SATA gezien als UDMA5

Pagina: 1
Acties:

• oenboek
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-02 20:21

oenboek

Serendipity

Topicstarter
Hallo

Ik heb een SATA-schijf, maar volgens PC Wizard (1.61) draait ze als UDMA5 (ATA100) en onder PIO4. De maximum-snelheid die ze haalt in burst is 103MB/s, ver van de theoretische 150. In de Bios staan alle settings op AUTO. Alle drivers (Intel acceleration) heb ik geïnstalleerd. Verder is er niets in te stellen, DMA lijkt me ook OK.

In systeem - hardware zie ik de SATA-driver aan de PCI-bus hangen, nochtans moet volgens de specs de controller ICH5R onafhankelijk van de PCI-bus lopen. Is dit een bug in die weergave of is er bij mij een config fout?

Hoe geraak ik verder?

MB.......ASUS P4P800 Deluxe
CPU.....P4 2800/512-800 @ 3250
Drive....Maxtor 6Y120M0 (120GB, SATA, 8MB)
RAM.....2 x Corsair CMX256A-3700
CDRW...HP... (op slave IDE 2)
Video....Msi FX5200-TD128
OS.......Windows XP Home

One Buck Music keeps the vibes

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
De schijf kan je in DMA mode zetten. (zie search voor hoe)
De schijf zal nooit 150 mb/s halen omdat de schijven van tegenwoordig nog niet halen. 100 mb/s is al veel !

Verwijderd

dat ie als ata100 wordt herkend mag je aan windowsxp danken ;). 150 mbs ga je eigenlijk NOOIT halen...

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:43

dlmh

Lo-Fi

Ik denk dat die 103MB/s een gemeten waarde is, dwz dat dat de burstsnelheid is van je HDD. Dat SATA-150 een max. burstrate van 150MB/s heeft wil niet zeggen dat de schijf dat haalt. Dat een schijf op UDMA draait wil nog niet zeggen dat deze op IDE is aangesloten, ik denk dat je dat een beetje door elkaar haalt.
Over die PCI bus weet ik het niet zeker, maar ik geloof dat eigenlijk ALLES in je PC over de PCI bus loopt.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• oenboek
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-02 20:21

oenboek

Serendipity

Topicstarter
De schijf zou in DMA-mode moeten staan, wordt ook aangegeven door PC Wizard. Ik vermoed dat dat OK is.

150MB/s zou toch moeten kunnen in burst-mode op het moment dat de info uitgewisseld wordt met het buffergeheugen van 8MB. Waar zit anders het nut van SATA?

One Buck Music keeps the vibes

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:43

dlmh

Lo-Fi

oenboek schreef op 26 april 2004 @ 21:27:
De schijf zou in DMA-mode moeten staan, wordt ook aangegeven door PC Wizard. Ik vermoed dat dat OK is.

150MB/s zou toch moeten kunnen in burst-mode op het moment dat de info uitgewisseld wordt met het buffergeheugen van 8MB. Waar zit anders het nut van SATA?
UDMA-6 ATA-133 heeft ook een max. burst rate van 133MB/s maar er is vooralsnog steeds geen schijf die die burstrate haalt.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
oenboek schreef op 26 april 2004 @ 21:27:
Figure: Een buffer van 8 MB, en een interface van 150 MB/s. Zo'n buffer kan wel vaker gevuld/geleegd worden in een seconde, maar 150MB/s continu kan nooit. (en idd is zo'n burst korter en wordt het omgerekend naar een seconde)
Bovendien is die buffer niet eens de beperkende factor, maar je hdd zelf.

Verder hebben UDMA 100 en 133 ook niet 100% gebruik laten zien bij 1 hdd eraan.

Het nut is ruimte voor de toekomst en de fabrikanten misbruiken de cijfers 100/133/150 voor de marketing. :)

offtopic:
En stel jouw schijf deed 150 MB/s, dan maakte men hier topics als: "mijn hdd doet 150 MB/s, worden schijven niet beperkt door SATA/150?"

[ Voor 18% gewijzigd door Voutloos op 26-04-2004 21:35 ]

{signature}

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Voutloos schreef op 26 april 2004 @ 21:32:
[...]

offtopic:
En stel jouw schijf deed 150 MB/s, dan maakte men hier topics als: "mijn hdd doet 150 MB/s, worden schijven niet beperkt door SATA/150?"
offtopic:
maar goed dat ze dat niet in mbits berekenen dan :+ Dan had je een hoop verwarring

hier ziet mn Sata controller mn schijfjes ook als ATA100..

en dat zijn ze officieel ook ( Dongles! :) )

404 Signature not found

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:54

The Third Man

The Third Jellyfish

Waar je geen rekening mee houdt is dat er ook zoiets als 'latency' bestaat. Het uitlezen van een buffer is meer dan alleen 'ff' wat data overpompen. 150 MB/s is het maximum wat over de kabel heen kan, dat wil niet zeggen dat het eenmalig bursten van de cache ook met de max snelheid hoeft te gaan...
Pagina: 1