Pc aan en uit zetten via stroomknop.

Pagina: 1
Acties:

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:26
Ik ben bezig met een project waarbij het een stuk makkelijker is om de pc aan te zetten via een stroomknop (220v) i.p.v. de echte pc aan-uit knop.
Daarnaast word deze PC ook elke dag weer uitgezet via gewoon de stroom er af.

Persoonlijk denk ik dat dit niet echt goed is, maar waar zouden er nou precies problemen kunnen ontstaan? Iemand enig idee?

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Het maakt niets uit, mits je de computer fatsoenlijk eerst afsluit voordat je de stroom eraf haalt. Het enige nadelige is dat je CMOS batterijtje eerder leeg is.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 11:49

Sosabowski

nerd

Het aanzetten op die manier zal weinig problemen geven. Uitzetten daarintegen....
Je moet toch echt eerst windows e.d. afsluiten voordat je de prik er af kan halen. Op die manier heeft windows de tijd om je bestanden op te slaan op de HD.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:14
Als je gewoon de spanning deraf haalt als hij nog aanstaat, kun je corupte gegevens op de hdd krijgen. Verder kan het volgensmij niet veel kwaad.

• DJ-B
Het gaat er in dit geval om dat de PC word uitgeschakeld op het moment dat windows nog gewoon loopt en er een aantal programma's draaien.

Het grootste bezwaar zal dus zijn dat er corrupte bestanden ontstaan.

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
DJ-B schreef op 26 april 2004 @ 18:34:
Ik ben bezig met een project waarbij het een stuk makkelijker is om de pc aan te zetten via een stroomknop (220v) i.p.v. de echte pc aan-uit knop.
Daarnaast word deze PC ook elke dag weer uitgezet via gewoon de stroom er af.
Persoonlijk denk ik dat dit niet echt goed is, maar waar zouden er nou precies problemen kunnen ontstaan? Iemand enig idee?
De enige problemen zullen ontstaan, zijn als je filesystem corrupt raakt omdat je hem uitzet terwijl er nog data in de cache zat. Je moet dus zeker weten dat er geen activiteit meer is als je de pc stopzet. Als je dat in hardware moet oplossen stuur je eerst een puls naar de atx switch om zodoende je OS te shutdownen, en een bepaalde tijd later schakel je de PC af.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
DJ-B schreef op 26 april 2004 @ 18:40:
Het gaat er in dit geval om dat de PC word uitgeschakeld op het moment dat windows nog gewoon loopt en er een aantal programma's draaien.

Dat is ronduit onverstandig, hoeveel moeite is het nu eerst even Windows af te laten sluiten alvorens de stroom eraf te halen?

• DJ-B
mae-t.net schreef op 26 april 2004 @ 18:40:
[...]

De enige problemen zullen ontstaan, zijn als je filesystem corrupt raakt omdat je hem uitzet terwijl er nog data in de cache zat. Je moet dus zeker weten dat er geen activiteit meer is als je de pc stopzet. Als je dat in hardware moet oplossen stuur je eerst een puls naar de atx switch om zodoende je OS te shutdownen, en een bepaalde tijd later schakel je de PC af.
Zou het een oplossing zijn om een zogenaamde 'reborn' kaart te plaatsen waarbij alle mutaties steeds ongedaan worden gemaakt? Voor de gebruiker van de pc maakt dit niets uit.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 11:49

Sosabowski

nerd

DJ-B schreef op 26 april 2004 @ 18:40:
Volgens mij is het ook niet goed voor je harde schijf. Op die manier krijgt ie niet de kans om zijn koppen op de juiste positie te zetten. Het grootste bezwaar, volgens mij, is dat je hardware er onder lijdt.

edit:
Misschien dat je iets meer toelichting kan geven waarom het handiger is met dit project om het met de hoofdschakelaar aan en uit te zetten? Dan kunnen we met je meedenken over een oplossing. Is het bijvoorbeeld omdat er 10 PC's aan een stekkerdoos met schakelaar zitten?

[ Voor 28% gewijzigd door Sosabowski op 26-04-2004 18:47 ]

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Je zou het kunnen proberen met een relais die 1 keer word geschakeld en dan gewoon op de uit knop van je computer. Moet je natuurlijk wel een UPS hebben om te zorgen dat ie alsnog netjes afsluit dan :).

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je zou een ups op seriele poort kunnen simuleren..
laat de computer denken dat ie op noodstroom loopt en zichzelf uit moet schakelen ...

aan de andere kant als ik op mijn aankonop op de voorkant druk sluit windows perfect netjes af, dus zal wel instelling wezen ergens .. ik gok dat dit makkelijker is om mee te beginen

Iperf

• sjoerdb2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05-2025
fish schreef op 26 april 2004 @ 18:47:

aan de andere kant als ik op mijn aankonop op de voorkant druk sluit windows perfect netjes af, dus zal wel instelling wezen ergens .. ik gok dat dit makkelijker is om mee te beginen
Dit is volgens mij de instelling die 'soft-poweroff' heet in je BIOS. Je kunt Instant-Off instellen of een andere (die moet je dus hebben)

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 10:47
Wat is eigenlijk de reden dat je dit op deze manier wil doen?

• DJ-B
De redenen dat dit word gedaan is gemakzucht. Klinkt erg fout ik weet ....

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dan zou ik toch maar eens voor de soft poweroff gaan .. wellicht makkelijker dan je vermoed

Iperf

• DJ-B
fish schreef op 26 april 2004 @ 20:22:
dan zou ik toch maar eens voor de soft poweroff gaan .. wellicht makkelijker dan je vermoed
Helaas is dit niet mogelijk omdat de PC achter een beveiligde ruimte staat. Ik heb inmiddels wel een idee van jullie reacties.. Bedankt.

Verwijderd

mwa, dit is gemakzuycht waa je pc onder lijdt, en je moet eigenlijk dan ervoor zorgen dat mensen niet meer daarbij kunne komen(bijvoorbeeld de stekkers zorgen dat ze er niet meer bij kunnen. dan leren mensen het vanzelf :P want het is zonde als je pc daardoor veel eerder slijt (een stukke pc, wat voor een, is altijdzonde:) )

• Marco
Kan je de powerbutton niet gewoon verlengen naar een makkelijk bereikbare plaats?
En dan als schakelaar zo'n grote rode 'paddestoel'-knop...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:22
Kan je geen relaisschakelingetje maken, zodat bij het indrukken als ie af ligt, meteen aangaat. En als ie aanligt, er eerst een puls naar de aan/uitknop gaat (instellen in bios/windows dat ie dan netjes afsluit), en pas daarna de 220 afgeschakeld word. Je kan dat vb detecteren met de 12V van een molex, valt die weg dan mag ie uit.

Kben bezig met een schakeling, ff geduld.

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 26-04-2004 20:44 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Marco
Er zijn ook van die 220v verdeelblokken die als je pc uitgaat de overige stopcontacten ook uitzet.

• naftebakje
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/jongknapen/got/relais.GIF
K1 is een 220V AC relais, wat ook de netspanning naar je PC schakelt. K2 is een 12V DC relais dat je aan een molex van je pc hangt (aan de 12V dus).
Het knopje linksboven is de aan-toets. Als uit-toets word de powertoets gebruikt.
Stel in je bios/windows in dat de pc opstart na stroomonderbreking, en dat ie automagisch afsluit na het indrukken van de powertoets.

Werking:
1) pc ligt af: druk op aan ==> K1 trekt aan en de pc krijgt 220V en start op. Daardoor komt er 12 V op K2, zodat in het verticaal stukje midden in het schema de contacten van K1 en K2 aantrekken en K1 aan zal blijven trekken==> de pc blijft aan.
2) pc aan: druk op uit (= powertoets) ==> pc sluit af ==> de 12V gaat van K2 waardoor K1 ook uitvalt ==> geen spanning meer op de PC

Disclaimer: nu en dan sluipt er een foutje in mijn schema's enzo om te testen of de lezer aandachtig is. Als je een fout ziet, post dit dus gerust. Maar ik denk niet dat er de primaire werking fout zit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:40

Cyphax

Moderator LNX
naftebakje schreef op 26 april 2004 @ 20:56:
[afbeelding]
K1 is een 220V AC relais, wat ook de netspanning naar je PC schakelt. K2 is een 12V DC relais dat je aan een molex van je pc hangt (aan de 12V dus).
Het knopje linksboven is de aan-toets. Als uit-toets word de powertoets gebruikt.
Stel in je bios/windows in dat de pc opstart na stroomonderbreking, en dat ie automagisch afsluit na het indrukken van de powertoets.

Werking:
1) pc ligt af: druk op aan ==> K1 trekt aan en de pc krijgt 220V en start op. Daardoor komt er 12 V op K2, zodat in het verticaal stukje midden in het schema de contacten van K1 en K2 aantrekken en K1 aan zal blijven trekken==> de pc blijft aan.
2) pc aan: druk op uit (= powertoets) ==> pc sluit af ==> de 12V gaat van K2 waardoor K1 ook uitvalt ==> geen spanning meer op de PC

Disclaimer: nu en dan sluipt er een foutje in mijn schema's enzo om te testen of de lezer aandachtig is. Als je een fout ziet, post dit dus gerust. Maar ik denk niet dat er de primaire werking fout zit.
:D
Sorry, beetje nutteloze post, maar ik kon het niet laten... je schema... geweldig gewoon :D
delict schreef op 26 april 2004 @ 20:30:
Kan je de powerbutton niet gewoon verlengen naar een makkelijk bereikbare plaats?
En dan als schakelaar zo'n grote rode 'paddestoel'-knop...
Ik zou dus zelf ook zoiets doen.
Weet je, je zou op je PC zelfs een afstandsbediening aan kunnen sluiten en met WinLIRC instellen dat je 'm uit kan zetten met die ab... alleen aanzetten moet je dan weer met de hand doen...
Maar om te gaan solderen schakelingen te bouwen hiervoor... 'k weet niet hoor

[ Voor 20% gewijzigd door Cyphax op 26-04-2004 21:41 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• naftebakje
Cyphax schreef op 26 april 2004 @ 21:39:
[...]
:D
Sorry, beetje nutteloze post, maar ik kon het niet laten... je schema... geweldig gewoon :D
[...]
Tsja, tis rap gemaakt maar et is er toch he :Y) en het zit ingenieus in elkaar (8> . En het voldoet heel goed aan hetgeen ik denk dat de TS wil, metname de 220 uit en aan samen met de pc zelf. Maar ik wacht nog ff op een bevestiging v/d TS.

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 26-04-2004 21:47 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Voor de koppen van een hdd maakt het NIKS uit.. aangezien die zich PAS parkeren NAdat destroom er af is ( bij sommige schijfen is dat een TIK geluid )

en de TS zegt dat de PC in een beveiligde ruimste staat..

nou zou je gewoon de Power switch kunnen aftakken en er 1 buiten die ruimte monteren.. wil je echter dat de ATX spanning ook weg valt dan zou je daar nog een aparte schakelaar voor moeten maken. of een schakelaar nemen

of
een schakelaar die een Relais triggert. en het relais de 220 volt in schakeld en je Powerswitch triggert.. alleen dan heb je nog ff het probleem dat die niet ingedrukt moet blijven ivm je pc dan weer uit schakelt, ( 2de relais.. in rust op PSON signaal kabel koppelt ) komt de netspanning op schakelt relais 2 de voeding aan via de PSON en verbreekt daarna het signaal..

en uit schakelen.. doe je met een 2de relais gekoppeld aan de voeding van de PC,

Dan het 2de relais nog ff juist bedraden dat die het eerste ook kan uitzetten naar rust.. waardoor je een nieuwe puls moet sturen om het systeem weer te starten..

404 Signature not found

Verwijderd

Wordt de pc altijd op hetzelfde tijdstip uitgezet?
In dat geval lijkt het me handig om een shutdown-opdracht op een bepaalde tijd te plannen. Zodat de pc iig. op het betreffende moment uit is, voor je hem off-swithed.

Dan is het nog mogelijk de pc (en evt. beeldscherm) op een stopcontact aan te sluiten met een tussenstuk. Dan kan je de pc met een afstandsbediening van z'n stroom af helpen. Gewoon een soort stopcontact met afstandsbediening.
Heb ik thuis ook, is superhandig.

(Tip: Gebruik geen dimmer.)
Pagina: 1