Iemand vroeg me van de week te helpen met het volgende:
Meneer heeft een antieke Compaq Deskpro 486/33 met Windows 95 draaien.
Alles draaide prima, maar meneer kon het niet laten aan dingen te zitten waar hij beter af kan blijven, en nu werkt de cd-rom speler niet meer.
Ik, lief als ik ben, kwam aandraven om te zien of er nog wat te redden viel.
Onder het genot van een kopje koffie zag ik dat de cd-controller onder Windows verdwenen was.
Opstarten met bootflop: geen cd-rom drives gevonden.
Fdisk /mbr (wil ook nog wel es helpen): geen resultaat.
Ik denk, ik kijk hoe de BIOS hem herkent. Helaas. Bij het booten geen systeem informatie, alleen een memory tellertje. In de BIOS kom ik ook al niet, na talloze malen op de <del> knop (en anderen) geramd te hebben.
Gefrustreerd pak ik een schroevendraaier en open de kast.
Naast een laag stof, het volgende onderdeel met een fel verlichte rode LED:

Uit de half vergane letters is alleen het woordje Adaptec te ontcijferen.
Een niet werkende SCSI kaart zo blijkt, waarop de cd-rom speler zit aangesloten.
Natuurlijk zijn er geen handleiding of floppies te vinden, en men verwacht dat ik het wel even op kan lossen.
Na het halve internet te hebben afgestruind naar informatie omtrend deze kaart, heb ik niets bruikbaars gevonden.
Geen onderdelen lijst of handleiding te vinden voor de Deskpro 486/33 (wel dit).
(en een mooi plaatje)

Ook geen typenummer van de SCSI kaart kunnen vinden.
GoT, google.com, images.google.com, ebay.com, adaptec.com, hp.com, allemaal geprobeerd, allemaal vruchteloos.
Nu zijn mijn vragen:
Heeft iemand enig idee welke kaart dit is, of heeft iemand er een handleiding/drivers van?
Wat heeft de rode LED te betekenen? Verkeerde jumper instellingen, of kapotte cd-rom drive?
Hoe kom ik in de BIOS van die PC? (CMOS resetten doe ik liever niet met zo'n oud ding)
Any help is appreciated.
Meneer heeft een antieke Compaq Deskpro 486/33 met Windows 95 draaien.
Alles draaide prima, maar meneer kon het niet laten aan dingen te zitten waar hij beter af kan blijven, en nu werkt de cd-rom speler niet meer.
Ik, lief als ik ben, kwam aandraven om te zien of er nog wat te redden viel.
Onder het genot van een kopje koffie zag ik dat de cd-controller onder Windows verdwenen was.
Opstarten met bootflop: geen cd-rom drives gevonden.
Fdisk /mbr (wil ook nog wel es helpen): geen resultaat.
Ik denk, ik kijk hoe de BIOS hem herkent. Helaas. Bij het booten geen systeem informatie, alleen een memory tellertje. In de BIOS kom ik ook al niet, na talloze malen op de <del> knop (en anderen) geramd te hebben.
Gefrustreerd pak ik een schroevendraaier en open de kast.
Naast een laag stof, het volgende onderdeel met een fel verlichte rode LED:

Uit de half vergane letters is alleen het woordje Adaptec te ontcijferen.
Een niet werkende SCSI kaart zo blijkt, waarop de cd-rom speler zit aangesloten.
Natuurlijk zijn er geen handleiding of floppies te vinden, en men verwacht dat ik het wel even op kan lossen.
Na het halve internet te hebben afgestruind naar informatie omtrend deze kaart, heb ik niets bruikbaars gevonden.
Geen onderdelen lijst of handleiding te vinden voor de Deskpro 486/33 (wel dit).
(en een mooi plaatje)

Ook geen typenummer van de SCSI kaart kunnen vinden.
GoT, google.com, images.google.com, ebay.com, adaptec.com, hp.com, allemaal geprobeerd, allemaal vruchteloos.
Nu zijn mijn vragen:
Heeft iemand enig idee welke kaart dit is, of heeft iemand er een handleiding/drivers van?
Wat heeft de rode LED te betekenen? Verkeerde jumper instellingen, of kapotte cd-rom drive?
Hoe kom ik in de BIOS van die PC? (CMOS resetten doe ik liever niet met zo'n oud ding)
Any help is appreciated.