30km wifi

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Joepho
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01-2023

Joepho

Le mec de la pomme (Newton)

Topicstarter
Ok k zal de situatie een beetje uitleggen.

Ik woon hier dus in Montpellier (Stad ten zuiden van montpellier) ook 1 van de weinige steden MET kabel internet..

Nou willen ik en een vriend van mij (ook nederlands) een draadloos netwekr opzetten zodat hij ook van "iets" sneller internet kan genieten... hij woont hier namelijk meer dan 25km vandaan in een dropje met alleen 56k internet.

Ik heb al even bij de producten van Peabird gekeken. en heb gezien dat met hun "PEAB-WL-ANT-Y20" antenne + de booster op 16km zitten...
Wat ik mij nou ten eerste afvraag is dat als ik aan beide kanten zo'n antenne plaats + booster of ik dan 32 km kan overbruggen?

Zo niet of er andere hardware betsaat om ongev tussen de 25 en 30 km te overbruggen...?

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:36
Hoeveel zend vermogen mag je hebben in frankrijk?

In nederland nm. maar 100mw, en dan haal je max 7 km ofzo geloof ik.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Verwijderd

Volgens mij (pin me er niet op vast) mag je in andere landen 200mw hebben?

Maar dan nog, 25 (of was het 30 ? ) km is wel een enorme afstand voor dit soort spullen, ook met de juiste antennes enzovoorts.

/me vraagt zich af hoeveel je van de snelheid over houd...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2004 18:01 ]

• Joepho
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01-2023

Joepho

Le mec de la pomme (Newton)

Topicstarter
Oh dat zou ik dan eens moeten opzoeken... maar hoor nu dus net dat 20 km ook net genoeg zou moeten zijn...

Verwijderd

ik ben die zogenaamde "een vriend van mij"... ;)

20km is zat, t gaat niet via de weg, maar gewoon in een rechte lijn... hopen dat jullie ideetjes hebben!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 13:01
Heb je een directe line-of-view naar beide locaties?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:01

The Third Man

The Third Jellyfish

EU voorschriften zijn 100 mW max, dus dat geldt ook in Frankrijk. Dat wordt dus óf een hele goede richtverbinding of een methode met een lagere draaggolffrequentie kiezen (dus ham-radio bijv), maar dat kost geld voor een vergunning ben ik bang...

Je bent namelijk met 20 km heel snel slachtoffer van thermiekwerking en andere grappen (mistbanken bijvoorbeeld), dus ik geef je niet veel kans dat je überhaupt een betrouwbare verbinding over 20 km met 2,4 GHz kan opzetten.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:49
In Frankrijk gelden er nog strengere regels voor zover ik weet.. minder kanalen en op sommige kanalen max 10 mwatt ipv 100 mwatt.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-05 21:47
Kan niet legaal. En illegaal alleen met heel veel moeite & dure apparatuur.

Het is dus NIET zo dat je dmv een super-de-super-super richtantenne zulk een evrbinding mag opzetten. Het kan wel, zonder versterkers dus, en dan heb je een HELE goede antenne nodig.
Maar wat gebeurd er dan? Er valt een kleine afstand voor de antenne alsnog een vermogen te meten van vele dBi's. Veel meer dan legaal is.
Sterker nog, als je zulk een afstand gaat overbruggen (dmv een versterker of alleen een set hele goede antenne's), dan is het signaal voor die antenne's zo sterk; dat je er letterlijk gebraden kan worden.

De regelels betreffende de limitaties zijn er niet voor niets dus ;)

Verwijderd

Kijk eens bij www.zx-yagi.nl daar verkopen ze 200 mw AP's en hele goeie schotelantenne's speciaal voor Wireless lan. Niet helemaal legaal in NL maar hoe het in frankrijk zit weet ik niet.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 18:05
Volgens mij is het in dit geval goedkoper om zo'n schotel aan te schaffen voor internet via de satteliet. Dat kan tegenwoordig ook 2-weg volgens mij.

Verhuizen misschien een optie? :)

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:17
Senao heeft hier een oplossing voor, helaas niet toegestaan binnen Europa.

(1W of 5W outdoor bridges met dikke 26dbi richtantennes, je moet wel op een flat 20 hoog zitten wil je dit halen)

Ik weet iemand die had een project gedaan in Afrika over 17Km met tweemaal een Senao 1W outdoor bridge en 24dbi richtantennes :P

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ken je geen mensen die ergens tussen die 25km wonen ? Dan kan je daar het signaal ff opvangen>versterken ? 25-30km is erg veel !

Verwijderd

Bridgen is wel een "optie", maar ooit wel eens gehoord van zijlobben(op zo'n mega afstand met bijbehorende interferenties)?

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-05 18:53
Denk dat 25 kilometer wat te veel is gegrepen, tuurlijk het kan wel maar hier komen de nodige zakken met geld om de hoek kijken natuurlijk......... :)

Maybe iemand die wat dichter in de buurt woont? dan zou je denk ik met spullen van Senao (200mW) een heel stuk moeten kunnen overbruggen.

Maar dan nog betwijfel ik of het gaat lukken, in ieder geval succes ik weet dat het behoorlijk zuigt als je gewoonweg geen breedband kan hebben, omdat het niet aangeboden wordt.

(gelukkig woon ik in een gebied waar straks 90% dekking is van adsl.Maar hier was er tot voor kort ook vrij weinig dekking qua breedband(ja kabel, maar die loopt hiet op het eiland ook niet overal )
:)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Met 1 Watt, en 26dbi ga je wel iets over de limiet van 100mw erp heen :)

Hele zware antennes (antennes met veel versterking / gain) hebben als gevolg van deze limiet sowieso niet heel veel zin.

Verwijderd

Helaas moet ik je teleurstellen, maar 25 tot 30 km vanuit een gewoon woonhuis is onmogelijk.
Als eerste zit je met de line-of-sight.
Je moet vanuit je raan de antenne kunnen zien van de ander.
Heb je dat eenmaal, dan zijn grote afstanden te maken, maar 25 tot 30 is bijna niet te halen.
Je moet dan een antennedish (21, 23 of 26 dB versterking) of yaghi-antenne (richtantenne, 13 dB versterking) gaan gebruiken en op zo'n afstand is dat heel moeilijk uitrichten.
Zit er een boom in de weg of een groot gebouw, dan is het ook al heel snel over, die slurpen je signaal weg.
Dit komt doordat een boom aan aarde hangt en het signaal laat wegvloeien en een gebouw betonijzer heeft, wat dezelfde werkwijze heeft.
Verder komt de ronding van de aarde (fresnel) nog om de hoek kijken.
Het max. zendvermogen in nederland is per 01-01-2003 verhoogt van 50 mW naar 100 mW.
In frankrijk gelden inderdaad strengere regels, maar het zendvermogen is wel 100 mW, maar het aantal kanalen in frankrijk is maar 8 i.p.v. 10 in nederland.
Zelf heb ik over 10 km een verbinding proberen te leggen, maar dat was een no-go actie.
Echter van de punt van een circustent naar een 1,8 km verderop gelegen woning op een berg was no problemo :)
Geen bomen en gebouwen.
Waar je als laatste nog erg rekening moet houden als je in een grote(re) stad zit is dat je geen interferentie (samenspraak) hebt van andere bronnen als industrieele bedieningen, geluidsinstallaties en golflengtevervuiling.

Verwijderd

Het kan wel degelijk.... alleen inderdaad, l.o.s. is vereist. Zoniet kan je het idd schudden. overegens, van een 1 watt 2.4 ghz amp wordt je niet gebraden... Maak een biquad voor zenden, schotel voor ontvangen... moeite waard.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 22:32:
Het kan wel degelijk.... alleen inderdaad, l.o.s. is vereist. Zoniet kan je het idd schudden. overegens, van een 1 watt 2.4 ghz amp wordt je niet gebraden... Maak een biquad voor zenden, schotel voor ontvangen... moeite waard.
Ja klopt, wij hebben hier in de buurt Gld. achterhoek een verbinding lopen van ruim 22 km wel met vrij zicht dat klopt, en het werkt al meer dan 2 jaar zonder problemen.
Duss het kan wel maar net wat je z\egt je moet zichtverbinding hebben en antenne's (schotels) met veel versterking des te minder vermogen heb je nodig.

Verwijderd

Ik wil dit over een afstand van +- 6 K.m(+100Mw) gaan proberen met een laptop, welke zend-antenne kan ik het beste aanschaffen?
Een draad (gaas) 15 dpi of een paneelantenne of een yagi voor het zenden?
<Bij de locatie waaruit ik wil verbinden staat al een mast die vrij zicht heeft op mijn locatie>.
Hier zal ik dus (i.m.h.o) ook een antenne in moeten planten / het zendkanaal daarvandaan (duplex) zal imho ook het basis station moeten bereiken?
Hier zal dus een versterker / liniar moeten komen omdat ik daar met alleen de laptop zit.

Zoals ik, gelezen heb is het maximale toegestane vermogen hier (n.l) 100Mw; Is dit alleen binnenhuis?/ heb ik evt een vergunningen nodig als ik deze signalen via mijn balkon (11-hoog-buitenhuis) wil gaan verzenden?

T, zijn een hoop vragen, maar hoop dat iemand die dit al opgezet heeft mij enige antwoorden kan verschaffen.

B.v.d,
Ruud.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je een zicht verbinding hebt, dan heb je bij gelijke vermogens aan beide kanten aan dezelfde antenne genoeg.
Een laptop of een accesspoint maakt voor het vermogen helemaal niet uit.

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

denk idd, dat je hiervoor het leger moet inzetten :)

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:42
Ik denk dat als je het gaat proberen, je ook even goed moet uitzoeken welke netwerk-apparatuur je gaat gebruiken. Op dit soort afstanden kom je met allerlei timing-issue's te zitten en niet alle apparatuur gaat hier even goed mee om of is goed in te stellen. Bedenk ook dat je geen hoge snelheid kan halen, verder als een paar mb/s zul je niet komen ben ik bang.

Zoek eens goed op Google, daar zijn redelijk wat sites te vinden van mensen die afstanden van 30-40 overbrugt hebben (niet altijd even legaal).

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Het zou in principe kunnen met een Nokia Dynahopper een 36 Ghz met een dish van 90 a 120 cm.
Maar dit is heel erg duur + een vergunnig is nodig (denk ik)
Dit is namelijk dezelfde soort links die veel GSM maatschappijen gebruiken voor de GSM links tussen verschillende masten.

Veel Succes :)
Pagina: 1