nowadays learning is for others."

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:50

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

pietje63 schreef op 27 april 2004 @ 13:14:
[...]

Cookies zijn ook in te stellen dat ze verloopbaar als je een browser sluit c.q. sessietijd verlopen is.

Cookies zijn clientside, sessions serverside (en plaatsen alleen clientside een SessieID)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

[...]

session.cookie_lifetime specifies the lifetime of the cookie in seconds which is sent to the browser. The value 0 means "until the browser is closed." Defaults to 0.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Je kunt het makkelijkste inderdaad de session cookie lifetime verhogen naar een maand ofzo.

Als extra beveiliging en ter voorkoming van het kopieren van de cookie naar andere systemen zou je het IP op kunnen slaan in de sessie. Nadeel is dat mensen met een variabel IP dan niet ingelogd kunnen blijven.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...]

En als je nog niet door hebt dat je kletst; een sessie gebruikt 1) een searchstring in de URL of 2) een cookie (of nog exotischer een veld in een form) om een unieke identifier clientside te gebruiken. Deze identifier is gekoppeld aan een sessie datablokje op de server. Je kan dus instellen wat je wil aan cookies, want een cookie is een cookie is een cookie.

• Isengrim
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:15
Tis leuk dat jullie me allemaal het verschil uit leggen tussen een sessie en een cookie, maar wat is nou de beste en veiligste manier om ingelodg te blijven?

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Isengrim schreef op 27 april 2004 @ 14:04:
Tis leuk dat jullie me allemaal het verschil uit leggen tussen een sessie en een cookie, maar wat is nou de beste en veiligste manier om ingelodg te blijven?
Als je het even allemaal gelezen had ;)

Wat er dus gezegd wordt is dat cookies/sessies hand in hand gaan. De enige manier waarop je iemand ingelogd kan houden is middels cookies. Of je die cookies nu zelf regelt of via de sessie boeit niet zoveel. Het laatste is echter wel het eenvoudigst, zeker aangezien je eigen site ook al gebruik maakt van sessies.

Qua beveiliging kun je het zelf zo veilig maken als je zelf wilt.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:31

Pelle

🚴‍♂️

Er is geen 'beste' of 'veiligste' manier.

• netiul
  • Laatst online: 02-05 14:00
Nee, maar wel een 'betere' of 'veiligere'.

Imo is gewoon de beste (:P) manier: sessies gebruiken en vervolgens het SESSID in een cookie op te slaan, zoals hierboven al meerdere keren gezegd is. De kans is uitermate klein dat een gebruiker een ander (bestaand) ID in z'n cookie edit.

[ Voor 9% gewijzigd door netiul op 27-04-2004 14:41 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:01

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Replicator schreef op 27 april 2004 @ 14:40:

Imo is gewoon de beste (:P) manier: sessies gebruiken en vervolgens het SESSID in een cookie op te slaan, zoals hierboven al meerdere keren gezegd is. De kans is uitermate klein dat een gebruiker een ander (bestaand) ID in z'n cookie edit.
Een sessiID staat in de meeste gevallen al in een cookie. Het enige dat je hoeft te doen is de cookie parameters van de sessie aanpassen en ervoor zorgen dat het sessiebestandje op de server lang genoeg blijft bestaan.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Replicator schreef op 27 april 2004 @ 14:40:

Nee.. maar het is zo wel erg makkelijk de cookie te kopieren/stelen/whatever :)

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:56

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Oftewel: lifetime instellen met www.php.net/session_set_cookie_params en klaas is kees. Dit is al 100x besproken, en er is bovendien enorm veen over te vinden op het web. Succes :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.