Mijn stille pc, any good?

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ppleeuw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-05-2024
Ik ga volgende schooljaar studeren en hoop op een eigen kamer. Hierdoor ben ik eindelijk toe aan een eigen pc-tje. Omdat ik nog weleens snachts download moet deze fluisterstil zijn, maar ik wil hem niet wegstoppen. Ik speel veel films af en mag ook af en toe van een spelletje genieten. Ik ben tot de volgende configuratie gekomen:

asus a7n6x-E deluxe mobo
2x DDR SDRAM 256 mb pc3200 Twinmos geheugen
Zalman zm400B-APS 400 watt voeding
seagate barracuda 7200.7 120 gb SATA harddisk
NEC dv-5800C DVD
NEC nd-2500 DVD-rw
AMD athlon xp3000+ cpu
Sapphire 9800 pro 128 mb
Koeling: zalman cnps7000A-Alcu CPU cooler
Arctic VGA silencer VGA cooler
Kast: 3r System Air case met ev. geluidsdempende matten.

Al dit moois zou (via de pricewatch) zo ongeveer 1050 moeten kosten excl monitor (welke ik later nog ga uitzoeken). Omdat ik zelf nog nooit een computer heb gebouwt had ik een aantal vraagjes over dit systeem:

Ik hoorde dat dit mobo nogal kieskeurig is wat geheugen betreft, hoe gaat dit mobo met dit geheugen om (ervaringen)? Kan ik beter een bekender merk kopen? Is deze voeding voldoende? kan ik eventueel een minder nemen (300 w) en zit er bij deze voeding voldoende aansluitingen bij (voor sata enz.) De hardeschijf: is het misshcien beter om 1x een WD raptor te nemen als opstart schijf en een een goedkope 60 gb schijf non-sata erbij of levert dit teveel geluidsproductie op?
Levert de 512 mb werkgeheugen een bottleneck op? Is deze cpu goed of is een 2800+ barton beter? Zal ik geluidsdempende matten nemen? Wat zou jij veranderen met het oog op geluidsstilte en/of prestatie?

[ Voor 3% gewijzigd door ppleeuw op 26-04-2004 23:13 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Een heleboel voedingen zijn S-ATA voorbereid (bijv. Antec Truepower) maar ander zijn er altijd nog verloopjes te krijgen.
Een 400 watt A-merk voeding moet voor deze config. voldoende zijn. (die voedingen topic in overige hardware).

Qua stilte zoui k verder ook inderdaad voor een Seagate harddisk gaan, alleen voor de VGA koeling zou ik zo'n Zalman passief ding nemen, eventueel met een losse casefan (op 5 volt oid) om hem wat meer aitflow te geven.

Ik zou niet voor 2 schijven gaan ivm de warmte ontwikkeling in de kast, dan moet je meer fans plaatsen = meer herrie.

Verder (nog) geen commentaar of opmerkingen ;)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

ik moet zeggen dat ik de prijzen niet dagelijks meer bijhoudt, maar 1050 euri voor zo'n systeempje is toch niet gek..(lees: spotgoedkoop)

houdt je rekening met de verzendkosten, dat kan aardig aanlopen!

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
als je voor goedkoper wilt gaan, maar als je ook tweedehands zou willen gaan, kun je altijd de pc van de Aldi (Medion MD Titanium 8008XL,) overkopen van iemand die eentje heeft. Hierin heb je natuurlijk niet dezelfde goede hardware, maar die pc hoor je niet! Ikzelf heb zo eentje en je moet je echt concentreren voordat je hem hoort...
Overigens: de nieuwe pc's van de Aldi zijn luider dan dit model.

De specs van die pc zijn (ruw):
P IV 2600 MHz
512 MB RAM (single channel, DRD SDRAM)
tv-kaart + radio + modem
Realtek NIC 10/100
AC'97 5.1 geluid (met caox SPDIF-IN+UIT)
Radeon 9600TX [niet 9600 XT!, maar eigenlijk een gemodde 9500], video-in [S-VHS/composiet) + video-uit (S-VHS/composiet) OF tweede scherm (op D-SUB) [enkel D-SUB op de videokaart, geen DVI]
120 GB harde schijf
USB 2.0 (3 vooraan, 2 achteraan)
Sony DVD-ROM
Pioneer A05/105 [Medion firmware, maar kan geflasht worden naar gewone Pioneer mits wat zoeken]
kaartlezer (CF, MS, SM, SD/MMC)
FireWire (1 6p vooran, 1 6p achteraan, 1 4p achteraan)
moederbord is van MSI, chipsets van SiS; dus geen echte hoogvlieger, maar hij voldoet wel en als je budget + geluid wat meespeelt heb je hier waarschijnlijk wel iets aan
garantie loopt nog tot april 2006

[PS: ik verkoop de mijne niet hoor, maar er zijn er genoeg die dat wel doen]

[ Voor 5% gewijzigd door ILUsion op 27-04-2004 20:30 ]

Verwijderd

zo'n systeem heb ik dus ook (alleen andere brander en case en GEEN stille vga cooler).
Ik kan je vertellen: doodstil.. alleen m'n 9600xt maakt teringherrie :( de rest is onhoorbaar :)

overgens... die 400 watt is met dezelvde temp als de 300 watt versie stiller. dus gewoon voor die 400 watt gaan :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2004 20:37 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Gezien het relatief kleine prijsverschil zou ik eerder kiezen voor een AMD64 2800/3000/3200 in combinatie met bijv. een ASUS K8V Deluxe motherboard.

De temperatuur is aanzienlijk lager, een XP kent Cool&Quiet en de boxed coolers voldoen prima en zijn stil.

Het geheugen kan hetzelfde blijven al lijkt me, gezien voorkomende problemen met Twinmos, de keus voor Corsair verstandiger.

Voor de voeding zou ik eerder gaan voor een Nexus3500 (uit eigen ervaring in vergelijk met de Zalman stiller).

Verder zou ik een passief gekoelde Sapphire overwegen.

Voor de kast zou ik gaan voor de Chieftec/Antec. Makkelijk te isoleren en voldoende makkelijk toegangkelijke ruimte voor extra fans.

Product Prijs Subtotaal

256MB x 2 (512MB) PC3200 DDR CL2 (Corsair TWINX512-3200LL) € 170,- € 170,-

AMD Athlon 64 3000+ (2,0GHz, 512KB, Boxed) € 208,- € 208,-

Asus K8V Deluxe € 115,- € 115,-

Chieftec DX-01B-D (zonder voeding) € 59,- € 59,-

NEC 16x48x, DV-5800c € 29,- € 29,-

NEC ND-2500 € 77,- € 77,-

Nexus NX-3500 - 350 watt € 73,- € 73,-

Sapphire Radeon 9600 XT Ultimate 128MB € 173,- € 173,-

Seagate 120GB (Barracuda 7200.7, 7200rpm, 8MB) € 88,- € 88,-

Totaal € 992,-

Geluiddempende matten kun je nemen maar noppenschuimrubber van o.a. de Gamma of kurkplaten zijn stukken goedkoper en minstens zo effectief. Een rondje vuilnisbal levert misschien wel wat oude tapijttegels met een bitumen achterkant op, een ongekende luxe in je kast.

Mijn PC is echt stil, stiller kan nauwelijks. Voor de specs. zie hieronder.

[ Voor 12% gewijzigd door Guardian Angel op 27-04-2004 21:01 ]

ARME AOW’er

• ppleeuw
Ik wil wel gebruik maken van soundstorm, en aangezien deze functie nog niet beschikbaar is voor athlon 64 moederborden (voor zover ik weet) valt mijn keus toch op de normale XP3000+
En hoeveel db geven die boxed cpu coolers dan ongeveer?
En hoeveel is het prestatie verschil in een 9600XT ultimate edition en een 9800 pro? want als dit te groot is neem ik wel die 9800 pro met vga silencer want die schijnt ook erg stil te zijn.
Qua hardeschijf: ik las dat de samsung pinpoint ook heel erg stil is, misschien betere optie ivm de seagate?

[ Voor 12% gewijzigd door ppleeuw op 27-04-2004 23:27 ]

• ppleeuw
klein schopje

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Op de gestelde vragen zijn toch eenvoudig antwoorden te vinden in reviews?

Ik zie overigens het voordeel van 'soundstorm' niet echt. Wat zijn je beweegredenen hiervoor?

ARME AOW’er

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:26
Dat je om 'soundstorm' een Athlon XP prevaleert boven een Athlon 64 gaat er bij mij niet in 8)7

Je grafische kaart vraag is simpel zelf te beantwoorden door even te zoeken (het internet staat bomvol performance cijfertjes/grafieken van beide kaarten) ;) En de Samsung Spinpoint is idd een bijzonder stille disk, heb er zelf ook eentje in m'n silent pc en hoor 'm dus niet. In de c't van april ervoer men 'm zelfs stiller dan de Seagate 7200.7 :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• ppleeuw
In diverse tests heb ik inderdaad gelezen dat de spinpoint stiller is, en qua perfomance hetzelfde of zelfs beter. Wat betreft soundstorm: dit encode 5.1. Dit wil zeggen dat wanneer je vroeger je receiver had aangesloten op je pc, je alleen films in 5.1 kon kijken. Nu is het ook mogelijk om games in 5.1 te spelen via je receiver. Je hebt dus totaal geen boxen en audiokaart nodig (de soundstorm chip is van erg goeie kwaliteit) als je al een 5.1 receiver + boxen hebt (zoals ik). Het scheelt dus niet alleen geld uit, maar de kwaliteit en 5.1 beleving is beter. Omdat soundstorm nog niet op athlon 64 mobo's zit, vervallen deze voor mij.

[ Voor 7% gewijzigd door ppleeuw op 01-05-2004 10:37 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Vergis ik me nu of...
S/PDIF-out Port on back I/O (on audio model only)
The K8V's S/PDIF out function turns your computer into a high-end entertainment system with digital connectivity to powerful speaker systems.

6 Channel Audio
The K8V SE Deluxe uses an onboard Audio CODEC that lets you enjoy high-quality 6-channel audio without having to buy advanced sound cards.
hoor ik op mijn audioset dingen die er niet zijn?

ARME AOW’er

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:12

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Gooi die videokaart koeler eruit en pak de zalman. Wel wat duurder, maar die kan je best passief laten draaien en die je nu hebt gekozen is niet passief. Voor de rest heb ik ook die koeler en de zalman 400W en het is idd erg stil. Persoonlijk zou ik voor een P4 gaan, want mijn koeler heb ik nog langzamer draaien dan de minimumsnelheid van zalman om het geheel nog stiller te krijgen. Of een amd dat leuk vind weet ik niet, maar een P4 doet het prima

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is echt onzin, een audigy2 klinkt met spellen EXTREEM veel beter dan een soundstorm en stuurt ook gewoon alle surroundspeakers aan. Hij plakt er alleen geen dolby digital logo op, dus je moet het met de 5.1 input aansluiten. Het voordeel dat een soundstorm het (slechtere!) signaal in een digitaal 5.1 signaal encode en dat je dat met een digitale kabel naar je 5.1 versterker kan sturen is er een dat alleen jijzelf ziet denk ik... Marketingbabbels.

Een audigy2 is met games veel beter (en met dolby digital films, stuurt die gewoon ook DD signaal uit hoor :)).

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 01-05-2004 10:52 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

trouwens.. ey pp... :+ als je keer zo'n pc moet zien moet je maar langskomen.. tijmen hier :Y)

verder 9800 pro is wel sneller dan zo'n 9600 xt (ultimate).. kan je altijd nog een zalman coolertje op rammen + 80mm 5 volt fan :p

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2004 12:24 ]

• ppleeuw
JvS schreef op 01 mei 2004 @ 10:52:
Dat is echt onzin, een audigy2 klinkt met spellen EXTREEM veel beter dan een soundstorm en stuurt ook gewoon alle surroundspeakers aan. Hij plakt er alleen geen dolby digital logo op, dus je moet het met de 5.1 input aansluiten. Het voordeel dat een soundstorm het (slechtere!) signaal in een digitaal 5.1 signaal encode en dat je dat met een digitale kabel naar je 5.1 versterker kan sturen is er een dat alleen jijzelf ziet denk ik... Marketingbabbels.

Een audigy2 is met games veel beter (en met dolby digital films, stuurt die gewoon ook DD signaal uit hoor :)).
Ik heb op mijn receiver alleen een optical of coax in, het aansluiten via een 5.1 output gaat dus niet. Via een soundstorm is de enige overgebleven optie, omdat een audigy niet digitaal kan encoden (dus geen games via coax out, wel via 5.1 3,5mm jacks). Dit kan trouwens geen één geluidskaart, dat is de magie van de soundstorm.

@we are borg:een 9800 pro heeft de bijbehorende fan nodig volgens zalman, dat passief koelen gaat dus niet op (ik loop liever geen risico).
@guardianangel: zou dat mobo dan ook 5.1 kunnen encoden: spellen geluid in 5.1 dus via coax kabel naar receiver?
@tijmen: het ouwe, jij ook hier men, want zijn je specs? dan kom ik misschien wel ff koekeloeren...

[ Voor 11% gewijzigd door ppleeuw op 01-05-2004 12:55 ]

Verwijderd

a7n8x deluxe, 2500+ met zalman cnps7000A-Alcu, 1024 mb ddr400, audigy2, seagate barracuda 7200.7 120 gb SATA, pioneer a106 dvd fikker, Zalman zm400B-APS 400 watt voeding.

lijkt dus best veel op wat jij al wou. enige wat zo'n herrie maakt bij mij is m'n hercules 9600xt .. die hoor ik boven alles uit ... moet ik maar zo'n zalman aan gooien maar i.v.m garantie wacht ik daar nog effe mee ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2004 13:06 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

K8V heeft AC97 5.1 decoding onboard.

ARME AOW’er

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

dat is wat anders dan 5.1 encoding van surrount geluid. Persoonlijk heb ik liever stereo geluid met goede effecten en reverb en realisme dan matig geluid uit 5 speakers in spellen...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• ppleeuw
Regel dat maar via mail.

@guardianangel: ik zoek 5.1 ENcoding... Naar mijn weten kan alleen de soundstorm chip dit, welke niet op dat mobo zit.

[ Voor 31% gewijzigd door Laurent op 01-05-2004 14:08 ]

Verwijderd

Regel dat maar via mail.

[ Voor 86% gewijzigd door Laurent op 01-05-2004 14:08 ]

• ppleeuw
Regel dat maar via mail.

[ Voor 78% gewijzigd door Laurent op 01-05-2004 14:08 ]

Pagina: 1