Toon posts:

[c# windows] gegevens ophalen van i-net

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een windows applicatie met een database erachter.
op een andere pc heb ik een web applicatie met een database erachter.
nu wil ik dat met de windows applicatie informatie kan worden opgehaald van de database op de webserver. Is dit mogelijk? Heb ik hiervoor bepaalde web- services nodig?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:50

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Hangt er vanaf hoe je webserver de boel aanbiedt. Via een webservice?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 26 april 2004 @ 19:58:
Hangt er vanaf hoe je webserver de boel aanbiedt. Via een webservice?
Jep, dat is nu nog niet, maar is wel de bedoeling. wij zijn bezig met de "inventarisatie" en bekijken of alles mogelijk is wat we willen.

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 20:03:
[...]

Jep, dat is nu nog niet, maar is wel de bedoeling. wij zijn bezig met de "inventarisatie" en bekijken of alles mogelijk is wat we willen.
Afaik kan je een connectie maken met een website en 'screen scraping' gaan gebruiken. Makkelijker is alleen om een webservice te gebruiken. Beiden gebruiken het http protocol.

Andere optie is om met Remoting aan de slag te gaan, maar dit brengt afaik weer iets meer lastigheden met zich mee.

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 26 april 2004 @ 20:04:
[...]

Afaik kan je een connectie maken met een website en 'screen scraping' gaan gebruiken. Makkelijker is alleen om een webservice te gebruiken. Beiden gebruiken het http protocol.

Andere optie is om met Remoting aan de slag te gaan, maar dit brengt afaik weer iets meer lastigheden met zich mee.
Okee, dit zijn de mogelijkheden, ik zal op i-net eens wat info over deze mogelijkheden verzamelen, interessante links zal ik hier plaatsen voor andere geinteresseerde.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:59

BCC

Grappig.. ik heb precies hetzelfde probleem.. ik zat eraan te denken om XML dumps op te halen (mooi via HTTP) en eventueel via SQL injecties weer data terug te koppelen...

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• gorgi_19

gorgi_19

BCC schreef op 26 april 2004 @ 20:10:
Grappig.. ik heb precies hetzelfde probleem.. ik zat eraan te denken om XML dumps op te halen (mooi via HTTP) en eventueel via SQL injecties weer data terug te koppelen...
Pak dan gelijk webservice van .Net

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 26 april 2004 @ 20:11:
[...]

Is dit ongeveer wat jij verstaat onder webservices?
http://www.csharphelp.com/archives/archive83.html

• gorgi_19

gorgi_19

Ja

Trouwens, net je topicstart nog eens gelezen.. Als je de juiste poorten opzet, moet je ook direct die database kunnen benaderen.. Alleen iets minder veilig, lijkt me.

[ Voor 29% gewijzigd door gorgi_19 op 26-04-2004 20:16 ]

• BCC

BCC

gorgi_19 schreef op 26 april 2004 @ 20:11:
[...]

Andere kant ondersteund alleen ASP.. geen ASP.NET oid :X

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• gorgi_19

gorgi_19

BCC schreef op 26 april 2004 @ 20:15:
[...]

Andere kant ondersteund alleen ASP.. geen ASP.NET oid :X
Heb je de output van een webservice wel eens bekeken? 't is in principe gewoon XML.

Alleen: wat is de andere kant? Ontvanger of verzender? :P

[ Voor 14% gewijzigd door gorgi_19 op 26-04-2004 20:17 ]

• BCC

BCC

gorgi_19 schreef op 26 april 2004 @ 20:14:
[...]
Trouwens, net je topicstart nog eens gelezen.. Als je de juiste poorten opzet, moet je ook direct die database kunnen benaderen.. Alleen iets minder veilig, lijkt me.
Dit mag van heel veel webhosters niet, maar als het in eigen beheer is kan dat natuurlijk altijd...

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:14
Waarschijnlijk is het het makkelijkst om de gegevens in een DataSet te laden. Die is gemaakt om te serializeren naar XML (die je kunt publiceren op een website) en weer terug.

Meer informatie hierover, is onder andere hier te vinden: XML and the DataSet.

[ Voor 35% gewijzigd door Soultaker op 26-04-2004 20:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 26 april 2004 @ 20:14:
[...]

Ja

Inderdaad, je zit met de veiligheid en webservice heb ik nooit meegewerkt, dus weer iets nieuws aan het leren ;)

• gorgi_19

gorgi_19

BCC schreef op 26 april 2004 @ 20:17:
[...]

Dit mag van heel veel webhosters niet, maar als het in eigen beheer is kan dat natuurlijk altijd...
Dat klopt; ik zou het voor extern ook zeker niet aanraden. Ik ben zelf ook bezig met het ontwikkelen van een applicatie, waarbij de client met winforms werkt en de data opgehaald wordt dmv een webservice via ASP.Net.

Levert in principe geen probleem op met rechten, firewalls, etc.

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 26 april 2004 @ 20:18:
[...]

Dat klopt; ik zou het voor extern ook zeker niet aanraden. Ik ben zelf ook bezig met het ontwikkelen van een applicatie, waarbij de client met winforms werkt en de data opgehaald wordt dmv een webservice via ASP.Net.

Levert in principe geen probleem op met rechten, firewalls, etc.
Dit is dus precies hetgeen ik ook probeer te realiseren ;)

• gorgi_19

gorgi_19

Soultaker schreef op 26 april 2004 @ 20:17:
Waarschijnlijk is het het makkelijkst om de gegevens in een DataSet te laden. Die is gemaakt om te serializeren naar XML (die je kunt publiceren op een website) en weer terug.

Meer informatie hierover, is onder andere hier te vinden: XML and the DataSet.
In principe moeten custom classes ook geen probleem opleveren. Door middel van de <Serializable()> tag voor een class is deze in principe ook serializebaar en kan je hem ook versturen.

Voordeel hiervan is dat .Net automatisch de code ook kan genereren / de class opbouwen aan de hand van de meegestuurde data uit een webservice, waardoor je in principe aan de kant van de ontvanger verder kan werken er mee.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:32
gorgi_19 schreef op 26 april 2004 @ 20:23:
[...]

In principe moeten custom classes ook geen probleem opleveren. Door middel van de <Serializable()> tag voor een class is deze in principe ook serializebaar en kan je hem ook versturen.

Voordeel hiervan is dat .Net automatisch de code ook kan genereren / de class opbouwen aan de hand van de meegestuurde data uit een webservice, waardoor je in principe aan de kant van de ontvanger verder kan werken er mee.
Maar dan moet je wel weten dat enkel public properties geserialized worden.
Daarom werk ik liever met de ISerializable interface. Het is wel wat meer werk, maar het is krachtiger.

https://fgheysels.github.io/

• gorgi_19

gorgi_19

whoami schreef op 26 april 2004 @ 20:28:
Maar dan moet je wel weten dat enkel public properties geserialized worden.
Daarom werk ik liever met de ISerializable interface. Het is wel wat meer werk, maar het is krachtiger.
Dat zou heel goed kunnen; maar bij een dataset zou je hetzelfde probleem hebben.. :)

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:14
Erm, het gaat toch om informatie die uit een database komt? Lijkt me dat je die zonder enige eigengeschreven klassen wel in een DataSet moet kunnen krijgen. Dat ding kun je vervolgens wel serializen. Serializable klassen schrijven lijkt me pas nuttig als je de informate uit (run-time) objecten wilt halen.

• gorgi_19

gorgi_19

Soultaker schreef op 26 april 2004 @ 20:32:
Erm, het gaat toch om informatie die uit een database komt? Lijkt me dat je die zonder enige eigengeschreven klassen wel in een DataSet moet kunnen krijgen. Dat ding kun je vervolgens wel serializen. Serializable klassen schrijven lijkt me pas nuttig als je de informate uit (run-time) objecten wilt halen.
Ik denk dat hier dan het verschil zit in werkwijze.. :P Ik werk zelf nooit met datasets; ik heb een voorkeur voor custom classes en deze dan te vullen mbv een datareader. In mijn geval zou het werken met een dataset dus dubbelop zijn. :)

• whoami
Check ook dit even.

Hmm, ik was hier nog even een ander topic aan het zoeken, maar ik vind het niet direct. Even verder graven.

• gorgi_19

gorgi_19

whoami schreef op 26 april 2004 @ 20:34:
Check ook dit even.

Hmm, ik was hier nog even een ander topic aan het zoeken, maar ik vind het niet direct. Even verder graven.
Ik heb zelf nog niet met remoting kunnen spelen; is dit iets dat standaard door een webhoster ondersteund wordt? Ik neem aan dat de meesten niet echt happig zijn om een service te gaan draaien.

• whoami
Ik dacht dat het dit topic as dat ik bedoelde:
[rml]whoami in "[ .NET] Server applicatie aansturen vanaf..."[/rml]

gorgi_19: ik geloof het wel. Je moet zelf een applicatie schrijven die het 'remotable object' host. Dat kan je best in een eigen Service doen, maar ik denk ook dat er geen enkele hoster zal zijn, die zoiets zal toelaten. :D

• gorgi_19

gorgi_19

whoami schreef op 26 april 2004 @ 20:39:
Ik dacht dat het dit topic as dat ik bedoelde:
[rml]whoami in "[ .NET] Server applicatie aansturen vanaf..."[/rml]

gorgi_19: ik geloof het wel. Je moet zelf een applicatie schrijven die het 'remotable object' host. Dat kan je best in een eigen Service doen, maar ik denk ook dat er geen enkele hoster zal zijn, die zoiets zal toelaten. :D
idd, en om hiervoor nu ruzie te gaan maken bij m'n hoster.. :+

* gorgi_19 blijft vooralsnog bij webservices...

• whoami
Webservices zijn ook aan te raden als je snel wilt kunnen overstappen naar .NET in Longhorn, aangezien het schijnt dat ze dat Remoting spul nogal zullen omgooien.

• BCC

BCC

Ik heb net even een XML dump schriptje geschreven en het gaat als een trein naar C#. Het is alleen een beetje jammer dat de C# XMLReader op z'n bek gaat als je XML dump begint met een lege regel ipv de XML tag... naja :)

[ Voor 7% gewijzigd door BCC op 27-04-2004 01:08 ]

Pagina: 1