Toon posts:

Kwaliteit van een getranscode DVD t.o.v. divx of xvid?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta op het punt van een dvd schrijver te kopen.
De prijzen zijn tegenwoordig sterk aan het zakken, dus ik ben van plan zo'n Pioneer 107D te kopen.
Mijn vraag is, hoe goed lukt dat nu eigenlijk, legale backups maken met bijvoorbeeld DVD Shrink of Nero Recode 2?
Als ik het goed begrijp maken allebei de programma's gebruik van transcoden.
Dit is anders dan encoden (met bijvoorbeeld divx of xvid) en gebeurt dan ook veel sneller.
Op hoeveel tijd kan je een gemiddelde film (1.5u speelduur bijvoorbeeld) op een gemiddelde pc (intel pentium 4) met dvd shrink omzetten?
Moet ik daar echt UREN voor uittrekken, of gebeurt het op een kwartiertje ofzo?
Nog een vraag: ik ben enkel geinteresseerd in de hoofdfilm + 1 audio track, dus geen extra's, is het dan mogelijk om ELKE film die er is op 1 enkel dvd+r schijfje te branden van 4.7gb? Of zijn er ook films die daar echt te groot voor zijn?

Nu de laatste vraag: hoe is de kwaliteit? Ik ben vooral geinteresseerd in een vergelijking met divx of xvid.
Is de kwaliteit van de doorsnee dvd shrink backup juist beter of slechter dan een 2cd xvid rip?

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:54
Ik gebruik zelf dvd2one, gemiddeld zo'n 14 minuten recoden, vevolgens 14 minuten branden (op 4x)
Veel DVD's zijn groter dan 4.3 gig, dus dan moet ie echt recoden. Mijn ervaring is dat dan nog de kwaliteit beter is dan xvid of divx.
Een film als LODR is ongeveer 6a7 gig, alleen de film. Daar zul je wel merken dat ie moet recoden. Echter de kwaliteit is bij mij nog echt redelijk te noemen (beter dan de meeste divx)

• tK0wnZ
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-02 10:20
Mijn vraag is, hoe goed lukt dat nu eigenlijk, legale backups maken met bijvoorbeeld DVD Shrink of Nero Recode 2?
Met shrink gaat dit redelijk goed, indien de compressie niet al te hoog ligt. Dat ander programma ken ik niet.
Als ik het goed begrijp maken allebei de programma's gebruik van transcoden.
Dit is anders dan encoden (met bijvoorbeeld divx of xvid) en gebeurt dan ook veel sneller.
Op hoeveel tijd kan je een gemiddelde film (1.5u speelduur bijvoorbeeld) op een gemiddelde pc (intel pentium 4) met dvd shrink omzetten?
analyzen - 1 min
aanpassingen instellen - 1 min
transcoden - 15-30 min
branden - 7 min (8x)
Nog een vraag: ik ben enkel geinteresseerd in de hoofdfilm + 1 audio track, dus geen extra's, is het dan mogelijk om ELKE film die er is op 1 enkel dvd+r schijfje te branden van 4.7gb? Of zijn er ook films die daar echt te groot voor zijn?
Het is lang niet altijd mogelijk een film zonder menu op een dvd-r te krijgen.. film van 2 uur of zelfs korter zijn wel eens 6GB+
Nu de laatste vraag: hoe is de kwaliteit? Ik ben vooral geinteresseerd in een vergelijking met divx of xvid.
Is de kwaliteit van de doorsnee dvd shrink backup juist beter of slechter dan een 2cd xvid rip?
als je geen menu behoud, is de compressie met shrink meestal niet al te groot, dus de kwaliteit zal dan altijd beter blijven dan een xvid ripje..
indien je betere kwaliteit wil kan je dvd2dvd-r gebruiken, of als je ook het menu wilt behouden moet je "big tree" guide van doom9.org eens checken

Verwijderd

Topicstarter
Dus zo'n film van 6gb+ die kan je niet met transcoden op een dvd+r van 4.7gb krijgen?
En stel dat je dan zo'n film hebt van 6 ~ 7gb, en je zet bij dvd shrink de compressie zo hoog dat hij toch net op een dvd+r van 4.7gb past, is de kwaliteit dan nog ok?
Kan je het dan vergelijken met 1cd xvid of 2cd xvid ofzo?

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:54
Je begint het dan te zien, zegmaar. Maar je snapt natuurlijk ook wel dat zo'n film dan ook met divx of xvid ook slechter zal zijn, want waarschijnlijk prop je die film dan ook op 2 ceedeetjes.
Ik denk dat de kwaliteit echt nog wel goed te noemen is.
Ik laat regelmatig vrienden naar backups kijken, die zien het niet eens...

Verwijderd

Waarom download je het programma niet (freeware tenslotte!) en kijk je wat ie doet? Je hebt geen dvd brander nodig om te zien wat de diverse compressiestanden doen.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

DVD2one vind ik kwalitatief beter dan DVD shrink. Zeker bij actiemomenten weet DVDshrink vaak te verrassen met veel blokjes in beeld. Het nadeel van DVD2one zijn de beperkte instelmogelijkheden.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is ook waar natuurlijk Krusher :)
Maar ik had er geen idee van hoe lang zo'n transcode proces eigenlijk zou duren.
Want encoden met xvid 2pass duurt bijvoorbeeld zo'n 3u op mijn pc, en ik dacht dan kan ik het beter snel even vragen aan de mensen van GoT dat gaat makkelijker zo :)
Maar nu het blijkt dat dvd shrink echt wel snel is, ga ik een paar van m'n dvd films hierthuis even proberen om te zien wat het doet.
Bedankt voor de info :P

Verwijderd

Niet alle films wil je compleet met menu's hebben - zo kan ik mij goed voorstellen dat je backups voor de kinderen gewoon de film los wilt hebben en niet met alle voorfilms en submenu's (inleggen en spelen - een kind kan een film opzetten ;)). Op die manier scheelt het weer ruimte die de kwaliteit van de film ten goede komt. :)

Een handig topic voor je: [rml]DVD's backuppen; de beste manier [ Deel 2][/rml]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 10:30:
Dat is ook waar natuurlijk Krusher :)
Maar ik had er geen idee van hoe lang zo'n transcode proces eigenlijk zou duren.
Want encoden met xvid 2pass duurt bijvoorbeeld zo'n 3u op mijn pc...
Divx is ook even iets anders dan een dvd stream ;)

Maar ja, de tijden die genoemd zijn hangen wel af van de grootte van de film en de hoeveelheid compressie e.d.

Met een beetje P4 of Athlon moet het idd wel in een uurtje bekeken kunnen zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik denk dat als je alle overbodige audio streams weglaat, en de menu's en extra's (trailers documentaires) allemaal weglaat, dus alleen de hoofdfilm + 1 audiostream + 1 subtitle dan zullen de meeste films wel met dvd shrink of nero recode2 of dvd2one te backuppen zijn.
En zo niet, kan je natuurlijk ook gewoon 2 lege dvd+r media gebruiken hé?
Of de laatste uitweg is voor gewoon encoden naar xvid met een mp3 audio stream. Dan krijg je zelfs meerdere films op 1 dvd+r :p Aangezien ik een philips dvd 737 speler heb is dat geen probleem.

Verwijderd

Ik gebruik zelf DVD X copy platinum, werkt altijd en de kwaliteit is subliem.

Zelfs als je een hele 9 Gig DVD overzet is de beeldkwaliteit nog prima.

Bovendien werkt het heel eenvoudig en snel, een complete DVD duurt op mijn 1800+ systeem ongeveer een uur om te rippen, als ik alleen de film en 1 taal neem 20 min., en dan 15 min. branden ofzo.

• Patten
  • Laatst online: 20-02 13:11
1. Recoden is iets ander dan dat iedereen hier bedoeld. Hier bedoeld iedereen COMPRIMEREN. DVD2ONE, DVDMeastro, DVDShrink etc., al deze programma's comprimeren.

2. Recoden doe je met programma's als CCE of REEMPEG.

Met re(en)coden (op de goede manier) is de kwaliteit m.n. bij lange films VEEL beter dan van programma's als dvd2one etc. Alleen duurt dit vaak wel een aantal uurtjes.

Carpe Diem

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Patten schreef op 27 april 2004 @ 22:30:
1. Recoden is iets ander dan dat iedereen hier bedoeld. Hier bedoeld iedereen COMPRIMEREN. DVD2ONE, DVDMeastro, DVDShrink etc., al deze programma's comprimeren.

2. Recoden doe je met programma's als CCE of REEMPEG.

Met re(en)coden (op de goede manier) is de kwaliteit m.n. bij lange films VEEL beter dan van programma's als dvd2one etc. Alleen duurt dit vaak wel een aantal uurtjes.
Je maakt het er zelf niet duidelijker op ;) Er zijn twee verschillende dingen zoals je zelf al zegt:

1. requantiseren: hierbij wordt er niet opnieuw compressie uitgevoerd, maar worden er bepaalde mpeg2 frames aangepast door waardoor ze kleiner worden. Er komt dus geen decompressie/compressie aan te pas. Alles gebeurt direct opde MPEG2 data. Hierdoor gaat de kwaliteit natuurlijk achteruit. Meestal is het echter nog goed genoeg. Voordeel is dat de kwaliteit/snelheid verhouding mega is.

2. transcoderen/reencoden: hierbij word de DVD beeld voor beeld uitgepakt, en opnieuw gecomprimeerd. Dit duurt lang, maar de kwaliteit kan beter zijn als het requantiseren.

Over het algemeen geld dat het per film kan verschillen wat beter is.

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 27-04-2004 23:01 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:32

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 10:41:
Ik gebruik zelf DVD X copy platinum, werkt altijd en de kwaliteit is subliem.

Zelfs als je een hele 9 Gig DVD overzet is de beeldkwaliteit nog prima.

Bovendien werkt het heel eenvoudig en snel, een complete DVD duurt op mijn 1800+ systeem ongeveer een uur om te rippen, als ik alleen de film en 1 taal neem 20 min., en dan 15 min. branden ofzo.
En waar bekijk jij die DVD dan op, dat jij kunt beoordelen dat die kwaliteit nog prima is?

* GaMeOvEr , die als richtlijn 6GB aan uncompressed data aanhoud, om geen artifacts te zien op zijn 36" breedbeeld. (Ik gebruik cloneDVD, kwaliteit die die afgeeft vind ik beter dan ShrinkDVD en Dvd2One. )

Aannames zijn fataal.

• Patten
  • Laatst online: 20-02 13:11
deepspace schreef op 27 april 2004 @ 22:59:
[...]

Je maakt het er zelf niet duidelijker op ;) Er zijn twee verschillende dingen zoals je zelf al zegt:

1. requantiseren: hierbij wordt er niet opnieuw compressie uitgevoerd, maar worden er bepaalde mpeg2 frames aangepast door waardoor ze kleiner worden. Er komt dus geen decompressie/compressie aan te pas. Alles gebeurt direct opde MPEG2 data. Hierdoor gaat de kwaliteit natuurlijk achteruit. Meestal is het echter nog goed genoeg. Voordeel is dat de kwaliteit/snelheid verhouding mega is.

2. transcoderen/reencoden: hierbij word de DVD beeld voor beeld uitgepakt, en opnieuw gecomprimeerd. Dit duurt lang, maar de kwaliteit kan beter zijn als het requantiseren.

Over het algemeen geld dat het per film kan verschillen wat beter is.
Je hebt helemaal gelijk, en je hebt het wat duidelijker gebracht 8)
Maar na veel testen blijft de kwaliteit na reencoden toch beter (mits de film zonder extra talen etc al op 1 dvd past).

Carpe Diem

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op diverse fora gelezen dat van de categorie van de "one-click" backup oplossingen (dwz, de categorie van DVD2One, DVD Shrink, CloneDVD) dat Pinnacle Instant Copy 8 de absolute top is qua kwaliteit. Dit is volgens de meeste mensen van doom9.org het enige programma dat met CCE en andere encoding programma's kan concurreren.
Het is nogal logisch dat CCE bijvoorbeeld de beste beeldkwaliteit geeft, maar als je met 15minuten tijd dmv Pinnacle Instant Copy 8 een 95% perfecte kopie hebt, of door 3u te encoden met CCE een 98% perfecte kopie hebt, geef mij dan maar lekker Pinnacle hoor :P Het kwaliteitsverschil is minimaal, maar de tijd die je er in moet steken is wel een hemelsbreed verschil!
Je kan een film rippen + requantesizen + branden op 25 minuten ofzo, terwijl je met een echt encoding programma na 25 minuten nog niet op 10% van het proces zit :*)

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 20:40 . Reden: spelvouten :) ]

Pagina: 1