Software raid verhuizen

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Egbert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik had een sata-controller gebaseerd op de sii3112 chipset, met daarop twee schijven aangesloten. Dit waren 'hde' en 'hdg'. Met deze twee schijven had ik met software raid een raid-0 array gemaakt.

De driverondersteuning van deze kaart bevalt mij echter niet, en heb m vervangen door een promise tx4 kaart (niet raid).

Ik hoopte mijn raid-set te kunnen behouden, maar dat lukt mij niet helemaal.

Een/het probleem is dat de tx4 kaart de schijven bekend maakt als scsi-devices. De schijven zijn nu 'sda' en 'sdb' geworden.

Simpel aanpassen in /etc/raidtab had geen resultaat.

Overige info: raidtools2, mdraid-superblock op schijf.

Is het mogelijk de raidset te behouden (uiteraard zonder deze eerst te kopieren enzo...)? Zo ja, hoe?

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Je moet ook je lilo.conf (welke distro draai je? linux? ) aanpassen...

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Egbert
lilo hoef ik niet aan te passen, ik boot niet van de array.

Het probleem is dat de md-raid drivers de array niet willen starten, omdat de device naam van de losse schijven is veranderd. In /etc/raidtab heb ik het wel aangepast, maar dat is schijnbaar niet genoeg.

• Egbert
Ok, ik had een kloppende /etc/raidtab, dus ik kon doen
code:
1
mkraid --force /dev/md0

Twas vervelend geweest als alles daarmee weggevaagd was, maar gelukkig ging het goed.

Het commando overschrijft de raid superblok informatie op de schijven met info uit /etc/raidtab. Dat was dus de oplossing :)

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
*bookmarked* :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 02:38

Arjan A

Cenosillicafoob

Egbert schreef op 26 april 2004 @ 16:06:
Ok, ik had een kloppende /etc/raidtab, dus ik kon doen
code:
1
mkraid --force /dev/md0

Twas vervelend geweest als alles daarmee weggevaagd was, maar gelukkig ging het goed.

Het commando overschrijft de raid superblok informatie op de schijven met info uit /etc/raidtab. Dat was dus de oplossing :)
Inderdaad. De manpage is sumier over deze optie (--force), en ik heb zelf ooit heel lang getobt of ik het nou wel of niet zou doen.
Dit is inderdaad de goede optie geweest, maar ik raad andere tweakers wel aan om eerst even na te denken voor je deze optie gebruikt. Maar als je toch op geen andere manier meer bij je data kan, is het een lucky shot (die meestal wel goed uitpakt).

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-02 10:33

MrScratch

I am rubber, you are glue

respect @ TS voor gewaagde oplossing zo zonder backup. Ik had het niet aangedurft zomaar.

Wel handig om zo wat meer over de --forco optie te weten te komen. Ik meen mij te herinneren dat als je die uitvoert er een verhaal over hel en verdoemenis kwam, waarna je wel drie keer nadacht voor je het echt ging gebruiken.

Look behind you! A three headed monkey!

• Egbert
Ik had eerst alleen de man-page gelezen, en daar stond met vette letters dat alles gewist zou worden. Na wat verder zoeken bleek dat dat dus niet altijd zo was.
Overigens was het wel erg vervelend geweest als de 300GB aan data weg was, maar niet onoverkomelijk. Was alleen een paar dagen werk geweest alles weer terug te zetten :P

Verwijderd

Wat je de volgende keer kan doen is een schijf als failed markeren in je raidtab ;)

Mocht het dan misgaan, dan heb je je data nog volledig intact op die schijf :)

• Egbert
Ja, maar daar was ik dus niets mee opgeschoten, want dan had ie met die schijf niks gedaan, en dat was juist wel de bedoeling. Daarnaast had het ook niet gekund, want het was geen mirror, maar een raid 0 :P

Verwijderd

Je zal lijkt mij ook /etc/fstab moeten aanpassen om de goede hd's te mounten. ipv. hdX nu sdX

Wat geeft /proc/mdstat aan?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2004 18:49 ]

Pagina: 1