sdomburg schreef op 26 april 2004 @ 21:51:
[...]
Ik heb hier het boek
"Industriële Productie" van Prof. dr. ir. H.J.J Kals, Ir. Cs. Buiting-Csikós, Ir. C.A. van Luttervelt en Ir. K.A. Moulijn voor me liggen, die ik gebruikt heb bij het vak Elementaire Functies en Materiaalkeuze. Daarin worden heel veel verschillende types assen, met elk hun eigen eigenschappen besproken.
Okay, die heb ik ook gelezen ooit ja, maar ook "Materiaalkunde voor de Technici" van Budinski en "Machineonderdelen" van Roloff en Matek.
Verder spelen allerlei factoren een rol, zoals kracht, tijdsduur, materiaaltype, diameter, model etc. Je kan dus zeker niet gaan roepen dat een as van een auto een bepaalde kracht onder bepaalde omstandigheden aankan, en dat dus een compleet andere as in een platenspeler het daarom ook wel zou houden.
Ik heb nooit gezegd dat een auto exact dezelfde krachten krijgt, maar juist dat elke as vergelijkbare krachten te verwerken krijgt. Maar bij een auto zijn ze natuurlijk nooit exact hetzelfde omdat het immers een andere situatie is.
Ik gebruikte het alleen als voorbeeld en had geen zin om het helemaal uit te gaan typen.
En je zegt het nu zelf ook, een as is onderhevig aan allerlei factoren en kan niet zomaar vertikaal (Radiaal) belast worden, dat bedoel ik ook.
Hopelijk besef je nu hoe absurd je vergelijking was.
Niet absurd, maar een poging tot vergelijking.
En ik kan zeker wel berekenen of een as van een auto een bepaalde vaste situatie iets aankan of niet, mits de gegevens van de situatie bekend zijn.
En zelfs dan zijn ze nog wel te bepalen.
Gewoon een kwestie van Dynamica combineren met Mechanica en wat (ontzettend saaie!) werktuigonderdelen berekenen/opzoeken in tabellen.
Volgensmij dacht jij dat ik een auto-as precies hetzelfde vond als een platenspeler as.
Dat was niet de bedoeling, misschien heb ik het niet duidelijk genoeg neergezet.
[
Voor 15% gewijzigd door
Verwijderd op 26-04-2004 22:03
]