Toon posts:

[Java - Access] Backup maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag lui,

Ben bezig met een programma in Java. Deze werkt met een Ms-Access database via jdbc-odbc-access brug.

Alles draait naar wensen. Alleen wil ik graag een functionalteit toevoegen aan mijn programma.
Ik wil dat je in het programma zelf de database moet kunnen backup-pen en restoren.
Hoe kan ik dit doen? Heb echt geen flauw idee. Heb naar informatie gezocht, maar tevergeefs.

Kan iemand me hiermee helpen?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:50

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Backuppen van een MS Access database? Gewoon een kopie van het bestand maken?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Dat is niet echt wat ik bedoel. Ik wil in mijn java-programmatje een functionaliteit toevoegen dat het mogelijk maakt om backups te maken en beheren als het ware (dus een backup van een bepaalde data terug zetten).

Het moet dus in java codes gebeuren en niet handmatig.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 21:40:
Dat is niet echt wat ik bedoel. Ik wil in mijn java-programmatje een functionaliteit toevoegen dat het mogelijk maakt om backups te maken en beheren als het ware (dus een backup van een bepaalde data terug zetten).

Je kunt aan de hand van de metadata de structuur achterhalen van een database. Daarmee kan je vast wel querues in elkaar zetten waarmee je je db kan copieeren (en later weer kan restoren). Verder heeft access wel een redelijk naad metadata ondersteuning (althans de driver in ieder geval) want je kan niet achterhalen wat de prim keys zijn of de relaties.

Verder ben ik niet goed genoeg thuis in access om betere oplossingen aan te geven.

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 21:40:

Erhm.. ja.. Ik neem aan dat Java toch ook FileIO classes heeft, waarmee je dit voor elkaar kan krijgen? Op deze manier kan je ook backups maken en beheren. Je kan ook met veel moeite metadata uit je database trekken, structuren maken, maar in principe krijg je hiermee hetzelfde effect.

[ Voor 17% gewijzigd door gorgi_19 op 26-04-2004 21:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Metadata is geen probleem, want database behoudt zijn huidige structuur (en hiervan heb ik de CREATE TABLE queries enz).
Wat ik wil backuppen zijn de gegevens (de data zelf).

Het kopieren van de mdb files zal denk ik toch wel een probleem leveren, want voorzover ik weet is het ook niet mogelijk om een nieuwe .mdb file aan te maken (misschien dat het met copieren wel goed gaat????).
Iemand ervaring hiermee??

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 22:01:
Het kopieren van de mdb files zal denk ik toch wel een probleem leveren, want voorzover ik weet is het ook niet mogelijk om een nieuwe .mdb file aan te maken (misschien dat het met copieren wel goed gaat????).
Iemand ervaring hiermee??
Ik had het ook over kopieren en de oude database vervangen (lees overschrijven) bij een restore. Enige is dat je wel moet zorgen dat er geen koppelingen zijn naar de database op het moment van overschrijven, maar daar moet wel voor te zorgen zijn. :)

Verwijderd

Topicstarter
Uhum.. iemand een ander (Beter) voorstel???

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Alle data als insert scripts extracten die opslaan en dan als nodig een leeg mdb bestand pakken daar het create script op los laten en dan alle data restoren. Of dat met relaties e.d. ook lukt weet ik niet.

Zie ik nog steeds niet in waarom de gegeven oplossing van het kopieren van de mdb geen goede is omdat de database nou eenmaal het mdb bestand is.

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 01:13:
Uhum.. iemand een ander (Beter) voorstel???
Kan je dan duidelijk aangeven WAT er niet goed aan is? Ik ben zeer benieuwd namelijk waarom jij dit geen goed voorstel vindt.

[ Voor 16% gewijzigd door gorgi_19 op 27-04-2004 11:35 ]

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:33

Gerco

Professional Newbie

gorgi_19 schreef op 27 april 2004 @ 11:33:
Kan je dan duidelijk aangeven WAT er niet goed aan is? Ik ben zeer benieuwd namelijk waarom jij dit geen goed voorstel vindt.
Zodra men de database gaat upscalen naar MSSQL of je een andere jdbc koppeling gaat gebruiken (PostgreSQL, Progress, Oracle) kun je het bestand niet meer kopieren.

Als je daarmee rekening wilt houden zul je SQL scripts moeten opslaan (met eventueel de bijhorende compatibiliteitsproblemen) of een eigen backup formaat ontwikkelen (wat best een csv file kan zijn oid.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:04

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

En het exporteren en importeren van dit eigen backup formaat zal ook weer compatibiliteitsproblemen hebben. Je zult voor een verschillende databases een eigen exporter / importer moeten schrijven. Als je eenmaal je eigen backup formaat hebt zal dit relatief gezien weinig werk zijn.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• gorgi_19

gorgi_19

Gerco schreef op 27 april 2004 @ 11:45:
[...]

Zodra men de database gaat upscalen naar MSSQL of je een andere jdbc koppeling gaat gebruiken (PostgreSQL, Progress, Oracle) kun je het bestand niet meer kopieren.

Als je daarmee rekening wilt houden zul je SQL scripts moeten opslaan (met eventueel de bijhorende compatibiliteitsproblemen) of een eigen backup formaat ontwikkelen (wat best een csv file kan zijn oid.
Dat eerste klopt, maar dan mag de TS dat imho ook bij z'n TS gaan neerzetten. Om met alles rekening te gaan houden, alles flexibel te maken, dan blijf je bezig; voor een groot gedeelte ook zonde van je tijd.

Verder vraag ik me af of je een universele backup'er kan schrijven; iedere database is iets anders.

[ Voor 8% gewijzigd door gorgi_19 op 27-04-2004 11:53 ]

Pagina: 1