Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109465

Topicstarter
Hallo mensen,

Heb nu een sblive 5.1 kaartje in m'n pc hangen met een logitech z-5300 5.1 speakerset (THX, 280 watt rms :P ) Ik vroeg mij af of het ook beter is om naar een audigy 2 zs up te graden, of hoor ik dan geen verschil met mijn live? Ik beluister vooral muziek in de vorm van cd's en mp3's en ik speel ook regelmatig dvd's af.
Verder ben ik geen die-hard gamer. Is het het waard om up te graden of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:35
vroeg me ook zoiets af alleen ik heb dan 2 versterkers+ mfb aktieve boxen+ B&W dm220's erop :)

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Een goed ingestelde SBLive is een prima bron voor dat speakersetje. Het zal niet de beperkende factor zijn. Let er op dat de resampling in het driver scherm op 'best' staat.

Voor het setje van Venxir zou het wel kunnen gaan uitmaken.

Dit wil niet zeggen dat de Audigy2 niet stukken beter is dan de SBLive. Ik bedoel alleen dat je beter eerst speakers kan upgraden. Het dogma 'garbage in, garbage out' (waarmee men dan concludeert dat je CD-speler twee keer de prijs van je versterker moet hebben) klinkt lekker, maar is niet perse waar...

Vooruitlopend op reacties van anderen: men gaat beslist zeggen dat je voor muziek beter Terratec of M-audio kan hebben dan een Audigy2 - dat is gezien allerlei kwaliteitsmetingen een mythe (zie www.digit-life.com voor tests). Ook dat een SBLive echt bagger is, is overdreven: voor dat geld is er weinig beter.

Ik heb zelf overigens wel een Terratec gekocht, onder meer omdat ik perse een 44kHz DAC wilde (Creative kaarten resamplen naar 48kHz). In de praktijk hoor je daar weinig verschil door.

Creative heeft gewoon last van een slecht imago. De werkelijkheid is dat ze nogal lompe drivers (veel geheugengebruik) leveren, maar qua geluidskwaliteit aardig met de concurrentie meekomen. En in game-land zetten ze uiteraard de standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapelite
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-05 17:16

aapelite

Do the kirby!

Voor bovenstaand probleem met die drivers van creative is er een mooi oplossing namelijk het KX project zie: www.kxproject.com/
Zijn zeer goede vervangers van die van creative en je kan mocht je het willen zelf dingen instellen qua hoe alles klinkt enzo, wel vrij gecompliceerd, maar ik gebruik ze vooral omdat ik de geluidskwaliteit enorm veel beter vind en daarnaast kraakt mn geluid in weinig games meer wat ik vroeger nog weleens had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:45
Misschien kan je dit eerst even proberen.
Mijn geluid is er stukken beter op geworden.

http://www.tech-pc.co.uk/audigy-1.php

Hoewel ik een audigy 2 wel beter vind klikken komt deze kaart met audigy 2 drivers aardig in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mensen, bedankt voor de reacties en ik zal eens ff wat andere drivers proberen.
Kun je trouwens ook alle features van de audigy 2 zoals bijv. dts en thx speakercalibratie krijgen op een "gewone" audigy met audigy 2 drivers?
Dat zou wel mooi zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

*Als* je gaat upgraden, dan is een Audigy een stuk minder interessant dan een Audigy2, omdat de hardware in werkelijkheid alleen 48kHz en geen 96kHz sampling rate aankan. De kwaliteit is ook niet significant hoger dan van de Live. Zie weer digit-life (waarschijnlijk bij de oudere reviews).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Anoniem: 109465 schreef op 28 april 2004 @ 11:04:
Mensen, bedankt voor de reacties en ik zal eens ff wat andere drivers proberen.
Kun je trouwens ook alle features van de audigy 2 zoals bijv. dts en thx speakercalibratie krijgen op een "gewone" audigy met audigy 2 drivers?
Dat zou wel mooi zijn :)
Ja dit kan. Staat ook in de readme ;). Met een Sb live 5.1 kan je speaker calibratie en eax console NIET gebruiken.

Btw. een audigy 1 kan toch ook 96 khz sampelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-05 19:30
Is er dan zonder de EAX console alsnog een mogelijkheid om CMSS te gebruiken? Ik gebruik namelijk altijd cmss maar met de audigy 2 drivers lijkt het onmogelijk te zijn geworden om het aan te zetten zonder de EAX-console te hebben geinstalleerd :(

( ik heb een sblive 5.1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Ik had de console eerst wel werkend gekregen, maar dat waren ook andere drivers dan deze (waren audigy 1 drivers voor sb live) kan ze ook nergens meer vinden :(.
Je kan eax enzo wel gewoon aanzetten bij audioHQ

[ Voor 14% gewijzigd door STIMPPYYY op 29-04-2004 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:30
Ik heb de Audigy 2 ZS en ik vindt het een geweldige kaart, zoal voor het beluisteren van MP3'tjes, het bekijken van DVD's of het spelen van Games.
Natuurlijk de ondersteuning van EAX 3.0.
Ook wordt alles compleet met een 5.1 boxen set, waardoor alles nog realistischer wordt, en met MP3'tjes goed klinkt.
Voor de rest heb je een frequentie van 96Khz en verschillende software waarmee je all het geluid nog realistischer mee kunt laten klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

STIMPPYYY schreef op 28 april 2004 @ 14:43:
Btw. een audigy 1 kan toch ook 96 khz sampelen ?
Nee, dit is misleidend geweest van Creative.
Ze hadden wel geschikte converters gemonteerd, en daarom stond er ook op de specs 96kHz vermeld. Maar de gebruikte DSP werkt intern maar op 48kHz. Bij testen bleek dan ook dat het frequentiebereik in 96kHz mode hetzelfde was als in 48kHz mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hardcore_gamer schreef op 29 april 2004 @ 01:17:
Ook wordt alles compleet met een 5.1 boxen set, waardoor alles nog realistischer wordt, en met MP3'tjes goed klinkt.
Wat voor speakerset heb je zelf dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-05 19:30
STIMPPYYY schreef op 29 april 2004 @ 01:03:
Ik had de console eerst wel werkend gekregen, maar dat waren ook andere drivers dan deze (waren audigy 1 drivers voor sb live) kan ze ook nergens meer vinden :(.
Je kan eax enzo wel gewoon aanzetten bij audioHQ
audiohq zit niet meer in dit driverpakket bij mij :'(

Denk dat het ondanks de duidelijk hoorbare voordelen dan toch maar terugswitchen naar de live 5.1 drivers wordt... of audigy 1 als dat dus mogelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

SBLive bagger? Er zullen tegenwoordig best beter kaarten zijn, maar in alle tests werd de live destijds geprezen om de zuivere geluidskwaliteit.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Skyhawk-
  • Niet online
Even andere vraag: Zit er al een audigy 3 aan te komen? :?
Denk dat ik daar liever op wacht dan nu nog eens een audigy 2 te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26903

Geluidskaarten veranderen niet zo snel als de fabrikanten ons willen laten geloven.
als je hoofdzakelijk muziek afspeelt dan lijkt me de live 5.1 een prima kaart.

Aan de andere kant is de audigy 2zs nog "maar" 85 euro, en de huidige top qua gamer/mp3 kaart. Deze zal jaren en jaren meekunnen want wat kan je nog meer verzinnen met geluid. Ik denk niet dat we over 3 jaar allemaal met een 28.4 speakers setje zullen zitten toch ?

Dus als je tevreden bent met de live, lekker zo laten. Maar als 85 euro niet teveel voor je is : koop de audigy 2zs, ik heb hem zelf en ben er erg tevreden over.
Zelfs de drivers van creative zijn goed deze keer, alleen wel krankzinnig groot (in mb's).

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 08:16
Sinds de Live 5.1 is de surround kwaliteit toch ook wel vooruit gegaan he?

Zelf vind ik dat je bij een goeie speakerset (heb zelf megaworks) ook wel een goeie kaart mag hebben.

DJI Mini 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hardcore_gamer schreef op 29 april 2004 @ 01:17:
Ik heb de Audigy 2 ZS en ik vindt het een geweldige kaart, zoal voor het beluisteren van MP3'tjes, het bekijken van DVD's of het spelen van Games.
Natuurlijk de ondersteuning van EAX 3.0.
Voor de rest heb je een frequentie van 96Khz en verschillende software waarmee je all het geluid nog realistischer mee kunt laten klinken.
Uhm, met de nieuwe drivers heb je EAX 4.0

En idd klinkt deze kaart zeer lekker, ik heb mijn Hercules Game Theatre XP 7.1 vervangen voor een Audigy 2 ZS Platinum pro, en met mijn Z-640 hoor je zelfs nog veel verschil.

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
je kan met een audigy 1 ook EAX 4.0 krijgen ( met een sblive 5.1 zelfs 3.0)

trouwens de audigy 2 drivers zijn misschien wel groot, maar zuipen toch echt niet meer RAM dan mijn oude fortissimo drivers.. cpu gebruikt 0% en zit op 140 mb gebruikt geheugen als ik muziek afspeel.

[ Voor 58% gewijzigd door STIMPPYYY op 02-05-2004 15:13 ]

Pagina: 1