[Illustrator] Aanleveren in 2 kleuren *

Pagina: 1
Acties:

• awarnach
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-04 09:23

awarnach

2.02m tall Dutch guy

Topicstarter
Hoi, ik heb een A3 "poster/folder" ontworpen in illustrator (grijstinten), de ene kant is compleet vector, de andere kant bevat een plaatje met diverse (niet-vector) logo's (ook in grijstinten), nu zegt de drukker dat alles maar in twee kleuren kan (ivm de wensen/het kostenplaatje van de opdrachtgever): zwart en wit

Iemand enig idee hoe ik dit gemakkelijk om kan zetten?
Ik heb nog niet zo veel ervaring met illustrator...

Awarnach | event photographer

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:29
Bitmaps zou ik in Photoshop omzetten naar 2 kleuren, niet in Illustrator. Misschien kun je toch beter de logo's in vectoren proberen te bemachtigen of ze overtrekken... :)

(overigens volgende keer voor iets duidelijkere titel zorgen ;))

[ Voor 19% gewijzigd door Willem op 27-04-2004 12:57 ]

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

Grijs kan zelfs gemaakt worden met maar één kleur. Zwart. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.sskw.nl/afb/raster2.jpg

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:31

Pelle

🚴‍♂️

Titelfix :)

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat bedoelt jouw drukker:

a. Ik wil helemaal geen rasters drukken
b. Ik wil alles aangeleverd in raster xx lijnen per cm

• Dark Blue
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

benoni: dat zal voor de drukker toch niet zoveel uitmaken?
het gaat hem denk ik meer om het aantal kleuren inkt dat gebruikt moet worden. En dan is twee kleuren toch wel wat goedkoper dan vierkleurendruk...
Twee kleuren hoeft niet direct zwart en wit te betekenen!! (op wit papier hoef je namelijk helemaal geen wit te drukken, dus dat verruimt de mogelijkheden weer)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• benoni
  • Niet online
Dark Blue schreef op 27 april 2004 @ 20:07:
benoni: dat zal voor de drukker toch niet zoveel uitmaken?
het gaat hem denk ik meer om het aantal kleuren inkt dat gebruikt moet worden. En dan is twee kleuren toch wel wat goedkoper dan vierkleurendruk...
Twee kleuren hoeft niet direct zwart en wit te betekenen!! (op wit papier hoef je namelijk helemaal geen wit te drukken, dus dat verruimt de mogelijkheden weer)
Volgens svketels zegt zijn drukker 'dat alles maar in twee kleuren kan (ivm de wensen/het kostenplaatje van de opdrachtgever): zwart en wit'...

Ik maak daaruit op dat de drukker in 1 kleur gaat drukken, en dat op een wat onbeholpen doch begrijpelijke manier duidelijk wil maken aan een niet-graficus... 8)7
En misschien gaat ie wel copyprinten of iets dergelijks, waardoor rasters wat problemen kunnen krijgen...

offtopic:
@DarkBlue: volgens mij ben je een veel te praktijkgericht denker voor zo'n kunstopleiding ;)

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

benoni schreef op 27 april 2004 @ 20:39:
offtopic:
@DarkBlue: volgens mij ben je een veel te praktijkgericht denker voor zo'n kunstopleiding ;)
offtopic:
Zou tijd worden dat die kunstzinnige types eens weten waar ze mee bezig zijn, scheelt een hoop ellende. Pluimpje voor DarkBlue ;)

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-05 20:56
De drukkers waar ik wel eens wat bij aangeleverd hadden, wilden graag dat plaatjes aangeleverd werden in een formaat met gescheiden kleuren. Dat betekent dat je in Illustrator een enkele kleur gebruikt (gewoon zwart dus) maar die kun je wel in verschillende tinten toepassen om grijs te maken. Bitmap-achtige plaatjes moet je dan ook converteren naar greyscale; dat is geen probleem als de plaatjes toch al grijs waren.

Als het goed is kan de drukker dan zelf wel de goede platen maken. Zoniet, dan moet je maar eens met ze gaan overleggen wat ze precies willen.

Overigens wisselt het nogal per drukker wat er zoal acceptabel is als materiaal. Zelfs als je het helemaal perfect aanlevert gaan er waarschijnlijk toch nog zelf mee prutsen. Het beste kun je dus gewoon met je drukker overleggen wat je precies moet doen.

Wat drukkers naar mijn ervaring in ieder geval NIET leuk vinden is full-colour materiaal drukken met steunkleur. Zwart-wit materiaal is echter heel wat makkelijker, omdat dat automatisch goed te scheiden is.

[ Voor 31% gewijzigd door Soultaker op 27-04-2004 21:51 ]

• benoni
  • Niet online
@Soultaker: ehm... kleurgescheiden zwart :?

Laat anders de drukker even vertellen op wat voor pers het gaat, en op welk papier. Dan weten we precies welk raster mogelijk is.

En verder, voor het gemiddelde offsetdrukwerk:
Rasterplaatjes (in jouw geval dus de grijswaarden photoshoppers): op 100% van de grootte moeten ze rond de 300 pixels per inch zijn. Bitmaps moeten minstens 1200 dpi zijn. Dit soort drukwerk gaat meestal met een dekkende zwart, en zeker als het papier van mindere kwaliteit is moet je de middentonen in je rasterafbeeldingen zo'n 20% lichter maken dan normaal. Dus wat normaal 70% zwart is (zie info paletje in Photoshop) moet rond de 50 % uitkomen. Anders krijg je van die vieze dichtgelopen foto's, dat zie je nogal eens bij aangeleverde advertenties in kranten. Hetzelfde geldt voor Illustrator rastervlakken en verlopen: alle tinten tussen de 40 en 95% kun je beter een stukje lichter maken dan je gewend was.

• Dark Blue
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

NijntjeRocks schreef op 27 april 2004 @ 21:06:
[...]

offtopic:
Zou tijd worden dat die kunstzinnige types eens weten waar ze mee bezig zijn, scheelt een hoop ellende. Pluimpje voor DarkBlue ;)
offtopic:
daarom ben ik wslk ook afgewezen voor de kunstacademie... ik werk nu 2 jaar in een printshop en ben eigenlijk altijd zo praktisch ingesteld...heb af en toe met de drukkerij te maken, maar die man wil geen 'rondleidingen' geven ;) ... en zelfstudie over die technieken vergt discipline...gelukkig volg ik dit soort topics goed en leer ik op het mbo ook veel over de technische kant...

Copyprinten is trouwens helemaal een ramp als het om dunne friemelige dingen gaat die niet in één kleur zijn; ik heb een keer lila tekst als proef op een geboortekaartje uitgeprint (kaartje portrait) en dat was redelijk; toen hij op het stramien noodgedwongen landscape-gewijs door de machine ging werden de letters zo rafelig door de 'raster'lijnen dat de klant het niet meer wilde hebben...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• awarnach
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-04 09:23

awarnach

2.02m tall Dutch guy

Topicstarter
Dank iig voor al jullie reacties. Ik mocht dus toch grijstinten gebruiken, ik moest alleen omdat er ook iets geel gedrukt gaat worden, de achtergrond aanpassen. Maar het meisje van de drukker communiceerde wellicht niet duidelijk genoeg; dat in combinatie met mijn geringe eravring op dit vlak leidde tot onduidelijkheid.

Awarnach | event photographer

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
Volgens mij wordt hier simpelweg een Photoshop duotoon bestand bedoeld of heb ik het nu mis?
Pagina: 1